HSL avaa asiakastyytyväisyys-tutkimuksen yleisölle

Liikennöivätkö bussit täsmällisesti? Onko tietoa aikatauluista ja reiteistä hyvin saatavilla? Onko kuljettajan ajotapa miellyttävä ja sujuva? Katso, mitä mieltä matkustajat ovat näistä ja muista asiakastyytyväisyystutkimuksen kysymyksistä.

Kaikkiin näihin kysymyksiin löydät vastaukset Asty Webistä, joka on HSL:n ja Data Rangers Oy:n yhdessä kehittämä avoin nettitietokanta. Vuosien kehitystyö on saatu päätökseen ja HSL on avannut tutkimusaineistonsa yleisölle. Tavoitteena on ollut toteuttaa helppokäyttöinen nettitietokanta, joka palvelee kaikkia joukkoliikenteestä kiinnostuneita.

”Laajan asiakastyytyväisyystutkimuksen aineisto on nyt vapaasti kaikkien käytettävissä. Matkustajat, tutkijat ja media voivat hyödyntää entistä paremmin tutkimustamme ja sen tuloksia. Asty Web palvelee myös kansainvälisiä tietotarpeita ruotsiksi ja englanniksi.” sanoo HSL:n operatiiviset tutkimukset ryhmän päällikkö Antti Vuorela.

Nettitietokannasta voit katsoa, minkälaisia arvosanoja matkustajat ovat antaneet omalle bussilinjallesi. Vastaavat tiedot löydät myös raitiovaunujen, lähiliikenteen junien ja metron osalta.

Asiakastyytyväisyysdata on avoimesti saatavilla ohjelmointirajapinnan (API) kautta. Rajapinnan dokumentaatio on esitetty Asty Webin ohjesivulla.

HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikennepalveluihin ympärivuotisella kyselytutkimuksella joukkoliikennevälineissä. Tutkimukseen osallistuu vuosittain 50 000 matkustajaa.

Lisätiedot: ryhmäpäällikkö Antti Vuorela, p. 09 4766 4241


Asty Web -nettitietokanta: https://hsl.louhin.com/asty/

Kommentit

Hsl. peräänkuuluttaa sujuvaa liikennettä .Täällä Koskelassa olemme kaikki kyllästyneitä linja 55 muutokseen ja ainaiseen vaihtamiseen Kustaa Vaasantiellä.Hyvä työ olisi linjan 55 palauttaminen takaisin Hämeentielle

Heteniityntien pysäkin poistaminen Kallviikintieltä Vuosaaressa herättää huolen tulevista ajonopeuksista Kallvikintiellä. Huolta herättää talvisin ja pimeään aikaan teiden kunto. Samaan aikaan Kallvikintien läheisyyteen on tullut uusia asuinrakennuksia=lisää joukkoliinnekäyttäjiä ja entisetkin asukkaan ovat jo vakiinnuttaneet kulkureittinsä. Epäilen, että omakotialueen kautta tullaan oikaisemaan jatkossa ja siellä on osuuksia,jossa ei ole talvikunnossapitoa. Ottakaa nämä säästöissä huomioon eli peltipoliisi Heteniityntien pysäkille ja sitten talvikunnossapito kuntoon.

VR on luopunut lähiliikenteen painetusta aikataulukirjasta, ja korvannut sen pääteasemakohtaisilla aikataulukorteilla. Tällaiset aikataulukortit ovat kuitenkin yhtä tyhjän kanssa, koska korteissa kerrotaan vain junien lähtöajat pääteasemilta ja mitään tuloaikoja väliasemille ei ilmoiteta.

Matkustajainformaation selkeys ja toimivuus ovat merkittävä osa onnistunutta joukkoliikenteen asiakaskokemusta. Vanha aikataulukirja pitäisikin ottaa takaisin käyttöön, jotta onnistunut asiakaskokemus säilyisi. Siihen ei tarvita edes muotoilutoimistoa.

Miksi kehä 3:lla välillä espoo-vantaa ei ole bussilinjoja??? Muutaman kerran päivässä lentokenttäbussi arkipäivisin vain!!!

Lippusysteemejä ja hintoja muutellaan jatkuvasti, mikä tuo ylimääräisiä kustannuksia, tiedotusta, esitteitä, uusia laitteita ja kortteja jne. Systemiä pitäisi muuttaa korkeintaan viiden vuoden välein niin rahaa ei haaskattaisi. Muutokset näkyvät lippujen hinnassa, eritoten aikuisten seutulippu yhteyksien kestoon nähden hinnakas ja kallis vaihtoehto, joka pakottaa oman auton käyttöön.

Sokeiden ilmaislippu pitää säilyttää, miten sokea voi pysyä kärryillä jatkuvasti muuttuvista lipunhinnoista ja lipunleimaus systeemeistä?

