Rabatt i bilpool och biluthyrningar med HRT:s resekort

Du sparar pengar och skonar miljön om du gynnar kollektivtrafik.
Ibland behöver man ändå en bil, av en eller annan orsak; ändå måste
du inte äga en bil själv. Du kan låna en bil av en kompis, ta
samåkning till heders, utnyttja en bilpool eller hyra en bil. 

En bil för gemensamt bruk innebär att en grupp människor
använder en bil enligt gemensamma spelregler och ersättningar.
Bilen bokas på webben eller per telefon då man behöver den, kanske
bara för några timmar i taget. Avhämtningsställen finns i närheten
av hemmen eller arbetsplatserna.

Det finns företag för bilar för gemensamt bruk, såsom t.ex.
City Car Club i huvudstadsregionen. Bilpool-företagen erbjuder
olika bilmodeller till sina kunder. Faktureringen baserar sig på
tids- och kilometerdebitering. Ett HRT-resekort med inladdad period
berättigar till 25 % rabatt på City Car Clubs paketpriser, när du
ansluter dig som ny medlem.

Det kan dock vara förmånligare att hyra bil då det gäller
längre resor, exempelvis en tur till stugan på veckoslutet. Bland
biluthyrningarna i huvudstadsregionen ger Hertz, Avis, Europcar och
Sixt förmåner till HRT:s stamkunder. Resekortet med inladdad period
måste visas upp.

Det är rejält billigare att åka kollektivt än att åka bil

Det är helt enkelt dyrt att hålla sig med bil. Att skaffa och
underhålla en bil kostar beroende på pris, typ och antal körda
kilometer 350–1 400 euro per månad. En periodbiljett för den
interna kollektivtrafiken i Helsingfors kostar däremot cirka 44
euro och en regionbiljett cirka 90 euro per månad. Även om det
finns flera resekort i familjen blir det billigare att åka
kollektivt än att åka bil.

Att ha bil betyder dessutom försäkringar, service, byten av
däck, tvättning och vaxning… Däremot är det bekymmersfritt att
hoppa på bussen, spårvagnen eller närtåget; då har du en chaufför
och kan utnyttja resetiden till att läsa eller bara koppla av.

Ofta tar man sig snabbare fram med en cykel eller med
kollektiva färdmedel än med en privatbil, i synnerhet i
stadsområden. Det beror bl.a. på trängsel och parkeringsproblem.
Den som åker kollektivt belastar också miljön mindre. Vidare rör
den som åker kollektivt mera på sig till vardags än en bilist.

Målet för HRT:s mobilitetsstyrning är att
minska på privatbilismen och öka gåendet, cyklandet, användningen
av kollektivtrafik, bilpooler, samåkning och ett ekonomiskt
körsätt.