HSL:n bussit entistä puhtaammiksi ja hiljaisemmiksi

HSL ottaa bussiliikenteen kilpailutuksessa käyttöön entistä tiukemmat päästökriteerit. Uusia ehtoja noudatetaan jo syksyllä 2014 järjestettävällä kilpailukierroksella.

”HSL seuraa jatkuvasti ajoneuvotekniikan kehitystä. Nyt uudistimme päästöjen arviointia vastaamaan tätä kehitystä ja myös asiakkaiden kasvaneita odotuksia”, HSL:n Liikennepalvelut-osaston johtaja Reijo Mäkinen sanoo.

Hiilidioksidipäästöiltään referenssitasoa paremmalle kalustolle annetaan kilpailutuksessa entistä enemmän hyvitystä. Hiilidioksidin haitta-arvo nousi lähes kaksinkertaiseksi, 58 euroon tonnilta. Haitta-arvo on nyt sama kuin HSL:n viimeksi järjestämässä ympäristöbonuskilpailussa.

Melun pisteytykseen on lisätty uusi, entistä hiljaisempi luokka 73 dBA, johon esimerkiksi sähköbusseilla on mahdollista päästä.

Tarjousvertailussa liikenteenhoidon hinnan painoarvo, 84 pistettä, ja tarjotun kaluston laadun painoarvo,16 pistettä, pysyvät ennallaan. ”Vaikka päästöjen paino ei nouse, muutokset siirtävät painopistettä lähipäästöistä hiilidioksidipäästöihin ja meluun. Näin edistämme ympäristön kannalta parhaiden kalustoratkaisujen käyttöönottoa”, Mäkinen toteaa.

Päästöjen käsittelyä uudistettiin edellisen kerran vuonna 2010, jolloin siirryttiin haitallisten lähipäästöjen osalta ottamaan huomioon mittauksiin perustuvat todelliset päästötasot ja haitta-arvot. Nyt pisteytystä muutettiin niin, että nollataso on Euro 3 aiemman Euro 2:n sijaan. Lisäksi eri päästöluokkien pisteytystä tarkistettin vastaamaan VTT:n viimeisimpiä mittaustuloksia.

Helsingin ympäristövyöhykkeellä kilpailuehdoissa on rajoitettu Euro 3 -luokkaa huonompien bussien käyttöä. Tätä rajoitusta on nyt kiristetty niin, että ympäristövyöhykkeellä tulee käyttää vähintään Euro 5 -luokan kalustoa.

Kaluston pisteytys


Lisätiedot:
Osaston johtaja Reijo Mäkinen, p. 040 595 0201
 

Kommentit

Minkälainen painoarvo pienhiukkaspäästöille annetaan? Niillä on ihan tutkitustikin välitön vaikutus ihmisten terveyteen.

Hiukkaspäästöt ovat olleet typen oksidien rinnalla koko ajan tärkeimpiä arvioitavia asioita ja sitä ne ovat edelleen. Nyt vain hieman nostettiin hieman hiilidioksidipäästöjen painoarvoa.

Penkin lämmitin voisi olla ratkaisu kun penkki on märkä.mielellää ajastimella ettei ole kokoajan päällä.

Toivottavasti kalusto siistiytyy ja paranee myös bussin sisältä, sillä on ikävä aamulla, siisteissä työvaatteissa istahtaa penkille, joka on sadevedestä märkä! Tätä tapahtuu useinkin.

Samoin. Monta kertaa vaatteet ovat päätyneet pyykkikoriin, kun samalla jakkaralla on aiemmin istunut huonon sulkijalihaksen omaava matkustaja, tai nuuskalla, purukumilla, tussilla tai spraymaalilla paikkoja sotkenut vandaali. Sadepäivinä istuinten pehmusteet ovat liian usein läpimärkiä, ja lisää vettä tulee katon läpi. CO2 tai db -lukujen parissa viherpipertämisen sijaan tarjouskilpailussa voisi antaa lisäpisteitä siitä, ettei bussiin sada sisälle, lämpötila ei vastaa huonoa saunaa, ja bussit siivotaan edes joskus.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.