HSL alueen joukkoliikenne pysyy Euroopan kärjessä

HSL-alueen joukkoliikenne arvioitiin jälleen parhaaksi eurooppalaisten kaupunkien BEST-tutkimuksessa.

Asukkaat antavat tämänvuotisessa kyselyssä entistä enemmän kiitosta muun muassa liikennepalvelun luotettavuudesta.

Helsingin seutu sijoittui BEST-tutkimuksen kärkeen jo neljättä vuotta peräkkäin. Asukkaista 77 prosenttia on tyytyväisiä joukkoliikenteeseen. Hieman alemman kokonaisarvosanan saivat Geneve (72 % tyytyväisiä), Tukholma (71 %) ja Wien (67 %). Oslossa tyytyväisten osuus jäi 59 prosenttiin ja Kööpenhaminassa 53 prosenttiin.

Entistä luotettavampaa palvelua

HSL alueella joukkoliikennettä pidetään huomattavasti luotettavampana kuin muissa BEST-kaupungeissa: meillä luotettavuuteen tyytyväisten osuus on 77 prosenttia, muualla keskimäärin 54 prosenttia. HSL-alueen asukkaiden luottamus joukkoliikenteeseen lisääntyi selvästi viime vuodesta, jolloin tyytyväisiä oli 65 prosenttia.

”Joukkoliikenteen luotettavuus on parin viime vuoden aikana ilahduttavasti parantunut, kun muun muassa varautumista talven hankalimpiin kelioloihin on kehitetty. Tämä näkyy BEST-tutkimuksen lisäksi HSL:n tuoreessa asiakastyytyväisyystutkimuksessa, jossa etenkin lähijuna- ja raitioliikenteen luotettavuus sai aikaisempaa paremmat arvosanat”, HSL:n operatiivisten tutkimusten ryhmäpäällikkö Antti Vuorela sanoo.

Joukkoliikenteen tarjontaa HSL-alueen asukkaat pitävät parempana (tyytyväisiä 72 %) kuin kilpailijakaupungeissa (tyytyväisiä keskimäärin 66 %). Tyytyväisyys tarjontaan on ollut viime vuosina nousussa.

Helsingin seudulla useammat myös katsovat saavansa joukkoliikenteessä vastinetta rahoilleen (tyytyväisiä 53 %, muut keskimäärin 35 %), ja lippujen hinnat koetaan meillä kohtuullisiksi useammin kuin muualla.

Turvallista, mukavaa ja helppoa
 

HSL-alueen asukkaiden kokemus turvallisuudesta joukkoliikenteessä on samaa tasoa kuin muissakin kaupungeissa. Turvallisuuteen tyytyväisten osuus on meillä ollut viime vuosina nousussa. Myös tyytyväisyys matkustusmukavuuteen on Helsingin seudulla BEST-kumppanien keskitasoa.

Tiedottaminen pysäkeillä sekä häiriötilanteissa saa meillä enemmän kritiikkiä kuin muissa kaupungeissa. Sen sijaan täällä ollaan tyytyväisempiä matkan suunnitteluvaiheessa tarjolla olevaan tietoon. Suurin ansio kuuluu Reittioppaalle, jonka suosio helppokäyttöisenä verkkopalveluna on ollut vakaa jo vuosia.

Helsingin seutu jää BEST-kaupunkien keskiarvon alapuolelle, kun mitataan tyytyväisyyttä henkilökunnan kykyyn neuvoa asiakkaita. Tyytyväisyys henkilökunnan käytökseen on kuitenkin kasvanut vuodesta 2008 alkaen, jolloin systemaattinen kuljettajien asiakaspalvelukoulutus käynnistyi. 

Oppia kilpakumppaneilta

BEST-tutkimuksessa selvitetään vuosittain asukkaiden tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen. Samalla hankitaan tietoa asioista, joita kehittämällä joukkoliikenteen käyttöä voitaisiin lisätä. Tulosten vertailukelpoisuus varmistetaan toteuttamalla puhelinhaastattelut kaikissa kaupungeissa samaan aikaan ja samansisältöisinä.

Helsinki on ollut mukana BEST-tutkimuksessa (Benchmarking European Service of Public Transport) vuodesta 2000 alkaen ja tutkimusta on tehty kaikissa HSL jäsenkunnissa vuodesta 2010. HSL toimi BEST tutkimuksen puheenjohtajana vuodet 2011 - 2012. Vuonna 2013 mukana oli kuusi kaupunkia: Helsinki, Kööpenhamina, Oslo, Tukholma, Geneve ja Wien. Helsingin seudulla tutkimukseen haastateltiin noin 1 700 asukasta.

