Helsingin olympialaiset olivat joukkoliikenteen väelle mittava ponnistus

Helsingissä elettiin 70 vuotta sitten olympiahuumaa. Kisat olivat alkaneet 19.7. ja ne jatkuivat 3.8. asti. Joukkoliikenteen työntekijät ahkeroivat pitkiä päiviä saadakseen kisavieraat kulkemaan.

Kun Helsinki sai vuoden 1952 kesäolympialaiset järjestettäväkseen, tuli mietittäviksi myös se, miten kisavieraat saataisiin kaupungissa kulkemaan ja liikenne kulkemaan sujuvasti.  

Helsingin kaupungin liikennelaitos tilasi kilpailujen varten peräti 30 uutta raitiovaunua. Ne eivät valmistuneet ajoissa, mutta liikennelaitos sai sentään Düsseldorfer Waggonfabrikin neliakselisen moottorivaunun koeliikennettä varten. Vaunu kulki kisojen ajan Erottajan ja Munkkiniemen väliä.

Myös helsinkiläisille mieluisat ratikoiden avoperävaunut, jotka oli jo kertaalleen poistettu käytöstä niiden turvattomuuteen vuoksi, pääsivät kilpailujen ajaksi liikenteeseen.

Raitioliikenteessä kulki runsaasti ylimääräisiä vuoroja ja raitovaunut ajoivat yöliikennettä kaksi tuntia normaalia pitempään eli kolmeen asti aamuyöllä.

Raitioliikennettä ohjattiin radiopuhelimilla

Legendaaristen olympialaisten peruja on myös nykyaikainen raitioliikenteen liikenteenohjaus.

Liikennelaitoksen pääkonttorissa päivysti olympialaisten ajan liikenteenohjaaja, jolla oli käytössään radiopuhelin tavallisen puhelimen lisäksi. Kiskojen tuntumassa kiersi kaksi radiopuhelimella varustettua partioautoa sekä torni- ja hinausautot.

Partiot soittelivat tarpeen mukaan liikenteenohjaajalle, jonka toimena oli keksiä ratkaisuja liikenteen ongelmiin. Järjestely osoittautui niin onnistuneeksi, että liikennelaitos jatkoi sen käyttöä myös kilpailujen jälkeen.  

Uusi bussiyrittäjä aloitti olympialaisten aikaan  

Myös busseja tarvittiin kisavieraiden kuljettamiseen, mikä tarkoitti pääkaupungissa ajaneille bussiyhtiöille mittavaa urakkaa mutta myös tilinteon mahdollisuutta.

Olympialaiset toivat pääkaupunkiseudulla jopa uuden bussiyrittäjän. Helsingin ja Oulunkylän väliä kulkevat Lassi Nurmen ja Albert Suomisen bussit olivat kisojen aikana kiinni tilausajoissa, joten Nils Åberg osti käytetyn Volvon ja alkoi ajaa sillä Oulunkylään. Näin sai alkunsa Åbergin Linja Oy, jonka toiminta jatkuu edelleen.

Liikennelaitos tilasi olympialaisiin peräti 48 uutta bussia ja asetti linjoilleen paljon ylimääräisiä vuoroja.

Olympialaisten järjestelyt sujuivat loppujen lopuksi hyvin ja sekä kilpailijat että kisavieraat palasivat tyytyväisinä koteihinsa.

olympialaiset_netti.jpg

Partioauto ohjaamassa raitioliikennettä olympialaisten aikana. 
Kuva: Helsingin kaupunginmuseon kuva-arkisto