E-lasku-, suoramaksu- ja laskutettava työsuhdematkalippu -palvelut päättyvät 31.12.2014

Lippu- ja informaatiojärjestelmän uudistus tuo muutoksia kausilipun maksamiseen. E-lasku ja suoramaksu sekä laskutettava työsuhdematkalippu poistuvat HSL:n palveluista 31.12.2014. Uusien sopimusten tekeminen päättyi 2.6.2014. HSL kehittää tulevaisuudessa verkkomaksamista sekä matkapuhelimeen tilattavaa mobiililippua perinteisen kivijalkamyymälän ja muiden maksutapojen rinnalle.

HSL kehittää matkakortin nettilatausta osana lippu- ja informaatiojärjestelmän uudistusta, eikä E-lasku- ja suoramaksupalvelua toteuteta uuteen lippu- ja informaatiojärjestelmään.

Yksityisasiakkaiden nykyiset laskutussopimukset ovat voimassa tämän vuoden loppuun, jonka jälkeen matkakortit eivät kelpaa matkustamiseen. Jotta matkakortti toimii vuodenvaihteen jälkeenkin, matkakortti täytyy päivittää ja laskutussopimus irtisanoa HSL:n asiakaspalvelupisteessä. Laskutussopimus täytyy irtisanoa myös pankissa tai verkkopankissa. Nykyisiin sopimuksiin ei voi tehdä muutoksia 31.10.2014 jälkeen.

Matkakortin päivityksen yhteydessä HSL:n asiakaspalvelupisteessä yksityisasiakkaiden matkakortille ladataan 2 viikkoa ilmaista matkustusaikaa, kun asiakas asioi 15.8. mennessä. Lisäksi matkakortille ladataan maksuton kuukausi, mikäli se on vielä käyttämättä vuodelta 2014.

Matkakortille voi ladata yhdellä kertaa 14–366 päivää kautta. 366 vuorokauden lippu on samanhintainen kuin nykyinen laskutettava lippu, ja sen ostaessaan saa ilmaisen matkustuskuukauden. Oma matkakortti -palvelusta voi tilata sähköpostiin maksuttoman muistutuksen kauden päättymisestä. Palvelun käyttäjäksi voi rekisteröityä ja muistutuksen tilata osoitteesta omamatkakortti.hsl.fi

Laskutettava työsuhdematkalippu poistuu yritysasiakkaiden palveluista

Lippu- ja informaatiojärjestelmän uudistus tuo muutoksia myös työsuhdematkalippujen laskutukseen. Laskutettava työsuhdematkalippu poistuu palveluista 31.12.2014. Yritysten laskutussopimukset ovat voimassa tämän vuoden loppuun, jonka jälkeen laskutussopimuksiin liitetyt työntekijöiden matkakortit eivät enää kelpaa matkustamiseen.  Voimassa oleviin laskutussopimuksiin ei voi tehdä muutoksia 31.10.2014 jälkeen, eli esimerkiksi uutta työntekijää ei voi lisätä laskutussopimukseen eikä matkalipun voimassaoloaluetta voi muuttaa.

Jatkossa työnantaja voi edelleen tukea työmatkoja ja tarjota työntekijöilleen helppokäyttöistä työmatkaseteliä tai sähköistä TyömatkaPassia.

Kommentit

Helsinkiin takaisin muuttaneena muistissa oli edelleen parin vuoden takaa kätevä suoraveloituslippu. Näköjään palvelu onkin yllättäen lakkautettu. Parasta siinä oli se vapaus, kun lippua ei tarvinnut edes ajatella - ainahan se oli voimassa. Ei tarvinnut etsiä ärrää, ikinä. Matkoilta ja maalta palatessa lippu oli aina voimassa, ei tarvinnut ostaa irtolippuja vanhentuneen kauden takia. Jopa yötaksa sisältyi lippuun.

Pois on jäänyt vapaapäivien julkisilla kiertoajelu pitkin lähiöitä, kaupunkituntemuksen kasvattaminen. Mutta toisaalta, kyllähän tämä kummasti kannustaa liikkumaan pyörällä ja kävellen. Ehkä parempi näin.

HSL:n toiminnan asiakaslähtöisyyttä kuvaa erinomaisesti tuokin, että Mollomin yksityisyyskäytännöt ovat ENGLANNIKSI, eivät maa virallisella kielellä.
Mitähän kuluttaja-asiamies on asiasta?

