Kerro mielipiteesi HSL:n liikennöintisuunnitelmasta vuosille 2018-2019!

HSL:n liikennöintisuunnitelmaa 2018–2019 voi kommentoida 7.1.2018 saakka.

HSL julkaisee vuosittain liikennöintisuunnitelman, jossa esitellään seuraavan vuoden aikana tehtävät liikennöintimuutokset. Suunnitelma kattaa bussi-, juna-, raitio-, metro- ja lauttaliikenteen. HSL kerää nyt asiakkaiden kommentteja seuraavan suunnitelman luonnoksesta. Voit antaa palautteesi tämän uutisen lopussa olevaan kommenttikenttään. Kommentoida voi 7.1.2018 asti. HSL:n suunnittelijat perehtyvät palautteisiin ja tarkastelevat suunnitelmaa vielä kerran niiden pohjalta.  HSL:n hallitus käsittelee suunnitelmaa kokouksessaan 23. tammikuuta.

Suunnitelmassa esitetyt liikennemuutokset tulevat pääasiassa voimaan joko kesäliikenteen alkaessa 18.6. tai syysliikenteeseen siirryttäessä 13.8.2018.

Tutustu luonnokseen HSL:n liikennointisuunnitelmasta 2018-2019

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentit

Liikennöintisuunnitelman kommentointi on päättynyt. HSL kiitttää kaikista kannanotoista. Seuraavaksi liikennesuunnitelijamme ryhtyvät käymään mielipiteitä läpi ja suunnitelmaa tarkistetaan vielä kerran niiden pohjalta. HSL:n hallitus käsittelee suunnitelmaa kokouksessaan 23.1.

Kalasatama-Arabia- väli on täysin tukossa ruuhka-aikaan jo nykyisellään,joten 71 siirtäminen ko.linjalle on täysin järjetöntä.Pahimman ruuhkan aikaan välin taittaa nopeammin joskus jopa jalan.

Linjan 71 matkan pidentäminen keskustaan on merkittävä huononnus Arabian suunnasta matkustaville. Lisäksi suora yhteys Sörnäisiin ja nopeasti metron äärelle on syytä säilyttää.

Yhteydet Tapiolantien itäosan alueelta (Kino Tapiolan ja Kehä I:n välisen alueen ympäristö) ovat muuttuneet Länsimetron jälkeen huomattavasti aikaisempaa huonommiksi. Tämä koskee sekä Helsinkiin että Espooseen menoa. Alue vaikuttaa muuttuneen taskuksi, josta on vaikea mennä mihinkään helposti. Alueella ei myöskään ole kauppaa. Lähin on Tapiolassa, jonne tulee matkaa tuollaiset 0,7-2,5 km riippuen tarkasta asuinpaikasta.

Metropysäkille tulee kävelymatkaa 1-1,5 km riippuen tarkasta asuinpaikasta. Neljä bussilinjaa on kadonnut ja tilalle tullut kaksi. Kummatkin ollaan viemässä Tapiolantien ja Tekniikantien muutostöiden myötä. Tilalle tulevat 113 ja 101.

Hyvää:
- 113:lla suora yhteys Tapiolan yli Pohjois-Tapiolaan ja Leppävaaraan.
- 101:llä liityntäyhteys Keilaniemen pysäkille (toivottavasti siellä on tai sinne tulee liityntäpysäkki).

Huonoa:
- 101:n ja 113:n liikennöintiväli ei ole riittävä. Tarvitaan tiheä vuoroväli. Tapiolan killan ehdotus 113K-linjasta hyvä.
- Tapiolantien itäpuoliskolta ei edelleenkään ole suoria yhteyksiä muualle Espooseen. Useamman bussin pitäisi kulkea Tapiolan "yli" (eli Pohjantien puolelta Tapiolantien puolelle). Jossain kommentissa ehdotettiin 118:n reitin jatkamista Keilaniemeen. Tämä kuulostaa erinomaiselta. 118B näyttää kulkevan väliä Suurpelto-Pohjantie. Jos ideana on, että tämä bussi tuo porukkaa Suurpellosta paitsi Tapiolaan, myös Otaniemen ja Keilaniemen alueille, niin eikö 118B:n reittiä kannattaisi jatkaa Keilaniemeen asti sen sijaan, että se päättyy Pohjantielle?
- 550 ja 551 loppuvat. Tapiolantie on kriittinen väylä Tapiolasta eteenpäin. Näiden bussien reittiä tai päätepysäkkiä ei missään nimessä kannata muuttaa suunnitelman mukaisesti. Se vaikeuttaisi kulkua Tapiolaan ja Tapiolasta merkittävästi.

Bassenkyläntielle kauklahteen pitäisi saada bussilinja. Asuntoja valmistuu paljon koko ajan ja lisää rakennetaan. Jo nyt n. 1,5km pitusen mäen päällä asuu paljon ihmisiä, eikä kaikilla ole mahdollisuutta omistaa autoa. Bussipysäkitkin on jo valmiina. Monet naapurini toivoisivat myös tätä uudistusta! Taloissa asuu paljon vanhempia ihmisiä ja lapsi perheitä, joilla monellakaan ei ole autoa.

