HSL kiittää lukijalaitteen kehitysideoista

HSL:n uusi matkakortinlukija on saanut runsaasti sekä positiivista että negatiivista palautetta matkustajilta ja kuljettajilta. Olemme saaneet myös hienoja kehittämisideoita mm. Aalto-yliopiston opiskelijoilta. Kaikki palaute on meille arvokasta ja otamme ne huomioon jatkosuunnittelussa. Vaikka omat tutkimuksemme näyttävät, että useimmat matkustajat pärjäävät jo loistavasti uuden lukijalaitteen kanssa, haluamme parantaa käyttökokemusta mahdollisimman hyväksi, jotta lukija tuntuu palvelevan kaikkia asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla.

Tämänhetkisen käyttöliittymän taustoja pitää valottaa sen verran, että uuden kortinlukijan suunnittelua on ohjannut nykytilanteen lisäksi tulossa oleva vyöhykeuudistus. Siinä vyöhykkeiden nimitykset lyhenevät huomattavasti, kun kukin vyöhyke saa kirjaintunnisteen. Myös OK-painikkeelle on ajateltu olevan tarvetta, kun asiakas valitsee erilaisista vyöhykeyhdistelmistä omansa ja kuittaa valintansa loppuun tehdyksi OK-painikkeella ennen matkan maksamista kortilla.

Uusi vyöhykemalli tulee näillä näkymin käyttöön ensi vuonna, minkä takia kortinlukijan käyttöliittymää on jo nyt haluttu uudistaa siten, että muutos vuoden kuluttua olisi mahdollisimman pieni. Tutkimme kuitenkin nyt saamamme palautteen perusteella lukijaan tehtyjä ratkaisuja joiltakin osin uudelleen. Olemmekin jo aloittaneet oman kehitystyömme, jonka tuloksista voimme kertoa myöhemmin kevään kuluessa lisää. Kutsumme tähän työhön myös kehitysideoita esittäneitä Aallon opiskelijoita.

Uusia kortinlukijoita asennetaan vielä kevään ajan busseihin, juniin ja raitiovaunuihin. Niistä on nyt asennettu reilu kolmasosa eli 1200 kpl. Uudet lukijat ovat osa laajaa lippu- ja informaatiojärjestelmän uudistushanketta, joka parantaa merkittävästi matkustajainformaatiota. Sen ansiosta kaikista HSL-alueen busseista, ratikoista, lähijunista ja metrosta saadaan pian reaaliaikaista tietoa, joka näkyy pysäkkinäytöillä, uudessa Reittioppaassa ja muissa sähköisissä aikataulupalveluissa.

 

Lue lisää uudistuksesta: hsl.fi/uudetlaitteet

Kommentit

Hei, huomasin tänään vaihtaessani ja matkustaessani h43 linjalla, että kyseisen (vanhan lukijan omaavassa) bussin "reaaliaikainen" tieto sekä pysäkillä (ei tildeä) että beta.reittioppaassa näytti koko matkan ajan seuratessani aikataulunmukaista (josta oltiin n. 4 min edellä ennen tasauspysäkkiä) muka reaaliaikaisena.

Toivottavasti tämä ongelma on tiedossa, tällä kertaa kun vaihdoin oli tietenkin iloinen yllätys, että reaaliaikainen olikin 4-5 minuuttia myöhässä vaihtaessani, joten ei tarvinnut odotella, mutta mietityttää kuinka hyvin jatkossa "reaaliaikaisiin tietoihin" voi jatkaa.

Samaa en ole uusien laitteiden kanssa havainnut, vaikka käytän uutta reittiopasta useita kertoja päivässä liikkuessani.

Pahin ongelma on se, että jos näyttää laitteelle korttia, jossa on kausilippu, se leimaa kausilipun ja sen jälkeen sanoo "Kortti on jo leimattu", kun yrittää ostaa arvolippua toiselle vyöhykkeelle. Laitteen kuuluu tietenkin toimia niin, että se näyttää kausilipun olevan leimattu, ja pyytää haluttaessa ostamaan matkan toiselle vyöhykkeelle.

Eikö matkakortiin voisi lisätä pikavalinnan? Käyttäjä ilmoittaisi HSL:lle, että minä haluan pikavalinnaksi vaikkapa seutulipun. Kun sitten maksan matkaa, niin näyttäisin korttia lukijalle ja se valitsisi automaattisesti pikavalinnan mukaisen seutulipun. Nyt vain painaisin ok ja matka olisi maksettu. Jos haluankin muun lipun, niin toimisin kuten nytkin pitää toimia. Jäisi yksi painallus pois eikä tarvitsisi odotella muutamaa sekuntia edellisen matkustajan jäljiltä, että lukijan kosketusnäyttö antaa valita vyöhykkeen. Tähän odotteluun kun kuluu nyt ihan turhaan aikaa.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.