Käsittämätöntä sähläystä tämä kk-kortin lopettaminen...
Ensin pitää mennä HSL:n luukulle itse päättämään laskutussopimus palvelusta, jota ei edes jatkossa ole. Miten ihmeessä HSL voisi sellaisesta ylipäätään siis jatkossa laskuttaa?

No kävin, odotin lähemmäs tunnin, ja ostin lisäksi vähän arvoa kortilleni satunnaisia hätätilannetarpeita varten. Jatkossa en nimittäin aio jonotella saadakseni latauksia tuolle kortille, joten ostan auton aivan vain omaan käyttööni.

Kotimatkalla korttiani näyttäessä havaitsin, että luvattua "2 viikon ilmaista aikalatausta" ei kortille oltu tehtyjään! Tuo aikalataus ei riitä kattamaan sen saamiseksi menetettyä työaikaa, joten en voi katsoa sen olevan ilmaista. Taidan jättää HSL:llä liikkumisen päivään, jolloin kortin laskutussopimus katkeaa.

Olisipa mukava tietää, paljonko HSL menettää kaikkiaan asiakkaita tämän idioottimaisen muutoksensa takia. Ja paljonko pummilla matkustmainen lisääntyy?

Tulin nyt parin vuoden tauon jälkeen HSL:n sivuille etsimään tietoa suoraveloituslipusta, jonka totesin aikanaan todella käteväksi. Hämmästyksekseni sainkin todeta, että kyseinen palvelu on "poistunut valikoimasta". Taidanpa siis jatkaa yksityisautoilua työpaikalle asti, kun nykyiselläänkin joudun ajamaan vähintään muutaman kilometrin matkan liityntäparkkiin. En halua lisäksi ryhtyä pohtimaan kuukausittain sitä, milloin korttini päivämäärä menee umpeen (minulla ei ole koskaan varaa ostaa kerrallaan aikaa vuodeksi taikka ylipäätään kuukautta pidemmäksi ajaksi).

Samaa mieltä kanssasi, Arska.
Talouteen tulee yksi auto lisää.

Autokauppa varmasti kiittää HSL:ää tästä "uudistuksesta":

HSL jälleen mainostaa iloisena työsuhdematkakorttia vaikka on viemässä suoralaskutuksen pois joka tekee työntekijälle ja myös työnantajalle kortin käytön ja lataamisen vaikeammaksi. Myös suoraveloituksen poistaminen vähentää työsuhdematkalippujen aiheuttaman maksuttoman 12. kuukauden tarvetta 90%:lla, koska erittäin harva pystyy ostamaan kerralla 11 kuukautta esim. 3 vyöhykkeen lippua (1400e+/v) jolloin on oikeutettu ilmaiseen kuukauteen.

Kiitän näistä reilusta 25 vuodesta matkakortin ja sujuneen matkustamisen suhteen, HSL on viime vuosina pyrkinyt vähentämään asiakkaiden palvelemista ja samalla vähentänyt myös vakituisten matkustajien määrää tempauksillaan. On helpompaa ajaa omalla autolla ja maksaa omasta kulkemisestaan sekä päättää matkustusajankohdista.

Aivan samaa mieltä kanssasi.
Törkeä tuo piilohinnankorotusyritys.
HSL aliarvio asiakkaitaan.
Itse kerron mieleipiteeni myös teoillani.
Talouteen yksi uusi auto tulossa ja HSL on jatkossa vain ikävä muisto, jonka toivottavasti aika jossain vaiheessa "kultaa".

HSL:n kirjeen mukaan e-lasku poistuu vuodenvaihteessa. Kirjeessä todetaan, että jos käy päivittämässä matkakorttinsa viimeistään 15.8., saa parin viikon ilmaisen jakson.

Kuvittelin, että HSL haluaa tällä jakaa ruuhkaa useammalle kuukaudelle, etteivät kaikki e-laskuasiakkaat päivittäisi korttiaan vastaa joulukuun lopulla. Helsingissä on vain kaksi palvelupisteessä, jossa päivittämisen voi tehdä.

Palvelupisteessä kerrottiin, että jos päivitän korttini jo elokuussa, loppuu myös e-lasku samantien! Olisi tämänkin voinut kirjeessä selvästi kertoa!

