Raitiovaunut palaavat Helsinginkadulle ja Sörnäisten metroasemalle 4.5.2020

Hämeentien uudistus on edennyt ja raitiolinjat 1 ja 8 alkavat liikennöidä 4.5. alkaen Helsinginkatua pitkin ja Sörnäisten metroaseman kautta. Myös linjat 6T ja 7 palaavat tuolloin Kurviin, mutta ajavat Hakaniemen ja Sörnäisten välisen osuuden vielä Helsinginkadun ja Karhupuiston kautta. Sörnäisten metroaseman bussipysäkkien tarkka sijainti ja valmistumisen aikataulu tarkentuu kevään aikana.

Linjojen 1 ja 8 pysäkki Töölön suuntaan on Sörnäisissä uudella paikalla Helsinginkadun puolella Hämeentien ja Helsinginkadun risteystä. Pysäkkiä käyttävät myös linjat 6T ja 7 siihen asti kunnes Hämeentie aukeaa myös Hakaniemen suuntaan raitioliikenteelle. Raitiovaunupysäkki Kurvista pohjoiseen suuntaan on kaikilla linjoilla entisellä paikallaan Hämeentiellä. Ratikkapysäkit on siirretty uudistuksen yhteydessä Hämeentien ja Helsinginkadun risteyksen eri puolille ja uudella pysäkkijärjestelyllä pyritään parantamaan liikenteen luotettavuutta sekä pysäkkialueen toimivuutta.

Sörnäisten ratikkakiskojen käyttöönotto aiheuttaa myös muutoksia myös Kurvin ulkopuolella: Mäkelänkadun ja Hämeentien poissa käytöstä olevat raitiovaunupysäkit palaavat käyttöön. Lisäksi väliaikaisesti liikennöity reitti Sturenkadun ja Läntisen Brahenkadun kautta poistuu kaikilta raitiovaunulinjoilta, mikä vaikuttaa Urheilutalon pysäkkijärjestelyihin. Myös bussilinjalle 51 tapahtuu pysäkkimuutoksia Läntisellä Brahenkadulla ja Sturenkaduilla kun poikkeusreiteillä olleet raitiovaunut siirtyvät pois.

Muutoksista koskien pysäkkijärjestelyjä tiedotetaan lisää lähempänä muutosajankohtaa.

Sörnäisten metroaseman raitiovaunupysäkit ja linjat 4.5.2020 alkaen

Raitiovaunut Sörnäisissä 4.5.2020

Muutokset linjalla 1

Linja 1 kulkee Urheilutalon ja Hattulantien välisen osuuden Sörnäisten metroaseman ja Helsinginkadun kautta kautta. Linja käyttää jatkossa pysäkkejä; Urheilutalo, Helsinginkatu, Sörnäinen (M), Lautatarhankatu, Vallilan kirjasto. Poistuvat pysäkit: Urheilutalo (Läntisellä Brahenkadulla) ja Roineentie.

Muutokset linjoilla 6 ja 6T

Linjat 6T kulkee Hakaniemen ja Paavalinkirkon välisen osuuden Kallion ja Sörnäisten kautta. Linja käyttää pysäkkejä Hakaniemi (laiturit 1 ja 2), Kallion virastotalo, Karhupuisto, Kaarlenkatu, Helsinginkatu, Sörnäinen (M) Lautatarhankatu, Hauhon puisto, Vallilan varikko. Poistuvat pysäkit: Urheilutalo ja Roineentie. Linjan 6 lähdöt liikennöidä linjana 6T  Kampin kautta 2.3 - 20.7.  johtuen Hietalahdenrannnan kiskotöistä.

Muutokset linjalla 7

Linja 7 kulkee Hakaniemen ja Hattulantien välisen osuuden Kallion ja Sörnäisten kautta. Linja käyttää pysäkkejä Hakaniemi (laiturit 1 ja 2), Kallion virastotalo, Karhupuisto, Kaarlenkatu, Helsinginkatu, Sörnäinen (M), Lautatarhankatu, Vallilan kirjasto. Poistuvat pysäkit: Urheilutalo ja Roineentie.

Muutokset linjalla 8

Linja 8 kulkee Urheilutalon ja Paavalinkirkon välisen osuuden Helsinginkadu kautta. Linja käyttää pysäkkejä: Urheilutalo, Helsinginkatu, Sörnäinen, Lautatarhankatu, Hauhon puisto, Vallilan varikko.

Poistuvat pysäkit: Urheilutalo (Läntisellä Brahenkadulla) ja Roineentie.

 

Raitiolinjat Sörnäisissä 4.5.2020 alkaen

Raitiolinjat siirtyvät Sörnäisiin ja poistuvat Sturenkadulta

 

Tietoa hankkeesta:

Mistä Hämeentien uudistusremontissa on kyse?

