Itä-Helsingissä rakennetaan uuden Runkolinjan 560 pysäkkejä

Uuden runkobussilinjan 560 liikennöinti käynnistyy elokuussa. Linjan pysäkkien rakentaminen alkaa Itä-Helsingissä.

Itä-Helsingissä urakka alkaa viiden pysäkin rakentamisella Kontulantiellä. Nykyisten pysäkkien laatutasoa nostetaan pidentämällä pysäkit vähintään 36 metrin mittaisiksi. Pysäkin pidentäminen ja kulkuyhteyksien parantaminen aiheuttaa muutoksia nykyisiin istutuksiin ja muutamia puita joudutaan poistamaan. Pysäkit ovat käytettävissä myös parannustöiden aikana työaikaisin järjestelyin.

Linjan pohjoisosien pysäkkien rakentaminen alkaa hieman myöhemmin, ja tavoitteena on saada kaikki pysäkit pääpiirteittäin valmiiksi, kun linjan liikennöinti alkaa 10. elokuuta.

Linja 560 tarjoaa uuden poikittaisen runkoyhteyden Vuosaaren ja Myyrmäen väliselle 28 kilometrin reitille. Linja tarjoaa muun muassa tehokkaan vaihtoyhteyden Kehäradan junista Itä-Helsinkiin Malmin aseman kautta.

Runkolinjoilla pysäkinvälit ovat harvempia ja vuorovälit tiiviimpiä kuin muilla busseilla, jotta liikenne olisi raideliikennemäisen tehokasta. Pysäkkien sijoittelussa tärkeimpiä kriteereitä ovat olleet hyvät vaihtoyhteydet. Myös liikennevaloetuudet ja uusi joukkoliikennetunneli Pohjois-Helsingin Paloheinästä Kuninkaantammeen nopeuttavat bussien kulkua.

Linja 560 liikennöi ruuhka-aikaan 7–8 minuutin välein, viikonloppuisin päiväsaikaan 10–15 minuutin välein ja vuorokauden hiljaisempina tunteina 20–30 minuutin välein. Liikennöintiaika on arkisin noin kello 4.45–23.30 ja viikonloppuisin noin kello 5.30–23.30.

Linjan 560 reitti kartalla

Kommentit

Toivottavasti nuo vuorovälit pysyvät siedettävinä myös ruuhka-ajan ulkopuolella. Jos illalla vuosaaressa bussia saa odottaa 20 min niin palvelutaso on aivan surkeaa, kun nykyinen vuoroväli on max 10 min (ei siis yöaikaan) ja pysäkkit vielä sopivin välein!

Jännä juttu noiden harvennettujen pysäkkien kanssa; kova harvennus on linjakartan mukaan käynyt esim. Kallvikintien pysäkkien suhteen, mutta Meri-Rastilan osuus vaikuttaa edelleen aika tiiviiltä. On siellä mahtanut pysäkkejä olla, jos niistäkin on joka toinen karsittu.

Tasapuolisen kohtuullisuuden nimissä Meri-Rastilan tieltä yksi linjan 560 pysäkki pitäisi "siirtää" Fallpakan kohdalle, jossa pysäkinväli etelään näyttää erittäin pitkältä.

Esimerkiksi seuraavat kaksi lähes keskenään kilpailevaa pysäkkiä tulisi yhdistää Meri-Rastilan tiellä: Harbonkatu ja Ramsinniementie. Uuden korkealaatuisemman pysäkin voisi rakentaa näiden puoliväliin.

Poistuvalta linjalta 78 poistuva pysäkkipari Fallpakankuja pystyttäisiin tällä tavoin ajoajalle nollasummaisesti säilyttämään vähintään yhtä hyvin palvelevana linjalla 560 kuin nykyisin linjalla 78.

560 linjalle tulevat bussithan ovat noin 15 metrisiä, eli tämänhän tarkoittaa että pysäkille mahtuu kaksi näitä, sekä vielä joku pikkuinen bussi perään. Miksi pysäkin koko on juuri väh. 36 metriä.

Reitillä on mielenkiintoinen koukkaus Vantaalle Tuusulanväylän kohdella. Säädösten ja pykälien mukaan jos tämän pysäkkiparin kautta kuljet, tulee olla hallussa seutulippu, vai kuinka? HSL:n politiikan mukaista ei liene sisällyttää näitä kahta pysäkkiä Helsingin vyöhykkeeseen? Jotkut muistanevat vielä muutaman vuoden takaisen pysäkkien siirtelyn Mäkkylässä.

ei pidä, vain jos jäät tai tulet pysäkiltä.. sama esim seutulinja 474K koukkaa kaivokselassa kuninkaantammen kautta helsingin puolelta takaisin vantaalle

560 voisi liikennöidä kello yhteen saakka

Uutinen on otsikoitu "Rastilassa ja Vuosaaressa", mutta mitä näistä alueista kerrotaan?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.