No todellakin haluan, että e-lasku toimii niin kauan kuin mahdollista, joten menen sitten päivittämään korttini vasta joulukuun lopulla.

Miten HSL VOI toimia näin typerästi?

Mielelläni hyväksyisin nuo Mollomin yksityisyyskäytännöt, mutta kun en osaa vieraita kieliä riittävästi. Eli siis kohteliaimmin ilmoitan, että en hyväksy niitä. Kummallista on, että suomessa suomalaisen yrityksen sivuilla ei pärjää suomella. Tällä lienee jotain tekemistä sen kanssa, että lippu-uudistusta kutsutaan parannukseksi, kun se oikeasti on huononnus.

Olen samaa mieltä täällä palautetta antaneiden kanssa. Itse laitoin heti kirjeen saatuani palautteen HSL:lle ja vastaukseksi sain saman sisältöistä viestiä kuin täällä monet ovat kertoneet. Esim. "Matkakortille voi ladata vuoden kausilipun kerralla, jolloin säästöä syntyy yhden kuukausimaksun verran, kuten laskutettavassakin lipussa. Matkakortille voi myös ladata kaksi kausilippua eri ajanjaksoille, jos kausilippujen välissä ei ole enempää kuin 60 vuorokautta."
Tuo kommentti ei ei vastaa nykyistä käytäntöä, jossa maksan kuukausittain seutulipun kautta ja saan yhden ilmaisen kuukauden, jota ei veloiteta tililtä. Jotta saisin saman hyödyn, minun pitäisi ladata koko vuoden kausilippu (365 päivää) ja maksaa koko summa yhdellä kertaa. Tällaista summaa ei ainakaan minulla ole maksaa kerralla ja silloin en saa samaa hyötyä kuin saan nyt. Enkä tiedä kuinka monella on varaa ostaa kausilippu vuodeksi kerrallaan, ainakaan seutulippua. Lisäksi, toisin kuin nyt, joudun näkemään sen vaivan, että menen jonnekin lataamaan korttini.
Selkeä huononnus nykyiseen suoramaksuun verrattuna ja siksi vaadinkin, että nykyinen järjestelmä palautetaan takaisin käyttöön heti.

Tällaisen heikennyksen palvelutasoon voi tehdä vain toimija, jolla ei ole varsinaista kilpailijaa. Miksi ihmeesä e-laskua ei voida tehdä uuteen järjestelmään? Sehän on ihan pässinlihaa monta kertaluokkaa pienemmillekin lafkoille kuin HSL. Tekstarimuistutus loppuvasta kaudesta kuulostaa e-laskun rinnalta todelliselta köyhän miehen purkkaviritykseltä.

Suututtaaaa!!! Miksi poistetaan näin hyvä systeemi? Ja se HSL:n lähettämä kirje oli niin ylimielinen ja epäselvä - voisi kyllä julkitaa, kuka näin huonon viestin on saanutkin aikaan...
Onko joku saanut jotain lisätietoa HSL:ltä? Nyt on ihan epäselvää, kun ylläoleva tiedote kertoo, että e-lasku päättyy ja toisaalta saa lukea, että siihen tulee parin vuoden (!!!! kamalaa) tauko, mutta sitten e-alsku olisi tas mahdollista. Miksi HSL ei osaa nyt kertoa, miten tämä oikein tulee menemään? Ja kuinka HSL luulee. ett' nettilataaminen voi ikinä korvata e-laskun?

tämä 'uudistus' täytyy HSL:ssä miettiä uudelleen. en ymmärrä minäkään miksi vanha suoramaksujärjestelmä pitää lakkauttaa kokonaan jo nyt, kun uudet systeemit ovat vasta suunnitelmia ja toimiva e-laskutus on olemassa. samalla logiikalla kaikki lipunmyynti voitaisiin lopettaa kunnes vyöhykeuudistus on valmis tai kortinlukijat vaihdettu.
ehkä meidän kaikkien suoramaksuasiakkaiden kannattaa jättää lippu ostamatta vuoden alusta toistaiseksi. oman kokemukseni mukaan tarkastaja sattuu kohdalle aika harvoin, vaikka päivittäin ratikalla ja metrolla matkustan. aika monta 'ilmaista' kuukautta olisi varmaan kertynyt ilman vuosilippuakin.

