HSL:n joukkoliikenne jälleen kansainvälisen joukkoliikennetutkimuksen paras

Helsingin seutu on jo viidettä vuotta peräkkäin kansainvälisen BEST-joukkoliikennetutkimuksen (Benchmarking in European Service of Public Transport) kärjessä. Tutkimus mittaa kaupunkien asukkaiden tyytyväisyyttä alueensa joukkoliikenteeseen. Vuonna 2014 HSL-alue sai asukkailtaan parhaan kokonaisarvosanan kyselytutkimuksessa, jossa olivat mukana myös Bergen, Geneve, Kööpenhamina, Oslo ja Tukholma.

”Pitkäjänteinen kehitystyö sekä yhteistyö jäsenkuntien ja liikennöitsijöiden kanssa on pitänyt joukkoliikenteen laadun korkealla tasolla”, sanoo HSL:n operatiiviset tutkimukset -ryhmän päällikkö Antti Vuorela.

HSL-alueen asukkaiden kokonaistyytyväisyys on sijoittunut 80 prosentin tuntumaan aina HSL:n perustamisvuodesta 2010 lähtien. Vuonna 2014 asukkaista 79 prosenttia oli tyytyväisiä alueen joukkoliikenteeseen.  Seuraavaksi tyytyväisimpiä joukkoliikenteeseen oltiin Genevessä (75 %) ja Tukholmassa (74 %). Tyytymättömimpiä olivat kööpenhaminalaiset (54 %) ja bergeniläiset (51 %).

Muihin BEST-kaupunkeihin verrattuna HSL-alue pärjäsi erityisen hyvin joukkoliikenneuskollisuudessa (78 % tyytyväisiä), jolla mitataan sitä, suosittelisiko asukas joukkoliikenteen käyttöä muille. HSL-alueella joukkoliikenne antaa tutkimuksen mukaan rahalle paremmin vastinetta kuin muissa kaupungeissa. Vaikka rahalle saatu vastine on meillä muihin joukkoliikennekaupunkeihin verrattuna hyvä, tyytyväisyys tähän tekijään on laskenut viime vuosina. Samaan aikaan joidenkin lippujen hintoihin on tehty korotuksia HSL-alueella.

HSL-alue pärjäsi hyvin lähes kaikissa tutkimuksen osatekijöissä. Keskivertoa heikommin menestyttiin ainoastaan henkilökunnan käytökseen liittyvissä tekijöissä. Tyytyväisyyden parantamiseksi HSL on järjestänyt vuodesta 2010 lähtien yli 8 400 kuljettajalle kuljettajakoulutusta, jonka tarkoituksena on asiakaspalvelutaitojen kehittäminen. Tyytyväisyys kuljettajien käytökseen on noussut vuodesta 2010 (56 % tyytyväisiä) vuoteen 2014 (62 % tyytyväisiä).

HSL-alueen asukkaat ovat entistä tyytyväisempiä erityisesti joukkoliikenteen luotettavuuteen ja joukkoliikennekaluston nykyaikaisuuteen ja siisteyteen. Luotettavuusarvosana (84 % tyytyväisiä) kertoo, kuinka hyvin joukkoliikenne on asiakkaiden mielestä aikataulussa. Vähälumisemmat ja leudommat talvet sekä modernit suunnittelutyökalut ovat mahdollistaneet luotettavuuden parantumisen. Luotettavuuden lisääntyminen saattaa linkittyä myös osaksi parempaa tiedonsaantia yleisellä tasolla, kun yhä useampi matkustaja voi saada reaaliaikaista tietoa liikenteen häiriöistä matkapuhelimensa avulla. Joukkoliikenteen luotettavuus on parantunut kaikissa BEST- kaupungeissa.

BEST-tutkimus on osallistujakaupunkien asukkaille tehtävä yhteismitallinen kyselytutkimus joukkoliikenteen laadusta. Suomessa kyselytutkimukseen osallistui yhteensä 1 900 vastaajaa kaikista HSL:n jäsenkunnista.
 

Kommentit

Harmi, ettei tämä erinomaisuus ulotu kakkosen ratikkaan. Aikataulun mukainen kulku aamuisin on ilmeisesti mahdoton tehtävä? Jos aikataulut ovat kuskeille liian haastavia, pitäisköhän niitä mahdollisesti tarkastella ja muotoilla uudelleen? Vai onko sittenkin vain mukavampaa antaa maksavien asiakkaiden v###tuskäyrän nousta?

Miksi HSL ei laita näihin tiedotteisiin linkkiä itse tutkimukseen? Ainakin viimeksi kun tämän jostain sain kaivettua, tässä tutkimuksessa ei edes kysytty sitä työssäkäyvän kannalta olennaisinta asiaa, eli tyytyväisyyttä joukkoliikenteen nopeuteen...

Ja milloin ja miten tämä tutkimus toteutettiin. Ikinä ole edes törmännyt näihin.
Taidettu toteuttaa samalla tapaa kuin HSL:n tiettyä tulosta hakevat tutkimukset, kuten tämä turvallisuuskysely, johon jaettiin päiväsaikaan lappuja.... eipä paljoa illalla tullut vastaan jakajia.

Oikeasti mukana vain 6 kaupunkia...ei nyt niin hirveä saavutus kuitenkaan.

Joo, mutta tutkimuksissa kyselyt täytyykin toteuttaa menetelmällisesti prikulleen samalla tavalla. Muuten eivät ole kelpoja. Tällöin osallistuvien määrä pakostakin rajautuu sillä paikallisia tusinakyselyitä ei voi ottaa vertailuun ja kyselyiden toteuttaminen ja koulutus ym. maksaa rahaa.

Tarkoitinkin sitä, että voiko tosiaan esim. Geneveä verrata Helsinkiin? Kaupungit eivät ole saman tyyppisiä. Tämä on hakemalla haettu hyvä tulos.

Niin, eikä "tutkimuksessa" edes parhautta ole mitattu, vaan tyytyväisyyttä. Täällä on tyytyväisimmät lampaat viidettä vuotta putkeen, mutta laatua ei ole vielä kansainvälisesti vertailtu.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.