Kirkkonummen uudet bussilinjat aloittavat 11.8.

Kirkkonummen bussien linjanumerot, reitit ja aikataulut muuttuvat maanantaina 11. elokuuta, kun järjestelyvastuu Kirkkonummen bussiliikenteestä siirtyy HSL:lle. Jatkossa HSL suunnittelee ja kilpailuttaa reitit sekä hankkii liikenteen. Liikennöitsijä suunnittelee bussien aikataulut HSL:n määrittelemän palvelutason perusteella.

HSL on pyrkinyt luomaan Kirkkonummelle entistä selkeämmän linjaston, joka matkustajan on helppo hahmottaa. Reittiversioiden määrä vähenee yli sadasta pariinkymmeneen. Palvelutaso kohenee erityisesti monilla haja-asutusalueilla, joilla bussiliikennettä on jatkossa kaikkina arkipäivinä.

Pääreitti Helsinkiin kulkee Ravalsin, Gesterbyn, Masalan ja Sarvvikin kautta. Ruuhka-aikoina ajetaan myös suoraan Länsiväylää. Ruuhka-aikoina molemmilla reiteillä on 15 minuutin vuoroväli. Muulloin ajetaan vain pääreittiä.

Hirsalaan, Porkkalaan ja Hilaan ajetaan tunnin välein työ- ja koulumatkaliikenteen aikoina. Kirkkonummen ja Veikkolan väliä bussi kulkee työ- ja koulumatkaliikenteen aikoina puolen tunnin välein. Kauhalasta ajetaan työ- ja koulumatkaliikenteen aikoina tunnin välein Masalaan, Luomaan ja Veikkolaan.

Jatkossa on bussiyhteydet myös Espoon keskuksesta Kolmirannan kautta Veikkolaan ja Kauklahdesta Masalan kautta Kirkkonummelle.

Kattavat tiedot Kirkkonummen uudesta bussilinjastosta löytyvät täältä. HSL on myös toimittanut uusista reiteistä ja aikatauluista painetun tietopaketin, jotka jaettiin elokuun alussa Kirkkonummen kotitalouksiin.
 

Kommentit

tähänkö se sitten jäi? Odotettiin että ihmiset tottuvat ja hiljenevät? Vieläkään eimme voi matkustaa Kirkkonummi-Kivenlahti väliä ! Monet ovatkin jo ostaneet työsuhdeautoja yms. Mutta entä vanhemmat ihmiset ja ajokortittomat?
Eikö tarkoitus olekkaan tänä päivänä tehdä yhteiskuljetukset edulliseksi ja helpoksi vaihtoehdoksi, eikä hankalimmaksi ja aikaa vievimmiksi???

Anteeksi, mutta oletteko oikeasti tosissanne! Katsokaa vähän reittikarttaa ja miettikää, onko järkevän näköinen reitti. Aikaisemmin Masalasta meni suora yhteys Kantvikiin ilman minkäänlaisia koukeroita. Nyt linja muistuttaa Kirkkonummen nähtävyysbussia! Kiitos paljon vaan reittimuutoksista...

Liite(reittioppaan kuva): http://fpaste.dy.fi/ydl

Tänään onkin ollut erittäin "menestyksekäs" päivä HSL Kirkkonummen alueen liikenteessä.

Miltei olemattomien aamubussivuorojen lisäksi tänään on peruttu ennen klo 6 lähtenyt U-juna Kirkkonummelta Helsinkiin, bussivuoroja on peruttu aamulla 173Z Kampista Kirkkonummelle, ja ilmeisesti sitten peruttu paluukyytivuoro Upinniemestä joka olisi ollut tarkoitus tehdä samalla bussilla. Lisäksi oli bussi 171 peruttu aamulla muistaakseni "ruuhkan" vuoksi - näin luki poikkeustiedotteessa. Ja nyt iltapäivällä on peruttu ainakin yksi bussivuoro Kampista Kirkkonummelle...