”Osana työtä saadaan paljon uutta, muun muassa aiempaa paremmat verkkopalvelut. Automaattinen lipunmaksu siirtyy sinne. Järjestelmä tulee olemaan vähintään yhtä asiakasystävällinen kuin nykyinen”, sanoo HSL:n ryhmäpäällikkö Risto Vaattovaara."

-> aika vaikea kuvitella nykyistä suoramaksua asiakasystävällisempää (tai edes samanveroista) verkkopalvelua.

”Tosi harmillista, että palvelutaso osalle asiakkaita heikkenee. Toisaalta se on väistämätöntä että voidaan mennä kohti uutta.”

Jos on väistämätöntä, olisiko parempi unohtaa kaikki uudistukset?

Miksi sitä suoraveloituslippua (e-lasku jne.) ei voitu markkinoida kunnolla? Edes tietoa siitä ei löytynyt ellei osannut erikseen hakea. Keljuttaa todella paljon - HSL tuskin saa aikaiseksi nettilatausta ennenkuin e-laskutus päättyy, joten taas kipittämään kioskille. Ei sekään nyt ole ratkaisu vaivattomuuteen, että pitää heittää vuoden fyrkat kehiin kerralla.

Edullisin, eli vuodelksi ostattu lippu on maksanut vain 11 kuukauden verran. Pienituloiselle tämä on merkittävä säästö. Vastedes tämän säästön voi saada hyväkseen vain jos on laittaa koko vuoden maksu kerralla pöytään. Jos ei ole, ei hyödy sitä ilmaiskuukauttakaan.

Tämän "uudistuksen" ainoa tarkoitus on kyykyttää pienituloista. Suurituloisethan eivät joukkoliikennettä edes käytä, ainakaan niin että tarvetta kokoaikaiseen matkakorttiin olisi. Mitä ihmeen väliä on jollain mobiilimaksuappsilla tai nettilatauksella on, ei niillä ratkaista tätä osamaksutavan poistamisesta aiheutuvaa perusongelmaa.

Ei helv mitä touhua! Vuoden lippu kerrallaan, hyvä HSL!

HSL on tehnyt suoramaksun poistamisessa vuosisadan virheen. Toivon, että kaikki te ja me asiasta kiukustuneet pidämme tätä esillä syksyllä, kun HSL:n pomot ovat saapuneet lomalta. Ja vielä sen jälkeenkin.

Vastauksia pitää saada ja suoramaksu pitää säilyttää. Tähän mennessä HSL:n suurimmat pomot eivät ole kommentoineet suoramaksun poistamista ja sen perusteluja.

Minä kuulun siihen joukkoon, joka ei kykene maksamaan vuosilippua ilmaisine kuukausineen kerralla, mutta on pitänyt kokoajan voimassaolevaa seutulippua kuukausittaisella suoravalotuksella. Olin tämän lisäksi käsityksessä, että ainoastaan suoravelotusksen muotomuuttuu e-laskuksi. Eikä tämä selvinnyt edes asiakaspalvelukirjeestä, ennen kuin sen luki pari kolme muutakin henkilöä, jotka kehottivat varmistamaan asian. Ja mitäpä sainkaan selville :(

Tämä on niin typerää, siis niin typerää. Mitä tällainen kyykyttäminen oikein on. Tai no, arvata voin. HSL:n johtokunnan jäsenistä käyttää joukkoliikennettä ehkä pari vihreää ja yksi vassari, muut ajelevat autolla ja tekevät päätöksiä isoista asioista jotka eivät kuitenkaan koske heitä itseää. Tämä nyt tehtävä muutos on samaa sarjaa. Ei yksikään täysissä järjissään oleva joukkoliikennemyönteinen ihminen olisi voinut päästää tällaista asiaa tähän pisteeseen.

Enpä tiedä, miten tästä nyt eteenpäin. Asiakastyytyväisyyteni on ainakin saatu negatiiviseksi enkä todellakaan voi suositella tätä matkustustapaa enää kenellekään.

Samaa mieltä muiden kritisoijien kanssa! Olen ollut tyytyväinen suoraveloitus/suoramaksu-asiakas jo useita vuosia ja hehkuttanut muillekin palvelun kätevyyttä ja helppoutta. Miten tällaista 'kehitystä' voidaan edes yrittää mainostaa kuluttajille kehityksenä? Ja miksi suoramaksu poistetaan nyt jos korvaava palvelu (joka ei todellakaan korvaa suoramaksua) tulee vasta aikaisintaan (!) vuonna 2017?
Nyt perutte tämän päätöksen ja heti!