Asumme Espoon Lasilaaksossa ja ensin meiltä vietiin Mankin seisake. Korvaavaksi linjaksi tuli nykyinen 166, joka nyt toimi suhteellisen kohtalaisesti tähän asti, mutta se ei mene (entisen)julkisen liikenteen suosijan jakeluun, kuten täällä joku jo kirjoitti: Vanttilaan menee nyt 167 ja 166. Ok jos 166 pitää mennä Vanttilaan niin ainakin yhteydet Lasilaaksosta Kauklahden asemalle pitää säilyä samanlaisina kuin ennenkin. Nehän ei nyt säily, jos Vanttilaan menee vain yksi 166 silloinhan vuorot harvenee väkisinkin. Kauklahden aseman kohdalla pitäisi sitten olla 1 kpl menossa Lasilaaksoon ja 1 Vanttiilaan, jotta vuoroväli Lasilaaksosta Kauklahden asemalle säilyisi ennallaan.
Olen sitä mieltä, että nyt kun Vanttilasta tulee Kauklahden asemalle 166, 167 ja kaiken lisäksi vielä 165. Niin 165 voisi todellakin jättää Vanttila kierros pois ja kulkea samaa reittiä kuin ennenkin, nykyiseltä Hansavalkaman ( Lidl ) päätepysäkiltä Åminne sillan ( pysäkki joka nyt tämän uudistuksen jälkeen jäi pois käytöstä ja jonne oli Lasilaaksosta muutenkin lyhyempi kävellä ja hypätä 165 bussin kyytiin ), sitten liikenneympyrästä kääntyä Saunalahteen. Saunalahden kierroksen jälkeen, kun tulee vanhalle jorvaksen tielle niin ns.Kivenlahden TB jälkeen suoraan länsiväylälle ja sitten siitä suoraan sinne onnettoman metron ( joka todellakin hankaloittaa meidän muiden kuin metron varrella asuvien espoolaisten liikkumista ) lähtöpisteelle Ison Omenan terminaaliin. Nämä linjauudistukset todellakin heikensi meidän asutusalueen liikkumista Kauklahden asemalle ja varsinkin Kamppiin. Minä ainakin lopetan julkisten liikennevälineiden käytön ja siirryn oman auton käyttöön, niin näyttää täällä muutkin tekevän. Ei ole mitään ideaa, että matka-aika Kampiin piteni huomattavasti. Matka kesti ennen noin 50 min, kestää nyt reilusti yli tunnin.
Kiteytettynä: 166 aikataulut Lasilaaksosta ennalleen lisäämällä bussien määrää tai jättämällä Vanttila pois. 165 reitti ennalleen jättämällä ehdottomasti Vanttila pois sen reitiltä ja Saunalahden kierroksen jälkeen Kivenlahden TB:n jälkeen suoraan länsiväylää Ison-Omenan terminaalin.
Ei luusi olevan mahdotonta toteuttaa ja näin saataisiin myöskin Saunalahden asukkaat tyytyväisiksi. Lasilaaksolaisten kannalta olisi kaikista järkevintä, jos Mankin lakkautettu seisake otettaisiin takaisin käyttöön. Tällöin Lasilaaksoon ei tarvittaisi bussilinjaa ollenkaan. Tämä palvelisi parhaiten julkisen liikenteen käyttäjiä, olisi ympäristöystävällisempää ja säästäisi huomattavasti julkisen liikenteen kustannuksia. Julkisen liikenteen suunnittelussa luulisi olevan tärkein ja ykkösasia palvella sen käyttäjiä parhaimmalla mahdollisella tavalla eikä hankaloittaa käyttäjien matkustamista.

560
Koillis-Helsingin lähitiedossa oli maininta että runkolinja 560 sunnuntain vuoroväli tihenee 15 minuutista 10 minuuttiin. Olemme asuneet Kirkonkyläntiellä vuosikymmeniä ja käyttäneet kaikki busseja sekä Malmin suuntaan että kaupunkiin. Olisiko niin että linja palvelee ja on täynnä syöttöliikenteen kohdalla? Eli Vuosaaresta Itikiseen päin ja taas Myyrmäessä junille? Koska Kirkonkyläntiellä bussi ei ole koskaan täynnä, ei arkisin eikä sunnuntaisin. Useimmiten näkee kuinka bussi kuljettaa yhtä tai korkeintaan 5 henkilöä. En parhaimmalla tahdollakaan näe syytä tihentää vuoroväliä! Myös Paloheinän tunneliin mentäessä busseissa on todella vähän ihmisiä. Kannattaisiko sen sijaan lisätä syöttliikennettä eikä halki kaupungin kulkevia busseja?

554
Hämmästys oli suuri kun viime syksynä tähän bussisumaan tuli vielä uusi linja 554 kulkemaan lähes samaa reittiä kuin 611 ja 61 Siltamäki/Tapanila osuudella sekä 560 ja 561 välillä Santerlantie-Itäkeskus. Tuliko tämä palvelemaan Siltämäkeläisiä? Mutta miksi? Siellä on jo 611 ja 61/61T. HSL:n perusajatuksien mukaan päällekkäisistä linjoista pyritään pois, tehostetaan tätä lisäämällä bussinvaihtoja ja kehittämällä syöttöliikennettä juniin ja metroihin. Tätä ajattelutapaa noudattaen Siltamäessä/Tapanilassa asuvat voisivat vaihtaa 61:stä tai 611:sta Santerlantiellä Itäkeskukseen menevään bussiin joko 560 tai 561 – ihan niin kuin me muutkin tällä alueella teemme riippuen siitä minne olemme matkalla. Eikö tämä olisi ihan selkeää ja oikeudenmukaistakin? Tällöin 554 on täysin turha linja.

Tämän lisäksi usein pysäkeillä näkee 2-3 bussia 560 + 554 peräkkäin!! Jolloin on itsestään selvää että 1-2 bussia kulkee suht tyhjänä ja hyvin usein etuajassa aikatauluun nähden. Taaskaan en voi uskoa että HSL:llä on tarkoitus tuhlata resursseja sekä kalustoa tällä tavoin??

70
70T kun poistui niin me tapaninvainiolaiset joudumme vaihtamaan 70:seen Pukinmäessä. Linjojen 70 ja 61 aikataulukoordinointi ei ole onnistunut vaan vaihtaminen sujuvuus on riippuvainen siitä kumpi osuu bussipysäkille ensin. Bussipysäkin tilat ovat niin pienet että jompikumpi joutuu jäämään risteyksen toiselle puolelle odottamaan, jolloin vaihto ei onnistu!!

Hämmästyksesi keskellä voisit ajaa nuo reitit läpi niin näkisit reittien loppupäät, jossa ne eivät todellakaan kulje samaa reittiä. Suosittelen katsomaan bussien reitit eli jos ne kulkevat Kirkonkyläntiellä samaa reittiä niin eivät sitten tee sitä loppupäässä. Harvinaisen yksisilmäinen perspektiivi sinulla.

Monen Vattuniemeläisen kulkuyhteys saarelta keskustan suuntaan on surkea, verrattuna metroa edeltävään aikaan eikä uusi ehdotelma vielä povaa kaksista parannusta linjalle 21. Omasta perspektiivistä turhauttaa harva 12-20 min vuoroväli, kun matkaan kotoani töihin eteläiseen Helsinkiin, jolloin metrosta ei ole iloksi ja reittiopas povaa turhan optimistista matka-aikaa kyydille. Lisäksi bussit ovat erikoisen vähäpaikkaisia ja aivan täynnä.

