Viisi kuukautta Kehäradan avautumiseen - uusi aikakausi odottaa

Kehäradan rakentaminen on edennyt loppusuoralle, kun jäljellä on viisi kuukautta uuden ratayhteyden avautumiseen. Junat alkavat kulkea radalla 1. heinäkuuta 2015, jolloin joukkoliikenteeseen avautuu uusi aikakausi.

Kehäradan rakentaminen on edennyt vaiheeseen, jossa jäljellä on viiden kuukauden mittainen loppusuora. Tällä hetkellä Kehäradan viidestä uudesta asemasta valmiita on neljä ja viimeisen, lentoaseman juna-aseman, odotetaan valmistuvan alkukesästä. Ensi kuussa radalla päästään aloittelemaan koeajoja, minkä jälkeen tehdään myös päätökset lopullisista lähijunien pysähtymisasemista.

Heinäkuun ensimmäisestä päivästä lähtien Vantaankosken radan ja pääradan välille avautuu uusi ratayhteys, jonka myötä avautuu uusi aikakausi niin liikkumisen, asumisen kuin työnteon näkökulmasta.

Sujuvat yhteydet lähelle ja kauas

Täydentyvä liikenneverkko, Kehäradan uudet asemat, nykyaikaiset Flirt-junat ja hyvin suunniteltu liityntäliikenne tekevät tulevaisuuden matkustamisesta yhä joustavampaa ja mukavampaa. Tätä edesauttaa myös tiheä vuoroväli - päivisin Kehäradan junat kulkevat kymmenen minuutin välein kumpaankin suuntaan. HSL:n arvion mukaan Kehäradalla tehtävien matkojen määrä kipuaa noin 400 000 matkaan päivässä.
Lue lisää

Poikittaisena runkoyhteytenä toimimisen lisäksi Kehärata tuo sujuvammat yhteydet Helsinki-Vantaan lentoasemalle koko Suomesta: sen myötä syntyy suora raideyhteys Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Helsingin keskustan välille.

Rataosuus toimii myös lento- ja kaukojunaliikenteen yhdistävänä linkkinä muualle Suomeen. Kaukojunamatkustajat voivat vaihtaa Kehäradan juniin Huopalahdessa tai Tikkurilassa, josta avautuvat yhteydet esimerkiksi Pietariin.

Uusia alueita asumiseen ja työntekoon

Kehäradan myötä Vantaalle syntyy tulevien vuosien aikana uusia asuin- ja työpaikka-alueita hyvien liikenneyhteyksien varrelle. Kokonaan uusia asuinalueita rakentuu esimerkiksi Kivistöön, jonne kehittyy lähivuosina noin 30 000 vantaalaisen tiivis asuinalue, sekä Leinelään, josta tulee noin 3000 asukkaan kotipaikka.

Uusia, elinvoimaisia työpaikka-alueita odotetaan syntyvän esimerkiksi Aviapolikseen, jonne sijoittuu tulevaisuudessa noin 50 000 työpaikkaa sekä asunnot noin 20 000 vantaalaiselle. Myös Vehkalalla on edellytykset kasvaa jopa 10 000 työpaikan yritysalueeksi. Uusille työpaikka-alueille suuntaavien lisäksi Kehärata helpottaa merkittävästi esimerkiksi noin 20 000 lentoaseman alueella työskentelevän työssäkäyntiä.

Lisätietoja:
ylijohtaja Kari Ruohonen, Liikennevirasto, puh. 0295 34 3831, kari.ruohonen(at)liikennevirasto.fi
apulaiskaupunginjohtaja Juha-Veikko Nikulainen, Vantaan kaupunki, puh. (09) 8392 9019, juha-veikko.nikulainen(at)vantaa.fi
Finavian Media desk, puh. 020 708 2002, comms@finavia.fi
ryhmäpäällikkö Arttu Kuukankorpi, HSL, puh. (09) 4766 4350, arttu.kuukankorpi(at)hsl.fi
yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuu, puh. 040 8622 014, otto.lehtipuu@vr.fi
 

Kommentit

Miksi junat lopettavat liikennöinnin niin aikaisin? kaikki muut lähiliikenteen junat kulkevat aamuyöhön, ja varmasti moni muukin kuin minä pääsee iltaisin vasta 00.00 Helsingistä töistä..

