Bussikaluston laatu parantunut Helsingin seudulla - HSL:n Jola Web valvoo laatua

Bussiliikenteen kaluston laatu Helsingin seudulla on parantunut vuoden 2014 aikana. Tutkituista busseista 54 prosentissa havaittiin laatupoikkeamia syksyn 2014 tutkimusjakson aikana. Keväällä vastaava luku oli 59 prosenttia. Syksyllä tutkituista raitiovaunuista 31 prosentista ja metrovaunuista 24 prosentista löytyi poikkeama.

”Vaikka osa parantuneesta laadusta on selitettävissä uudella bussikalustolla, voi liikennöitsijä aktiivisella korjaustoiminnallaan vaikuttaa kaluston laadun paranemiseen”, sanoo ryhmäpäällikkö Antti Vuorela HSL:n Operatiiviset tutkimukset –ryhmästä.

Kaluston laatututkimuksessa tehtiin noin 3 500 bussia, 300 raitiovaunua ja 300 metrovaunua koskevaa havaintoa. Tehtävänä on selvittää matkustajan kokemaa laatua, johon sisältyy kaluston yleiseen kuntoon, siisteyteen ja matkustajainformaation liittyviä asioita. Tavoitteena on tuottaa matkustajille yhä viihtyisämpi ja laadukkaampi matkakokemus. HSL tekee laatututkimusta vuosittain tammikuusta toukokuuhun ja syyskuusta marraskuuhun.

Liikennöitsijät saavat ajantasaisesti tiedot laatupoikkeamista HSL:n ja Data Rangers Oy:n yhdessä kehittämän nettipohjaisen raportointijärjestelmän Jola Webin avulla. Laatua tutkitaan sähköisillä tutkimuslomakkeilla ja valokuvat poikkeamista liitetään Jola Webiin. Liikennöitsijät voivat korjata havaittuja poikkeamia halutessaan välittömästi.

HSL on edelläkävijä kaluston laadun tutkimuksessa. Jola Web järjestelmää on esitelty monissa kotimaisissa ja kansainvälisissä konferensseissa.

 

Kommentit

many can not even find the website to generate the hack for snapchat at http://mysnaphack.com online when we look for the account details of others snapchat.

Helbin bussit ajaa miten sattuu pysäkkiaikatauluista piittaamatta ainakin linjoilla 40, 41 ja 43. Eikö ole olemassa edes mitään teknistä ajopiirturia joilla kuljettajien kaahaaminen asuntokaduilla mm. Haagassa ja Lassilassa saataisiin vihdoinkin kuriin.

Tuskin nämä näissä kommenteissa esitetyt ilmoitukset menee mihinkään tiedoksi ja käsittelyyn, kannattaa laittaa ihan virallista reittiä pitkin.

Pysäkkinäytöissä on jatkuvasti ongelmia, suurin osa ei näitä tarvitsekaan.

Tuollahan todettiin, että reklamoinnista huolimatta asia ei korjaannu, HelBin bussit ovat oikeasti ihan hirveitä. Ja kyllä taulujen pitäisi oikeasti toimia.

Lentokentälle meneville reiteille HelB löytää ihan uudet bussit.

Lentokentälle meneville reiteille HelB löytää ihan uudet bussit.

Ilmeisesti nämä kaikki asiakkaiden kommentit menevät tuulen ja hännän väliin kun verovaroin ylläpidetty ylimielinen HSL ei edes vaivaudu vastaamaan tällä palstalla.

Helsingin Bussiliikennne Oy on ilmeisesti kaiken laadunvalvonnan ulottumattomista kun dösät esim. linjoilla 40,41 ja 43 kolisevat, rämisevät ja lisäksi haisevat siihen malliin ettei niiden siivouksen tasosta ole kukaan HSL:n laadunvalvonnassa kiinnostuneita.

Lisäksi esim. Eliel Saarisen tien, Aino Acten tien ja Ilkantien liikenneympyrän tuntuman pysäkeillä yksikään bussin tulonäyttö ei näytä kaikkia linjoja eikä oikeata odotusaikaa minuuteissa eikä HSL:llä ole ollut pienintäkää kiinnostusta korjata näyttöjä lukuisista reklamaatioista huolimatta.

Että se siitä HSL:n "laadunvalvonnasta" !

70 vuorot Suutarilassa eivät taida olla tutkimuksessa mukana?

HelvettiB ajaa kyllä sellasella kalustolla, että ISIS:kin pitäis niitä ihmisoikeuksia loukkaavana.

Kyllä on ihan karseaa kalustoa Nobinalla kun pelkkiä pikku VDL:t liikenteessä missä ei ole kunnon lämmitystä, ainoastaan toisella seinällä patteri, ja sekin aina kylmä. Uskomatonta että näille jaetaan ilmaista rahaa lisää ja lisää. Vaikka Helbin kalusto on vanhaa mutta ainakin lämpimiä ovat autot.

Kiitosta vaan kun saimme näin ihanaa kalustoa itähelsinkiin.

Lähes kaikki 453 bussit ovat lähes aina huonokuntoisia vanhoja ikarus e94 busseja jotka kolisevat siihen malliin ,ettei tiedä milloin katto tippuu päälle samoin sateella vesi valuu mukavasti sisätiloihin.....

Veolialla ja Nobinalla edelleenkin erittäin vanhaa ja heikkolaatuista kalustoa liikenteessä.
Noita vanhoja romuja näkee päivittäin liikenteessä.

Tästäkin tutkimuksesta on varmaankin varoitettu liikennöitsijöita etukäteen ja kaikista paskimmat vedetty sivuun siksi ajaksi

kyllä löytyy linjalta 731 paljon parannettavaa, tukitangot irti ja osassa vanhemmissa autoista pakokaasut pääsee takaosaan matkustamosta,,,

Hei, noista 54 %:sta varmaankin suuri osa liikennöi linjalla 147, sillä sen linjan busseihin ei mielellään astu, niin huonokuntoisia ja pahanhajuisia bussit ovat.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.