HSL:n uusi strategia tähtää erinomaiseen

HSL:n hallitus hyväksyi 12.12. HSL:n uuteen strategiaan sisältyvät perustehtävän, vision ja strategiset painopisteet. Uudistetun vision mukaan pyrimme varmistamaan seudun asukkaille sujuvan arjen ja tekemään toimialueestamme maailman toimivimman kaupunkiseudun. Visio korostaa kestävää kehitystä; perinteisten ympäristöystävällisyyden ja päästöttömyyden lisäksi haemme myös taloudellista ja sosiaalista kestävyyttä.

”Koska HSL on olemassa ensisijaisesti asiakkaitaan varten, tavoittelemme erinomaista asiakaskokemusta. Haluamme entistäkin selkeämmin nostaa asiakkaan ja hänen tarpeensa kaiken suunnittelun ja tekemisen keskiöön. Pyrimme tarjoamaan asiakkaille houkuttelevaa joukkoliikennettä ja palvelua”, Suvi Rihtniemi kuvailee uuden strategian keskeistä tavoitetta.

Helsingin seudun joukkoliikenne rakentuu jatkossakin tehokkaalle runkoverkolle, joka mahdollistaa nopean ja sujuvan liikkumisen. Maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteissuunnittelu vahvistaa Helsingin seudun vetovoimaisuutta ja mahdollistaa tiiviin kaupunkirakenteen.

HSL:n toiminta on ennakoivaa ja perustuu monipuoliseen ja tehokkaaseen tiedon analysointiin. Hyödynnämme uutta teknologiaa ketterästi ja avoimesti. Ennakointi ja uudistuminen nojaavat jatkuvaan kehittymiseen ja muutoksiin varautumiseen jo ennakolta.

HSL tekee aktiivista yhteistyötä muiden kanssa. Haluamme olla vastuullinen, luotettava ja avoin yhteistyökumppani, joka osallistuu aktiivisesti uusien ja kestävien liikennepalveluiden kehittämiseen.

Lisäksi uudessa strategiassa korostuu joukkoliikenteen ja liikennejärjestelmän suunnittelun rahoituksen ennakoitavuus ja pitkäjänteisyys. Hyvä ja vastuullinen taloudenpito mahdollistaa kilpailukykyiset lippujen hinnat. Strategia korostaa HSL:n toiminnan kustannustehokkuutta ja läpinäkyvyyttä.

Uutta strategiaa on valmisteltu avoimesti ja keskustellen. Valmisteluun on kutsuttu mukaan sekä asiakkaita että sidosryhmien edustajia. HSL:n henkilöstö on osallistunut tiiviisti strategiatyöhön. Marraskuussa HSL järjesti hackthonien tyyliin ”Strackathonin”, jossa viisi joukkuetta laati 24 tunnin aikana omat ehdotuksensa HSL:n uudeksi strategiaksi. Valmistelutyön aikana kerättyjä ideoita ja palautteita on hyödynnetty laajasti toukokuussa alkaneessa strategian valmistelutyössä.

Nyt hallituksen hyväksymää strategiaa hyödynnetään tulevien vuosien toimintaa suunniteltaessa. Lopullisesti strategian hyväksyy yhtymäkokous vuonna 2018.

HSL:n perustehtävä, visio 2030 ja strategiset painopisteet

Kommentit

Jos haluatte parantaa palveluanne niin panostakaa poikittaisliikenteeseen huomattavasti nykyistä enemmän, ja eteenkin aamuisin ja muina aikoina jolloin valtaosa ihmisistä tekee työmatkansa.
Esimerkiksi oma työmatkani arkiaamuisin hieman kuuden jälkeen Itä-Helsingistä Konalaan kestää Kehä Ykköstä pitkin noin 15 - 20 minuuttia ruuhkasta ja liikennevalojen "suosimisesta" riippuen. Joukkoliikenteellä tähän pitäisi Reittioppaan mukaan varata lähes tunti enemmän. Kiitos, mutta ei kiitos -jatkanpa omalla autolla kulkemista kunnes tilanne muuttuu.