Erityismurheeksi nostan sen kuinka lastenvaunujen kanssa on vaikeaa mahtua kyseisen bussin kyytiin edes päättäriltä, kun moni vattuniemeläinenkin joutuu saaren kurjan päiväkotitilanteen tähden kyyditsemään pienensä Salmisaari - Ruoholahti - Jätkäsaari -akselille ja -akselilta, mutta vaunujen kanssa ajelevia on ilmeisen pilkallisesti otettu tässä sommitelmassa huomioon. Lisäksi monen pienen lapsen päivähoito sijaitsee Meripuistotien välittömässä läheisyydessä ja nyt kyyti kiertää alueen turhan kaukaa tehden kiusaa monen perheen pikkulapsiarkeen. Näistä haasteista summaten karkeana toiveena on, että saarelta pääsisi jälleen saaren itäreunaa kaupunkiin saakka, kuten monen kaipaamalla 21V:llä vielä taannoin, tai mikäli se on silkka mahdottomuus, niin edes tuplasti tiuhennusta suoraan kaupunkiin vievän linjan 21 vuoroväleihin, jotta vaunuilijat eivät jää pahasti heitteille.

Liikennöintisuunnitelma vuosille 2018-2019
Linja 21:n päätepysäkin poistaminen Erottajalta on ikävä uutinen lauttasaarelaisille, joiden työpaikat ovat Kaartinkaupungissa, Kruununhaassa ja Katajanokalla. Se on sitä myös seniori-ikäisille, jotka käyvät kävelyllä Aleksilla, Espalla ja Katajanokalla ja Stokka on kautta vuosikymmenien ollut huonosti kulkevien tapaamispaikka. Pohjoiskaaren alussa on kaksi palvelutaloa ja etu-Lauttasaaressa asuu runsaasti eläkeläisiä, joita nykyinen 21 palvelee hyvin.
21:n nykyiseltä reitiltä pääsee Eiraan ainakin 10:llä, 14:llä, 1:llä, 3:lla, 17:llä ja 18:lla.
Jättäkää meille linja 21!

Liikennöintisuunnitelma vuosille 2018-2019
Linja 21:n päätepysäkin poistaminen Erottajalta on ikävä uutinen lauttasaarelaisille, joiden työpaikat ovat Kaartinkaupungissa, Kruununhaassa ja Katajanokalla. Se on sitä myös seniori-ikäisille, jotka käyvät kävelyllä Aleksilla, Espalla ja Katajanokalla ja Stokka on kautta vuosikymmenien ollut huonosti kulkevien tapaamispaikka. Pohjoiskaaren alussa on kaksi palvelutaloa ja etu-Lauttasaaressa asuu runsaasti eläkeläisiä, joita nykyinen 21 palvelee hyvin.
21:n nykyiseltä reitiltä pääsee Eiraan ainakin 10:llä, 14:llä, 1:llä, 3:lla, 17:llä ja 18:lla.
Jättäkää meille linja 21!

Kannatan Markus Porthinin ideaa. Lauttasaaressa yksi bussi voisi ajaa suoraan Meripuistotietä pitkin, sillä tarhassa tosiaan on yli 100 lasta, ja samalla linja keskustaan olisi suoraviivaisempi. Jos aiotte toteuttaa linjan 21 siirron Eiraan, ihmettelen miksi ette yhdistä linjoja 21 ja 17? Linja voisi kääntyä tehtaankadulla vasemmalle ja jatkaa siitä ehdottamaanne reittiä Hakaniemen kautta Kallioon. Linja helpottaisi Kaivaritapahtumien ratikkatungosta, lisäksi Ressut, Norssit ja Norssenilaiset pääsisivät Larusta / Hakiksesta kouluun ilman linjavaihtoa. Etelä-Helsinkiläiset pääsisivät puolestaan esim. Kaapelille ja Hakaniemeen / Kallioon kätevästi.

Kannatan myös Markuksen ehdottamaa linjaa Itälahdenkatua pitkin sillä lisäyksellä, että Melkonkatu 17 pysäkin kohdalle pysäkit myös Itälahdenkadulle. Yöbussikin voisi siirtyä sinne ja Melko17 kohdalla olevan pysäkkialueen voisi muuttaa kaupunkipyöräparkiksi. Tällä hetkellä Melkon puolivälissä asuvilla täysin kohtuuton matka busseille, ainoa järkevä väline metrolle on jalat tai pyörä. Toimii tervejalkaiselle aikuiselle.

Jos Espoosta tulisi Markuksen mainitsema linja, voisi yksi vaihtoehto olla Isokaari-Tallbergin Puistotie-Vattuniemenkatu. Tämä siksi, että näin myös Vattuniemenkadulta pääsisi Larun metrolle, pysäkit Gyldenintien kohdalle. Näin länsilarulaiset pääsisivät asioimaan myös Vattuniemen postiin, joka on Larun ainoa täyden palvelun posti.

Palauttakaa nyt ihmeessä bussilinja 21v Vattuniemestä-kamppiin. Kuunnelkaa Vattuniemeläisiä ja tehkää meidän työmatkasta hieman helpompaa. 3000 henkilöä on jo allekirjoittanut adressin kyseisen linjan pitämistä varten. Eilö se jo kerro aika paljon!!

Asukasyhdistys Tapiolan Kilta ry:n hallitus on tutustunut nähtävillä olleeseen joukkoliikennesuunnitelmaan sekä alueen joukkoliikennemuutoksiin. Nähtävillä olevan selostuksen ja havainnekuvien sekä käymiemme keskusteluiden perusteella Tapiolan Kilta ry lausuu seuraavaa.

