Kaupunkipyörät jo olennainen osa joukkoliikennettä

Suursuosion saavuttaneiden kaupunkipyörien kausi päättyy 31.10. Erityisen vilkasta pyörien käyttö on ollut metroasemien läheisyydessä ja työmatkaliikenteen huipputunteina. HKL selvittää ensi vuotta varten, voisiko kausi alkaa nykyistä aiemmin, mahdollisesti huhtikuussa.

”Aivan mahtava määrä käyttäjiä ja tehtyjä matkoja! Viime vuonna koko kauden ostaneita oli reilu 10 000 ja tänä vuonna tavoitteet ylitettiin huimasti. Koko kauden käyttäjiksi rekisteröityi yli 34 000 polkijaa,” iloitsee HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen

Kun kaupunkipyöräpalvelu kolminkertaistui tänä vuonna edelliseen kauteen nähden ja pyöräasemia tuli sitä myötä myös hiljaisemmille alueille, odotettiin yksittäisellä pyörällä tehtyjen matkojen määrän laskevan. Toisin kuitenkin kävi. Yhtä pyörää kohden matkoja kertyi enimmillään yli 11 yhden päivän aikana. Viikkoennätys tehtiin elokuun ensimmäisellä viikolla, jolloin yhdellä pyörällä poljettiin 9,7 matkaa päivässä.

Syksyisten kelien myötä pyöräilyinnostus odotetusti hieman laski ja yhdellä pyörällä poljettiin syyskuussa noin 6 matkaa päivässä ja lokakuun kahden ensimmäisen sadeviikon aikana noin 3 matkaa päivässä, mikä on linjassa muiden maailman kaupunkipyörämetropolien kanssa. Keskimääräinen ajomatka oli reilut kaksi kilometriä ja kesto noin 14 minuuttia.

Kaupunkipyörät täydentävät joukkoliikenteen matkaketjua

HSL toteutti kaupunkipyörien käyttäjille syys-lokakuun vaihteessa nettikyselyn, johon saatiin vastauksia 7 940 vastaajalta. Kyselyn perusteella suurin osa vastaajista on joukkoliikenteellä ja pyörällä liikkuvia. Enemmistö käyttää kaupunkipyörää kuukausittain tai viikoittain, mutta noin viidennes noin kerran päivässä tai useammin. Lähes 80 prosenttia käyttää pyöriä vapaa-ajan matkoilla. Noin puolet polkee kaupunkipyörillä myös työ- ja asiointimatkoja.

Yli puolet kulkee usein osan matkasta kaupunkipyörillä ja osan joukkoliikenteellä.

 ”Ei ollut yllätys, että kaupunkipyörä on korvannut etenkin kävely-, ratikka- ja bussimatkoja, mutta jopa 14 prosentilla pyörä on korvannut auton. Se on hyvä tulos”, kertoo HSL:n johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen.

Kaupunkipyörä on näppärä kulkumuoto ja noin 70 prosenttia kokee kaupunkipyöräilyn nopeuttavan matkantekoa. Osa kertoo saaneensa myös rahallisia säästöjä. Suurin osa vastaajista suosittelisi kaupunkipyöriä tutuilleen.

Kyselyyn vastanneet kokivat pyörien käytön hinnoittelun olevan selkeä ja kohtuullinen. Käyttömaksuista on kertynyt HKL:lle tuloja yli miljoona euroa, mikä on ylittänyt odotukset huimasti. Kaupunkipyöräpalvelua kuitenkin kehitetään edelleen palvelun tilaajan HKL:n, asiakaskontakteista vastaavan HSL:n ja pyöräoperaattori CityBike Finlandin yhteistyönä.

Ensi kaudelle tulossa uudistuksia

Selvitettävänä on muun muassa se, voisiko kautta aikaistaa: keltaisen pyörän kyytiin saattaa ensi kaudella päästä hyppäämään jo huhtikuussa. Lisäksi tällä hetkellä mietitään edellisen kauden perusteella, missä Espoon kokeilusta palautuvat pyöräasemat palvelevat parhaiten ja miten pyöräasemien täyttöasteita voitaisiin optimoida paremmin.

”Tarkoitus on kehittää nykyistä järjestelmää palvelemaan käyttäjiä mahdollisimman hyvin. Tämän vuoden opit kaupunkipyöräpalvelusta uudella suuremmalla asemaverkostolla pannaan käytäntöön ja hiotaan toimintaa entisestään, esimerkiksi tasataan asemien kapasiteettia kysynnän mukaan” toteaa HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen.