Kaikki Kehä Ykköstä ruuhka-aikaan ajaneet autoilijat tietävät miten halvatullinen sumppu Kehä nykyisellään ruuhka-aikaan on. Silti sen päästä päähän (Itäkeskuksesta Tapiolaan tai Keilaniemeen) ei kulje yhtäkään suoraa bussilinjaa (Huom: h54 kulkee vain Itäkeskuksesta Kannelmäkeen jonka jälkeen vaihtuu pikkukatuja kiertäväksi maisemalinjaksi ja 550 EI kulje Kehää pitkin).

Onkin perin omituista että HSL ei ole perustanut Kehää pitkin kulkevaa tiheävuorovälistä runkobussilinjaa jolta olisi sujuvat vaihtoyhteydet muille linjoille tärkeimmissä liikenteen solmukohdissa (= risteävien valtaväylien, rautatieasemien yms kohdat). Matkustajia tällaiselle palvelulle luulisi Kehää kulkevan automäärän perusteella löytyvän ja ehkäpä ruuhkatkin vähenisivät... ai niin, sori -unohdin että suorat yhteydethän eivät nyt vaan kuulu trag... sori, strategiaanne.

Starategisten painopisteiden jalkauttamiseen (kohta1) erinomaisen asiakaskokemuksen parantamiseksi HSl:lle käytännönläheinen tehtävä:
Itäväylällä sijaitsevat Kalasataman bussipysäkit 2552 ja 2553 ovat tällä hetkellä rakennustöiden takia sijoitettu Kulosaaren sillalle jossa tähän vuodenaikaan kovaa vauhtia ohiajavat autot (ja HSL:n bussit !) roiskuttavat kuran ja loskan bussipysäkillä odottavien matkustajien päälle. Tuulisella sillalla olevilla pysäkeillä ei ole mitään katosta tai suojaa bussia odottaville matkustajille ottaen huomioon, että alueella on jo kohtuullisen runsaasti asutusta ja työpaikkoja.

Edellä esitetyn yksittäisen ongelman ratkaisu nopeasti edistäisi asiakaskokemuksen laadun kokemista erinomaisena samoin kuin muu huolehtiminen HSL:n alueella, että pysäkkialueet mukaan lukien tilapäispysäkit ovat siistissä kunnossa samoin kuin HSL:bussit ja muut liikennevälineet. On vaikea kuvitella, että potentiaaliset HSL:n uudet asiakkaat siirtyisivät lämpimistä ja siisteistä premium-luokan henkilöautoista joukkoliikenteeseen jos kokemuksena on, että bussit, ja pysäkkialueet mukaan lukien esim. metroasemat ovat heikosti hoidettuja eikä siisteyslaatukriteereitä noudateta.

Voisivatkohan matkalippujen tarkastajat arvioida lipputarkastuksen ohella myös bussin tai muun liikennöintivälineen siisteyden laatukriteereiden pohjalta ja viedä eteenpäin asia jos on laatupoikkeamia ?

Kiitos palautteista, joita uusi strategiamme on kirvoittanut. Ja ikävää, että matkoilla on ollut huonoja kokemuksia! Halusimme asettaa tavoitteet kunnianhimoisiksi, sillä uusi strategia antaa suuntaviivat toiminnallemme seuraaville vuosille ja visio aina vuoteen 2030 saakka. Vaikka tällä hetkellä on tilanteita, joissa emme yllä erinomaiseen asiakaskokemukseen, näihin kahteen sanaan kiteytyy HSL:n uuden strategian keskeisin tavoite. Kokemus joukkoliikenteestä syntyy monien asioiden summana. Siihen vaikuttavat niin palvelutaso, vuoroväli, linjaston selkeys, tarjonta, luotettavuus, mukavat kuljettajat, ostamisen helppous, hyvä matkustajainformaatio kuin poikkeustilanteiden hallintakin. Näitä kaikkia haluamme jatkossa parantaa.

