Uusia busseja HSL-alueen liikenteeseen syksyllä 2015

HSL ratkaisi bussiliikenteen tarjouskilpailun, jonka myötä ensi syksyn liikenteeseen saadaan kuusi uutta vähäpäästöistä Euro 6 –normin täyttää linja-autoa. Vuoden 2016 alusta bussikalusto uudistuu vielä kymmenellä bussilla. Uusien bussien lähipäästöt ovat nykykalustoa vähäisempiä. Bussit liikennöivät pääosin Espoossa ja Helsingissä.

Euro 6 –bussit on varustettu matkustamotilan ilmastoinnilla, automaattisella palonsammutusjärjestelmällä, ajotavan seurantajärjestelmällä, kuljettajan alkolukolla, turvaohjaamolla ja kameravalvonnalla. Lähipäästöjen osalta typen oksidit (NOx) laskevat viidenteen osaan ja hiukkaspästö (PM) puolittuu EEV-luokan busseihin verrattuna.

Tällä tarjouskilpailulla ratkaistun liikenteen osuus kaikesta HSL:n tilaamasta bussiliikenteestä on noin 4 prosenttia sekä automäärästä että linjakilometreistä. Koko HSL:n tilaamassa arkiliikenteessä on tällä hetkellä noin 1 306 linja-autoa ja linjakilometrejä kertyy vuosittain noin 98,3 miljoonaa.

Tarjouskilpailussa olleiden linjojen liikennöintikustannukset ovat 11,6 miljoona euroa. Nykyhintoihin verrattuna kustannukset nousivat noin 1,7 prosentilla.

Linjat ja liikennöitsijät

Linja

Reitti

Liikennöitsijä

502

Merihaka - Leppävaara

Nobina Finland Oy

506

Viikki – Pohjois-Tapiola

Veolia Transport yhtiöt

E12

Tapiola – Soukka - Kivenlahti -Tapiola

Veolia Transport yhtiöt

E14

Tapiola – Kivenlahti – Soukka - Tapiola

Veolia Transport yhtiöt

E42

Soukka - Jorvi

Veolia Transport yhtiöt

E46

Hyljelahti – Espoon keskus

Veolia Transport yhtiöt

H93

Itäkeskus (M) - Landbo

Nobina Finland Oy

P20

Suur-Leppävaaran palvelulinja (Leppävaara - Lintulaakso

Taksikuljetus Oy

P21

Suur-Leppävaaran palvelinja (Leppävaara – Rastaspuisto)

Taksikuljetus Oy

E96H

Leppävaara - Kellonummi

Taksikuljetus Oy

H78

Kontula - Malmi

Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy

H23

Rautatientori - Ruskeasuo

Helsingin Bussiliikenne Oy

H23N

Rautatientori – Pasila - Ilmala

Helsingin Bussiliikenne Oy

Lisätietoja: ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, puh. 4766 4230

Kommentit

Piip 270 ja 270N ovat Nobinalla. Nobinalle Peukku alas.
Transdev on Paras.

Piip 270 ja 270N ovat Nobinalla 270 Peukku alas. Transdev on Paras.

Alkaako E42 liikennöinti heti elokuussa 2015? Nykynen kalusto on ihan antiikkinen ja huonolla kelillä höyrystyy ikkunat sekä bussissa on tosi huono ilma hengittää.

Toivottavasti H78 kulkee Myllypuron kautta?

Listasta puuttuu uusi linja Nikinmäki-Helsinki. Linja ajaa reittiä Pohjois-Nikinmäestä Nikinmäentietä moottoritien kautta Helsinkiin ja takaisin. Linja saattaa myös tehdä kierroksen Pohjois-Nikinmäki Korso Pohjois-Nikinmäki kunhan ajaa Nikinmäentien ja moottoritien kautta Helsinkiin.

Piip 42 ja 46 veolialla peukku alas pohjola on paras!

Eli eikö 78:lla sitten enää pääse vuosaaresta malmille?

Vuosaaresta pääsee Malmille 560:llä. Ja viel Paloheinään ja Myyrmäkeen saakka.

Ei valitettavasti enää ja 2016 syksyllä poistuu 78 kokonaan.

Ei 78 poistu kokonaan vaan sen reitti muuttuu kulkemaan Savelasta (nyk. 71 kääntöpaikalta) Pukinmäen, Malmin, Sepänmäen - Alppikylän kautta Jakomäkeen.

Sama asia kuin poistuisi kokonaan ainakin mellunmäkeläisen näkökulmasta. Linjasii poistuu ja numeroa 78 aletaan käyttämään aivan eri linjalla. :(

Hyvä, että Bussilinjat H23 ja H23N siirtyvät HelBille.

Olen samaa mieltä Kristian M:n kanssa, että Irisbus Crosswayt ovat täyttä kuraa.

Olen myös Kristian K:n kanssa samaa mieltä siitä, että H23-linjan siirtyminen Pohjolan Liikenteeltä HelBille on Hyvä asia.

Irisbus Crosswayt ovat täyttä kuraa.

Mitä tarkoittaa H linjoissa H23 ja H23N?

H tarkoittaa Helsinkiä, E puolestaan Espoota. HSL-alueen kunnissa on vielä toistaiseksi samannumeroisia bussilinjoja, mutta lähivuosina linjanumeroinnin päällekkäisyydet poistuvat.

Irisbus Crosswayt ovat täyttä kuraa.

Hyvä, että Rautatientorin ja Ruskeasuon H23-linja siirtyy HelBille Pohjolan Liikenteeltä.
En tykkää Iveco Busseistä eli Irisbusseista.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.