1. Tapiolantien bussiyhteydet tulevaisuudessa

Tapiolan Kilta ry. on saanut Tapiolantien bussiyhteyksistä hyvin paljon yhteydenottoja alueen asukkailta ja aihe on herättänyt vakavaa huolta Tapiolalaisten keskuudessa. Useimpien tapiolalaisten matkustusajat ovat pidentyneet ja matkat hankaloituneet.Nyt Tapiontieltä kulkee enää kaksi linjaa 550 ja 551, jotka molemmat ollaan siirtämässä pois Tapiolasta Tapiolantien ja Tekniikantien yhteyden katkaisemisen vuoksi. Tapiolan Kilta muistuttaa, ettei yhteyden katkaisemista tule ottaa lähtökohdaksi.

HSL tulee vakavasti varautua yhteyden säilymiseen Tapiolantien ja Tekniikantien välillä. Suunnitelmissa tulee ottaa vakavasti huomioon yhteyden säilyminen, jolloin linjojen 550 ja 551 tulisi ehdottomasti jatkaa tämän hetkisillä reiteillään.

Linja 551 on Tapiolalaisille hyvin tärkeä linja, joka tarjoaa hyvän yhteyden Meilahden sairaala-alueelle ja samalla korvaa linjoja 194 ja 195. Vaikka yhteys Tapiolantien ja Tekniikantien välillä katkeaisikin, ei ole siltikään perusteltua päättää linjaa 551 Otaniemeen, vaan se tulee ehdottomasti tuoda Tapiolaan saakka Länsiväylän kautta.

Siinä tapauksessa, jos runkolinja 550 jatketaan Westendinasemalle, tulee linjan 555 jatkaa Leppävaarasta Keilaniemeen saakka, kuten alunperin on ollut suunnitteilla. Tällöin linjalla 555 kelpaa myös hieman harvempi liikennöintiaikataulu.

Tapiolan Kilta ry. on saanut Tapiolantien läheisyydessä asuvilta asukkailta huolestuneita yhteydenottoja koskien yhteyttä Tapiolantieltä Sepon koululle, jossa suurin osa Tapiolaisista alakouluikäisistä käy koulua Aarnivalkean koulun jouduttua sinne evakkoon. Nyt linjan 106 poistuttua Tapiolantieltä ja Itärannasta ei ole enää suoraa yhteyttä Sepon koululle, eivätkä pienten koululaisten vanhemmat koe vaihdollista koulumatkaa tyydyttävänä mallina.

Mikäli kaupunki ei löydä ratkaisua, jolla yhteys Tapiolantien ja Tekniikantien välillä voidaan säilyttää, tulee ehdottomasti tihentää linjan 113 vuoroväliä, sillä se olisi ainoa yhteys linjan 101 ohella Lauttasaaren suuntaan mentäessä, joka tarjoaa yhteyden noin 2500 Tapiolantien varrella asuvalle asukkaalle ja noin 1500 asuvalle Itärannan asukkaalle. Tapiolan Kilta ry. esittää keinona vuorovälin tihentämiseen linjan 113K luomista, joka ajaisi Tapiolan suunnasta samaa reittiä Louhentorille saakka. Näin yhteys Tapiolan päässä saataisiin paremmaksi, mutta jokaisen linja-auton ei tarvitsisi ajaa Leppävaaraan saakka.

Tapiolan Kilta ry. huomauttaa, että yöbusseilla kulkeminen Tapiolantielle ja Itärantaan tulee säilyttää. Itämetsän läpi kulkeminen yöllä on turvatonta.
Esitämme metron liikennöinnin jatkamista kello 01 saakka.

Nostamme huolen myös opastuksesta metroasemille ja liityntäliikenteen pysäkeille.

Tapiolassa 7.1.2018

Tapiolan Kilta ry.

Jatta Salmi
Puheenjohtaja

Saunalahdesta/Saunaniemestä tulisi olla jokin bussireitti joka menisi sujuvammin Länsiväylälle tai Kauklahden asemalle. Nykyiset 164/165 kiertävät liikaa lisäten matka-aikaa kohtuuttomasti. Samoin myös Paapuurin päiväkodille on hankalaa päästä julkisilla. Aiemmin Saunalahden koulun yhteydessä ollut päiväkoti oli hyvien kulkuyhteyksien päässä muttei enää. Miten esim. päiväkoti ryhmien on ajateltu suunnittelevan retkiä, ei ainakaan julkisten varaan. Miksi 164 ei voi kulkea jatkuvasti samaa reittiä kuin 164V? Tai miksi Kirkkonummen bussi 171 ei enää kulje reitillään? Tämä helpottaisi myös kulkua Saunalahteen aikaa vievän kiertelyn sijasta.
Nykyisellään matka-aikaa on tullut lisää 15min suuntaansa kun yrittää päästä Kamppiin töihin!

Arabianrannan joukkoliikenneyhteyksiä on heikennetty jo syksyllä 2017 merkittävästi, kun 68 (nykyinen 78) ja 74 lakkasivat kulkemasta Arabianrannan kautta Sörnäisiin ja siitä eteenpäin Rautatientorille ja Hakaniemeen. Bussivuoroista leikattiin silloin yli 50 prosenttia viime kevääseen verrattuna.

Nyt HSL aikoo heikentää entisestään Arabianrannan joukkoliikenneyhteyksiä lakkauttamalla ainoan Sörnäisiin kulkevan bussilinjan 71 ja siirtämällä sen kulkemaan Kalasataman kautta keskustaan. Samalla HSL aikoo lakkauttaa kokonaan ruuhka-ajan apulinjan 71B. Nämä suunnitelmat on tehty kuulematta Arabianrannan asukkaita, ja ne aiotaan viedä läpi asukkaiden voimakkaasta vastustuksesta välittämättä.

Suunnitelmat olivat alunperin osa Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmaa, eikä Arabianrannassa tai sen lähistöllä järjestetty ainuttakaan asukastilaisuutta asiasta eikä alueen asukkaita tiedotettu suunnitelmista. Kun suunnitelmat tavoittivat Arabianrannan asukkaat viime keväänä 2017 Arabianrannan joukkoliikenteen turvaamista vaativan adressin allekirjoitti parissa viikossa 900 ihmistä. Adressi luovutettiin HSL:n toimitusjohtajalle Suvi Rihtniemelle, ja se toimitettiin myös HSL:n silloiselle hallitukselle.

