HSL vahvisti asemaansa pääkaupunkiseudun parhaana liikennebrändinä

HSL on entistä selkeämmin pääkaupunkiseudun arvostetuin liikennebrändi. HSL:n arvostus on kasvanut erityisesti keski-ikäisten ja hyvätuloisten vastaajien parissa.

HSL:n arvostus nousi edellisvuodesta samalla, kun muiden toimijoiden arvostukset laskivat. HSL olikin selkeästi vertailuryhmänsä paras brändi. HSL-brändin tuntee 79 prosenttia 15-79-vuotiaista pääkaupunkiseudulla asuvista. HSL:n tunnettuus oli samalla tasolla kuin viime vuonna. Vastaajista 78 prosenttia kertoo käyttävänsä HSL:n palveluita.

Taloustutkimus tutki maaliskuussa liikenneyhtiöiden (HSL, VR, Finnair, Matkahuolto ja Onnibus) tuotemerkkien arvostusta pääkaupunkiseudulla osana Suur-Helsinki Tänään 2014-tutkimusta. Tutkimukseen vastasi yhteensä 1040 iältään 15–79-vuotiasta pääkaupunkiseutulaista.

”Perinteisesti joukkoliikennettä käyttävät ja arvostavat nuoret ihmiset. Nyt HSL:n arvostus on kasvanut erityisesti 40-59 -vuotiaiden sekä toimihenkilöiden ja johtavassa asemassa työskentelevien keskuudessa. Tämä kertoo siitä, että joukkoliikenne on arvovalinta entistä useammalle ihmiselle eikä niinkään taloudellinen pakko”, HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink sanoo.

HSL:n käyttäjät ovat entistä tyytyväisempiä brändiin. Käyttäjistä yli 80 % antaa HSL:lle erittäin hyvän arvosanan tai hyvän arvosanan. Erittäin hyvän arvosanan antaneiden määrä on kasvanut hieman. Vain 4 % käyttäjistä antaa HSL:lle huonon tai erittäin huonon arvosanan.

Käyttäjien keskuudessa mitattavalla asiakastyytyväisyysindeksillä mitattuna HSL on vertailuryhmänsä vain niukasti ennen Onnibussia. VR on edelleen asiakastyytyväisyysindeksillä mitattuna tämän vertailuryhmän heikoin brändi. Finnairin, VR:n ja Matkahuollon asiakastyytyväisyysindeksit laskivat edelliseen vuoteen verrattuna.

Tänä vuonna tutkittujen liikenneyhtiöiden joukossa oli myös kaukobussiyhtiö Onnibus. Vaikka Onnibus jää tunnettuudessa ja arvostuksessa selvästi HSL:n, Finnairin ja VR:n jälkeen, se on asiakastyytyväisyydellä mitattuna liki tasoissa HSL:n kanssa.

LIITE:  Tuotemerkit 2015 HSL  13667_sht_2015_tuotemerkkien_arvostus_hsl_huhtikuu_2015_sv.pdf

 

Kommentit

Ilmeisesti haetaan nyt vakuutteluja että onhan HSL hyvä onhan? Niin oikeasti onko aina hyvä?

Mitähän hittoa tutkimuksessa ylipäänsä teki mukana Finnair, Matkahuolto ja Onnibus. Harvoinpa niitä kukaan pääkaupunkiseudulla asuva, tutkimukseen osallistunut hyödyntää. VR on myös hieman rajalla, miksi se otettiin tutkimukseen mukaan. HSL-alueen lähijunia operoi VR, mutta ne kuuluvat HSL:n brändin alle, mutta moniko vastaaja tätä oli ajatellut? Ei kovin moni.

Jotkut pääkaupunkiseudulla asuvat käyvät ajoittain myös seudun ulkopuolella.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.