Listaus 17.9.2014 perutuista vuoroista Kirkkonummen HSL-liikenteessä:
http://www.reittiopas.fi/fi/disruptions.php

- 17.09.2014 06:06 - 06:50 - Lähijuna U keskustaan, klo 05:50 peruttu.
- 17.09.2014 07:26 - 08:05 - Seutuliikenteen linja 174Z Gesterbystä klo 07:05, peruttu.
- 17.09.2014 07:28 - 09:25 - Seutuliikenteen linja 173Z Kampista klo 08:15, peruttu.
- 17.09.2014 07:32 - 10:50 - Seutuliikenteen linja 173Z Upinniemestä klo 09:35, peruttu
- 17.09.2014 08:14 - 09:10 - Seutuliikenteen linja 171 Kirkkonummelta / Siuntiosta, klo 08:10 peruttu. Syy: ruuhka.
- 17.09.2014 15:47 - 17:55 - Seutuliikenteen linja 171 Kampista, klo 16:55 peruttu. Syy: tilapäinen häiriö.

Ei hemmetti ole todellista! Tämä uudistus on kyllä yks oudoimmista, mitä Kirkkonummella on vähään aikaan tehty.

Miksi linja 907 ei hae koululaisia Kauhalan pysäkiltä (Ki1443). Tämä pysäkki on alun perin pystytetty koulukuljetuksia varten, mutta nyt PÄÄKOULUIHIN Veikkolan ja Vuorenmäen kouluihin kulkevia lapsia ei enää haeta pysäkiltä kuten tähän asti aina on tehty.Miksi linjat 906 ja 909 pysähtyvät Kauhalassa ja linja 907 ei?

Nyt riitti, 5.30 vuoro on niin hidas ja joka ikinen aamu(!) niin myöhässä, että aikaisemmin 40 minuutin työmatkani on nyt venähtänyt tuntiin!

Masalaan valmistuu jatkuvasti uusia kerrostaloja, mutta HSL ei nähtävästi halua kilpailla näistä potentiaalisista sadoista uusista asiakkaista VR:n kanssa, vaan masalalaiset joutuvat kärsimään mahdollisesti parin vuoden kuluttua parin Sarvvikistä kyytiin nousevan matkustajan takia..

Minä siirryn nyt VR:n asiakkaaksi, katsotaan tilannetta uudelleen jos HSL joskus saa varhaisaamun vuoroväleihin ja reitteihin jotain järkeä.

Ps. Tämänaamuinen kuski pois ruuhkavuoroista!

Kirkkonummen julkisen liikenteen uudistus ei todellakaan tue 7.30 työnsä aloittavia, kuten joku jo ylempänä totesi. Naurettavaa, että katsoessani Reittioppaasta julkisen liikenteen tarjoamia vaihtoehtoja välille Kantvik-Meilahti vaihtoehtoina on joko olla työpaikalla 1h ennen töiden alkua tai puoli tuntia myöhässä.
Tietysti voisin yrittää vaihtaa bussista junaan Kirkkonummen asemalla, mutta edes HSL ei voi kuvitella, että lasken työmatkaliikenteeni sen varaan, että ehdin teleportata itseni aikataulun mukaan 6.30 Knummen asemalla olevasta bussista 6.30 lähtevään junaan.

Voisiko 908 aikataulun korjata niin ettei Winellska skolanin oppilaiden päivät venyisi kohtuuttoman pitkiksi. Nyt odottelua aamuisin 40 min ja iltapäivisin 50 min lisäksi vielä yli puolen tunnin bussimatka. Monella ylittyy jo lain asettamat rajat koulumatkojen kestosta.

HSL seuraa kaikkien linjojen toimivuutta ja tarvittaessa aikatauluja muutetaan mahdollisuuksien mukaan.

Nyt uusissa linjastoissa Kirkkonummelle tulee ruuhka-ajan ulkopuolella vain yksi linja, joka yrittää kierrellä ja palvella koko Etelä-Kirkkonummea, mutta huonoin tuloksin.

