HSL:n aikataulukirjat myyntiin 28.7. alkaen

Helsingin seudun liikenteen aikataulukirjat tulevat myyntiin maanantaina 28.7. kaikkiin Helsingin seudun R-kioskeihin. Lisäksi kirjan voi ostaa HSL:n palvelupisteistä Helsingistä, Espoosta ja Vantaalta. Aikataulukirjan hinta on kolme euroa, jolla katetaan osa kirjan tuotantokustannuksista. Syksyksi julkaistaan kolme aikataulukirjaa: Helsinki, Espoo-Kauniainen-Kirkkonummi sekä Vantaa-Kerava-Sipoo.

Syysliikennekausi alkaa maanantaina 11. elokuuta ja kestää 2015 kesäkuun puoliväliin.

”Erityisesti helsinkiläisille aikataulukirjan hankkiminen helpottuu, koska kirjan löytää nyt HSL:n palvelupisteiden lisäksi kaikista HSL-alueen R-kioskeista. Kaikkien ei siis tarvitse tulla hakemaan kirjaa HSL:n palvelupisteestä”, HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink sanoo. Kirjan voi myös jatkossa tilata suoraan kotiin myöhemmin syksyllä avattavasta HSL:n verkkokaupasta.

Kirjan lisäksi HSL tarjoaa maksutonta aikataulutietoa monien eri kanavien kautta. Sähköisesti aikataulutietoa löytyy verkkopalveluista HSL.fi:stä ja Reittioppaasta, joiden suosio lisääntyy jatkuvasti. Erityisesti palveluiden mobiilikäyttö kasvaa kovaa vauhtia. Reittiopas.fi on HSL:n tärkein aikataulutietopalvelu matkustajille. Osa käyttäjistä haluaa kuitenkin edelleen paperista aikataulutietoa. Heille on tarjolla maksuttomat paperiset linja-aikataulut, joita on jaossa liikennevälineissä ja HSL:n palvelupisteissä sekä kolmen euron hintainen aikataulukirja.

”Pienellä maksulla pyritään kattamaan osa monisatasivuisen kirjan tuottamisesta aiheutuvista kustannuksista. Kirjoihin on koottu laajasti koko HSL-linjasto. Maksullisuus lisää kirjan arvoa myös käyttäjän silmissä ja estää väärinkäyttöä eli kirjaa ei niin helposti kadoteta tai jätetä liikennevälineisiin. Pyrimme huomioimaan toiminnassamme myös ympäristönäkökulman, mitä siirtyminen painotuotteista sähköisiin palveluihin osaltaan tukee”, Flink sanoo.

Sipooseen ja Kirkkonummelle jaetaan poikkeuksellisesti elokuun alussa kotitalouksiin tiivis tietopaketti uusista bussilinjoista, niiden reiteistä ja aikatauluista. Kuntien bussilinjasto uudistuu täysin ja järjestelyvastuu bussiliikenteestä siirtyy HSL:lle. Jatkossa HSL suunnittelee ja kilpailuttaa reitit sekä hankkii liikenteen. Tietoa Sipoon ja Kirkkonummen uudistuksesta löytyy kattavasti myös verkkopalvelusta hsl.fi:stä.

Talven aikataulut voi myös tulostaa suoraan netistä osoitteesta https://www.hsl.fi/reitit-ja-aikataulut/tulostettavat-aikataulut.

Kommentit

Kesän aikataulu "ilmestyi" nettiin PÄIVÄ ennen voimaantuloa. Busseissa aikataulut ilmestyivät Vantaalla VIIKKO myöhemmin!!!!
Nyt aikataulu MAKSAA 3 (KOLME) euroa. Kiitos kuuluu HSL:lle. Kiitos myös Veolian "romubusseista". Lämpötila niissä 50 astetta kesällä ja pölyä riittää. Kaikesta tästä joutuu maksamaan.

Itse käytän säännöllisest nettiä, mutta aktiivisesti myös aikataulukirjoja. On kuitenkin totta, että aikataulukirjoja tarvitsee vähemmän kuin aiemmin.

