Jouko-linjat vaihtuvat uusiin lähilinjoihin

Helsingin Jouko-kaupunginosalinjat korvataan vuoden 2014 alusta alkaen lähilinjoilla, jotka liikennöivät samoilla alueilla ja tarjoavat pääosin samat yhteydet. Paikoin vuoroja tulee lisää ja liikennöintiajat pitenevät.

Linjan J37 korvaa uusi seutulinja 237, ja reitti pitenee lännessä Mäkkylään ja Leppävaaraan ja idässä Pirkkolan urheilupuistoon. Samalla seutulinjan 231 K-vuorot lakkautetaan ja kaikki lähdöt ajetaan perusreittiä. Lisäksi Espoon palvelulinjan P20 reitiltä poistuu osuus Mäkkylän Sotarovastintielle.

Uusien linjojen reiteillä on tiheästi pysäkkejä. Linjoja ajetaan pikkubusseilla, jotka voivat liikennesääntöjen puitteissa pysähtyä muuallakin kuin merkityillä pysäkeillä.
 
Linjoilla kelpaavat samat liput kuin muissakin HSL:n busseissa. Niiltä voi vaihtaa muille linjoille ja vaihtoaika on 60 minuuttia.
 
Lauttasaaren alueen Jouko-linjat J20 ja J21 lakkautetaan eikä niitä korvata uusilla. Lauttasaaressa kulkevat linjat 20, 21V, 65A ja 66A muodostavat alueelle varsin tiheän bussiverkoston ja Jouko-linjoilla on ollut hyvin vähän käyttäjiä.

HSL on tuottanut lähilinjoista aluekohtaiset reittiesitteet, joita on jaossa muun muassa Rautatientorin ja Itäkeskuksen palvelupisteissä sekä Jouko-busseissa.

Lue lisää uusista lähilinjoista

Kommentit

Kehätien eteläpuolella asuvilta vietiin sitten taas yksi julkinen liikenneyhteys. Kutsulinjan lakkauttamista perusteltu vähäisellä käytöllä. No, oma kokemus oli, että jos ei viikkoa ennen tilannut autoa, autoja ei ollut - eli ajat varattu.
Etenkin talviakaan Kotasuontien kutsulinja oli pelastus itselle ja monelle naapurille. Itä-Pakilassa kun aura-autot käyvät tunnetusti harvakseltaan, joten toissa vuonna sai kahlata useasti pari-kolmekymmensenttisessä hangessa ajotiellä, sillä jalkakäytäviäkään kaupunki ei hoitanut. Etenkin lapsille ja ikääntyneille Itä-Pakilan tiet ovat suorastaan vaaralliset. Ostoskärryjen kanssa matkateko kinoksissa oli mahdotonta.
Kaupunki ei näytä myöskään näytä mitenkään huomioivan alueen väestön ikääntymistä. Reittejä ja vuoroja on karsittu jatkuvasti sumeilematta. HSL;n politiikka on johtanut siihen, että itä-pakilalaisten on ollut pakko hankkia lisää yksityisautoja.

Kutsuplus-linjat eivät korvaa mitenkään korvaa Joukon kutsulinjoja vaan ovat lähinnä vaihtoehto taksille, joka sentään tulee sovittuna aikana kotiovelle ja tuo takaisin myös.

Totean vielä, että on suorastaan törkeää, että sivustolla ei ole suomenkielisiä Mollomonin yksityisyyskäytäntöjä.

Älytöntä että J72 eli 702 linjan aikataulut muutetaan niin ettei ko linjasta ole enää mitään hyötyä jos pitäisi päästä Malmille asioimaan!!! Esim jos lääkäri klo 14 niin mites ehdit jos 702 lähtee Savelasta klo 13:59? Ei viitsis tuntia aikaisemmalla lähdöllä mennä kun jää liikaa odotteluaikaa. Risuja ja paljon, sille joka on linjan 702 aikataulut suunnitellut, toivottavasti pukkikaan ei vieraillut tänä jouluna hänen kotonaan!

Auto kulkee tunnin välein, lääkäriaikoja on monta kertaa tunnissa. Jos auto lähtisi Savelasta puoli tuntia aikaisemmin, aikataulu sopisi huonosti niille, joilla on lääkäriaika klo 13:30. Ostoksilla ei ole pakko olla tasatunnein.

Linjan 231K suurin ilo on ollut että sillä on päässyt Kyläkirkolta Pitäjänmäen asemalle, samoin kuin Hakuninmaalle suuntavilla J37:lla. 237 ei nykyisillä suunnitelmilla palvele tätä tarkoitusta. Olisiko tähän mahdollista saada korjaus? Kiitos!

Tähän itse asiassa paras ratkaisu olisi mahdollistaa junamatka Mäkkylästä Helsingin sisäisellä lipulla!

Mikä vika vanhoissa J-tunnuksissa oli? Juurikun niinhin ehti tottumaan vanhasta palvelulinja-mallista... Sekoitetaan loppujenkin ihmisten päät numeroimalla nämä vielä seutulinjoiksi

Miten niin numeroimalla seutulinjoiksi? On vanhentunut ajattelutapa, että olisi erikseen "seutulinjoja" ja "sisäisiä linjoja". Niinpä numerointikin yhtenäistetään niin, ettei HSL-alueella muutaman vuoden päästä ole samannumeroisia linjoja eri paikoissa. Sitäpaitsi onhan jo nyt Espoossakin "sisäiset linjat" 533 ja 543.

Kyllä ainakin HSL puhuu vielä erikseen seutulinjoista ja sisäisistä linjoista!

Niin, kun niitä vielä on. Vaan ei ole muutaman vuoden päästä.

Aiemmin suunniteltiin kutsulinjan J60 reviirin (kuten Laakson sairaalan) jäämistä kokonaan ilman pikkubussilinjaa. Hyvä, että tätä karsimista ei enää mainita.

Ymmärtääkseni Laakson sairaala on malliesimerkki mm. iäkkäiden aivotapaturmapotilaiden kuntoutuspaikasta. Heille jo kutsuplusmainen impulsiivisuus tuottaa ongelmia, saati virtuaalirahastus sekä puhelinsoitolla tilaamisen mahdollisuuden puuttuminen. Kävelykyky usein lähes puuttuu. Onko HSL:llä erittäin painavia perusteita tiputtaa tämä matkustajaryhmä palvelusuunnitelmiensa ulkopuolelle?

Lähilinjauudistus ihmetyttää. Esim. J60:n korvaaminen kahdella kiinteällä kerran tunnissa kulkevalla lähilinjalla on vaikea nähdä millään tavoin parantavan palvelua tai edes tehostavan kaluston käyttöä. Alueella on huonosti poikkilinjoja ja uudella kiinteiden reittien mallilla lyhyehkön, alueen poikki kulkevan matkan kulkeminen kestää mitä todennöisimmin tuskallisen kauan. Mitkähän ovat joustavan reittimahdollisuuden poistamisen syyt?

Uutisen mukaan linjat J60 ja J61 korvataan linjoilla 603 ja 604. Kummatkaan linjat eivät kartan mukaan poikkea Laakson sairaalalla, ne näyttävät kulkevan Torpparinmäki-Pakila-Oulunkylä-Malmi akselilla. Eli kyllä se Laakso taitaa jäädä ilman palvelulinjaa.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.