Muutenkin sokeat pitäisi otttaa huomioon paremmin ja ottaa pysäkkikuulutukset käyttöön kaikilla linjoilla.

Hoitopäiväraha on vain 300 e, jolla moni äiti sinnittelee. Sosusta ei saa bussilippua ja muutenkaan yhtään mitään jos on lanttikaan säästöä tilillä. On parempi että lapset ja äidit ulkoilevat ja liikkuvat, käyvät kerhoissa kaupoissa ja puistoissa, kuin että olisvat köyhyytensä vankeja kotona. Aina matkakortti ei voi olla valmiiksi ladattukaan, joten oikeus ilmaiseen lippuun vaunuilla tulee säilyttää. Lisäksi harva alle 5.v/6.v lapsi osaa itse käyttää busseja, syynä myös bussikkuskien töykeys. Alle 6.v eskarilaisen mukana pitäisi saada kulkea yksi ilmainen saattaja, jotta pääseät päiväkotiin ja harrastuksiin.. Aikuiselle vaikka tällainen ehdollinen "lapsen saattaja" kortti.

Hoitopäiväraha on vain 300 e, jolla moni äiti sinnittelee. Sosusta ei saa bussilippua ja muutenkaan yhtään mitään jos on lanttikaan säästöä tilillä. On parempi että lapset ja äidit ulkoilevat ja liikkuvat, käyvät kerhoissa kaupoissa ja puistoissa, kuin että olisvat köyhyytensä vankeja kotona. Aina matkakortti ei voi olla valmiiksi ladattukaan, joten oikeus ilmaiseen lippuun vaunuilla tulee säilyttää. Lisäksi harva alle 5.v/6.v lapsi osaa itse käyttää busseja, syynä myös bussikkuskien töykeys. Alle 6.v eskarilaisen mukana pitäisi saada kulkea yksi ilmainen saattaja, jotta pääseät päiväkotiin ja harrastuksiin.. Aikuiselle vaikka tällainen ehdollinen "lapsen saattaja" kortti.

Ennen pääsi suoralla bussilla Kannelmäestä tai vaikka Patolasta kylästä Otaniemeen 500-alkuisella bussilla Kehä I pitkin nopeasti. liikennöi vain arkena ja oli suosittu ja aina ihan täynnä. Koko linja kuitenkin lakkautettiin, nyt joutuu menemään junalla Huopalahteen, vaihtamaan siellä Leppävaaraan ja sieltä bussiin päästäkseen Otaniemeen tai Huplahdesta 550 bussilla joka on paljon KehäI bussia hitaampi kiertoajelu.
Muutenkin kiertoajelu busseja on liikaa, autopahoinvointi iskee niissä ja aikaa kuuluu.

Miksi ihmeessä bussi 15 joka ajaa Ruoholahti Salmisaari väliä, ei voi jatkaa matkaa länsisataan. Eli reitti olisi Salmisaari-Ruholahti -Länsisatama ja päin vastoin. Näin Ruoholahden metroasemalta voitaisiin edelleen vaihtaa bussiin 15 Länsisataman. Bussin 15 pitäsi kulkea Länsisaamaan vähintäin siihen asti kun raitiovaunu 8 mahdollisesti jatkaa matkaansa Länsisatamaan. Ruoholahdesta on aikamoinen matka kävellä Länsisatamaan jossa sijaitsee esim. ainoa posti. Bussi yhteys palvelisi laajasti myös metron varrelta Länsisatamaan matkustavia sekä nykyisellään Espoon ja Lauttasaaren suunnalta länsisatamaan matkustavia.

Bussi 56 (Kalasatama-Kannelmäki): Kalasatamassa pysäkki saisi olla joko metron edessä tai sitten muuten hieman lähempänä. Nyt pysäkiltä metrolle (tai toisinpäin) mennessä joutuu ylittämää kaksi eri vilkkaasti liikennöityä autotietä. Jos pysäkki olisi metron edessä, palavelisi bussi paremmin ja turvallisemmin metrolla kulkevia (useimmat ko. bussin käyttäjistä käyttää metroa).
Toivottavasti toteutuu :=)

Kovasti on julkisuudessa surtu Länsisataman matkustajaruuhkia 9 sporassa - HSL:n vastine on ollut lisätä 6T vuoroja laivamatkustajia varten. Ongelma koskettaa kuitenkin meitä Hietsun torin/Bulevardin varrella asuvia, joilla ei (tietänkään!) ole omaa autoa - laivamatkustajat kapsäkkeineen tukkivat ratikat nyt sekä 9 että 6 reiteillä Rautatientorille asti niin, ettei kyytiin aina meinaa mahtua (tai kääntäen päästä pois). Ikävä kyllä työmatkat on tehtävä, kotiin olisi kiva päästä jne. Miksi ihmeessä lakkautettiin juuri laivamatkustajia palveleva bussilinja 15 Rautatieasema-Länsisatama, ja ruuhkautetaan yhä enenevässä määrin asukkaiden kannalta elintärkeät ratikkalinjat?