HSL voisi siirtyä SL:n kaltaiseen malliin. Alueellisia aikatauluvihkoja on useampia ja ne kattavat ko. alueen kaikkien linjojen aikataulut. Aikatauluvihkot ovat maksuttomia. Samalla kertaa linjakohtaisista aikatauluista luovuttaisiin. Alueellisia vihkoja olisi HSL:n alueella 10-15 eri alueelta.

Samalla toivoisin, että linjakartat tulisivat nettiin, kuten useissa suurkaupungeissa. Toistaiseksi HSL on tarjonnut linjakarttoja vain paperisina. Esimerkiksi SL:llä on hyvät alueelliset kartat. HSL:llä on myös linjakartta, mutta varsin hankala käyttää.

Osaltaan hyvä ja huono asia tuo nimellinen maksullisuus. Hyvää on se, että kirjoista pidetään näin parempaa huolta.

Minusta kirjan tulisi siitä huolimatta olla ilmainen, joko

- Jaettavaksi palvelupisteissä, R-kioskeissa jne. muttei automaattisesti kotiin toimitettavaksi

- Toimitettavaksi vain tilauksesta halukkaille (vs. aiemmin kaikille)

- Jaettavaksi palvelupisteissä, R-kioskeissa jne. (henkilökohtaista) matkakorttia vastaan

- Toimitettavaksi vain tilauksesta (henkilökohtaista) matkakorttia vastaan

HSL meni siitä, mistä aita oli matalin vähentääkseen turhia, suoraan roskiin meneviä kirjoja ja niistä aiheutuvia suhteessa suuria kuluja.

On meitä vielä paljon, joilla ei ole varaa, halua tai kykyä hankkia ja käyttää kaikenlaisia mobiilihärveleitä, sentään on tämä vanha pöytäkone, jonka käyttö tuli aikoinaan pakosti opiskeltua työelämässä. Käytän jatkuvasti noin 8 eri linjaa ainakin viikoittain. Nyt kesällä on ollut ongelmallista, kun aina sen linjan aikataulu on hukassa, mitä juuri tarvitsisi, ne kun ovat levällään ympäri kämppää. Kaikki kun eivät osaa olla niin järjestyksellisiä. Hankin aikataulukirjan ja pidän sitä sitten koko ajan käsilaukussa. 3 euron maksu tuskin vie ketään konkurssiin.

Aikatauluvihkonen edustaa sitä samaa mennyttä aikaa kuin painettu puhelinluettelokin.

Ymmärrän hyvin kummatkin kannat, että aikataulukirja on välttämätön joillekin, mutta myös sen, että se menee paremmin niille jotka sitä oikeasti tarvitsee, eikä vaan kaikille, joista yli puolet kantaa sen ilmaiseksi saatuna kotiin ja hukkaa sen jonnekin varmaan talteen katsomatta sitä hakemisen jälkeen kertaakaan..
Netti on kätevä ja sieltä löytyy moninverroin enemmän ja yksityiskohtaisemmin tietoa, kun aikataulukirjasta.

Dena45 on oikeassa. Nykypäivän kelkassa pitää pysyä. Pitkään R-kiskalla työskennelleenä olen huomannut kuinka ilmaisia aikataulukirjoja samat ihmiset hakivat kertakäyttöä varten. Niitä oli säännöllisesti ulkoroskiksessa ja aina ajattelin että kirjan maksullisuus poistaisi varmaan tämän roskaamis- ja luonnonvarojen tuhlauksen. Asiakaslähtöisyys mielestäni HSL:n palveluissa toteutuu erittäin hyvin, vaikka varmasti kalliisti painatetusta aikataulukirjasta otetaan pieni maksu (siis 3 euroa), aika edullinen on.

Minulle niistä aikataulukirjoista ei ole ollut koskaan mitään hyötyä, turhaan vain paperia ja ympäristöä tuhlataan. Aikataulukirjoista kun kai muistaakseni näki vain lähtöajat päätepysäkeiltä, eikä pysäkkikohtaisia aikatauluja niin aika turha opus. Nykypäivänä on ihan hyvä opetella "netin" käyttö tai hsl:n sivujen katsominen älypuhelimella. Ihan oma häpeä jos tippuu kelkasta eikä viitsi opetella nykypäivää.

