PÄIVITETTY: Linjat 58 ja 551 muuttuvat runkolinjoiksi 500 ja 510 12.8. alkaen

PÄIVITYS 9.8.: Herttoniemen teollisuusalueen pysäkit "Muuntajankatu" H4972/H4973 eivät 12.8. käyttöön rakentamisen viivästymisen vuoksi. Pysäkit “Mekaanikonkatu 7" H4173, "Mekaanikonkatu 10” H4174 ja “Sahaajankatu 33” H4227/H4228 ovat toistaiseksi käytössä linjalla 500

HSL:n runkolinjasto laajenee 12.8. kahdella uudella bussilinjalla, kun linja 58 muuttuu runkolinjaksi 500 ja linja 551 runkolinjaksi 510. Linjojen aikatauluihin tai reitteihin ei tule muutoksia, sillä ne ovat jo nyt kulkeneet runkolinjamaisen tiheästi, mutta linjojen nopeuttamiseksi osa nykyisistä pysäkeistä poistuu linjojen käytöstä. Linjojen bussit saavat oranssin värin, ja niiden kyytiin voi nousta myös keskiovesta

Runkolinjat 500 ja 510 kulkevat poikkeusreittiä Itä-Pasilan ja Teollisuuskadun kautta kunnes Pasilan asema ja sen edustalla sijaitseva joukkoliikenneterminaali ovat valmistuneet lokakuussa 2019.  Vasta tuolloin linjat siirtyvät nykyiseltä reitiltään Aleksis Kiven kadulle.

Samalla Kampin ja Westendinaseman välillä kulkeva yölinja 551N muuttuu linjaksi 108N. Uusi linja alkaa liikennöidä myös Tapiolansillan pysäkkiparin kautta Westendinaseman ja Tuuliniityn välillä.

Pysäkkimuutokset ja poistuvat pysäkit 12.8. alkaen

Linjojen 500 ja 510 yhteiseltä reitiltä linjojen 58 ja 551 reitteihin verrattuna poistuvat käytöstä pysäkit:
- "Eläintarha" H2074/H2109
- "Paciuksenkaari" H1386/H1387.


Päivitetty 9.8.: alla olevat runkolinjalta 500 Herttoniemen yritysalueella poistuvat pysäkit poistuvat vasta myöhemmin pysäkkien "Muuntajankatu" H4972/H4973 rakentamisen valmistuttua.
Linjalta 500 poistuvat käytöstä seuraavat linjan 58 käyttämät pysäkit Herttoniemen yritysalueella:
-“Mekaanikonkatu 7" H4173
-"Mekaanikonkatu 10” H4174
-“Sahaajankatu 33” H4227/H4228.


Linjalta 510 jäävät pois käytöstä seuraavat linjan 551 käyttämät pysäkit:
- "Gert Skytten puisto" H1408/H1409
- "Otaranta" E2203/E2204
- "Vuorimies" E2211 / E2212
- "Tekniikantie" E2210
- "Itäranta" E2026/E2027

Lisäksi linjan 551 käyttämät pysäkit Otaniemessä Aalto-yliopiston metroasemalla vaihtuvat linjan 510 aloittaessa laitureista 10 ja 11 linjojen 550 ja 555 käyttämiin laitureihin 12 ("Aalto-yliopisto (M)" E2230) ja 13 ("Aalto-yliopisto (M)" E2225).

 

Uusien bussi- ja runkolinjojen aikatauluja ja reittejä voi katsoa Reittioppaasta jo nyt, kun valitsee matkustusajankohdaksi 12.8.
Kaikki HSL:n reittikartat löytyvät Reittikartat-sivulta. Tulostettavat talvikauden aikataulut myös uusien runkolinjojen osalta on koottu tulostettavien aikataulujen palveluun.

Syysliikenteen alku 12.8 tuo myös muita muutoksia linjoihin ja aikatauluihin, joista tarkemmat tiedot löydät HSL:n sivujen Ajankohtaista-osiosta.