Joukko Arabianrannan aktiiveja tapasi kesäkuussa 2017 HSL:n silloisen hallituksen puheenjohtajan Risto Rautavan. Hänen aloitteestaan tapasimme kesäkuussa myös HSL:n joukkoliikennesuunnittelijan Miska Peuran ja ryhmäpäällikön Jonne Virtasen. Ennen tapaamista Arabianranta-Toukola-Vanhakaupunki (Artova) kaupunginosayhdistys toteutti alueella joukkoliikennekyselyn, johon vastasi parissa viikossa 660 asukasta.

Vastaajista kaksi kolmasosaa halusi alueen ainoan bussilinjan kulkevan keskustaan mieluummin Sörnäisten kuin Kalasataman kautta. Suoraa yhteyttä Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskukseen piti tärkeänä kolmasosa vastaajista.

HSL:n liikennöintisuunnitelman 2018-2019 mukaan linja 71 varaudutaan siirtämään syksyllä 2018 Hakaniemestä Sörnäisten rantatien, Kalasataman keskuksen ja Hermannin rantatien kautta Arabianrantaan Sörnäisten sijaan. Samalla ruuhkalinjan 71B liikennöinti päättyy.

Viime keväästä lähtien ja koko syksyn ajan virkamiehet ovat kertoneet, että Kalasataman kautta kulkevan linjan 71 vuoroväli on ruuhka-aikoina 5 minuuttia ja muulloin 10 minuuttia. Ruuhka-aikoina linjan 71B oli tarkoitus täydentää linjaa välillä Viikki-Kalasatama.

Nyt liikennöintisuunnitelman mukaan 71:n vuoroväli on ruuhka-aikoina on n. 6 minuuttia ja ”ruuhka-aikojen laidoilla” n. 7-8 minuuttia. Kuinka harvoin linjan on tarkoitus kulkea muina aikoina? Kun aiemmista suunnitelmista poiketen linja 71B aiotaan lakkauttaa, herää kysymys, onko tarkoituksena heikentää vielä aiottua enemmän alueen liikenneyhteksiä?

Vielä HSL:n yhtymäkokouksen marraskuussa 2017 hyväksymän toiminta- ja taloussuunnitelman 2018-2020 mukaan linja 71B säilyy reitillä Rautatientori-Viikinmäki-Viikki.

Virkamiehet ovat perustelleet bussiyhteyden poistamista Arabianrannasta Sörnäisiin sillä, että raitiovaunut 6 ja 8 kulkevat Arabianrannasta Sörnäisiin. Kuten liikennöintisuunnitelmassakin todetaan, raitiovaunut palvelevat huonosti Arabianrannan pohjoisosaa. Esimerkiksi Kaanaankuja 2:ssa sijaitsevasta yli sadan lapsen päiväkoti Aallosta on nykyisin reittioppaan mukaan kolmen minuutin (250 m) kävelymatka Annalantien bussipysäkille ja kymmenen minuutin (700 m) kävelymatka raitiovaunujen päätepysäkille.

Matka bussilla Kalasataman kautta puolestaan pidentää 5-10 minuutilla matkustusaikaa esimerkiksi Kamppiin, jos vaihtaa Kalasatamassa bussista metroon Sörnäisten sijaan. Bussi 68:han kulki aikoinaan kyseistä reittiä.

Liikennöintisuunnitelmassa esitetään, että bussin 78 (ent. 68) vuoroväliä harvennetaan 15 minuutista 20 minuuttiin. Suunnitelman mukaan syksyn 2017 kuormituksen perusteella 20 minuutin vuoroväli on riittävä. Linjalla ei siis ole ollut riittävästi matkustajia. Kyseinen linja siirrettiin viime syksynä kulkemaan Hämeentien sijaan Kustaa Vaasan tietä. Lisää kuormitusta linjalle saataisiin, jos se siirrettäisiin takaisin kulkemaan Arabianrannan kautta. Jos linja 78 palautettaisiin kulkemaan Arabianrannan kautta, voitaisiin linja 71 siirtää kulkemaan Kalasataman kautta. Tällöin Arabianrannasta (myös sen pohjoisosista) olisi suora bussiyhteys sekä Kalasatamaan että Sörnäisiin.

Mikäli bussi 71 siirretään kulkemaan Kalasataman kautta, Hermannin rantatielle on saava bussikaistat. Nykyisin liikenne seisoo täysin Hermannin rantatiellä iltapäiväruuhkan aikaan. Samaan aikaan Hämeentietä ollaan muuttamassa osittain joukkoliikennekaduksi, minkä vuoksi ainokaisen bussilinjan siirto Kalasatamaan herättää ihmetystä.

Liikennöintisuunnitelmassa oikeutetaan vaihdottoman yhteyden lakkauttaminen Arabianrannan pohjoisosasta Sörnäisiin sillä, että merkittävä osa nykyisistä bussin käyttäjistä on pysäkeillä tehtyjen haastatteluiden perusteella vaihtanut Sörnäisissä metroon tai ollut matkalla pysäkeille, joita linjan 71 uusikin reitti palvelee. Haastattelut on tehty parina päivänä ja ilmeisesti ruuhka-aikaan, mikä ei anna kattavaa kuvaa ihmisten liikkumistarpeista alueelta ja alueelle. Esimerkiksi iltaisin ihmisillä on tarvetta liikkua harrastuksiin ja ravintoloihin Sörnäisiin ja Kallioon. Lisäksi Arabianrannan vuodesta toiseen täynnä olevien päiväkotien vuoksi lapsia on sijoitettu päiväkoteihin esimerkiksi Hermanniin, Kallioon ja Linnunlauluun. Näihin paikkoihin ei jatkossa olisi enää vaihdotonta yhteyttä Arabianrannan pohjoisosasta. Monilla on myös tarvetta vaihtaa Sörnäisissä Mäkelänkatua pitkin kulkeviin busseihin ja raitiovaunuihin.

Arabianrannan asukkaiden mielipide on tuotu vahvasti virkamiesten tietoon. Nyt toiveena on, että päättäjät tekisivät ratkaisunsa asukkaita kuunnellen.