Julkisiin palveluihin liittyy tietty tasapuolisuuden vaatimus. Tässä tapauksessa palvelu tulee kalliimmaksi niille käyttäjille, joilla ei ole taitoja tai mahdollisuuksia käyttää nettiä tai jotain muuta teknistä vempainta. Tässä eletään myös harhaa, jonka mukaan tieto netissä olisi ilmaista; näinhän ei ole vaan jonkun henkilön ne tiedot tiedot pitää sinne laittaa, joten kustannuksia syntyy tästäkin. Aikataulu-, hinta- ym. tietoja julkistaessaan HSL kertoo tarjoamastaan palvelusta, paperinen aikataulukirja ei anna mitään sellaista lisätietoa, jolla sen maksullisuuden voisi perustella; se on vain toinen tapa antaa tietoja HSL:n palveluista. Aikataulutietojen saamisen pitää sisältyä maksamani matkan hintaan.
Minulla on kyllä jäänyt tekemättä useampia kesämatkoja pääkaupunkiseudun alueella, kun ei Rautatientorin palvelupisteessä ollut kuin Helsingin aikatauluja, ja jonoja asiakaspalvelijoille. Aikataulukirjat ovat ehdottomia, kun haluan mennä vaikka Vantaan Kannistoon; kirjasta näen, mikä bussi sinne menee ja mikä on sen aikataulu ja reitti. Bussissa olevista paperiaikatauluista ei minulle ole iloa kuin vasta siinä vaiheessa, kun olen jostain ensin saanut selville a) bussin, jota tarvitsen ja b) sen aikataulun.
Yhtä omituiselta kuin maksullinen aikataulukirja tuntuisi, jos vaikkapa Kela myisi maksua vastaan omia palveluesitteitään tai työväenopisto omaa opinto-ohjelmaansa.
Olen vankkumaton joukkoliikenteen kannattaja ja käyttäjä, haluan maksuttomien aikataulukirjojen sisältyvän maksamieni matkojen hintaan. Ennemmin hyvät palvelut meille, jotka käytämme paljon joukkoliikennettä, kuin tuettua kallista palvelua kokeilun nimissä lähes tyhjinä kulkeville kutsubusseille!

Veronmaksajat maksavat puolet joukkoliikenteen kustannuksista, vaikka eivät koskaan matkustaisi joukkoliikenteessä. Uskomatonta, että näin valtavilla summilla tuetusta liikenteestä ei saa enää ilmaista aikatauluvihkosta, vaan siitäkin pitää maksaa! HSL:ssä pitäisi tehdä erityistilintarkastus sen selvittämiseksi, käytetäänkö julkisia varoja muutenkaan asianmukaisesti. Yhden turhan johtajan irtisanominen tuottaisi rahat aikatauluvihkosiin.

Vai onko tässä taustalla se, että aikataulutietoja halutaan hiljalleen häivyttää näkyvistä, kun varsinkin bussit noudattavat aikatauluja yhä huonommin?

Mikään asiakaslähtöinen, vapaassa kilpailussa toimiva organisaatio ei voisi tehdä niin kuin HSL on nyt tehnyt aikatauluvihkosen kanssa! Vain monopoli voi tällä tavalla sylkeä asiakkaidensa silmille, kun kilpailijoita ei ole.

Asun Tampereella ja meillä aikataulukirja tulee talvikaudella tulee jokaiseen talouteen ilmaiseksi. Kesäaikataulukirja maksoi joko euron tai 50 senttiä.

Laitan sen aina talteen, mutta en muista milloin olisin viimeksi käyttänyt. Omalta kotipysäkiltäni runkolinja menee pian 7 minuutin välein ja tällöin yleensä riittää pysäkille käveleminen. Kännykän sovellus näyttää reaaliajassa, missä bussi menee. Pysäkillä olevasta QR-koodista saa aikataulut. Jos jostain syystä sitä paperiaikataulua tarvitsee, bussista saa ilmaiseksi.

Jos en matkusta vakireitillä, tarkistan aikataulut netistä ennen lähtöä puhelimella tai tietokoneella. Ei ole kovin vaikeaa.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.