Totta puhuen mikään noista asioista, jotka tuossa HSL vastauksessa luetellaan kokemukseen joukkoliikenteestä vaikuttavina asioina ei ole mielestäni se kaikkein tärkein vaikuttava tekijä. Minulle ylivoimaisesti tärkein tekijä kokemukseen joukkoliikenteestä on käytetyn yhteyden nopeus ja oikein erityisesti tämä koskee niitä yhteyksiä, joilla kulkee töihin ja takaisin. Se nopeus on paljon paljon tärkeämpi asia, kuin vaikkapa vuoroväli tai linjaston selkeys saati ostamisen helppous. Ja valitettavasti se nopeus on yksi niistä asioista, joka ei todellakaan ole kovin hääppöinen HSL-liikenteessä. Varsinkin kun strategian mukaisesti on siirrytty koko ajan kohti vaihdollisia yhteyksiä, matka-ajat vain pitenevät koko ajan johtuen erityisesti ympäri maisemia hitaasti kitkuttelevista liityntäbusseista.

Hitaiden liityntäbussien ohella myös vaihtojärjestelyt tökkivät usein. Aikataulut ovat yksi asia, joissa synkrotointia junien aikatauluihin pitäisi parantaa odotusajan minimoimiseksi, mutta muitakin ongelmia on, esimerkiksi reittien suunnittelussa, hyvin harvoin se liityntäbussi kulkee sen nopeimmin saavutettavan aseman kautta vaan menee kärrypolkuja pitkin johonkin aluekeskukseen ja taas palaa monia monia minuutteja ihan turhaan matka-aikaa. Ja tietysti monissa paikoissa myöskään se pysäkki bussin ei ole ihan siinä raiteiden vieressä, joten siirtymiinkin kuluu aikaa.

Poikkeustilanteista tiedottamisessa teillä kyllä on paljon parantamisen varaa. Erityisesti ennalta tiedettävät poikkeustilanteet on yleensä hoidettu jokseenkin luokattomasti.

Esimerkiksi itsenäisyyspäivänä oli aavistuksen huvittavaa, kun pysäkeillä kyllä kerrottiin julistein muutamana yönä vaikuttavista ratatöistä, mutta itsenäisyyspäivän kaaoksesta ei ollut mitään mainintaa. Miksei? Ja miksei esim. Viiskulman pysäkillä ole koskaan viitoitusta korvaavan bussin pysäkille (joka on kulman takana)? Samatapainen ongelma on myös Oopperalla, vähän riippuen siitä mihin suuntaan korvataan, ja Sokoksella.

Diiba daabaa. Onhan se jo nähty, että HSL:n toiminnassa on asiakaslähtöisyys kaukana.

Toki tavoitteet pitääkin olla korkealla.

Ennakkoluulotonta ja rohkeaa visiota ainakin itse olen kaivannut sekä peräänkuuluttanut. Nyt en vielä osaa tuon strategialausunnon perusteella pidättää hengitystäni. oll

Konkretian tasolla voisitte kuitenkin luvata edes itsellenne, että ette jatkossa enää tilaa tai ainakaan maksa enää pennin jeniä softasta joka ei toimi siinä vaiheessa kun se on tarkoitus lanseerata koko käyttäjäkunnalle. Tulee kaikin puolin halvemmaksi, että hiotaan niin valmiiksi kun omin voimin osataan - ja sen jälkeen vielä otetaan ammattilaiset eli joukkoliikenteen käyttäjät kommentoimaan järjestelmää.

Opetelkaa pilotoimaan kunnolla, opetelkaa tunnistamaan potentiaaliset ongelmat ja sudenkuopat jo ennen kuin päätätte lähteä häsläämään, opetelkaa toimimaan proaktiivisesti käyttäjien suuntaan - ja ennen kaikkea KUUNNELKAA MEITÄ!

Merkittäviä asioita kuten linjaston uudistamisten kuulemisia EI SAA toteuttaa niin, että aikaa on varattu joku hassu viikko taikka kaksi.