 

Runkolinjasto 12.8.2019 mukaisesti - Linjat 500 ja 510 ajetaan lokakuuhun 2019 saakka Teollisuuskadun kautta

Kuvaa klikkaamalla kartta aukeaa isompana

Kommentit

Täällä on sellaisia kommentteja, joissa ei ole ymmärretty aikaisempaa tilannetta. Aleksis Kiven kadulla ei ole minkäänlaista bussiliikennettä. Ne kirjoittajat, jotka haluavat, että 500 pitäisi jatkaa edelleen Teolliduuskadulla, niin menkää kävelemään Aleksis Kiven katu päästä päähän esimerkiksi vesisateella. Parkkipaikat Aleksis Kiven kadulla, kohdalla S-Market - Meira, aiheuttavat liikenneruuhkat. Ne pitää saada pois niin liikenne sujuu Sturenkadun/Aleksis Kiven kadun risteyksessä ja jouheasti ja bussi 500 pysyy aikataulussa. 20-vuotta asuneena Aleksis Kiven kadulla. Muistakaa myös, että 50 on siirretty Teolliduuskadulle pysyvästi pois Aleksis Kiven kadulta ja lisäksi on tullut uusi bussilinja 551/510.

Ehkä bussi 59 riittäisi palvelemaan Aleksis Kiven katua. Vaihto metroon Kalasatamassa sujuisi jopa hieman helpommin. Raitiovaunu 3 palvelee lisäksi lähellä Meilahteen päin.

Herttoniemen asukkaiden palveluja karsitaan taas. Suora yhteys Vallilan teollisuusalueelle poistuu, kun myöhemmin syksyllä linjat 500 ja 510 siirtyvät nykyiseltä reitiltään Aleksis Kiven kadulle. Kyllä, 50 ja 59 kulkevat Kalasatamasta Vallilaan. Herttoniemeläisten siis odotetaan vaihtavan noihin busseihin. Eikö toinen Herttoniemestä lähtevistä linjoista esim. 500 ja toinen Kalasatamasta lähtemistä esim. 50 voisi ajaa Teollisuuskadun kautta?

Ei tässä mitään karsita Herttoniemestä. Kuten kirjoitin yllä, niin linja 58/500 palautuu Aleksis Kiven kadulle, josta tilapäisesti on ollut vietynä kaikki bussiliikenne. Kohtuus kaikessa.

Hyvä TarmoAKK,
Ehdotin myös parannusta AKK:n asukkaille. Vaihtokaupassa linja 50 alkaisi ajaa Kalasatamaan. Sen pysäkki on suojassa Itäväylän alla sisäänkäyntien välittömässä läheisyydessä.

Hei,

Miksi Otaranta E2203/E2204 pysäkit poistuvat käytöstä. Pysäkit ovat ihan Kivimiehen Koulun sekä päiväkodin vieressä. Pysäkki olisi ollut suoraan koulun edessä, ja Tapiolan alueelta tulevilla lapsilla ollut todella lyhyt ja turvallinen matka kouluun siitä. Myös päiväkotiin tultaessa olisi ollut lyhyt matka pysäkille niin tullessa ja lähtiessä. Tämänhän jälkeen mikään Tapiolan alueen bussi ei pysähdy enään näillä pysäkeillä ja kaikkien on tultava Otaniemen metroaseman pysäkeiltä koululle tai päiväkodille. Eikö näitä pysäkkejä oltaisi voitu mitenkään jättää käyttöön koulun/päiväkodin käyttötarpeen takia vai onko päätökset tehty jo aikaa sitten, että koulua ei olla otettu ollenkaan huomioon päätöksissä.

Hei,

nopeus on yksi runkolinjojen valteista, ja nopeutta haetaan pysäkkivälin harventamisen lisäksi muun muassa avorahastuksella ja liikennevaloetuuksilla. Nopeus, täsmällisyys ja vuorovälin tiheys ovat keskeisiä tekijöitä monelle matkustajalle kulkumuotoa valitessa. Tähän kysyntään pyrimme vastaamaan selkeiden, paljon toivottuja koko kaupunkiseudulle poikittaisia yhteyksiä tarjoavien runkolinjojen avulla. Liian tiheästi sijaitsevat pysäkit lisäävät sekä linjojen matka-aikaa, että ajoaikavaihtelua. Tiivistettynä siis myös linjan aikataulun paikkaansa pitävyyttä koko reitin varrelle on varmistettu näillä toimepiteillä. Pitkillä reiteillä pienetkin variaatiot ajoajoissa voivat valitettavasti haitata vuorovälin pysymistä tasaisena suurestikin.
 

