Kehärata: suoran lentoasemayhteyden arvioidaan avautuvan joulukuussa

Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalin ja juna-aseman välisen suoran yhteyden avaamisaikataulua on päivitetty: terminaalinpuoleisen sisäänkäynnin arvioidaan avautuvan joulukuun loppupuolella. Siihen asti matkustajia palvelee asemalla Tietotien sisäänkäynti, josta on kävely-yhteys sekä bussikuljetus T1- ja T2-terminaaleihin. Lisäksi HSL parantaa alueen työmatkaliikennettä uudella bussilinjalla.

Tämänhetkisen suunnitelman mukaan terminaalinpuoleinen sisäänkäynti avataan matkustajille joulukuun loppupuolella, kun hissit saadaan käyttöön ja yhteys sitä myötä avatuksi. Liukuporrastyöt jatkuvat sisäänkäynnillä vielä alkuvuoden.

Sisäänkäynnin avaaminen viivästyy aiemmin suunnitellusta, sillä rakennustyöt teräs-lasirakenteisella sisäänkäyntikuilulla ovat osoittautuneet arvioitua haastavammiksi: asennettavat lasit joudutaan laskemaan yksitellen jopa kolmenkymmenen metrin syvyyteen, missä niiden asennus tapahtuu hyvin ahtaassa tilassa.
– Lasien asentamisen ohella aikaa vievät pitkien liukuportaiden vaativat asennustyöt, sillä 60-metriset liukuportaat (3 kpl) haalataan kuiluun asennettavaksi reilun kymmenen metrin pituisina, seitsemän tonnin painoisina elementteinä ja niiden lopullinen käyttökuntoon rakentaminen tapahtuu kuilussa, projektipäällikkö Juha Kansonen Liikennevirastosta kertoo.

Suoran terminaaliyhteyden avautumiseen asti matkustajia palvelee Lentoaseman Tietotien puoleinen sisäänkäynti, josta kävelymatka terminaali 1:een on noin 350 metriä ja terminaali 2:een noin 700 metriä. Bussikuljetus Tietotien ja T1-T2-terminaalien välillä jatkuu varsinaisen sisäänkäynnin valmistumiseen saakka. Bussit liikennöivät noin viiden minuutin vuorovälein.

Uusi työmatkalinja 617

HSL parantaa Hämeentien ja Mäkelänkadun varresta lentokentälle tehtäviä työmatkoja perustamalla uuden työmatkalinjan 617. Hakaniemen ja lentoaseman välillä liikennöivä uusi yhteys tuo helpotusta niille, jotka joutuvat vaihtamaan lentoterminaalin sisäänkäynnin puuttumisen vuoksi sekä Kehäradan alku- että loppupäässä.

Linja 617 liikennöi ruuhka-aikoihin 30 minuutin vuorovälillä. Linjan reitti kulkee Tuusulanväylän ja Kehä III:n kautta, jolloin se palvelee myös Kehä III:n ja Lentoasemantien risteyksen tuntumassa olevia työpaikkoja. Uusi linja aloittaa 16.11.2015.

– Linja 617 tuo lisäpaikkoja lentoaseman suunnalla työskenteleville. Linjan 615 bussit eivät tosin enää ole yhtä täysiä kuin elokuussa, jolloin linjan reitti muuttui. Tieto Kehäradasta on kiirinyt vähitellen myös matkailijoille. Uskomme linjan 617 profiloituvan työmatkalinjaksi, koska se ei aja aivan ydinkeskustaan, joka on matkailijoiden tyypillinen määränpää. Hakaniemi on erinomainen päätepysäkki, koska alueelta on hyvät liikenneyhteydet kaikkiin suuntiin. Linjan 615 paikkalukua lisätään myös tuomalla linjalle lisää telibusseja, HSL:n osastonjohtaja Tero Anttila sanoo.

Lisue lisää linjas 617
 


 

Kommentit

Kun bussikuljetukset jatkuvat Tietotien sisäänkäynniltä terminaaleille "varsinaisen sisäänkäynnin valmistumiseen saakka", tarkoittaahan se "kunnes sisäänkäynti on kokonaan valmis liukuportaineen"?

Tulee muuten hauskaa hissiaulassa. Tai tulee varmaan joka tapauksessa.

That would be so much easier with direct way from the airport to train station, as all the tourist as far as I know had all the time difficulties wit transportation there. http://www.writemyessay24h.org/ informs that currently the have only plan of it, and it is unknown when the way will be opened

Tarkoittaako ruuhka-aikana liikennöiminen, että linjalle 617 tulee lähtöjä lentoasemalle päin esimerkiksi kello 16 ? Entä aamulla lähtöjä lentoasemalta?

Ruuhka suuntaan ajetaan, eli aamuisin Hakaniemestä Lentoasemalle. Ja päivällä sitten Lentoasemalta Hakaniemeen, katso aikataulu niin tiedät paremmin koska linja 617 liikennöi. :)

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.