HSL uudistaa metron karttainformaatiota – uudet ”metrohaarukat” testissä Rautatientorin ja Kontulan radantaustauluissa

HSL uudistaa kaikki metrokartat, eli niin kutsutut metrohaarukat, kun uudet lippuvyöhykkeet otetaan käyttöön 27. huhtikuuta. Kaikkein näkyvin muutos on radantaustauluihin ja metron uudella osuudella radan päällä kulkevaan nauhaan painetuissa kartoissa, joita kehitetään samalla aiempaa informatiivisemmiksi.

Uusiin karttoihin on merkitty vyöhykerajat, ja lisäksi radan taustalla tai yllä oleviin karttoihin on merkitty, millä asemalla ollaan ja mille asemille kyseiseltä raiteelta pääsee.

Uusia karttoja testataan Rautatientorin ja Kontulan metroasemilla maanantaista 18.3. alkaen, ja toivomme kartoista palautetta myös asiakkailtamme. Lisäksi tutkimme muun muassa uusien karttojen näkyvyyttä ja kontrastia ennen kuin laajennamme tuotannon muillekin metroasemillemme.

Sama uudistus toteutetaan myös metron uudelle osuudelle, jossa metrokartta on esitetty taustavalaistussa nauhassa metroradan yllä. Lisäksi päivitämme vyöhykeuudistuksen vuoksi runsaasti muitakin infotuotteitamme.

Saat avattua pdf-tiedoston esimerkkikartoista klikkaamalla kuvaa.

Uusittu kartta Rautatientorin metroaseman lännen suunnan raiteillaUusittu kartta Kontulan metroaseman lännen suunnan raiteillaUusittu kartta Tapiolan metroaseman idän suunnan raiteillaUusittu kartta Tapiolan metroaseman lännen suunnan raiteilla

Kommentit

Tuo harmaa väri kuvassa näkyy selkeämmin kuin oranssi.Sitä pitäisi reilusti vaalentaa.

Kiitos palautteesta! Alkuperäinen harmaamme oli vaaleampi, ja asemillakin on testissä kahta eri harmaan sävyä. Tavoitteena on löytää sellainen ratkaisu, jossa harmaa on kontrastiltaan riittävän näkyvä mutta toisaalta ei veisi liikaa huomiota tärkeämmältä oranssilta.

Toivon kehittämistä tekoäly tekniikkaan näillä metrokartoilla. Olisiko sellainen mahdollista?

Ihan vielä emme ole siinä pisteessä. Tulevaisuudessa on epäilemättä mahdollista, että tämänkaltaisia aineistoja näytetään esimerkiksi digitaalisella pinnalla tai jollain sellaisella innovaatiolla, jollaista emme vielä täysin osaa kuvitellakaan. Nyt vyöhykkeiden tullessa meidän on kuitenkin vielä mentävä perinteisesti karttoja painamalla.

Näyttää hyviltä. Eikös tuo oranssi nuoli, joka näyttää metron kulkusuunnan laiturilta, kannattaisi laittaa paksummilla viivoilla niin kiinnittää huomiota vielä paremmin kulkusuuntaan.

Kiitos kommentista! Oranssia nuolta voi kyllä myös paksuntaa - tutkimme tätäkin.

Olen ihmetellyt Kampin metroaseman kohdalla olevaa liikennevälinettä kun se ei näytä raitiovaunulta eikä bussilta. Onko se ehkä metro ja tarkoittaa sitä, että joskus siitä lähtee uusi raide kohti pojoista?

Vielä emme ihan ole siinä pisteessä. Tuo piktogrammi tarkoittaa kaukoliikenteen bussia - Helsingin linja-autoasema kun sijaitsee Kampissa.

Hieno uudistus! Karttoihin olisi vielä voinut lisätä metrolinjojen numerot M1 ja M2 eri väreillä. Osassa metrojunien sähköisessä informaatiossa linjanumerot jo näkyvät. Varsinkin metrolinjojen itä- ja länsipäissä tällä on merkitystä. Esimerkiksi jos haluaa neuvoa jotakin tulemaan vaihtamatta Matinkylään niin linja M1 Matikylä jne.