Esitän, että Kirkkonummelle tulee aina kaksi päälinjaa, toinen Kantivikiin/Upinniemeen ja toinen Ravalsiin/Gesterbyhyn.

Ensinnäkin Sarvvikin ja Kivenlahden totaalisen turhat kierrokset pitäisi poistaa pääreitiltä, hidastavat matkaa melkein kymmenellä minuutilla. Bussien pitäisi ajaa Sundsbergin jälkeen suoraan moottoritielle kuten ennenkin.

Toisekseen miten on määritelty, että ruuhka-aika alkaa vasta klo 7? Ennen Pohjolan liikenteellä oli lähtöjä Kirkkonummelta 5.00, 5.30, 6.00, 6.30 ja 6.50, nyt Masalan kautta kulkee vain 5.30 ja 6.30 lähdöt. Vuoroja on siis yli puolet vähemmän kuin ennen, vaikka ennen uudistustakin aamuvuoroja oli liian vähän. Nyt joka aamu kymmenkunta matkustajaa joutuu seisomaan käytävillä, ei kovin turvallista eikä mukavaa matkustamista!!

Sarvvikin kierroksella on ennakoitu alueen tulevat yhteystarpeet. Ikävä kyllä käytössä olevat resurssit ovat rajalliset, joten valintoja on tehtävä.

En aivan ymmärrä miten rajalliset resurssit tähän vaikuttavat, jos turha kierros jätetään ajamatta. Kierroksen voi alkoittaa sitten kun se on tarpeellista eli alueella asuu riittävästi asukkaita. Nyt on ajeltu kohta puoli vuotta aivan turhaan tuota lenkkiä. Tässä ei ole mitään järkeä, ei sitten yhtään mitään.

Oletteko te oikeasti tietoisia matkustajien määrästä 5.30 ja 6.30 lähdöillä? Miksi resursseja ei voi lisätä? Ja mitä olette suunnitelleet talveksi, jolloin matkustajamäärät ovat vielä suuremmat kuin syksyllä?

Olen töissä nuoriso-ohjaajana Masalan monitoimitalossa, uudet bussiaikataulut välillä Masala-Kamppi ovat meidän kannaltamme todella huonot verrattuna viime vuoteen. Maanantai-keskiviikko iltana nuorisotila sulkeutuu klo 21.00 ja bussi siis menee Helsinkiin klo 20.55 joten nyt joutuu odottamaan 55min pääsemättä Helsinkiin. Viime vuonna linja meni 21.20 mikä oli hyvä. Perjantaisin-Lauantaisin nuorisotalo sulkee ovensa 22.00 eli se tietää taas 55min odottelua Helsinkiin. Meitä on töissä täällä neljä ohjaajaa ja kaikki asuvat Helsingissä, joten en ole yksin tämän asian kanssa. Eli meidän kannalta uudistukset olivat todella paljon huonompia. Ei iltaisin pystyisi edes yhtä vuoroa lisätä tuohon tuntiin?

Miten on mahdollista, että Kirkkonummi-Helsinki -välin "pääreitti" kulkee Sarvvikin ja Kivenlahden kinttupolkuja pitkin? Ja vieressä on upouusi moottoritie.

Mitä tällä uudistuksella on haettu? Työmatkalaiset haluavat nopeita ja sujuvia yhteyksiä Kirkkonummen ja Helsingin välillä. Sarvvikissa ei edes kukaan tule kyytiin tai jää pois kyseisillä pysäkeillä.

Bussilastillinen asiakkaita ajelutetaan siis aivan turhaan neljänkympin nopeudella hidastetöyssyistä kiertotietä. Ja vieressä olisi uusi nopea väylä...

