Hallituksen päätökset 20.1.2015

Esityslistatekstit ovat luettavissa: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015392.HTM

Bussiliikenteen kilpailutus
Hallitus valitsi kokonaistaloudellisuuden perusteella kilpailukohteiden liikennöitsijät esityksen mukaisesti. Valinnasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esitykseen: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015392-2.HTM.

Erityisryhmien alennus- ja vapaaliput
Esittelijä veti esityksen pois listalta.

Sopimukset junaliikenteen tarkastustoiminnasta VR:n kanssa
Hallitus hyväksyi sopimukset lähijunien ja kaukojunien matkalippujen tarkastuksesta VR:n kanssa. Linkit esityksiin: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015392-4.HTM ja http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015392-5.HTM.

Pysäkkiliuskojen kilpailuttaminen
Hallitus päätti järjestää pysäkkiliuskojen valmistuksen tarjouskilpailun. Linkki esitykseen: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015392-6.HTM.

ePELI-hanke
Hallitus valtuutti toimitusjohtajan käynnistämään ePELI-hankkeen ja osana hanketta tilaamaan HSL:n käyttöön kaksitoista sähköbussia. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esitykseen: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015392-7.HTM

Liikennöintisuunnitelma 2015 - 2016
Hallitus hyväksyi liikennöintisuunnitelman ohjeellisena noudatettavaksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esitykseen: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015392-8.HTM

Länsimetron liityntälinjasto
Hallitus hyväksyi Länsimetron liityntälinjaston ohjeellisena noudatettavaksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esitykseen: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015392-9.HTM.

Raitioliikenteen linjastosuunnitelma
Esitys jäi pöydälle.

Lausunto metropolihallintoesityksestä
Hallitus antoi metropolihallintoasiasta esityksen mukaisen lausunnon. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esitykseen: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015392-14.HTM

Kommentit

Eikö pääkaupunkiseudun julkinen liikenne ole julkista palvelua ja siten myös mitä suurimmassa määrin sosiaalipolitiikkaa? Suunnitellut uudistukset (alennus- ja vapaalippujen postaminen) ei palvele ketään ja tuskin tuo säästöjäkään. Päinvastoin ruuhkat lisääntyy kun julkisten liikennevälineiden käyttö automaattisesti vähenee. Lippujärjestelmää voi selkeyttää monin tavoin yhdistämällä eri hintaisia lippuja esim. kännykkäliput ja raitiovaunu/arvoliput automaatista. Byrokratiaa voi vähentää esim. vanhuuseläkeläisiltä alennukseen oikeuttavaa Kelan todistusta ei vaadittaisi 3 v välein.

Näin kävi, että HSL:n hallitus päätti, että Vantaan Nikinmäki ei tarvitse kunnon joukkoliikenneyhteyksiä.

Linjan 731 kulkeminen Nikinmäen kautta lopetetaan. Viikonloppuisin ei noin 4000 asukkaan kasvavalta alueelta ole suoraa bussia Helsingin keskustaan ensi kesän jälkeen..

HSL: Olisko mitenkään mahdollista, että 731 tekisi lenkin Nikinmäen kautta edes kerran tunnissa? Näin autottomat pääsisivät liikkumaan. Kestämme kyllä hiukan hitaamman yhteyden ja harvemmat vuorovälit.

Parasta olla kajoamatta meidän pienituloisten eläkeläisten alennusoikeuteen, koska alennuksen poisto ajaa meidät matkustamaan pummilla eikä siitä edes koidu mitään muuta seuraamusta kuin turhaa paperiroskaa, koska tarkastusmaksua voi takuueläkkeestä ulos mitata eli takkiin tulisi HSL:lle vaikka tarkastumaksuja tulisi jokaisesta matkustuskerrasta.

Raitioliikenteen linjastosuunnitelmassa yritetään oudosti jättää käyttämättä olemassaolevia kiskoja ja kuitenkin vaatia rakennettavaksi uusia. Jopa Messukeskusta ja vastapäätä pääkirjastoa yritetään puuhata raitiovaunuttomiksi.

Länsisataman ja Toisen linjan välillä on kuin onkin perusteltua alkaa liikennöidä raitiovaunulla. Moni Vantaan bussilinja sekä 502:ksi muutettava nykyinen 205 pitää jatkossa tavoittaa nimenomaan Hakaniemessä.

Kumpulan kampuksen ohi Kustaa Vaasan tieltä Sturenkatua Mäkelänkadulle ja Pasilaan pystyy myös alkamaan liikennöidä raitiovaunulla lisäämällä vain Koskelan hallin viereen pienen kääntösilmukan. Tutkittakoon tämäkin mahdollisuus vielä!

Iäkkäiden ihmisten lippujen hintojen alentaminen on suora investointi iäkkäiden hyvinvointiin ja terveyteen - ja tästä koituu säästöjä koko yhteiskunnalle. Alennuslippujen pitää olla voimassa muulloinkin kuin 9-14. Teatteriesitykset, urheilutapahtumat ja työväenopiston kurssit jne. eivät yleensä ole tuohon aikaan.

Mites maksat matkan käteisellä? Ketään ei voi pakottaa ostamaan matkakorttia.

Jos ei korttia ole, niin sitten kävellään. Ilmaisuudelle ei ole mitään perustetta enää nykyisin.

Ehdotus: kaikkiin busseihin lukijat myös keskioville riippumatta siitä onko runkolinjabussi vai ei. Näin ollen lastenvaunujen kanssa liikkuvat voivat leimata lipun turvallisesti kaikissa kulkuvälineissä ja ilmaisuudesta voidaan luopua.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.