Myös palvelun käytettävyyttä ja digitaalisia sovelluksia kehitetään edelleen.

”Toteutimme kesän aikana kaupunkipyörien digipalveluille käytettävyystutkimuksen, jonka pohjalta parannamme palvelua. Kaupunkipyörät ovat tulossa myös uuteen HSL-mobiilisovellukseen,” kertoo Tarja Jääskeläinen.   

Katso kaupunkipyöräkauden kiitosvideo

Kaupunkipyörien asiakaskyselyn tulokset 2017

Kommentit

Pyöräasemaa kaivataan kipeästi länsi/lounas Lauttasaareen LYK koulun läheisyyteen sekä Koivusaaren avautuvan (?) metroaseman viereen.

Paasivuoren puistoon olisi myös tarpeellista saada pyöräteline. Ympärillä on toimistoja, ravintoloita, hotelli ja tietenkin asukkaita, joita teline palvelisi mainiosti. Kaiken kaikkiaan citypyöräjärjestelmä on loistava palvelu, kiitos siitä!

Yksi tosielämän perspektiivi fillarointikauden startin ajankohdan aikaistamiseen (joka siis on täysin sidoksissa sepelin kylvämiseen):

Viimeiset kaksi vuotta putkeen allekirjoittanut on korkannut rullaluistelukauden(!) jo maaliskuun loppupuolella...

Tänä vuonna tuli peräti harjattua ihan omatoimisesti kahteen alikulkuun sepelitön väylä kun muuten ei ole mitään takeita harjataanko väyliä puhtaiksi ennen juhannusta... tai ylipäätään.

Toinen väylistä kulki itseasiassa koko Itäväylän alitse jolloin kyse ei enää ole muutamasta hassusta metristä kuten asianlaita tyypillisesti on. Tavoite oli itsekäs vaikka lopputulema toki hyödytti kaikki muitakin ko. väylää käyttäviä. Jatkossa pölykeuhkon välttämiseksi otettava hengityssuojain käyttöön ja ylipäätään suoritettava tehtävä vasta pimeän laskeuduttua kun muita pölylle altistuvia on liikkeellä vielä päiväsaikaakin vähemmän.

Säiden puolestahan rullailut ja fillaroinnit luontuisivat täällä etelärannikolla usein hyvinkin jo maaliskuun puolivälistä lukien kunhan vain tehtäisiin lakiteitsekin mahdolliseksi kaupungin lopettaa sepelin kylväminen. Niin kauan kuin kaupunkilaisten pystyssä pysyminenkin on kaupungin ja/tai kiinteistöjen vastuulla, homma ei yllättäen toimi. Se huonompi mutta realistisempi vaihtoehto on kerta kaikkiaan priorisoida sepelin poisto kevään/kevättalven ykkösasiaksi - ja pulinat pois.

Vastuuta voitaisiin - ja mielestäni pitäisikin - siirtää tässä(kin) asiassa kuitenkin enemmän yksilölle itselleen.

Kun kaikki talviliukkauteen liittyvät suorat sekä välilliset kulut räknättäisiin yhteen, kaupungille tulisi luultavasti monta kertaa halvemmaksi nastoittaa tai älynastoittaa joka talvi uusi sukupolvi vanhuksia niin, että yhdet omat talvikenkäparit saisi viedä suutarin muokattavaksi "ilmaisella" palvelusetelillä.

Ehdoksi pitäisi tietenkin panna se, että kenkien tulee ylipäätään soveltua talvikäyttöön ja tässä asiantuntijavaltaa sekä pääsisivät että joutuisivat käyttämään suutarit itse.

Suutarien insentiivi suoriutua työstä niin hyvin kuin olettaa saattaa puolestaan syntyisi sitä kautta, että virheellisesti menetellyt suutari voitaisiin myöhemmin velvoittaa korvaamaan veronkorotuksen muodossa esimerkiksi 10%:ia vanhuksen kaatumisesta aiheutuneista välittömistä hoitokustannuksista.