Yksikään suurkaupunki ei ole pelkästään metron varassa ja sillä tuntuukin hieman oudolta, että keskeisiin paikkoihin pääsee vain metrolla. Olisi hyvä saada edes yksi bussi, joka kulkee myös suoraan Kamppiin. Jos metrolle käy jotain (muistellen mm. Rautatieaseman vesivahinkoja) ei ole kovin montaa linjaa, joilla ihmiset pääsevät töihin tai edes kaupungin suuntaan. Liikun kolmevuotiaan lapsen kanssa aivan Lauttasaaren sillan vieressä ja pienen taapertajan kanssa vaihtoehto keskustaan pääsylle on joko odotella bussia ja peruuttaa Lauttasaaren keskustaan metrolle tai kiivetä mäki metrolle. Pienen ihmisen kanssa aika pitkäkestoinen prosessi. Toinen vaihtoehto on hypätä bussiin ja ajaa Ruoholahteen ja vaihtaa metroon. Yhäkin vaihtojen kanssahankalaa pienen lapsen kanssa. Vaunujen kanssa liikkuvilla tilanne on vielä huonompi, sillä busseja ei mene monia ja täten yhä useampi jää bussin ulkopuolelle. Julkisen liikenteen tulisi tukea liikkumisen helppoutta ja olla todellinen vaihtoehto autolle kaupungissa. Nyt se ei sitä ole.

Nykyiset liikenneyhteydet Lauttasaaren Vattuniemestä ovat riittämättömät eivätkä palvele ketään kunnolla. Metron liityntäliikenteenä kiemurteleva 21(B) on aivan liian hidas (kävellen pääsee nopeammin). Lisäksi Meripuistotielle ei ole yhteyttä Vattuniemen suunnasta. Meripuistotien pohjoispäässä on yli 100 lapsen päiväkoti, ja moni lapsista asuu Vattuniemessä. Lapselle 1,5-2 km on liian pitkä kävelymatka ja linja 21 kestää kohtuuttoman kauan. Lauttasaaren sisäisistä yhteyksistä puuttuu myös esim. yhteys Vattuniemestä Isokaarelle ja Länsi-Lauttasaareen.

Ehdotus:
Linja 21 siirtyy kulkemaan Nahkahousuntie-Vattuniemenkatu-Meripuistotie ja sieltä Ruoholahden metron kautta keskustaan päin. Palvelee sekä Lauttasaaren sisäistä liikennettä että toimii Vattuniemen itäpuolen asukkaille syöttölinjana Ruoholahden metroasemalle.
Linja 21B kulkee Itälahdenkatu-Wavilinintie-Särkiniementie-Tallbergin puistotie-Gyldenintie metrolle. Nykyistä suorempi linja nopeuttaa yhteyttä metrolle huomattavasti, jolloin myös linjan tiheyttä voi samalla kasvattaa. Leveä Itälahdenkatu sopii hyvin bussiliikenteelle.
Uusi linja 101 Espoosta jatketaan Vattuniemeen yllä kuvatun 21B reittiehdotuksen mukaisesti. Tuo toivotun lisän sekä Vattuniemestä metrolle, että Vattuniemestä Länsi-Lauttasaareen ja Espooseen.

Lauttasaari: päiväliikenteestä puuttuu koko saarta kiertävä bussilinja. Esim saaren itäpäästä on erittäin huonot yhteydet kaikkialle muualle saarelle. Yhden saman bussin pitäisi kiertää koko Lauttasaarta (Esim Meripuistotie, Lauttasaarentie, Katajaharju, Isokaari, Särkiniementie, Vattuniemi)

Yöliikenne: Jos metron liikkumista ei myöhäistetä, on ilta- ja yöliikenne aivan liian harvaa! Lauttasaarentietä pitäisi kulkea bussi 10-15min välein kuten tähänkin mennessä. Nyt ainoa bussi, joka menee Lauttiksen metroasemalle on 112N, joka kulkee 30min välein! Tämä on käsittämätön ratkaisu! Ensisijaisesti kuitenkin metron tulisi kulkea esim klo 2.15 saakka, kuten bussit tähän mennessä.

Minkähän takia kaikki bussit menevät Siltamäkeen, asuukohan siellä merkkihenkilöitä? Ja miksi linjan 560 vuoroväliä tihennetään, autothan kulkevat ainakin Tapaninvainiossa lähes tyhjinä? Tämä "kakkosjokerin" vaatima kallis tunneli vaikuttaa täysin tarpeettomalta. Veronmaksajana toki näkee mielellään, että julkinen liikenne vie nekin rahat, joita esim. kouluruokailuun on suotta tuhlattu - kyllähän ne koululaiset ilman ruokaakin pärjäisivät. Pääasia että bussit kulkevat siellä, missä niille ei ole tarvetta?

Arabianrannan (varsinkin pohjoisosan) julkisenliikenteen ankeutusprosessi (2 linjaa poistettu tai laitettu kiertämään jostain kauempaa) on valitettavan onnistunut jo nyt, vaikka on vasta aluillaan (jäljellejäänyt ei jatkossa mene suorinta ja nopeinta reittiä keskustaan)! Alueelle on tiettävästi tulossa vielä lisää asukkaita, joten on täysin käsittämätöntä, että sivistysvaltiossa jossa yleensä pyritään saastettomampaan yhteiskuntaan ja liikkumiseen, pakotetaan ihmisiä yksityisautoiluun. Autottomana työssäkäyvänä veronmaksajana haluaisinkin nähdä aivan toisenlaista kaupunkikehitystä. Sitten itse asiaan: kaikki alueen työssäkävijät, lapsiperheelliset ja muut kulkijat tuskin liikkuvat aina ruuhka-aikoina, joten niiden ulkopuolella odotusajat (jos vuoro jää välistä jopa yli 20min) ovat jo nyt liian pitkiä ja varsinkin bussit täynnä. En halua edes arvailla kuinka pitkäksi työmatkani ajallisesti kasvaa ja kuinka monella kulkuvälineellä sen joudun jatkossa suorittamaan suunnitellun uudistuksen toteuduttua (ennen pahimillaan 1+1). Kaiken kaikkiaan en ymmärrä mikä aikaisemmassa liikennejärjestelyssä oli niin huonoa, että sitä piti mennä näin suureellisesti sörkkimään (if it`s not broken, don`t try to fix it). Mielestäni kannattaisi vanhat ja hyvin toimivat linjat 68 ja 71 pitää ennallaan ja muuttaa vaikka 74 menemään Kalasataman kautta ja jos vielä raitiovaunu 6T kulkisi aamuisinkin niin, että sillä pääsisi satamaan ennenkuin kaikki lautat ovat jo lähteneet niin aina parempi.

