Linjan 78 reitti ja liikennöintiajat muuttuvat 10.8. alkaen

Helsingin sisäisen linjan 78 reitti lyhenee, kun talvikauden aikataulut tulevat voimaan 10. elokuuta. Lisäksi linja alkaa liikennöidä pelkästään ruuhka-aikoina.

Linjan 78 uusi reitti kulkee 10.8. alkaen Kontulan metroasemalta Kivikon kautta Ala-Malmin torille, ja linjaa liikennöidään vain aamu- ja iltaruuhkien aikaan. Linjan itäpäässä jää pois osuus Vuosaaresta Kontulaan ja lännessä väli Malmin asemalta Malmin sairaalalle. Kivikossa linja kiertää Kivikon eritasoliittymätyömaan ja kulkee Kehä I:lle Kontulantien liittymän kautta.

Idässä linjan 78 palvelua korvaa uusi runkolinja 560, joka muodostaa pääasiallisen yhteyden Vuosaaresta Mellunmäen ja Kontulan kautta Malmille.

Linjan länsipäässä Malmin sairaalan lenkki jää ajamatta, jotta linja pysyisi paremmin aikataulussaan, kun Kivikon eritasoliittymätyömaa hidastaa bussin liikennettä. Selkeyden vuoksi linjan päätepysäkki siirtyy Ala-Malmin torille kuitenkin jo aikataulukauden vaihteessa 10. elokuuta.

Linja toimii runkolinjaa 560 täydentävänä palveluna, minkä vuoksi sitä liikennöidään vain ruuhka-aikoina.

Linjan 78 reitti 10.8. alkaen

Kommentit

Linjan 78 muutosten takia töihin meno Malmille menee hankalaksi, kun iltapäivällä ei enää pääse Kivikosta bussilla. Ilalla klo 21 jälkeen joutuu kävelemään samat 1,5 km kotiin. Pakko alkaa kulkea autolla työmatkat.

Kertokaa minulle miten pääsen 10.8 jälken esim. lauantaina, sunnuntaina tai muina kuin ruuhka aikoina Kivikosta liikkumaan. Tähän asti linja 78 on palvellut meitä ajamalla Kivikon läpi sekä Vuosaaren että Malmin suuntaan. Nyt kun se ei liiku kuin ruuhka aikoina niin meille jää bussi 94A joka tulee Kurkimäen kautta Kivikon läpi Kontulaan, mutta toiseen suuntaan (Kontula-Kivikko) ei siis 10 8 jälkeen mene mitään bussia kuin ruuhka aikaan. Täytyykö meidän siis jotka asumme Kivikossa kiertää Kontulasta Kurkimäen kautta päästäksemme kotiin. Lisäksi tuo 94A ei liikennöi varsinkaan iltaisin ja viikonloppuisin kovin tiheään. Busseista 94 tai 95 ei ole meille hyötyä, koska asumme peremmällä Kivikossa. Tässä ei oo suunnittelija nyt yhtään ottanut selvää miten nämä tämän alueen bussit kulkevat. Lisäksi olen edelleen sitä mieltä, että jos linja 560 ajaisi Kehältä Kivikon kautta Kontulaan, sen ajo aika olisi pienempi kuin nyt kun se ajaa ruuhkaista Kehä I Kontulan risteykseen asti. (olemme testanneet reitit pikku autolla) Kivikon kautta nopeampi. Miksi 78 ei voi kulkea koko päivää?

"Linjan 57 reittiä jatketaan Latokartanosta Kivikon kautta Kontulaan, kun Kivikon liittymä valmistuu arviolta syksyllä 2016."

https://www.hsl.fi/linjastosuunnitelmat/muutokset-vuosaaren-mellunmaen-kontulan-ja-kivikon-bussilinjoilla

Arviolta vuoden osittaista jäähyä palvelutasolle voi tavallaan pitää kiusantekona matkustajille. Voitaisiinhan yhdellä autolla alkaa jo tänä syksynä ajaa vaikka tilapäistä linjaa 78B linjan 78 (ja tulevan linjan 57) reittiosa Kontulan metroasemalta Kivikon reunalle.

Kivikon yhteydet Malmille huononevat kun linjalla 78 pääsee jatkossa enää arkisin ruuhka-aikoina. Muina aikoina täytyy mennä ensin 94A:lla Kontulaan ja sitten kävellä linjan 560 pysäkille jolla pääsee Malmille. Sinänsä älytöntä että runkolinja 560 ohittaa Kivikon ja ajaa kehälle suoraan Kontulantietä. Eli palvelua tarjotaan siellä missä ei juurikaan ole asukkaita ja asukkaat saavat hakeutua palvelun ääreen.

561 (nykyinen 519) palvelee Kivikkolaisia samallatavalla kuin 560, eli yhtä huonosti. Suurta osaa Kivikosta nuo kehä I:n pysäkit ei palvele koska kävelymatkat tulevat todella pitkiksi.

Sitten Kivikon bussitarjonnassa täytyy olla jo jotakin vikaa hyvin paikallisestikin. Kenties tehokas liityntälinjan reittimuutos auttaisi tavoittamaan Kehä I:n.

Tarjonnassa ei tähän asti ole ollut vikaa, vaan vikaa tulee kun uuden runkolinjan kustannuksella heikennetään paikallisia yhteyksiä. Tähän vain on pakko tottua sitä mukaa kun runkolinjoja lisätään. Esimerkkinä Vantaan uuden runkoyhteyden, kehäradan ansiosta bussiliikennettä on jouduttu supistamaan melkoisesti jolloin monet alueet menettävät suorat bussiyhteytensä eli vaihtoehdoksi tulee liityntä joka myös usein lisää konaismatka-aikaa.

Osuuko pysäkki Malmin asematie (3238) Malminkaarella linjan 78 uudelle reitille?

Tämä linjan päätössilmukalla sijaitseva pysäkki ohitetaan. Lähtöpysäkin (Malmin asema, 3445) jälkeen seuraava pysähdys tapahtuu Latokartanontiellä pysäkillä Ala-Malmi (3253).

Säilyykö linjan 78 käytössä suunnassa Kontulaan pysäkki Kivikonlaita (4292) Myllymestarintiellä Von Daehnin kadun vieressä?

Pysäkki Kivikonlaita (4292) tosiaan siirtyy 10.8. nykyiseltä paikaltaan parisataa metriä Lahdenväylän suuntaan, ja tämän muutoksen taustalla ovat Kivikon eritasoliittymän rakennustyöt.

Ei varmaan säily, koska uusi pysäkki on tehty lähemmäksi Lahdenväylää. Että pääsee helpommin vaihtamaan siellä kulkeviin busseihin, pääasiassa Runkolinja 560:stä. :)

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.