Turvallisten yhteyksien luominen kouluille ja päiväkodeille joukkoliikenteen suunnittelussa on meille tärkeää ja Kivimiehen koulu ja päiväkoti on pidetty suunnitelmissa mielessä. Lähimmät runkolinjan pysäkit sijaitsevat Aalto-yliopiston metroaseman luona n. 250-300m turvallisen kävelymatkan päässä. Sama pysäkki on myös alueellisessa mittakaavassa merkittävä joukkoliikenteen solmukohta, jossa voi vaihtaa linjan 510 lisäksi myös 550 ja 555 välillä metroon, mikä kerää alueen matkustajia juuri noille pysäkeille. 

Kun 551 muutoksesta aikaisemmin tiedotettiin, annettiin ymmärtää Otarannan pysäkin yhdistyvän Otaniemensillan pysäkin kanssa ja uuden pysäkin tulevan Otaniementielle. Nytkö uudistus kuitenkin toteutetaan vain pudottamalla tuo Otarannan pysäkki pois, ja lisäksi siirtämällä Aalto-yliopiston pysäkkiä pidemmälle?
Tuohon tulee erittäin pitkä pysäkkiväli ja ennen loistavasti asutusta ja uutta koulua palvellut pysäkki hävitetään :-(

Otarannan ja Otaniemensillan yhdistyminen liittyy eniten Raide-Jokerin rakentamisen suunnitelmiin ja sen viestintään. Nämä suunnitellut työmaat aiheuttavat muutoksia näillä näkymin valmistuessaan juurikin tuolla välillä ja noiden pysäkkien suhteen. Aalto-yliopiston pysäkin siirtäminen tässä vaiheessa liikenneympyrän toiselle puolelle taas liittyy 550 käyttämään reittiin, jolloin nyt yhdistettiin molempien runkolinjojen pysähtyminen samalle pysäkille linjasta toiseen vaihtajia ja Tapiolan suuntaan matkustavia ajatellen. Tapiolan suuntaan linjoilla 550 ja 510 menevät voivat nousta molempiin linjoihin nyt samalta pysäkiltä kahden eri pysäkin sijaan. Nopeus, täsmällisyys ja vuorovälin tiheys ovat keskeisiä tekijöitä monelle matkustajalle kulkumuotoa valitessa ja sen tavoittamiseksi valitettavasti paikoitellen kävelyetäisyydet pysäkeille kasvavat joillain matkustajilla. Kävelyetäisyys uudelle Aalto-yliopiston pysäkille on Otarannan pysäkiltä 300 metriä, Otaniemensillan pysäkeille taas n. 500-600 metriä.

Minkä vuoksi Paciuksenkaaren pysäkki poistuu molemmilta linjoilta? Pysäkin poistuminen heikentää huomattavasti alueen asukkaiden yhteyksiä itään, Munkkivuoreen ja Espooseen. Alueella asuu iäkkäitä, lapsiperheitä jne. joille koituu suurta haittaa pysäkin poistosta.

Runkolinjojen liikennöinti suunnitellaan keskimääräistä bussilinjaa tiheämmäksi ja linjoja nopeutetaan mm. avorahastuksella ja pysäkkivälin pitämisellä n. 600 metrin suuruisena. Paciuksenkaaren pysäkeiltä on runkolinjojen lähimmille pysäkeille Meilahdentielle 250 metrin matka. Paciuksenkaari on myös jäämässä monen muun linjan käyttöön, jolloin pysäkin palvelutaso pysyy 12.8. jälkeenkin runkolinjojen pois jäännistä huolimatta edelleen kaupungin keskimääräistä tasoa parempana.

Runkolinjojen pysäkkejä määriteltäessä viereinen Meilahdentien pysäkki on saanut enemmän painoarvoa, sillä sen kohdalla sijaitseva Iho- ja allergiasairaala on merkittävä kohde koko kaupunkialueen mittakaavassa. Meilahden sairaalan ja Paciuksenkaaren pysäkkien väli taas olisi ollut kilometrin mittaisena reilusti yli tavoitellun 600 metrin runkolinjapysäkkivälin, jos Paciuksenkaari olisi valittu Meilahdentien pysäkin sijaan linjojen käyttöön.

Itään ja Espooseen suoraan Paciuksenkaaren pysäkiltä pääsee 12.8. jälkeenkin esimerkiksi Leppävaaran ja Merihaan väliä liikennöivän linjan 502 kyydissä. Idän suuntaan kätevin vaihto on tällöin Hakaniemen metroaseman kohdalla metroon ja Espoon suuntaan Leppävaaran yhteyksien kautta. Munkkivuoreen pysäkiltä pääsee suoraan linjojen 14 ja 18 avulla. Samoilla linjoilla voi vaihtaa myös idän suuntaan Kampin metroaseman kohdalla.