Kiitos! Tätä M1- ja M2-asiaa on myös harkittu, mutta olemme päätyneet jättämään linjatunnukset tässä vaiheessa pois, koska suurimmalle osalle matkustajista kyse on kuitenkin yhdestä linjasta, joka käyttää lännessä eri pääteasemia ja haarautuu idässä kahtia. Toisin sanottuna emme halunneet ottaa M1- ja M2-tunnuksia käyttöön yksinkertaisesti siitä syystä, että ne saattaisivat aiheuttaa ylimääräistä sekaannusta monille. Suuri kiitos joka tapauksessa kommentista - otamme sen huomioon.

Kartat ovat selkeitä! Harmaa osa on tervetullut uudistus maailmalta (esim. Tukholma ja Lontoo) Helsingin metron opasteisiin, tosin esimerkkikartoissa harmaan sävy voisi olla hieman vaaleampi.

Minne ovat muuten kadonneet runkolinjabussien piktogrammit?

Kiitämme kommentista! Olemmekin hakeneet tässä mallia juuri Tukholmasta ja Lontoosta. Harmaan sävyssä yhtenä ohjaavana tekijänä on ollut esteettömyys - harmaa ei voi olla liian vaalea muun muassa siksi, että sen on erotuttava riittävän hyvin vaaleansinisestä A-vyöhykkeen taustaväristä. Vaaleansininen taustaväri A-vyöhykkeellä taas tulee tuotteeseen siitä, että vyöhykkeet esitetään kaikessa karttamateriaalissa mahdollisimman yhdenmukaisesti.

Runkolinjabussien piktogrammit ovat tosiaan näistä kadonneet, ja syy on valitettavan tekninen. Metron uudella osuudella metrohaarukat on painettu taustavalaistuun nauhaan, jonka päivittäminen on huomattavan kallista ja työlästä. Tällaisia taustavalaistuun nauhaan asennettuja metrohaarukoita on yhdellä asemalla yhteensä kuusi, kolme molempiin suuntiin, siis yhteensä 48. Koska runkobussiverkostomme on laajentumassa tulevina vuosina (ja linja 550:lle on todennäköisesti luvassa runsaasti poikkeusreittejä pikaraitiotien rakentamisen vuoksi), pidämme liian suurena riskinä sitä, että näitä tuotteita olisi syytä päivittää vuosittain tai jopa useammin. Se ei olisi etenkään kustannuksiltaan kohtuullista. Radantaustauluissa vastaavaa ongelmaa ei ole, mutta haluamme esittää tämän informaation kaikilla asemillamme yhdenmukaisesti. Runkolinjapiktogrammit pysyvät kuitenkin mukana asemien julisteissa ja junien sisällä olevissa linjakartoissa aivan kuten tähänkin asti.

Kiitoksia selkeästä vastauksesta! Sellainen asia tuli vielä mieleen, että tuleeko vastaavat opasteet Kulosaaren ja Myllypuron asemille? Ainakin näiltä asemilta poistettiin vanhat mainostelineet remonttien yhteydessä.

Lisäksi Siilitien asemalla on mystiset käyttämättömät telineet mainostaulujen ohella. Onko ajatuksena ollut, että näillä olisi korvattu myös muiden asemien vanhat mainostelineet karttaopasteille?

Tässä vaiheessa ei ole tulossa. Kulosaaressa ja Myllypurossa tällaisia paikkoja ei tosiaan ole valmiina, ja sama puute koskee myös Vuosaarta ja Kalasatamaa. Siilitien asemalla pitäisi olla mainostaulujen ohella kaksi linjakarttaa lännen suunnan raiteella, mutta idän puolella taulupaikkoja ei ole. Nykyään radantaustauluja ei käytetä juuri mainontaan, paitsi toisinaan HSL:n tai liikennöitsijä HKL:n omaan. Ulos paikkoja sen sijaan ei enää myydä.

On mahdollista, että hieman myöhemmässä vaiheessa järjestämme vastaavat karttaopasteet myös mainituille asemille, mutta se vaatii hieman raskaamman prosessin, uusia radantaustauluja kun ei liiemmin ole asennettu. Teemme siis ensin nämä niin sanotut helpot korjaukset.

Vaaleampi harmaa toisi mielestäni merkityksen paremmin esille.