Matinkylästä lähtevien 532/ 533 tulisi jälleen kiertää Nuottaniemen kautta, kuten vanha bussi 5 teki. Linja on tärkeä Leppävaaran suuntaan kulkeville koululaisille. Ison omenan luona kadun varressa oleva ruuhkainen bussipysäkki ei ole turvallinen lapsille, jotka nyt joutuvat siellä vaihtamaan entisen suoran linjan sijaan.

Jos/kun Tapiolan ja Otaniemen välinen ajoyhteys katkeaa, huononee Tapiolantien ja Otsolahden asukkaiden julkisen liikenteen yhteydet huomattavasti. Nyt 551 ja 550 menevät Tapiolantieltä Aalto-yliopistolle ruuhka-aikaan n.3 min välein. Tämä on kätevä ja nopea tapa päästä metrolle, sillä kaikille kolmelle metroasemalle on n.1km kävelymatka.

Kun 551 ja 550 (ehkä) siirtyvät pois Tapiolantieltä, tulisi yhtä tiheällä vuorovälillä liikennöivä yhteys metroasemalle säilyttää. Korvaava linja 101 tulee liikennöimään 20 min välein, mikä on aivan liian harvoin. Tämän linjan vuoroväliä tulisi tihentää huomattavasti. Linja 113 tulee myös Tapiolantielle, mutta se vie väärään suuntaan keskustaan mentäessä (Tapiolan metroasemalle), ja näin hidastaa matkaa keskustaan. Myöskään tämän linjan vuoroväli ei ole riittävän tiheä, ilmeisesti ruuhka-aikaan 10min.

Arabianrannan ja Kalasataman keskuksen välisten bussiyhteyksien parantaminen on äärimmäisen tärkeää, erityisesti Redin ja terveys- ja hyvinvointikeskuksen nyt avautuessa. Tätä bussiyhteyttä ei kuitenkaan missään tapauksessa tulisi tehdä Arabian ja Sörnäisten/Kallion yhteyden kustannuksella, kuten luonnoksessa nyt on esitetty. Linjan 71 reitin muutos Sörnäisistä Kalasatamaan heikentää tuntuvasti yhteyksiä Kallion ja keskustan suuntaan matka-aikojen samalla pidentyessä. Kun linja 68 muutettiin juuri linjaksi 78 siirtäen se samalla pois Arabianrannasta ja ratikoiden vuoroväliä on harvennettu voidaan puhua Arabian joukkoliikenteen dramaattisista heikennyksistä. Mistä syystä näin tehdään? Arabianranta kasvaa lähivuosina yli tuhannella asukkaalla ja opiskelijoita on tulossa lisää. Pian toteutettava Hämeentien muutos joukkoliikennekaduksi jättäisi hyvin tilaa Arabianrannan tiiviimmille vuoroille Sörnäisten kautta.

Oikeasti nyt tarvitaan tutkittua tietoa, sujuuko ajo Kalasataman ja Kumpulan välillä sujuvasti Junatietä, Päijänteentietä (Vallilan kirjaston viereen pysäkkitolppa suunnassa Kalasatamaan) ja Hämeentietä.

Artovan kannanotto HSL:n liikennöintisuunnitelmaan vuosille 2018-2019

Arabianranta-Toukola-Vanhakaupunki kulttuuri- ja kaupunginosayhdistys Artova ry kannattaa Helsingin julkisen liikenteen kehittämistä ja pitää kaupungin tasolla tehtävää strategista linjojen tarkastelua tärkeänä. Artovan alueen osalta tehty linjastouudistus on kuitenkin merkinnyt yhteyksien heikentymistä erityisesti Arabianrannan pohjoisen osan asukkaiden kannalta ja palvelutason heikentymistä koko alueella.

Keskustaan suuntaavien yhteyksien lisäksi nopeat ja riittävän taajat yhteydet Kalasatamaan ja Pasilaan ovat ensiarvoisen tärkeitä alueen elinvoimaisuudelle. Koska alueella on niukasti palveluita, hyvät yhteydet palvelukeskittymiin ovat tärkeitä kaikille alueen asukkaille ja toimijoille. Erityisen tärkeä liikkumismuoto julkinen liikenne on alaikäisille, opiskelijoille, lapsiperheille ja eläkeläisille. Asukkaiden määrä on lisäksi kasvamassa Arabia135-korttelin ja Hämeentie 153:n rakentamisen myötä ainakin 1500 asukkaalla. Alueen opiskelijayhteisö - Arkada, Practicum, DIAK ja nyt toimintaansa voimakkaasti kehittävä Metropolia - on myös merkittävä julkisen liikenteen käyttäjä.

Ekologisen kaupunkiliikenteen kehittämisen ja päästöjen vähentämisen tavoitteiden kannalta on tärkeää, että julkisen liikenteen saavutettavuus ja palvelutaso ovat hyviä etenkin tiheästi asutuilla kaupunkialueilla.

Liikennöintisuunnitelman 2018-19 luonnoksen mukaan linja 71 tullaan siirtämään Kalasataman kautta kulkevaksi keskustayhteydeksi. Muutos muodostaisi yhteyden Kalasatamaan siirtyviin terveydenhoitopalveluihin, mutta heikentäisi tuntuvasti yhteyksiä Vallilan ja Sörnäisten suuntaan erityisesti Arabianrannan pohjoisosassa asuvien asukkaiden kannalta. Muutokseen liittyisi lisäksi linjan 71B lakkauttaminen ja ilmeisestikin vuorovälien pidentyminen (luonnoksen mukaan “ruuhka-aikoina vuoroväli on noin 6 minuuttia sekä ruuhka-aikojen laidoilla noin 7–8 minuuttia” eli oletettavasti muutoin 10 tai 15 minuuttia).

