Anvisningar för HRT:s pendlingstjänst
I vår webbtjänst kan du själv administrera arbetsreseförmåner. På denna sida hittar du anvisningar för företagets huvudanvändare och anställda.
Obs! Bilderna och anvisningarna på denna sida kommer att uppdateras inom den närmaste framtiden.
För företagets huvudanvändare
Som huvudanvändare kan du:
- skicka inbjudningar till arbetstagare
- ändra giltighetstiden för förmånstagarens arbetsreseförmån
- ändra resezonerna i förmånstagarens arbetsreseförmån
- sätt ett nytt start- och/eller slutdatum för förmånen av en eller flera förmånstagare
- lägga till en faktura och identifierare för förmånstagare
- lägga till nya huvudanvändare till tjänsten och
- granska inköpsrapporter.
När ett konto har skapats för ert företag i webbtjänsten får du en inbjudan via e-post att bli tjänstens huvudanvändare. Detta meddelande har skickats till alla huvudanvändare den 1 februari 2022 i samband med lanseringen av den nya versionen.
Klicka på länken ”Skapa företagskonto" i e-postmeddelandet. Du kommer då till följande vy:
Välj "Fortsätt till inloggning".
Välj ”Skapa ett företagsanvändarkonto" för att skapa ditt personliga HSL-företagsanvändarkonto.
Fyll i dina uppgifter och välj ett nytt 12-siffrigt lösenord. Lägg ditt lösenord på minnet. I fortsättningen behöver du företagsanvändarekontot för att kunna fungera som huvudanvändare i HRT:s pendlingstjänst.
Du får ett bekräftelsemeddelande per e-post när du har skapat ditt företagskonto.
OBS! Obefogade felmeddelanden har kommit fram efter den nya versionen publicerats. Felet utreds som bäst. Trots felmeddelandet kan du logga in i pendlingstjänsten om du fått meddelandet om att skapa ett företagskonto.
Efter första inloggningen kan du logga in i tjänsten på adressen https://tyomatkat.hsl.fi/sv. Det lönar sig att spara adressen som bokmärke i din webbläsare.
När du lägger till en ny förmånstagare:
- Skriv in arbetstagarens e-postadress i det vita fältet. Du kan även kopiera en lista över anställda t.ex. från en Excel-fil.
- Separera adresserna med radbyte, semikolon, kommatecken eller mellanslag.
- Du kan lägga till en faktura till förmånstagarens uppgifter. I framtiden visas förmånstagaren på denna faktura. Företagets namn visas som standardfaktura och mobilbiljetter som referens. Om du vill dela upp förmånstagare i flera fakturor ska du först skicka uppgifterna och referensen på den nya fakturan till adressen foretagsforsaljning@hsl.fi
- Du kan även lägga till en valfri identifierare till förmånstagarens uppgifter som i fortsättningen visas på fakturan.
Inbjudan skickas omedelbart till arbetstagaren per e-post också i detta fall att förmånen börjar gälla i framtiden. Arbetstagaren kan inte lösa ut sin periodbiljett i HSL-appen förrän förmånen är giltig.
Inbjudan är giltig för 30 dagar.
Exempel:
Huvudanvändaren lägger till arbetstagarnas e-postadresser till tjänsten 6.6 och anger 1.7 som startdatum. Arbetstagarna får inbjudan per e-post 6.6 men kan lösa ut sina biljetter i HSL-appen först 1.7. Meddelandet som skickats till arbetstagaren innehåller datumet då förmånen träder i kraft.
Arbetstagarens 30-dagarsbiljett förnyas automatiskt i HSL-appen och den är alltid giltig. Företagets huvudanvändare kan ångra förmånen i HRT:s pendlingstjänst när som helst, men periodbiljetten gäller alltid till slutet av den innevarande perioden.
Obs! Periodbiljetten debiteras två dygn före utgången av föregående period. Du måste avsluta beställningen av periodbiljetten senast tre dygn innan den nya perioden börjar.