Ja laittakaa jengiä pihalle jos ja KUN seuraavaksi tyritte: se tehostaisi aidosti toimintaa ja toisi vähän lisää uskottavuuttakin Höseliä kohtaan meidän asiakkaitten suunnalta. Meidän pinna on äärimmäisen kireällä. Emme vaan yksinkertaisesti voi valita vaihtoehtoista toimijaa koska sellaista ei ole emmekä myöskään kaupunkilaisina halua autoilijoiksikaan muuttua.

Nöyrtyminen lähtee sieltä Höselin päästä, meitä matkustajia on nöyryytetty jo riittämiin. Things need to change. Fast too.

Jos nyt ihan ensin tähtäisitte kokonaisuutena edes tyydyttävään palvelutasoon ennenkuin lähdettä kuuta ja tähtiä tavoittelemaan. Helsingissä pääsette "runkoyhteyksien" varrella sentään monesti hyvään tasoon, mutta muualla tyydyttävään on tyytyminen tyytymättömän matkustajan. Espoon ja Vantaan puolella tyydyttäväkin taso jää suurilta osin saavuttamatta ja välttävä taso on yleisin saavutus. Millä ihmeellä aiotte näiltä lähdökohdilta saavuttaa *erinomaisen* tason ja matkustajakokemuksen!? Lisäämällä entisestään vaihtoja huonosti suunnitelluissa solmukohdissa? Pidentämällä matka-aikoja?! Koettakaa nyt edes vähän ottaa realismia peliin siellä Norsunluutornissa!

Olitte tällä hankkeella muuten likellä saada laskun uudesta näppäimistöstä! Sen verran tämä herätti hilpeyttä.

Naurettiin täällä ääneen...Vai erinomaiseen, miten olisi ensin vaikka välttävä kaikissa tyrimisissänne. Ja siis asiakaskokemusta parannatte, HAH....Tänään oli todella kiva asiakaskokemus tuossa tuiskussa tulla muutamalla vaihdolla kotiin, vaihtoja ei ole suunniteltu talviolosuhteisiin. Kun Höseli parantaa asiakaskokemusta niin se tarkoittaa tietysti lisää ämpäreitä, neuvoja keskustelun aloittamiseksi jne ja varmaan itsekehututkimuksia ja tiedotteita sataa päivittäin. Teidän suunnittelu on todella kaukana asiakkaista. Höselin toiminta on aivan älytöntä ja ei keskity olennaiseen eli hyvien yhteyksien luomiseen, tarkoitan tällä muuta kuin vaihdollisia yhteyksiä.

Vielä loppuun kiitän kaikkia niitä kuljetusalan ammattilaisia, jotka karmeasta kelistä huolimatta huolehditte tänään ASIAKKAIDEN kotiinkuljettamisesta. Upeaa työtä ja Höselin surkea suunnittelu ei ole teidän syytä ja hankaloittaa varmasti myös teidän työtä. Suurkiitos ammattilaisille, olette superhyviä:)

HSL panostaa siis runkolinjoihin ja sitten on syöttölinjat. Luuletteko siellä HSL:ssä, että tuo pakollinen vaihto nopeuttaa matkaa? Voin vastata kokemuksesta kehäradan ja syöttöliikenteen tiimoilta: EI NOPEUTA. Itselleni työmatkojen ajat pidentyivät lähes puolella! Ennen pääsin työpaikalle 30-45 minuutissa, riippuen ruuhkasta, tänäpäivänä matkaan menee aikaa 60-75 minuuttia! HSL:n suunnitelmat ovat täysin selviä, te haluatte, että matkustajien matka-ajat pidentyvät ja samalla esim. kertalipun vaihtoaika ei välttämättä enään toimi 80 minuutissa, kun yhden reitin matkaan saattaa kulua aikaa 55-70minuuttia. Siihen ei jää paljonkaan vaihtoaikaa ja niinkuin tänäpäivänä hyvin tiedetään, vaihtoajat ovat pidentyneet paljon. Tässä haisee rahastuksen ja huijauksen tuntua

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.