Kuljen Laajakalliosta Killinmäki-Tapiola -väliä töihin. Monta vuotta odotettiin moottoritien valmistumista ja nyt kaikki bussit kulkevat Sarvvikin kautta.Sarvvikissa ei juurikaan ole edes asutusta vielä. Tie on tehty täyteen teräviä hidastetöyssyjä ja liikenneympyröitä. Ainoastaan Z-vuorot kulkevat suoraan moottoritietä, mutta ne menevät Tolsantietä eivätkä palvele Laajakallion pohjoispuolella asuvia. Työmatka siis hidastui entisestään.

Voisiko Z-linjan vuorot laittaa kulkemaan Sarfvikin/Sarvvikin pätkän "päälinjan" vuorojen sijaan?

Z-vuorot kulkevat muutenkin jo aivan riittävän nopeasti suurimman osan matkaa motaria Kirkkonummelta Helsinkiin, eikä Sarvvikin alueelle tässä vaiheessa tarvita nykyisenlaista palvelutasoa, jolla vaan kiusataan päälinjan käyttäjiä, Masalan kautta kulkevia vuoroja.

HSL:n sivuilla on mainittu liikennesuunnittelun periaatteita:

”HSL tarjoaa hyvän joukkoliikenteen palvelutason. Kävely pysäkille ja pysäkillä odotus, matkustaminen kulkuneuvossa sekä vaihdot eivät saa kuluttaa kohtuuttomasti aikaa.”

Nyt Helsingistä Kirkkonummelle pääsee iltaisin klo 19 jälkeen vain kerran tunnissa. Tämä on palvelutason järkyttävä huononnus. Helsinki-Kirkkonummi –yhteys on liikenteen pääväylä, jonka tulee toimia tehokkaasti. Onko siis tunnin odotus pysäkillä HSL:lle vielä ”kohtuullinen aika”?

”Joukkoliikenneyhteyksien suunnittelun lähtökohtana ovat käyttäjien tarpeet ja odotukset.”

Helsinki-Kirkkonummi –linjan busseissa on iltaisin paljon matkustajia. Miksi matkustajat pitää ahtaa entistä täydempiin ja harvemmin kulkeviin busseihin?

Samaa mieltä. Todella selkeä huononnus alkuiltaan ja klo 21 maissa liikkeiden sulkeutusmisaikaan.

Aikaisemmin Helsingistä kulki "päälinjan" (=Masalan kautta kulkevat bussit) vuoroja jopa 30 min välein, esim. lähtö Kampista 19:18, 19:48 ja 20:18 - sen jälkeen oli tunnin tauko päälinjan vuoroissa ja seuraava bussi lähti Kampista 21:18 ja sitä seuraava 21:48.

Ainoa selkeä parannus entiseen verrattuna on se, että arkisinkin ja myös sunnuntai-iltaisin kulkee busseja Kampista Kirkkonummelle myöhemmin kuin aikaisemmin. Vanhaan aikaan viimeinen bussi, poislukien pe-la ja la-su välisen yöt, jolla pääsi Kirkkonummelle kulki jo niinkin aikaisin kuin 22:48. Nyt Kirkkonummelle pääse arkisinkin bussilla vielä puolen yön jälkeen ja sunnuntaisinkin lähtee viimeinen bussi Kirkkonummelle 23:45. Tämä on hyvä asia.

Lienee ymmärrykseni vajaa, mutta aikataulunne antaa ymmärtää, että Kampista pääsee Kirkkonummelle kuten myös Upinniemestä, mutta entäpä Kirkkonummelta Upinniemeen? Lapselle pitäisi löytää uusia aikatauluja, mutta vaikka kuinka etsii, niin ei löydä :(((

https://www.hsl.fi/reitit-ja-aikataulut/kirkkonummen-bussilinjasto-uudistuu-1182014
https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/173.pdf
https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/espoo_171_u190.pdf

Lähtöajat KIrkkonummelta löytyvät aikataulujen sarakkeesta >Kirkkonummi. Kyseessä eivät siis ole saapumisajat Kirkkonummelle, joskin useimmiten ero on vain joitakin minuutteja. Kuten aikataulun lopussa olevista selityksistä käy ilmi, bussi ei lähde Kirkkonummelta ennen ilmoitettua aikaa.