Raportti: Helsingin seudun joukkoliikenne kansainvälisessä BEST-tutkimuksessa 2013

 

Kommentit

Jooo jotenkin tuntuu vähän vieraalta väitteeltä, enpä itse tähän LUOTETTAVAAN ja MUKAVAAN vielä ole päässyt törmäämään ja kuitenkin autottomana ihmisenä joudun julkista liikennettä sen verran tiuhaan käyttämään. Ja olisi mielenkiintoista tietää ketkä tähän ovat vastanneet, itse eikä kukaan lähipiirissäni ole ikinä päässyt ilmoittamaan mielipidettään HSL:stä missään kyselyssä, saati sellaisessa jossa vertailtaisiin koko euroopan julkista liikennettä. Kyllä täytyy kokemuksella sanoa että vähintääkin Berliinissä, Barcelonassa ja Tukholmassa pääsee huomattavan paljon mielyttävämmin ja mutkattomammin liikkumaan julkisilla liikennevälineillä ja siellä sentään palvelukin on ystävällistä toisin kuin täällä...

Johonkin tuomioistuimeen olisi vietävä näin harhaanjohtava mainonta. Jos tällaisessa kyselyssä on mukana kuusi kaupunkia, ei mitenkään voi väittää parasta kuudesta koko Euroopan parhaaksi. Jos vaikkapa jotain elintarviketta mainostettaisiin näin härskisti, mainonta kiellettäisiin nopeasti.

Vai muka Euroopan paras joukkoliikenne?! Paskat, sanon minä! Ei voi pitää paikkaansa, kun ottaa huomioon likaiset ja haisevat metroasemat, epäsiistit bussit ja junat, neekerit, juopot, huumehörhöt, puliukot, nuorisojengit ym. jotka busseissa ja junissa örveltelee. HSL on perseestä ja Helsingin seudun joukkoliikenne on ihan paskaa, sen takia kuljen pummilla enkä missään nimessä suostu maksamaan lipustani.

Joukkoliikenteen markkinaosuutta mitattaessa Helsinki on Euroopassa keskitasoa. Tosin on otettava huomioon se, että Helsingin seudun kaupunkirakenne oli viimeksi hyvä 1930-luvulla ja sen jälkeen on roiskittu asuinalueita haulikolla moottoriteiden varsille, eli suhteessa kaupunkirakenteeseen on vaikea kehittää sen parempaa joukkoliikennettä. Ehkä raitioverkostoa voisi laajentaa?

Kyllähän varmaan on tyytyväisiäkin hsl.n asiakkaita . Täällä Koskelassa ja Toukolassa niitä ei varmasti ole.Kun nämä hsl.n ERINOMAISET suunnittelijat kävivät kynä sauhuten linjojen uudelleen järjestelyyn niin saivat romutettua hyvin toimivan linja 55 täysin,tämä linja on toiminut ainakin 40 v.hyvin nyt ei toimi ja vielä ihmetellään kun ei ole käyttäjiä.Ennen tulin Sörnäisistä tänne Koskelaan 15-20 min. nyt sama matka kestää jos oikein huonosti menee noin 40-45 min. kaikkine vaihtoineen.Nyt elokuusta vielä sunnuntaisin kaksi kertaa tunnissa vielä ihmetellään kun ei ole käyttäjiä.Onko tämä sitä hyvää palvelua jota hsl.mainostaa,kyllä mekin maksamme täyden hinnan matkastamme.

Vaikka asiaa miten päin kääntäisi, kertoo tulos vähintäänkin siitä, että HSL tekee tällä hetkellä asioita oikein. Joukkoliikenteen kehitys Helsingin seudulla on hyvään suuntaan, palvelut ja ihmisten kokema laatu paranevat, ja se näkyy. Kaupunkien aito vertailtavuus on kuitenkin tässä tutkimuksessa jonkin verran kyseenalaista. Koska tulos kuitenkin perustuu matkustajien subjektiivisiin arvioihin, he arvottavat joukkoliikenteen palveluja suhteessa lähinnä saman kaupungin aikaisempaan tilanteeseen. Esimerkiksi edellisen kommentoijan mainitsema saksalaisten kaupunkien puuttuminen (joissa joukkoliikenne totta vie on kiistatta huipputasoa) voisi selittyä siitä, että näiden kaupunkien asukkaat ovat niiden vuosikymmenten mittaan, joina joukkoliikennettä on määrätietoisesti kehitetty, myös oppineet hyvin vaativiksi. Huipulta on enää paha petrata. Siltikin, hienoa Helsinki & HSL!

Helsinki, Kööpenhamina, Oslo, Tukholma, Geneve ja Wien. Onko koskaan edes yritetty verrata vaikkapa saksalaisiin kaupunkeihin?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.