Om du anger en felaktig e-postadress kan du återkalla inbjudan och skicka en ny inbjudan till den rätta adressen.
Man kan återkalla inbjudan genom att välja ”Skickade inbjudningar till förmånstagare” i hemmenyn.
Här visas de förmånstagare som har mottagit inbjudan men har inte loggat in i tjänsten eller registrerat sig i HSL-appen.
Välj ”Avbryt valda inbjudningar” om du vill återkalla en skickad inbjudan.
Välj ”Förmånstagare” i toppmenyn.
Klicka på pilen för att se arbetstagarens information.
Välj "Visa all information".
Välj ”Avsluta förmån”.
Bekräfta redigeringen.
Förmånstagarens periodbiljett inte längre förnyas i HSL-appen efter detta. Den redan debiterade 30-dagarsbiljetten gäller fram till slutet av den innevarande perioden.
Obs! Att avbryta arbetsreseförmånens giltighetstid i HRT:s pendlingstjänst betyder inte att arbetstagarens periodbiljett upphör att gälla mitt under perioden. Arbetstagarens periodbiljett gäller alltid fram till slutet av den redan debiterade 30-dagarsperioden.
Arbetstagaren kan se nästa debiteringsdag i HSL-appen. Om du vill att periodbiljettens giltighetstid upphör i slutet av den redan debiterade perioden ska du säga upp beställningen innan nästa debiteringsdag.
Obs! Periodbiljetten debiteras två dygn före slutet av den föregående perioden. Du måste avsluta beställningen av periodbiljetten senast tre dygn innan den nya perioden börjar.
Välj ”Förmånstagare” i överkanten.
Välj det högsta alternativet (Efternamn, Förnamn, Rätt till förmånen, Rätt till förmånen upphör)
Så här kan du redigera alla arbetstagare på sidan.
Välj ”Redigera förmånstagare”.
Du kan avsluta förmåner genom att ta bort krysset i rutan “Förmånsstatus”.
Du kan aktivera förmåner genom att kryssa i rutan “Förmånsstatus”.
Välj ”Ange ett nytt startdatum för förmånens giltighet” om du vill att förmånens giltighet träder i kraft på en bestämd dag. Du kan använda den här funktionen t.ex. när du vill att giltighetstiden för arbetstagarens eller arbetstagarsgruppens förmåner träder i kraft på en bestämd dag. Beakta att om arbetstagarens förmån är giltig tills vidare och du anger ett nytt startdatum, förnyas arbetstagarens biljett inte längre före detta datum i HSL-appen. En biljett som redan är giltig gäller fram till slutet av den innevarande 30-dagarsperioden.
Välj ”Ange ett nytt slutdatum för förmånens giltighet” om du vill att förmånens giltighet upphör på en bestämd dag. Du kan använda den här funktionen t.ex. när du vill att det finns en bestämd dag för arbetstagaren eller arbetstagarsgruppen efter vilken deras periodbiljett inte längre förnyas i HSL-appen. En biljett som redan har köpts gäller fram till slutet av den innevarande 30-dagarsperioden.
Om du vill få enstaka separata fakturor ska du skicka den nya fakturans uppgifter till adressen: foretagsforsaljning@hsl.fi
En faktura som har företagets namn och mobilbiljetter visas som standard vid varje förmånstagare.
Efter fakturans uppgifter har lagts till i HRT:s pendlingstjänst kan du välja den faktura som ska anknytas till förmånstagaren. Detta är möjligt när du redigerar förmånstagarens uppgifter eller lägger till en ny förmånstagare till tjänsten.
Du kan lägga till en valfri identifierare (t.ex. personnummer) för en förmånstagare. Identifieraren är inte en obligatorisk uppgift.
Välj ”Förmånstagare” i toppmenyn.
Kryssa i rutan vid den förmånstagare som du vill redigera. Du kan även välja flera förmånstagare på denna sida om du vill ange samma identifierare för alla.