Minkä vuoksi Paciuksenkaaren pysäkki poistuu molemmilta linjoilta? Pysäkin poistuminen heikentää huomattavasti alueen asukkaiden yhteyksiä itään, Munkkivuoreen ja Espooseen. Alueella asuu iäkkäitä, lapsiperheitä jne. joille koituu suurta haittaa pysäkin poistosta.

Paciuksenkaaren pysäkiltä on alle 300 metriä matkaa Meilahdentien pysäkille.

En ymmärrä, miksi runkolinjat pitää siirtää pois Teollisuuskadulta. Nyt 551 ja 58 ovat palvelleet hyvin Vallilan yritysaluetta Teollisuuskadun ja Mäkelänkadun välissä, mutta linjojen siirtyessä Aleksis Kiven kadulle ne eivät enää palvele...

Teollisuuskadun reittiä jäävät palvelemaan edelleen linjat 50 ja 59 myös runkolinjojen siirryttyä Aleksis Kiven kadulle. Runkolinjat siirtyvät Teollisuuskadulta Aleksis Kiven kadulle linjan 58 alkuperäiselle reitille, jolta on siirrytty väliaikaisesti Teollisuuskadulle Pasilan rakennustöiden takia. Aleksis Kiven katu ja sen lähialueet ovat myös tiheästi rakennettuja asuintaloalueita, joilla joukkoliikenteen kysyntä on isoa ja tasaista läpi päivittäisen liikennöintiajan Teollisuuskadulla sen keskittyessä enemmän aamu- ja iltapäiväruuhkaan.

Aleksis Kiven kadun reitin myötä vältetään myös helposti ruuhkautuva Jämsänkadun osuus ja helpotetaan ratikkalinjan 9 ruuhkia. Mäkelänkatu yritysalueen toisella puolella on myös merkittävä joukkoliikennekatu, jolta on hyvät yhteydet yritysalueelle menijöille. Pasilansillan töiden valmistuttua 12.8.2019 ratikka 7 luo taas yhteyden Pasilasta Mäkelänkadulle ja keskustan ja idän suunnasta yhteys onnistuu busseilla Sörnäisten kautta.

Millä toimenpiteillä toisaalta varmistetaan Sturenkadun risteyksen sujuva ylitys suunnassa Pasilaan? Nykyiset liikennevalot päästävät pitkästä jonosta läpi ehkä neljä henkilöautoa kerrallaan.

Miksei aikatauluihin tule muutoksia? 550 ja 560 kulkevat huomattavasti myöhempään kuin 500 ja 510, miksei nekin kulje yli puolenyön?

Runkolinjojen 500 ja 510 liikenneympäristö on erilainen kuin linjojen 550 ja 560. Itä-Helsinkiin sekä Meilahden ja Tapiolan suuntiin liikennöi useita yölinjoja, joten erillistä puolen yön jälkeen ajettavaa liikennettä ei tässä muutoksessa nähty tarpeelliseksi aloittaa. Vuorotarjonta kuitenkin elää aina tarpeen mukaisesti eli muutoksia tehdään matkustajien tarpeiden mukaisesti.

Olisin myös toivonut liikennöintiaikojen pidentämistä yli puolen yön linjoille 500 ja 510. Linjaa 550 sisemmät itäistä ja läntistä kaupunkia yhdistävät Pasilan kautta kulkevat poikittaislinjat (50, 59, 500, 506, 510 sekä tavallaan myös 57) käytännössä haihtuvat ilmaan ennen puolta yötä (Tuhkimoita?). Pasilasta yritetään kovasti tehdä houkuttelevaa kaupunginosaa ja uutta keskustaa. Pasilan asema on muistaakseni toiseksi käytetyin junaliikenteen solmukohta ja pidänkin perin kummallisena, että junat jatkavat liikennöintiä pikkutunneille asti muut yhteydet eivät. Poikittaislinjoille ei kysyntää tietenkään tule jos ei ole tarjontaa. Toivottavasti Tripla viihdepalveluineen mahdollistaa linjojen 500 ja 510 liikennöintiaikojen uudelleenarvioinnin.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.