12. eli maksuton kuukauteni on ollut tammikuu, joten ilmeisesti matkakorttini on voimassa tammikuun 2015 loppuun?

Olen samaa mieltä kuin muutkin älytöntä muutosta kritisoineet. Monta vuotta siitten etsin Pasilassa piilossa olevan HKL:n asiakaspiisteen, jossa ainastaan saattoi tehdä suoraveloitussopimuksen, joka vapautti minut liikkumaan seutulipulla läpi vuoden eikä ole tarvinnut muistaa ladata korttia eikä laskeskella mahdollisia säästöjä joitakin päiviä tai viikkoja voimassaolosta väliin jättämällä. Nyt sitten voin kyllä miettiä jättääkö joukkoliikenteen käyttöä vähemmälle kun on käytössä kesäkeleille skootteri ja sadepäiville auto.Kaikki muutkin palveluntarjoajat kykenevät laskuttamaan sopimusasiakkaitaan sähköisesti e-laskulla, joten tämmöinen joukkoliikenteen käytön hankaloittamishanke on täysin järjetön.

Onko matkakortin nettilataus siis tulossa käyttöön 1.1.2015?

Aina kun mainitaan, että HSL kehittää, tuppaa se tarkoittamaan seuraavia:

- HSL heikentää
- HSL vaikeuttaa
- HSL nostaa hintaa
- HSL ei tiedä itsekkään mitä haluaisi tehdä mutta tekee kuitenkin
- HSL haluaa mutta ei vain pysty tai osaa

Lisäksi HSL
Tuhoaa hyvin vuosia toimineet ajatukset
Rikkoo linjastot,
Lisää autoilua parin vuoden kuluttua
Pakottaa matkustajia valitsemaan tietyn liikennevälineen.

Onhan se taas kätevää kun kuluttajia juksutetaan. Ihan sama onko se automaatti vai kassa missä jatkossa korttia joutuu lataamaan, ei se silti edistystä ole!

Mielestäni tämä muutos on ehdottomasti huono. Omalla asuinalueellani ei ole R-kioskia tai latausautomaattia, eikä lähikaupan kassallakaan voi matkakorttia ladata. E-lasku on ollut tässä tilanteessa minulle suuri helpotus. Nyt sekin helpotus sitten poistuu, ja niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin matkakortin latauksesta tulee vaikea ongelma. Toivon todella, että nettilataus tulee käyttöön mahdollisimman pian, muuten joudun varmaan harkitsemaan muita matkustusmuotoja minäkin. Varsinkin kun työmatkoilla käyttämäni bussilinjakin aiotaan vuoden lopussa lakkauttaa.

Lippujen hinnoissa nämä muutokset tuskin näkyvät? Tai jos näkyvätkin, niin varmaan hintojen nousuna.

Matkakortin lataaminen netissä ei ole ollut missään vaiheessa toivelistallani. On aivan sama, menenkö nettiin vai kioskille, se pitää muistaa ja on nykyiseen suoramaksuun verrattuna erittäin suuri huononnus palveluun. Enkä halua pelata minkään Oma matkakortti -sovelluksen kanssa. Olen sovellukseen tutustunut eikä se ole lähelläkään käytettävää. En halua erikseen tilata muistutteluja, että korttiin pitää ladata taas aikaa. Haluan, että kortti on voimassa ilman muistutteluja eli suoramaksun pitää säilyä sellaisena kuin se tällä hetkelläkin on!!!

Selittelyt ja pahoittelut pois, HSL! Suoramaksu mukaan uusiin suunnitelmiin ja pian.

Nyt on tähän mennessä HSL:ltä epäonnistunut järjestelmän määrittely, järjestelmän sisältö, tiedottaminen... ja vielä se pohjattoman suututtava kirje, jossa kehotetaan asiakasta jonottamaan suoramaksun päättämistä palvelupisteeseen. Kiukuttaa siis niin, ettei voi sanoin kuvata.

HSL:llä ei ole asiakkaiden tarpeet etusijalla millään lailla. Teette näköjään järjestelmiä ja tiedotusta vain omista lähtökohdistanne ja joku nyt on saanut teidät höynäytettyä kaiken maailman nettisovelluksiin. Joku tuossa jo edellä totesikin: Less is more!

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.