Vähäiset matkustajamäärät johtivat yömetrokokeilun päättymiseen

Metron matkustajamäärät olivat viikonloppuöinä selvästi alhaisempia kuin muina vuorokaudenaikoina, ja samanaikaisesti kantakaupungin bussiliikenteen suosio näytti vähentyneen merkittävästi. Muun muassa näistä syistä marraskuussa 2013 alkanut metron yöliikennekokeilu päättyi vuodenvaihteessa.

”Helsingin kaupunki toivoi meiltä yömetrokokeilua, ja me toteutimme sen. Valitettavasti matkustajamäärät eivät vain vastanneet raskaalle raideliikenteelle asetettuja vaatimuksia”, kertoo Helsingin seudun liikenteen joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila.

Metroa ajettiin kokeiluluontoisesti viikonloppuöinä kello 23.30–1.30, ja yömetron matkustajamäärä vakiintui noin 30 000 matkustajaan kuukaudessa. Öisistä metromatkoista 35–40 prosenttia tehtiin kantakaupungin sisällä, joten yömetro todennäköisesti myös vähensi kantakaupungissa kulkevien bussien ja raitiovaunujen matkustajamääriä.

Itä-Helsingin yöbussilinjat pidettiin yömetrokokeilun ajan ennallaan, joskin osin harvennetuin vuorovälein, minkä vuoksi keskustasta Itäkeskukseen, Kontulaan ja Vuosaareen oli viikonloppuöinä käytössä kaksi päällekkäistä järjestelmää.

Helsingin kaupunki kommentoi HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotusta vuosille 2015–2017 siten, että yöliikenteen kustannustehokkuutta tulisi parantaa välttämällä bussi- ja raideliikenteen päällekkäisyyttä. Kaupungin mukaan yömetrokokeilusta voisi tehdä pysyvän vasta, kun päällekkäisyyksien välttämiseksi on tehty pitävä suunnitelma.

Päiväsaikaan käytössä olevan liityntäbussijärjestelmän ylläpitäminen yöaikaan olisi kuitenkin kalliimpaa kuin Rautatientorilta asti itään kulkevien yöbussien. Erillisen yöliityntälinjaston perustaminen taas tekisi joukkoliikenteen kokonaisuudesta sekavamman, sillä linjasto olisi käytössä vain kahtena iltana viikossa kahden tunnin ajan. Lisäksi molemmat vaihtoehdot olisivat todennäköisesti kasvattaneet liityntäasemien vartiointikustannuksia.

Kommentit

Samanlaisen kokeilun voisi tehdä Espoon metroliikenteestä, kunhan Länsimetro joskus saadaan valmiiksi. Siis pidetään 100-linjat ja Espoon sisäiset linjat ennallaan, eikä järjestetä erillistä liityntäliikennettä. Veikkaanpa vahvasti, että tuloksena matkustajamäärät eivät vastaisi "raskaalle raideliikenteelle asetettuja vaatimuksia". Sitten voitaisiinkin rauhassa jatkaa pitkien metrojunien liikennöintiä Helsingissä, Espoon metroasemille voisi sitten perustaa vaikka diskoja tai uimahalleja:
http://www.hs.fi/ilta/16022015/a1424059864289

Uimahalli sopisi hyvin Matinkylän metroasemalle.

"Erillisen yöliityntäliikenteen perustaminen" olisi tehnyt kokonaisuudesta sekavamman... Eihän sitä olisi tarvinnut kuin jatkaa olemassaolevaa liityntäliikennettä myöhempään niinä iltoina, joina metrokin jatkoi myöhempään.

Mutta jos nyt haluttiin kokeellisesti osoittaa, että metroa käytetään vähemmän yöllä, ilman liityntäliikennettä ja päällekkäisen suoran bussiliikenteen toimiessa kuin päivällä, liityntäliikenteen kanssa ja ilman toista päällekkäistä järjestelmää, niin siinä onnistuttiin.

Liityntäliikenne Itiksestä puuttui kokonaan kokeilun aikana, joten mieluummin sitä käytti "suoraa" yöbussia ilman vaihtoa.

"Metron matkustajamäärät olivat viikonloppuöinä selvästi alhaisempia kuin muina vuorokaudenaikoina, ja samanaikaisesti kantakaupungin bussiliikenteen suosio näytti vähentyneen merkittävästi."

Tässä käytetään kyllä aika ihmeellisiä argumentteja.

Ensinnäkin: tietenkin matkustajamäärät ovat öisin muita vuorokauden aikoja pienemmät, kaikissa kulkuneuvoissa. Ei suurin osa ihmisistä liiku öisin vaan päivisin.

Toiseksi: jos on mahdollisuus matkustaa näppärästi metrolla on päivänselvää että bussien matkustajamäärät putoavat, tämä ei mitenkään pitäisi tulla yllätyksenä. Ja tämähän tulisi olla metroliikenteen tavoite - saada matkustajat pois renkailta raideliikenteeseen.

Eli miten HSL on näitä argumentteja käyttäessään tarkoittanut?

HSL on varmaan katsonut kustannuksia: jos matkustajat mahtuvat pariin bussiin, miksi ajaa suurella metrojunalla ja pitää asemia vartioituina.

Aivan näin. Ja lisäksi vähäisempää matkustajamäärää oli kompensoitu puolittamalla lähtöjen määrä klo 23.30 eteenpäin.

Olen samaa mieltä. Jos matkustajamäärä jää kuitenkin liian pieneksi, tarvittaessa metro kulkisi yhä harvemmin yöllä, mutta 'ei metroa ollenkaan yöllä' vaikuttaa Neuvostoliitolta. Aijaa, paitsi siellä metro toimii huomattavasti paremmin.

HSL poistaa kaikenlaista palvelua Itä-Helsingistä. Nyt yömetro ei enää kulje kummallisista syistä, heinäkuusta lähtien ei ole enää suoraa yhteyttä lentokentälle, mitä suunnittelette seuraavana?

Hyvä vaan, että kaatui. Ei baarikansaa pidä paapoa liikaa.

Totta. Vaitettavasti tää kansa tahtois hukkua viinaan, jos se sais päättää kansanäänestyksellä alkoholimonopolin vapauttamisesta Alkosta ruokakauppoihin. Joten hyvä HSL, vaikeuttakaa läträäjien elämää, kiitos!

Kutsuplussaa pyöritetään kyllä vaikka millä summilla mutta ei yömetroa, josta olisi oikeasti suurelle joukolle ihmisiä jotain hyötyäkin. Ihmeellistä, että HSL:n puolella tunnutaan karkoittavan ihmisiä autoilijoiksi palveluita huonontamalla.

Mikäli yöliikenteessä olisi ollut metron harvennettuun aikatauluun sovitettu liityntä liikenne, eikä päällekkäistä N-bussiliikennettä, olisi tulos luultavasti ollut myönteisempi yömetroliikenteelle.

Nyt oli rakennettu sellainen järjestely että kokeilu varmasti kaatuisi.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.