Liputta matkustaneiden määrä pysyi vähäisenä

HSL:n tarkastamista matkustajista ilman asianmukaista matkalippua matkusti vuonna 2014 noin 2,7 prosenttia. Osuus on yhtä suuri kuin edellisenä vuonna.

Kaikkein eniten liputtomia matkustajia oli lähijunissa, metroasemien laiturialueilla ja raitiovaunuissa. HSL tarkastaa matkalippuja koko HSL-alueella ja lisäksi VR:n lähi- ja kaukojunaliikenteessä.

HSL:n tavoitteena oli pitää liputtomien matkustajien määrä alhaisella tasolla tarkastamalla lippuja näkyvästi ja tehokkaasti. Tavoitteessa onnistuttiin: HSL tarkasti vuoden 2014 aikana yhteensä 3,8 miljoonan matkustajan liput, mikä on hieman edellisvuoden määrää (4 miljoonaa) pienempi. Kansainvälisessä vertailussa alle kolmen prosentin liputtomuus on erittäin hyvä saavutus.

Tarkastuksissa painotettiin raideliikennettä ja runkolinjaa 550, jolla on kokeiltu raitiovaunuliikenteestä tuttua avorahastusta. Lisäksi tarkastajat työskentelivät edellisvuotta enemmän viikonloppujen iltaliikenteessä muun muassa metron yöliikennekokeilun vuoksi. Eniten liputta matkustavia tavattiin Pääradan T- ja N-junista ja Rantaradan L-junista. Lähijunissa tarkastetuista matkustajista liputta matkusti 3,75 prosenttia.

Lisäksi tarkastajat opastivat matkustajia liikennehäiriötilanteissa ja osallistuivat lippulajitutkimuksiin sekä lipuntarkastajia avustavien järjestyksenvalvojien koulutukseen. Tarkastajat toimivat myös opastus- ja muissa valvontatehtävissä suurten yleisötapahtumien yhteydessä.

Vuonna 2015 HSL:n tavoitteena on jatkaa näkyvää ja tehokasta tarkastustoimintaa ja ehkäistä liputtomuuden lisääntymistä. Toimintaa suunnataan erityisesti raideliikenteeseen ja aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteeseen. Tavoitteena on, että tehokkuus pysyy vähintään vuoden 2014 tasolla: yhden tarkastuspäivän aikana tarkastaja tarkastaa keskimäärin 245 matkalippua.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
Tarkastusyksikön päällikkö Jaakko Heinilä, puh. 0400 479 180

Kommentit

Sarja vapautettuja ja alennettuja lentokenttäkuluja ja monet elvytysohjelmat ajavat lentoliput historian alimmalle tasolle. Odotettavissa, että lentoyhtiöt kärsivät edelleen halpojen lippujen menettämisestä nyt epidemian loppuun saakka ja ensimmäistä kertaa epidemian jälkeen kysynnän piristämiseksi ja markkinoiden palauttamiseksi ”, hän sanoi. https://2player-games.io/

Näin vain mieleen tuli kysystä, miten joukkoliikenteen laadun taso on säilynyt, mm. myöhästymiset, teknilliset viat yms. sekä se, että metrot kulkevat aniharvoin sen 4 min. välein mitä organisaatio ilmoittaa mainoksissaan tai sitten se punainen joukkoliikennevälineaalto liikenteessä ?

Samaa mieltyä edellisen kanssa. Kun haluatte kertoa kauniita tilastoja, niin voisitte eritellä sen verran, että paljonko kiskoliikenteen ja 550:n tarkastetuista matkusti ilman lippua. Nyt bussien jokseenkin sataprosenttinen lipunmaksu kaunistaa turhaan tilastoja.

Ote HSL:n hallituksen pöytäkirjasta 3.3.2015
http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015394-16.HTM

Ilman asianmukaista matkalippua matkustaneita tavattiin seuraavasti:
- lähijunissa 3,75 % (4,03 % vuonna 2013)
- metroasemien laiturialueilla 3,71 % (3,69 % vuonna 2013)
- raitiovaunuissa 2,91 % (2,85 % vuonna 2013)
- metrossa 2,80 % (2,73 % vuonna 2013)
- bussissa (ilman linjaa 550) 0,72 % (0,53 % vuonna 2013)
- runkolinjalla 550 liputtomuuden osuus oli 2,92 %; linjalla kokeillaan avorahastusta.

Voisi myös jättää matkustajat rauhaan esim: helsingin sisäisillä bussilinjoilla.
Siellä on pummien osuus todella vähäinen ja keskittää tarkistuksia raideliikenteeseen entistä enemmän

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.