Anonyymi suutariraati - jonka jäsenet olisivat jo suutarin töistä itse eläkkeelle jääneitä - joko puoltaisi tai kiistäisi kahden kolmanneksen enemmistöllä vakuutuksen myöntäjän tai asianosaisen antaman lausunnon jonka mukaan on syytä olettaa, että liukastumista on mitä todennäköisimmin jouduttanut joko talvikäyttöön huonosti soveltuvat jalkineet tai jalkineisiin huolimattomasti tai väärin asennetut nastat tahi muunlaiset tekniset ratkaisut joilla on ollut tarkoitus torjua talvikeleillä liukastelua.

Samalla tulisi muun työn ohella tarkistettua, että vanhukselta ylipäätään löytyy kotoaan edes yhdet parit kunnollisia talvikenkiä. Sekin olisi jo edistystä nykytilanteeseen verrattuna vaikkei se tietenkään ketään estä jatkossakaan painelemasta lakeerikengissä menemään kelistä riippumatta.

Työikäiset ja -kykyiset pitäisi patistella ottamaan itselleen (ja mahdollisille muille perheenjäsenille) tapaturmavakuutus. Vakuutuksenottaja toki itse arvioi minkä tasoinen vakuutus hänelle riittää vai tarvitseeko moista ylipäätään, kuitenkin ymmärtäen, että jälkimmäisessä tapauksessa lääkärivisiitille voi sitten tulla - ja mielestäni pitäisikin tulla - kohtalaisen suolainen hinta.

Se, mitä voisimme tehdä heti, olisi lopettaa sepelin kylväminen yhtään minnekään yhtään mistään syystä. Sepeli rikkoo kalliit kengät, puhkoo fillarin kumit, naarmuttaa lattiapinnat ja rikkoo rullaportaita, et cetera, ja luultavasti pikemminkin edesauttaa liukastumisia, kaatumisia sekä muita läheltä piti -tilanteita kuin varsinaisesti niitä kykenee estämään.

Pyöristetty sepeli jäisellä pinnalla on suoranainen kutsu liukastumisiin. Terävä sepeli toimii - ainakin teoriassa - jäisellä pinnalla paremmin, mutta käytännössä lähinnä varmistaa sen, että aina kun kaatuu on seurauksena väistämättä joko repeytynyt vaatekappale tai eriasteista verenluovuttamista - tai sekä verta että vaate joka päätyy jätteeksi ennen aikojaan.

Yhtälössä on aina myös pidettävä mielessä käyttäytymispsykologinen näkökulma eli se, että talviolosuhteet mielletään keskikesää vastaaviksi vain siksi, että maassa näkyy sinne vähän tai paljon kylvettyä sepeliä. Joku kokee korostunutta turvallisuuden tunnetta jo siitäkin, että näkee vilaukselta sepelinkylvöauton itse teossa.

Kaiken muun kukkuraksi sepelipöly vaikeuttaa hengittämistä ja kulkeutuu nanopartikkeleina ympäri kehoa vaarantaen terveyden monin tavoin, myös tavoin joista emme vielä edes ymmärrä mitään.

Olen siis sillä linjalla ettei moisesta ilosta kannata vielä erikseen maksaakin - vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.

Summa summarum: allekirjoittanut ei ainakaan onnistu näkemään oikeastaan ensimmäistäkään hyvää syytä miksei kaupunkifillareillakin siirtyminen paikasta A paikkaan B voisi startata hyvinkin vaikka jo maaliskuunkin puolella kun kerta moinen temppu todistetusti luonnistuu rullaluistimillakin jo nytkin (vaikkakin huonosti/välttävästi).

Täytyy vain päättää haluta pitää fillariväylät ajokuntoisina. Piste. Suomeksi tarkoittaa siis lisäresurssien osoittamista.

Lakaisuautoa luulisi oppivan ajamaan ajokortin hyväksytysti suorittanut henkilö jolla ei ehkä muuta olekaan kuin aikaa, ja sitäkin enemmän halua olla hyödyksi.

Itsekin voisin kuvitella hurruuttavani iltapuhteina menemöön ihan pro bono varsinkin jos saisi tehdä omassa tahdissa valitsemana hetkenä ja vieläpä niillä nurkilla joilla itsekin liikkuu. Keskustaan en missään tapauksessa lähtisi harjausauton kanssa liikkumaan ihan jo muiden tiellä liikkujien turvallisuuden vuoksi.

Olisiko mitenkään mahdollista laittaa ensi kaudeksi pyöräasema esim. Oikokadulle Kruununhakaan, sillä siinä ei kulje paljon autoja ja kyseisestä lähialueesta on hieman kävelemistä tämän hetkisille pyöräasemille?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.