Hiekkaharjussa asuvana näen kaksi mahdollista peikkoa tässä asemien väliin jättämisen "leikissä":

a) P ja I junat eivät pysähtyisi Heikkaharjussa => esim. lentokentällä (tai muulla kehäradan työpaikka-aluella) töissä käyvä joutuisi siis ajelemaan ensin väärään suuntaan Tikkurilaan ja töistä palatessaan Hiekkaharjun ohi ja taas toiseen suuntaan Tikkurilasta. - suorastaan kiusantekoahan se olisi!

b) N ja K junat eivät pysähtyisi Hiekkaharjussa (joka onkin jo nyt piirrettynä vain Kehäradan "sydänlinjalle" joissain hahmotelmissa). Eli pohjoiseen pääradalla kulkemiseen pitäisi matkustaa ensin etelään Tikkurilaan, jossa tapahtuis "suunnanvaihto". Samoin pohjoisesta (esim. vain Koillis-Vantaalta, Peijaksen sairaalasta hyvänä esimerkkinä) palatessa pitäisi käydä taas kiertokäynnillä Tikkurilassa.

Hiekkaharjun ja Tikkurilan välikin on ajomatkassa niin lyhyt, että esim. kaukojunat joka tapauksessa hiljentävät jo voimakkaasti Hiekkaharjun kohdalla (alle 60 km/h ajonopeuteen) lähestyessään Tikkurilaa.

Mutta joka junanvaihto vie aikaa ja väärään suuntaan matkustaminen ei ole kenenkään etu, eikä sekään ainakaan lyhennä omaa matkaikaa!

Noin 4000:n Hiekkaharjulaisen puolesta, miettikkää kunnolla vielä!!!

Tuntuisi hölmöltä ajaa vain muutaman aseman ohi ( ja säästää kokonaisuudessaan muutama minuutti ) - karsikaa pysähdys asemia kunnolla tai sitten ei ollenkaan ohiajoja. Antaa mielikuvan kiusanteosta, jos vain muutama asema jää väliin.

Juuri näin. Pysähdysasemiksi tulisi riittää Pasila, Malmi ja Tikkurila. Tällä järjestelyllä taataisiin nopeat yhteydet lentoasemalle esim. puolen tunnin välein ja voitaisiin laittaa hitaammat junat pysähtymään kaikilla asemilla. Mikäli poikittaisliikenteelle halutaan paremmat yhteydet, niin silloin Pukinmäki olisi myös luonteva pysähdyspaikka kehätien läheisyyden vuoksi. Tämän lisäksi olisi korkea aika saada kehä 1:stä pitkin kulkeva nopea poikittaislinja Itäkeskuksesta Keilaniemeen. On kohtuullisen selvää, että nykyisillä matkustajamäärillä itäisen raiteen osalta Käpylä, Tapanila ja jopa Puistola tulisi jättää pois nopeasta yhteydestä.

Millaiset aikataulut kehäradalla tulee olemaan?

1. Kuinka myöhään illalla ja aikaisin aamulla
junat kulkevat lentokentälle ja kentältä?

2. Onko lentokentän pysäkiltä pitkä/hankala matka lentokenttärakennukseen? Nythän bussit pysähtyvät aivan oven eteen.

3. Onko käytössä erillinen lippu vai tavallinen seutulippu?

Mielipide Tapanilan yms. asukkaille; voihan Tikkurilassa vaihtaa N junaan, joka pysähtyy joka asemalla. Niin minäkin ajattelin tehdä, jos oma pysäkkini ei kuulu lentokenttäjunan pysäkkeihin.

Mikä on nyt totuus?

Sain tänään 13.2.2015 sähköpostiini HSL:n uutiskirjeen jossa käsitellään muiden asoiden ohessa myös uutta lentokentän junarataa.

Jutussa oli kartta josta saattoi päätellä että junat kulkevat yhteen suuntaan I-nimisenä, toiseen suuntaan P-nimisenä.

Viime kuukausina on väläytelty ajatuksia että kentälle menevä juna ei välttämättä pysähdy pienimmillä asemilla (Tapanila, Pukinmäki, Käpylä).

Edelleen on asemat olemassa ja tavallinen kansa pitää päästä esim töihin ja kouluihin. Mitkä junat pysätyvät jatkossa pikkuasemille jos ei I- ja P-juna (ehkä) pysähdykään?

Eli viisi kuukautta enää pääsee varmasti ajoissa lentokentälle. Täytyy alkaa heinäkuusta alkaen käyttämään Finnair-bussia, sillä Liikennevirasto ja VR tuskin tulevat hoitamaan omia tonttejaan, eikä HSL varmastikaan reagoi/välitä/vastaa millään tavalla tuleviin myöhästelyihin.

Ja junat varmaan ajetaan kahdella yksiköllä, kun jo nyt tekee tiukkaa pääradalla.

Kyllä, suunnitelma on että junat ajetaan arkisin aamusta iltaan kahdella rungolla, myös ruuhka-aikaan. Lauantaisin tietysti hiukan lyhyemmän ajan kahdella rungolla, mutta pääsääntöisesti siis kahdella ajellaan.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.