Eikö sitä raitiovaunua saada siihen entiselle kympin linjalle kiertämään Toisen ja Ensi linjan kautta?

Espoossa Finnoontiellä Puolarmäki-Kukkumäki pysäkinväli on 1 km. Joukkoliikenteen käyttäjät odottavat pysäkkiä tälle välille. Asiaa on luvattu selvittää, mitään ei ole kuulunut.

Espoossa Finnoontiellä Puolarmäki-Kukkumäki pysäkinväli on 1 km. Joukkoliikenteen käyttäjät odottavat pysäkkiä tälle välille. Asiaa on luvattu selvittää, mitään ei ole kuulunut.

Sellaisia terveisiä hsl.n hallitukselle että linja 55 takaisin entiselle reitille ,olemme täällä Koskelassa kohta sellaisessa pussissa ettei täällä pysty asumaan kun oman auton omistajat kun vielä huononnetaan yö liikennekin

Linjalla 55 pääseekin sieltä pussinperästä vain Kumpulan yliopistoalueelle, Kalasataman metroasemalla (josta edelleen metrolla sekä itään että länteen), Hakaniemen torille ja Rautatientorille. Sen sijaan Paavalin kirkolle, Kurviin tai muualle Hämeentien varteen menevät joutuvat vaihtamaan Hämeentien ja Kustaa Vaasan tien kulmassa ratikkaan tai toiseen bussiin, joiden väli on monta minuuttia!

No, M-junaa saisi ainakin liikennöidä vähän myöhemminkin.
Ja nyt kun aiheessa ollaan, miksi ihmeessä sen kirjain pitää muuttaa?
Olkoon jatkossakin M idän suuntaan!

vaikka Kannelmäki ei ole itään vaan Pohjoiseen keskustasta

Linja 89 pitää lakkauttaa. Arjen ruuhkan ulkopuolella sen suosio on olematon. Se voidaan korvata lisäämällä linjan 88 lähtöjä, joka olisi muutenkin tarpeellista, sillä ihmisiä asuu Kaitalahdessa, Orisaarentiellä ja Kumianpäässä ja vaikka läheltä kulkevan linjan 84 reitti on nopeampi ja vuoroväli tiheämpi, on linja 88 parempi valinta, koska siinä saa lähes aina istumapaikan :D

Melko outo linjahan tuo on, liikennöidään isoilla busseilla, joissa matkustajia vain muutama per lähtö. Iltaliikenteessä ja varhaisaamuisin voitaisiin hyvin ajaa 85B:nä, matka-aika ei tästä paljonkaan lisäänny.

Linja 324 sais kulkea ruuhka aikaan vähän useammin. 35 minuutin odotus on aivan älytön. Harvoin saa pitkän odotuksen jälkeen edes istumapaikkaa ennen matkan loppupäätä.

Ihmiset odotteli umpijäässä turhaan 4t ratikkaa viking t pysäkillä. Ei mitään infotaulua että olisi nähnyt että tuleekokaan.

Ei tullut ollenkaan vaikka aikataulussa luki 11.16

Tuntuu hölmöltä kysyä bussilinjojen toimivuudesta, kun Kruunuhaasta linja 18 poistaminen tuottaa jatkuvia ongelmia. Bussit 16, 17 ja 18N ajavat tyhjinä, tietenkin, koska niiden reitit tai aikataulut eivät ole adekvaatteja asukkaille.
Nyt suunnitellaan vielä seiskan raitiovaunun poistamista Kruununhaasta. Matkailijoille kyllä suunnitellaan uusia linjoja, vakinaiset asukkaat selvitköön, miten haluavat tai siirtyköön oman auton käyttöön. Eipä voi HSL kehua.

Samaa mieltä! 18N:stä on lähinnä pelkkää meluhaittaa (kapeat, kaikuvat kadut, ylämäet, paikoin jopa mukulakivet...) ja se liikennöi arkenakin käsittämättömän myöhään. Päivälinjaa 18 käytin aikoinaan päivittäin...

On täytynnyt automaattimetro syödä bussiliikenteen rahat

nimimerkille "Kukuu"

Minun mielestä ajantasauspysäkkejä tulisi olla nykyistä enemmän, erityisesti pitemmillä reiteillä. Nyt bussi on voinut suhahtaa pysäkin ohi jopa yli 5 minuuttia ennen Reittioppaan antamaa aikaa...

Reitit eivät ole nopeita vaan järjettömän pitkiä kiertoajeluita ympäri eri kaupungin osia. Samoin ns. ajantasauspysäkit eivät ole nykyaikaa. Koska reittihaku yms..antavat arviot ohitusajasta. Nyt seisotetaan minuuttitolkulla käynnissä olevassa bussissa 10-20 ihmistä...

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.