Kiitos kommentista. Olemme tosiaan pohtineet tätä asiaa, ja yksi oleellinen tekijä tässä on riittävä kontrasti harmaan ja valkoisen sekä harmaan ja vaaleansinisen taustavärin välillä. Kontrastin on oltava riittävä, jotta tuote olisi riittävän esteetön. Harmaankin osan on oltava riittävän hyvin luettavissa, jos sellainen siellä esitetään. Omaankin silmäämme tuo harmaa on hetkittäin näyttänyt turhan mustalta. Mietimme vielä asiaa.

Vyöhykkeen taustavärin voisi ainakin linjan yläpuolella taitaa viistoon samalla tavalla tekstin kanssa ja myös harkita sen reunalle ohutta kehystä.

Kiitämme kommentista. Pyrimme esittämään vyöhykkeet kaikissa tuotteissamme mahdollisimman yhdenmukaisesti, joten se on ollut yksi suunnittelua ohjannut tekijä. Harkitsemme kuitenkin vielä asiaa.

Kartat muuten sinänsä OK , mutta pienet nuolet ovat tarpeettomia, sillä se mitä ne merkitsevät ei kartasta helposti ymmärrä. Kaikenlainen tulkinnanvaraisuus kartoissa on huono asia, niitten pitäisi olla selviä heti nopealla silmäyksellä.

En kuitenkaan muuttaisi nykyisestä mitään, olisi selvempää kun kartta on aina ja kaikkialla täsmälleen sama, jolloin kartan erilaisuutta eri asemilla ei tarvitsisi ihmetellä. Muuallakin maailmassa metrokartat toistuvat samanlaisina kaavioina kaikilla asemilla ja metrojunien sisällä.

Asiaa kannattaa ajatella sitä kautta, että nämä kartat ovat opasteita, joita katsotaan tietyssä paikassa - yleensä vieläpä sellaisessa paikassa, jossa on tarve saada juuri tiettyä tietoa. Mallia olemme tässä hakeneet Tukholman ja Lontoon metroista, joissa raiteelta kulkevien junien suuntaa on esitetty hieman vastaavalla tavalla (http://www.battrestadsdel.se/wp-content/uploads/2016/04/pangea-2-3.jpg). Aivan kuten Tukholmassa ja Lontoossa, aiomme kuitenkin säilyttää kokonaan oranssin metrokartan näkyvillä kaikissa metrojunissa ja kaikkien asemien julisteissa. Ainoastaan raiteiden yhteydessä olevat metrokartat on tarkoitus toteuttaa tällä uudella mallilla.

Nuolen tarkoituksena on ainoastaan vahvistaa ymmärrystä junan kulkusuunnasta ja siitä, että juuri tältä asemalta kuljetaan juuri tähän tiettyyn suuntaan. Välttämätön nuoli ei toki ole, ja haitalliseksi se toki muuttuu, jos se koetaan kovin sekavaksi elementiksi. Kiitos joka tapauksessa hyvästä palautteesta!

Uudistus on tervetullut. Moni satunnaisesti matkustava tai turistikin näkee kaaviosta että pääseekö juuri tältä laiturilta juuri sille asemalle minne haluan huomattavasti selkeämmin kuin nykyisessä järjestelmässä.

Kiitämme kommentista! Juuri tästä näkökulmasta tätä tuotetta on ollutkin tarkoituksemme uudistaa.

Miksi osassa karttaa on harmaata väriä ilman mitään logiikkaa?

Juuri näin. Kyse on siis niistä kartoista, jotka on aina asennettu tietyn aseman tietylle raiteelle. Varsinaisesta metrokartastamme emme tietenkään ole luopumassa: se näkyy aina samanlaisena junien sisällä, asemien julisteissa ja tietysti täällä internetissä.

Harmaana on juuri se osa mille kyseiseltä raiteelta ei pääse metrolta eli toisin sanoen se suunta mistä metro saapu kun taas oranssilla on se suunta minne metro menee

Logiikkahan tulee siitä että riippuu täysin kummalla puolella seisot, mitä kartta kullakin asemalla näyttää. Jos katsot karttaa Tapiolassa itään päin menevällä puolella, on harmaana vain Matinkylään johtava osuus. Jos taas katsot toisella puolella, värit ovat toisin päin.

Ainakin näin ymmärsin että asia olisi, pienet nuolet näyttävät myös kulkusuunnan.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.