Luonnoksen mukainen linjan 71 reititys Arabia–Hermannin Rantatie–Kalasatama–Hakaniemi pidentäisi merkittävästi niin Arabian kuin kaikkien muiden tämän reitin käyttäjien matka-aikaa Helsingin keskustaan etenkin huomioiden Hermannin Rantatien ja Sörnäisten Rantatien tuntuvat ruuhkat liikenteen huippuaikoina. Kalasatamasta on tulossa mittava asukkaiden ja työpaikkojen keskittymä, jolla on huomattava vaikutus myös Artovan alueen joukkoliikenteeseen. Alueelta tarvitaan ruuhkautumaton joukkoliikenneyhteys Kalasatamaan, bussilinja Hämeentieltä Hermannin Rantatielle. Tämä ei poista tarvetta Hämeentieltä Sörnäisten kautta keskustaan kulkevalle bussilinjalle.

Nykyisellään Hermannin rantatie ruuhkautuu kuten jossain määrin myös Hämeentie Vallilan kohdalla. Hämeentiellä tilanne helpottanee joukkoliikennekadun toteuttamisen jälkeen, mikä puolestaan pahentaa tilannetta Hermannin Rantatiellä. Ehdotamme, että Hermannin rantatielle tehdään erillinen bussikaista raitiotiekaistan ohella. Näiden suurten muutosten ja kasvavien liikennemäärien takia pidämme hyvin tärkeänä, että myös raitiotieyhteyden toteuttamista Kalasatamasta Vallilanlaakson kautta Pasilaan kiirehditään.

Suunnitelman mukaan vaihdoton yhteys Arabianrannan pohjoisimman osan bussipysäkeiltä Sörnäisiin poistuisi ja ainoaksi suoraksi yhteydeksi keskustan suuntaan jäisi raitiolinja 6. Suora yhteys Sörnäisiin on alueen asukkaiden haastatteluiden perusteella hyvin tärkeä isolle osalle asukkaista sekä liikenteen vaihtoyhteyksien että palveluiden, esimerkiksi lasten päivähoitojärjestelyjen, takia. Vanhankaupungin asukkaiden arkeen vaikuttaa lisäksi linjan 78 vuorovälien harveneminen, josta olemme saaneet kriittistä palautetta sieltä suunnalta.

Artova kannattaakin suoran yhteyden muodostamista alueelta Kalasatamaan, mutta samalla toivoo painokkaasti, että kehitystyössä säilytetään myös suora bussiyhteys keskustaan Sörnäisten kautta. Tätä varten tulisi tarvittaessa perustaa uusi linja. Yhteenvetona Artova esittää että

• Linja-autoyhteys Rautatientorille Kurvin ja Hakaniemen kautta tulee säilyttää
• Luodaan koko Arabianrannan kattavat ilman vaihtoa toimivat nopeat ja taajat yhteydet Kalasatamaan ja Pasilaan
• Kalasataman ja Pasilan välisen Vallilanlaakson kautta kulkevan raitiovaunulinjan valmistumista kiirehditään
• Raitiovaunujen 6 ja 8 vuorovälejä ei pidennetä. Aamuliikenteen alkamisajankohtaa ja iltaliikenteen loppumisajankohtaa tarkistetaan liikennöintiaikaa pidentäen
• Kaironkadun pysäkkiä ei poisteta; sijaintia harkitaan

Helsingissä 7.1.2018
Artova ry
Artovan kaupunkikehitysryhmä

Miksi muiden pitäisi maksaa teille kaksinkertaiset yhteydet vain sen takia että pitää olla sekä bussi- että raitiovaunuyhteys? Esimerkiksi tätä aiemmin kirjoitetussa kommentissa joku valittaa siitä ettei raideliikenteen lisäksi perusteta bussilinjaa, vaikka puhutaan noin vartin aikasäästöstä. Tällaiset ihmiset tarvitsee ne ylimääräiset bussilinjat, ei sellaiset joilla menee keskustaan sekä raitiovaunu että bussi mutta jotka kehtaa vielä vaatia että Kallioon ja Vallilaankin pitää mennä sekä raitiovaunu että bussi.

Ellei kaksi raitiovaunulinjaa ja kolme bussilinjaa kelpaa, sitten pitää vaan ostaa auto. Resurssit käytetään muualla tehokkaammin.

Hei Kekkuli, en tiedä, mistä muista linjoista puhut, mutta meillä täällä Toukolan pohjoisosassa on vain yksi bussilinja 71 keskustaan sen jälkeen, kun kaksi muuta kesällä poistettiin asukkaiden vastustuksesta huolimatta. Nyt 71:stä ollaan siirtämässä edelleen pidemmälle ja kaikin puolin huonommalle reitille. Kaksinkertaisesta liikenteestä ei voi puhua, koska raitiovaunun päätepysäkille on ripeälläkin kävelyllä n. 10 minuutin matka, minkä lisäksi matka raitiovaunulla (6) keskustaan kestää useimmissa tilanteissa huomattavasti bussia kauemmin. Lahdenväylän busseille on samoin reilut 900 metriä matkaa, jos ei halua oikaista metsän poikki (n. 800 m, ei talvikunnossapitoa). Puhutaan siis kokonaismatka-ajoissa reippaasti yli 50 % pidennyksistä puhumattakaan lastenvaunujen kanssa matkustavista. Sitä ei yksinkertaisesti voi hyväksyä ja johtaa väistämättä yksityisautoilun lisääntymiseen, mikä puolestaan johtaa Lahdenväylän puoleisen sisääntulon entisestään ruuhkautumiseen kaikille muillekin matkalaisille.

Auton ostoa joo mietitään mutta ei sen takia, et olisi liikaa yhteyksiä! Tuuppa käymään täällä, on 2 km päästä päähän tää Arabia ja ratikka ajelee vaan tuolla eteläosassa. Ja busseja keskustaan enää tasan yks eli se 71. Se on tosiaan lähemmäs se vartti ku kävelet sinne sporalle lasten kanssa ja sitte toivot että mahut kyytiin. Ei oo mitää järkee rakentaa tätä täytee ja sitte poistaa kaikki julkiset.

Keskeisenä kriteerinä kelvollisuudelle ajateltaneen vaivaton vaihto "liityntä"bussin ja "runko"raitiovaunun välillä. Miellyttävimpänä koettaneen, että Arabianrannassa on molempien päätepysäkit, bussina hieman tihennettävä 52 Vanhankaupungin kautta?

Sivut