Passagerare berömmer pålitlig kollektivtrafik

Passagerarnas tillfredsställelse med Helsingforsregionens kollektivtrafik ökade till rekordsiffror i höstens 2013 enkät.

Passagerarnas tillfredsställelse med Helsingforsregionens kollektivtrafik har ökat jämnt under de senaste åren och steg till rekordsiffror i höstens 2013 enkät. Särdeles mycket beröm fick den förnyade stamlinjen 550.

Passagerarna gav på hösten 2013 kollektivtrafiken i HRT-området det allmänna betyget 4,13 (på skalan från 1 till 5). ”Betyget har stigit jämnt under de senaste åren och under senaste höstens undersökningsperiod steg tillfredsställelse till rekordsiffror i alla transportsätt”, berättar Tero Anttila, direktör för avdelningen för kollektivtrafikplanering vid HRT.

Drygt 22 000 passagerare svarade på enkäten och 89,4 procent av dem gav kollektivtrafiken helhetsbetyget bra eller mycket bra. Andelen nöjda passagerare har stigit drygt två procentenheter i två år.

På stamlinje 550 (Östra centrum–Westendstationen) togs på hösten 2013 i bruk öppen betalning. Samtidigt byttes trafikföretaget och bussmateriel förnyades. Passagerarna ställde sig positivt till ändringar och öppen betalning fick beröm också i öppna svar. Tillfredsställelse med stamlinje 550 ökade till 87 procent i höstas.

Närtågens pålitlighet förbättrade

Passagerarna anser kollektivtrafiken allt som allt ännu pålitligare. Särskilt passagerarnas tillfredsställelse med närtågstrafiken har fortsatt att öka. Närtågen anses som pålitliga och tillfredsställelse med resandets smidighet har ökat tydligt. Ordningsproblem i närtåg har minskat.

Passagerarna är också nöjda med spårvagns- och busstrafikens pålitlighet. I båda transportsätten har tillfredsställelse med omstigningars smidighet ökat. Passagerarnas tillfredsställelse med metro stannade på hög nivå. Renhet har enligt passagerare förbättrats i alla transportsätt, särskilt på tåg.

Två arbetsnedläggelser i november, lokförarnas strejk och utmarschen av Nobina West förarna, påverkade inte avsevärt passagerarnas tillfredsställelse.

I december 2013 observerades problem i pålitlighet av materialet i höstens kundnöjdhetsundersökning och p.g.a. detta raderades en del av undersökningsmaterialet. På grund av korrigering av data förbättrades undersökningsresultaten.

Likadana situationer förebyggs i fortsättningen med en ännu mångsidigare testning av material. Särskilt det nya Asty Web-verktyget utnyttjas för att försäkra materialets kvalitet. Resultatens pålitlighet har redan förbättrats avsevärt.

”I fortsättningen försäkrar vi med statistiska tester och med många andra sätt kvaliteten av undersökningsdata månatligen. Då kan vi vidta korrigerande åtgärder också mitt under undersökningsperioden”, säger Antti Vuorela, gruppchef för Operativa undersökningar-gruppen.

HRT betalar till trafikföretag kvalitetspremier på basis av undersökningsresultat. Trafikföretag som har fått för små bonus p.g.a. felaktiga resultat har skillnaden ersätts till fullt belopp.
   
Under höstperioden fick det bästa helhetsbetyget av bussarna linje 550 (Östra centrum–Westendstationen), av tågen A-tåg (Helsingfors–Alberga) och av spårvagnslinjerna linje 4 (Skatudden–Munksnäs). På motsvarande sätt fick de sämsta betygen busslinje 731 (Järnvägstorget–Brännberga), Y-tåg (Helsingfors–Karis) och spårvagnslinje 7A (Senatstorget–Tölö–Böle–Senatstorget).


Mer information:
avdelningsdirektör Tero Anttila, tfn 050 555 2932
gruppchef Antti Vuorela, tfn 040 504 4582