Pasilan väliaikainen asema avataan 3.4., kulku reunimmaisille laitureille muuttuu

Pasilan väliaikainen asema avataan maanantaina 3. huhtikuuta, ja aseman kulkureitteihin tulee muutoksia. Samalla aseman reunimmaisten laiturien (raiteet 1, 2, 8 ja 9) liukuportaat vanhalle asemalle suljetaan, joten A-, I-, K-, L-, N-, P- ja T-junien matkustajien on Pasilassa kuljettava väliaikaisen aseman kautta 3.4. alkaen.

Väliaikainen asema palvelee matkustajia syksyyn 2019 asti, jolloin uusi Pasilan asema ja Tripla-kauppakeskus valmistuvat. Väliaikainen asema sijaitsee nykyisen aseman pohjoispuolella ja koostuu rautatien ja Ratapihantien välissä sijaitsevasta asemarakennuksesta sekä Ratapihantien ja raiteet ylittävästä sillasta.

Asemalta on porras- ja hissiyhteys laitureille. Lisäksi asemalta pääsee esteettömästi Opastinsillalle, Ratapihantien varteen ja Itä-Pasilan Veturitorille. Väliaikaisen aseman sillalla Ratapihantien päässä sijaitsevat myös HSL:n ja VR:n lippuautomaatit.

Kesällä 2017 vanha asema suljetaan matkustajilta kokonaan, minkä jälkeen kaikki liikenne kulkee väliaikaisen aseman kautta. Samassa yhteydessä myös bussien ja raitiovaunujen pysäkit muuttuvat. Vielä keväällä pysäkkeihin ei tule muutoksia, mutta linja 506 Meilahden suuntaan alkaa 3.4. alkaen pysähtyä Pasilan asemalla myös Ratapihantien varressa.

Pasilan aseman pohjoinen alikulku on käytössä normaalisti myös uuden aseman rakennustöiden ajan.

Kulkureitit ja pysäkit Pasilan asemalla 3.4.2017 alkaen

Kommentit

Pasilan aseman laitureiden pohjoisen alikulkukäytävän läntinen sisäänkäynti on suljettuna ainakin 30.5.2017 saakka.

Onko läntinen sisäänkäynti jo avattu ja voiko Saparonpolkua läntisestä sisäänkäynnistä pohjoiseen päin jälleen käyttää?

Onko Pasilan vanhalla asemalla matkatavarasäilytystä edelleen?

Pasilan väliaikaisen aseman portaiden päällisverkko on vaarallinen, kengänpohjat takertuvat kiinni alaspäin juostessa. Kuka korvaa vahingot, kun raaja revähtää?

Hei! Milloin 58 ja 58B siirtyy kulkemaan Teollisuuskatua pitkin, eli samaa reittiä kuin 50/59? :)

Hei! Tämä tapahtuu maanantaina 19. kesäkuuta, kun siirrymme kesäaikatauluihin.

HS 1.4.2017 "Pyöräilijöille on luvassa tuskallisia aikoja huhtikuun puolivälistä aina toukokuun ensimmäiselle viikolle asti. Silloin pyörätie Ratapihantiellä on kokonaan poikki massiivisen torninosturin rakennustöiden vuoksi."
Voisiko tätä vähän avata?

Tässä on saamamme tiedon mukaan kyseessä tilanne, jossa rakennustöiden vaatima nosturi valitettavasti vie tilan pyörätieltä.

Voisiko laiturit nyt vihdoin nimetä numeoirlla 1-10 niin että se 5b laituri jäisi pois?

Laituri 5b nimetään laituri 6:ksi läntisimmän laiturin valmistuttua, jolloin laitureiden numerot ovat 1-11.

Muuttuuko 7A sporan pysäkki alemmas rinteessä ja jos, niin milloin? Jo ma 3.4.2017?

Pysäkkien sijainteihin ei tässä vaiheessa ole tulossa muutoksia. 7A:n pysäkin pitäisi säilyä Ratapihantiellä entisellään myös 19.6. alkaen, jolloin pysäkkien sijainteihin tulee muita muutoksia.

Onko taxi asemma vanhalla paikalla? Olisin menossa taxsilla 10,4,

Taksiasema säilyy vanhalla paikallaan vanhan aseman edustalla, mutta taksitolppa tulee myös Veturitorille väliaikaisen aseman sisäänkäynnin luo. Kun vanha asema sulkeutuu, vain Veturitorin taksitolppa jää näistä kahdesta käyttöön.

Mitä palveluita väliaikaisella asemalla on käytössä? Kuinka pitkään vanhan aseman ravintolat ja liikkeet ovat vielä auki?

Väliaikaisella asemalla on käytössä HSL:n ja VR:n lippuautomaatit, yleisö-WC:t sekä kaupallisista palveluista R-kioski ja Subway. Lisäksi asemalla ja sillalla on odotustiloja istuimineen matkustajille. Vanhan aseman palvelut ovat supistuneet jo nyt, ja viimeisimmätkin liikkeet poistuvat asemalta toukokuun loppuun mennessä. Lisätietoa Pasilan vanhan asdeman palveluista saa Pasilan aseman verkkosivuilta: http://www.pasilanasema.fi/

Miksei väliaikaisella asemallakin voisi olla liukuportaita? Hidastaa vaihtamista selvästi, kun käytössä ei ole niitä, varsinkin huonojalkaisilla tavallisissa portaissa.

Väliaikainen asema on nimensä mukaisesti väliaikainen, joten sen palvelut eivät valitettavasti ole aivan täysin samaa tasoa kuin vanhan tai etenkään tulevan. Liukuportaat ovat teknisesti kallis ja hankala ratkaisu, sillä niitä varten väliaikaisen aseman rakenteita pitäisi vahvistaa. Tästä syystä väliaikaisella asemalla on päädytty tavallisiin portaisiin. Jokaiselle laiturille pääsee kuitenkin edelleen kulkemaan myös hissillä.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.