Välj "Redigera förmånstagare" och ”Identifierare” i undermenyn. Nu kan du lägga till den valfria identifieraren.
Gå till fliken ”Förmånstagare" och välj ”Redigera förmånstagare”.
Välj "Zoner".
Välj korrekt zon / korrekta zoner i rullgardinsmenyn.
Spara.
Välj ”Förmånstagare” i överkanten.
Välj det högsta alternativet (Efternamn, Förnamn, Rätt till förmånen, Rätt till förmånen upphör).
Välj ”Redigera förmånstagare”. Ta bort krysset i rutan ”Förmånsstatus".
Bekräfta redigeringen.
Arbetstagarnas periodbiljetter inte längre förnyas i HSL-appen efter du har bekräftat redigeringen. De periodbiljetter som redan har debiterats gäller fram till slutet av den redan debiterade perioden.
Obs! Den nya periodbiljetten debiteras två dygn före slutet av den föregående perioden. Du måste avsluta beställningen av periodbiljetten senast tre dygn innan den nya perioden börjar.
Välj ”Organisationsinformation” i toppmenyn.
Scrolla ner på sidan och välj ”Lägg till ny huvudanvändare”.
Ange den nya huvudanvändarens e-postadress.
Beakta att huvudanvändaren behöver ett HRT-konto för att logga in i tjänsten. Den e-postadress som är kopplad till huvudanvändarens HRT-konto ska vara den adress dit inbjudan skickats. Du kan själv ändra e-postadressen som är kopplad till HRT-kontot via tjänsten.
Välj ”Rapporter” i överkanten.
Välj rapportperioden i kalendern.
Klicka på ”Ladda ned rapporten” för att få en rapport i Excel-format.
Beakta att det är inköpsuppgifterna som sparas på rapporten. Identifierings- och fakturauppgifter visas på rapporten i samband med nästa köptransaktion om du har angett dessa uppgifter.
Nedan hittar du anvisningar för hur du kan hantera flera företagskonton med ett och samma HRT-konto i HRT:s pendlingsjänst.
- Fyll i en separat ansökan för varje företag. Skriv in i kontaktpersonens uppgifter den e-postadress dit inbjudningarna ska skickas.
- Vi skickar dig en separat inbjudan att registrera dig som huvudanvändare för varje företag.
- Skapa dig ett personligt företagskonto via det första företagets inbjudan.
- När du får nästa huvudanvändarinbjudningar ska du klicka på länken i meddelandet och logga in i tjänsten med det HRT-företagskonto som du skapade.
Obs! Skapa inte ett separat företagskonto för varje företag utan logga in med det företagskonto som du redan skapat.
I framtiden kan du använda ett och samma HRT-företagskonto för att hantera alla de företag vars huvudanvändare du är.
När du loggar in i tjänsten kan du välja det företag vars ärende du vill uträtta. Du kan även byta företag via menyn på sidans högra överkant.
För arbetstagare
HRT-arbetsreseförmån är en 30-dagarsbiljett som alltid är giltig. Arbetsgivaren beviljar förmånen till arbetstagaren som aktiverar den i HSL-appen. När arbetsgivaren har aktiverat förmånen, får arbetstagaren en inbjudan via e-post och kan ta förmånen i bruk. Om du redan har en fortlöpande sparbeställning som konsumentkund kan du avsluta beställningen efter 360 dygn utan en separat avbeställningsavgift.
-
Du får ett meddelande till din e-post. I meddelandet bjuder din arbetsgivare dig att börja använda tjänsten.
-
I meddelandet finns en bekräftelsekod som du möjligen senare kommer att behöva.
-
Kopiera koden eller skriv den ner så att du har den när du behöver den.
-
Välj ”Börja använda HRT-arbetsreseförmån”.
-
Du får meddelandet också i fall att förmånen börjar gälla vid en senare tidpunkt.