Uudistus lisää jalankulun ja pyöräilyn turvallisuutta ja nopeuttaa joukkoliikennettä. Uudistuksen jälkeen Hämeentien varrella on myös viihtyisämpi asua, sillä autoliikenteen väheneminen tarkoittaa melun vähenemistä ja ilmanlaadun paranemista. Remontti valmistuu loppuvuonna 2020. Pääurakoitsija on Destia Oy. Hämeentie muutetaan Siltasaarenkadun ja Helsinginkadun välillä jalankululle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle tarkoitetuksi kaduksi. Tontille ajo, huolto- ja pelastusajo sekä jakeluliikenne ovat sallittuja, mutta yksityisautojen läpiajo kielletään. Samalla uusitaan raitiotien kiskot, kadun alla olevat putket ja kaapelit sekä kunnostetaan Sörnäisten metroaseman katto.

 

Mistä Hämeentien uudistusremontissa on kyse?

Hämeentie muutetaan Siltasaarenkadun ja Helsinginkadun välillä jalankululle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle tarkoitetuksi kaduksi. Tontille ajo, huolto- ja pelastusajo sekä jakeluliikenne ovat sallittuja, mutta yksityisautojen läpiajo kielletään. Samalla uusitaan raitiotien kiskot, kadun alla olevat putket ja kaapelit sekä kunnostetaan Sörnäisten metroaseman katto.

Lisätietoa työmaasta saat:

Kommentit

Kutoselle ja seiskalle tulee eniten kiertoa ja merkittävä matka-ajan pidennys uudesta poikkeusreitistä, joten ainakin toisen niistä kannattaisi kulkea Sturenkadun kautta. Jos kutonen kulkisi Sturenkatua, suora yhteys Sörnäisistä Arabiaan onnistuisi kutenkin kasilla ja samalla ydinkeskustasta ja Hakaniemestä olisi nopeampi yhteys Arabiaan.

Ei todellakaan, olen odottanut pitkään kuutosen paluuta Hämeentielle. Poikkeusreitti lisää pituutta 300 m normaaliin. Ajassa tämä on runsas minuutti. Itse käytän ratikkahallin,Sörnäisten ja keskustan pysäkkejä, joten poikkeusreitti ei juuri haittaa.

Hei, linja 6 ja 8 muodostavat yhdessä yhteyden Sörnäisten ja Arabian välille. Osuus Arabiasta Sörnäisiin on varsin käytetty, joten yksittäinen linja ei välttämättä tarjoa riittävästi kapasiteettia matkustajien kuljettamiseen. Linjan 7 jättäminen Sturenkadulle taas poistaisi Mäkelänkadun suunnasta yhteyden raitiovaunuilla Sörnäisiin.

Linjan 1 reitti voisi heti palata ennalleen ... - Helsinginkatu - Sörnäinen(M) - Mäkelänkatu - ... viimemainitun vuoksi juuri. Lisäksi Mäkelänkadun suunnasta ajaa toki useita busseja.

Ajattelen, ettei Sturenkadun pohjoisosassa varmaankaan voi ajaa kovin palvelevasti, koska siellä ei ole pysäkkiäkään. Toisaalta linjan 7 pysyessä Sturenkadulla linjan 1 kapasiteetti Mäkelänkadulla tulisi käytettyä paremmin. Urheilutalollakin voi vaihtaa sujuvasti.

Myös linja 1 tahdotaan varmasti liittää metroon Kallion lähellä. Toivon tarkkaa analyysiä linjasta 7 Sturenkadulla.

Eikö linja 1 voisi kulkea pysyvästi Sturenkadun kautta. Ei kaikkien linjojen tarvitse mennä kurvin kautta. Sturenkadulla on muuten 0 ratikkalinjaa ja kurvissa 4 tai jos 6t lasketaan niin 5

Yhteydet Töölön suuntaan heikkenisivät mikäli linja 1 ei kulkisi Sörnäisten kautta. Sörnäisistä länteen ei myöskään ole rinnakkaista bussiyhteyttä eli esimerkiksi Itä-Helsingistä metrolla saapuvien yhteydet huonontuisivat. Saimmekin Hämeentien uudistuksen alkaessa erityisesti palautetta Helsinginkadun yhteyksien väliaikaisesta poistumisesta.

Riittääkö Helsinginkadun ja Fleminginkadun risteyksen välityskyky peräti viidelle eri raitiovaunulinjalle? Linja 9 joutunee odottamaan kaikkia muita, mikä tukkii liikennettä.

Edellä todettu huomioon ottaen olisikohan viisainta turvata linjan 7 toimintakyky pitämällä se vielä nopealla poikkeusreitillään suoraan Sturenkatua (Mäkelänkatu - Kaarlenkatu kiertelemättä jonoissa).

Metro palvelee Hakaniemessäkin.

Arviomme mukaan Helsinginkatua kulkevat raitiovaunut pystyvät käyttämään Helsinginkadun pysäkkiä ilman että muu liikenne häiriintyy. Mahdollisiin toimenpiteisiin ryhdytään mikäli jostakin syystä näin ei tapahdu.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.