Bussiuudistus huononsi merkittävästi mm. koululaisten liikkumista Kirkkonummella. Aiemmin esimerkiksi Sepänkankaalta - kasvavalta alueelta -pääsi yhdellä bussilla Gesterbyn koulukeskukseen. Nyt lapsen pitää vaihtaa keskustassa ja kiertää melkoinen mutka Ravalsissa kouluun päästäkseen. Kyllä uudistuksissa pitäisi taata niinkin tärkeä asia kuin koulureittien toimivuus. Nyt ei niin ole tehty vaan on tehty uudistus vain paperilla käytäntöä ja asiakkaita ajattelematta. Ei mennyt ihan putkeen!

Monen koululaisten matkustaminen hankaloitui huomattavasti uudistuksen takia. Miksi esim. Hila-Kirkkonummi vuoro ei jatka enää Gesterbyn koulualueelle tai tähän ei ole edes jatkoyhteyttä? Ennen 7 km matka kesti 20 min suuntaansa, nyt aikaa menee kaksin verroin, kiertoajelua ympäri Kirkkonummea + vaihto keskustassa. Koululaisilla menee nyt lähes 2 h päivässä yhteensä 14 km matkaan.

Muutosten jälkeen en voi enää käyttää bussiliikennettä kirkonummi-helsinki-kirkkonummi. Nyt on otettava auto helsingin keskustaan. Eihän tässä näin pitänyt käydä.!!!!!! Juna on vaihoehto mutta niin turvaton, ja kuitenkin pitää ajaa omalla autolla pitkiä matkoja ensin.

Minun pitäisi päästä kivenlahdesta kirkkonummelle töihin ja matka on nyt kyllä muutosten johdosta entistä vaikeampi. Mikään kirkkonummen busseista ei enää kulje kivenlahden kautta.

HSL pitäisi vaikuttaa siihen että saisimme kaksi uutta pysäkkiä Espoon puolelle. Helsingin suunnasta tultaessa kun käännytään alas Länsiväylältä Kauklahdenväylälle ja ajetaan etelään niin pitäisi saada pysäkki joko Kauklahdenväylälle tai Kauklahdenväylän/Vanhan Jorvaksentien liikenneympyrän läheisyyteen. Vastaavasti Helsingin suuntaan mentäessä pitäisi saada pysäkki samaisen liikenneympyrän läheisyyteen. Se auttaisi jo asiaa jonkin verran.

Miksi Hsl pilasi Pohjolan liikenteen suunnitteleman hyvän työmatka aikatalutuksen reitillä Hki- Upinniemi, jossa oli huomioitu eriaikoina työhöntulevien henkilöiden tarpeet esim 07:30 työnsä aloittavia ei ole huomioitu ollenkaan. En tiedä olenko saanut oikeaa tieto, mutta syyskuussa alkaa kuulemma vuoro, joka lähtee 05:35 Kampista ja on Upinniemessä klo 06:55 ? Kuinka matka voi kestää 1h 20 min? Ei ole ruuhkaa ja uusi moottoritie. Aikanaan 1996 kun aloitin liikkumisen täällä välilä ei ollut motaria Kirkkonummelle niin matka kesti 1h 10min Masalan kautta. Tällaisella suunnittelulla ei kyllä saa uusia julkisenliikenteen käyttäjiä. Kuinka matka aikoja ei saada yhtään lyhennettyä vaikka Kirkkonummelle asti tulee moottoritie, päinvastoin pitenee? Jos halutaan säästää jostakin, niin säästäkää työaikojen ulkopuolisesta liikentestä. Toivottavasti olen väärässä klo 06:55 Upinniemeen tulevan matkan aikataulutuksessa.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.