-
Om förmånen börjar gälla i framtiden kan du ännu inte ta periodbiljetten i bruk i HSL-appen.
Välj ”Fortsätt till inloggning”, efter vilket du kommer till inloggningssidan.
Om du redan har ett HRT-konto, logga in.
Om du har glömt ditt lösenord, skapa inte ett nytt konto! Beställ ett nytt lösenord till den e-postadress som du uppgav när du skapade kontot antingen via hsl.fi eller HSL-appen:
- I HSL.fi välj personsymbolen i högra överkant och tryck -> Glömt lösenord?
- I HSL-appen gå till menyn Lägg till -> Inställningar - Logga in med ditt HRT-konto -> Glömt lösenord?
Om du ännu inte har ett HRT-konto, välj ”Skapa ett konto”.
När du har loggat in eller skapat konto, ber vi dig att ange bekräftelsekoden och den e-postadress dit du fick bekräftelsekoden.
För att kunna ta HRT-arbetsreseförmånen i bruk behöver du identifiera dig starkt för att vi kan säkerställa
- att du är den person som beviljas förmånen.
- att din hemkommun ligger inom HRT-området eller i en kranskommun.
- din hemadress för att kunna definiera zoner i din biljett.
Du kan identifiera dig starkt antingen med nätbankkoder eller med mobilcertifikat.
Kolla att din hemadress är korrekt. Adressen hämtas automatiskt vid autentiseringen.
Kolla att adressen till din arbetsplats mostvarar ditt huvudsakliga arbetsställe.
Välj ”Fortsätt” om uppgifterna stämmer. Om det finns fel i dina uppgifter kan du ändra adresserna så att de motsvarar din hemadress och adressen till din arbetsplats eller ditt arbetsställe.
Ifall du behöver ändra dina zoner ska du kontakta huvudanvändaren av HRT:s pendlingstjänst i din organisation. Huvudanvändaren i din organisation kan ändra dina zoner innan du börjar använda biljetten i HSL-appen.
Obs! Köp inte periodbiljetten via HSL-appen om zonen är felaktig. Om du redan har köpt en periodbiljett med HRT-arbetsreserförmån börjar förändringarna gälla först efter biljetten förnyas om 30 dagar.
Ladda ner HSL-appen: från App Store till en iOS-telefon eller från Google Play till en Android-telefon.
Efter du har laddat ner appen logga in med ditt HRT-konto. Kontot är det som du skapade eller använde för att logga in.
Om du redan har ett HRT-konto och du är inloggad kan du hoppa över detta. Kolla dock att du har den senaste versionen av HSL-appen!
Öppna appen och logga in med ditt HRT-konto.
Fortsätt till att köpa en fortlöpande periodbiljett.
Du kan ta biljetten i bruk genast eller hoppa över popup-fönstret.
Om du inte ser popup-fönstret, fortsätt till att köpa en fortlöpande periodbiljett och välj HRT-arbetsreseförmån som betalningssätt.
Om du inte kan hitta ”HRT-arbetsreseförmån” som betalningssätt i appen, kontakta din arbetsgivare för att ta reda på när din arbetsreseförmån börjar gälla.
Du kan inte ta periodbiljetten i bruk i HSL-appen förrän din arbetsreseförmån är giltig.
Grattis! Du har nu tagit HRT-arbetsreseförmånen i bruk! Biljetten är giltig i 30 dygn och den förnyas automatiskt.
Appen kontrollerar alltid om din arbetsreseförmån är giltig två dygn innan giltighetstiden på den föregående 30-dagarsbiljetten går ut. Din arbetsreseförmån är giltig tills vidare och periodbiljetten förnyas automatiskt – du behöver inte göra något.
Efter köpet är bekräftat och biljetten är giltig kan du granska uppgifter i din beställning genom att trycka på knappen ”Granska beställningsuppgifter".
Om du behöver ändra dina resezoner eller biljettens giltighetstid ska du kontakta huvudanvändaren av HRT:s pendlingstjänst i din organisation. Informera huvudanvändaren om nästa debiteringsdatum. Det ser du i appen. Ändringar i biljetten måste göras innan nästa debitering.
Ofta ställda frågor
Hittade du inte svaret på din fråga? Bekanta dig med ofta de ofta ställda frågorna.
Gick det inte att köpa periodbiljetten? Kolla om du har en köpgräns i appen. Om det finns en köpgräns i appen, t.ex. 20 euro per dygn, går det inte att köpa periodbiljett. I detta fall får du meddelandet ”Köpgränsen har uppnåtts”.
Ändra eller ta bort den dagliga köpgränsen i inställningar. Efter detta erbjuder HSL-appen automatiskt den rätta biljetten och det rätta betalningssättet.
Se till också att betalningssättet är HRT-arbetsreseförmån och att din arbetsgivares namn är rätt skrivet. (här ”Esimerkki Oy”).
Om din arbetsgivare har beviljat dig en fortlöpande periodbiljett som arbetsreseförmån kan du inte samtidigt få studentrabatt. Studentrabatten är alltid giltig under en tidsbegränsad period och kan inte utnyttjas i fortlöpande beställningar.
Du kan köpa en periodbiljett till studentpris med den flexibla Reskassan. Du kan be din arbetsgivare att bevilja dig arbetsreseförmånen i form av flexibel Reskassa för att kunna köpa en periodbiljett till studentpris. För att du ska kunna köpa en studentbiljett måste du vara berättigad till studentrabatt. Observera att beloppet på Reskassan måste täcka biljettens hela pris.
Om du har beviljats en fortlöpande periodbiljett som arbetsreseförmån och din studerandestatus är giltig i HSL-appen, får du följande felmeddelande i HSL-appen:
För att kunna köpa en biljett med HRT-arbetsreseförmån ska du kontrollera hur dina uppgifter behandlas i tjänsten Min Studieinfo.
Gör så här:
- Logga in i tjänsten Min Studieinfo.
- Välj ”Hur används mina uppgifter?” i rullgardinsmenyn nedanför ditt namn.
- Ta bort tillstånd att överföra studerandeuppgifter till HSL-appen.
- Logga in igen i HSL-appen.
- Välj ”Mer” -> ”Inställningar” -> ”Mina uppgifter” och sedan ”Autentisera dig på nytt”.
Efter detta kan du köpa en periodbiljett med HRT-arbetsreseförmån i HSL-appen.
Du kan bestämma om biljetten börjar gälla direkt eller senare. Välj ”Först debitering” för att ändra periodbiljettens startdatum. I rullgardinsmenyn kan du välja startdatumet för din biljett. Sedan tryck på ”Godkänn betalning”. Om du inte ändrar startdatum börjar biljetten gälla direkt.
En person som bor och arbetar inom HRT-området kan ta i bruk arbetsreseförmånen via HRT:s pendlingstjänst även om företagets arbetsställe ligger utanför HRT-området. I detta fall erbjuds förmånstagaren AB-biljetten. Förmånstagaren kan själv ändra sin hem- och jobbsadress för att få de resezoner som behövs för att pendla till jobbet. Även företagets huvudanvändare kan ändra arbetstagarens zoner.
Om du administrerar din organisations arbetsreseförmåner i HRT-företagsportalen ska du logga in i tjänsten med ditt HRT-företagskonto. Du kan även ha ett separat HRT-konto för personlig användning. Du behöver ditt personliga HRT-konto t.ex. när du köper en egen periodbiljett via HSL-appen.
Om du använder password manager för att spara ditt lösenord eller om du sparar lösenordet i din webbläsare, kan det hända att password manager inte vet om användaren försöker logga in som privat- eller företagskund. Vi rekommenderar att du sparar dina lösenord separat för båda tjänsterna för att skilja mellan det lösenord som används för företagstjänsten och lösenordet för ditt personliga konto.