HSL:n liikennöintisuunnitelma 2019: uusia runkolinjoja sekä liityntäyhteyksiä Tuusulaan ja Keravalle

HSL:n bussilinjasto vahvistuu vuonna 2019 runkolinjoilla 500 ja 510. Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussireitteihin tulee huomattavia muutoksia. Tuusulan ja Keravan bussiliikenne painottuu liityntäyhteyksiin. Lähijunaliikenteen merkittävin muutos on se, että K- ja N-junat yhdistyvät.

HSL jatkaa vuonna 2019 runkobussilinjaston kasvattamista. Linja 500, Itäkeskus-Munkkivuori, korvaa syysliikenteen alkaessa elokuussa linjan 58. Linja 510, Herttoniemi-Westendinasema, korvaa samaan aikaan linjan 551. Runkolinjojen tavoitteena on tehdä matkustamisesta entistä nopeampaa ja täsmällisempää.

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjoihin tulee syysliikenteen alkaessa muutoksia. Turuntien suunnan seutuliikenne keskitetään linjalle 235, joka liikennöi Elielinaukiolta Leppävaaran ja Karakallion kautta Espoon keskukseen 10 minuutin vuorovälillä. Linjojen 202, 215, 502, 214, 243, 245 ja 566 vuorovälit tihenevät.

HSL:n uutinen Pohjois-Espoon linjastosuunnitelmasta

Tuusulassa ja Keravalla vaihdottomat yhteydet Helsingin suuntaan korvautuvat syyliikenteen alusta lähtien tiheämmällä ja kattavammalla liityntäliikenteellä. Keravan aseman rooli joukkoliikenteen solmukohtana kasvaa.

HSL:n uutinen Tuusulan ja Keravan linjastosuunnitelmasta

Sipoon bussireitit muuttuvat elokuussa sekä Nikkilässä että Söderkullassa. Nikkilän vanha linja-autoasema poistuu käytöstä, mikä aiheuttaa muutoksia lähes kaikille Nikkilän bussilinjoille. Yhteydet Itäkeskuksesta Nikkilään ja Eriksnäsiin muuttuvat vaihdottomiksi, kun linja 841 Itäkeskuksesta Söderkullaan jakautuu linjoiksi 841 Itäkeskus–Nikkilä ja 842 Itäkeskus–Eriksnäs.

Kuormittuneille Helsingin bussilinjoille 55, 56, 57 sekä Espoon linjalle 544 tulee lisää tarjontaa. Linjalla 56, Kannelmäki-Kalasatama, alkaa viikonloppuliikenne.

K-juna pysähtyy jatkossa myös Käpylässä, Pukinmäessä ja Tapanilassa

Lähijunaliikenteen merkittävin muutos on se, että K- ja N-junat yhdistyvät syysliikenteen alkaessa. Uuden junan tunnus on K, ja se pysähtyy N-junan tavoin myös Käpylässä, Pukinmäessä ja Tapanilassa. Y-junalle tulee uusi pysähdys Kauklahteen.

Metroliikenteessä HSL varautuu siihen, että osa ruuhka-ajan lähdöistä, jotka nyt päättyvät Tapiolaan, ajettaisiin jatkossa Matinkylään asti.

Raitoliikenteessä ei tapahdu merkittäviä linjastomuutoksia, mutta kun Pasilan joukkoliikenneterminaali otetaan syksyllä käyttöön, linjojen 2 ja 7 päätepysäkit siirtyvät Länsi-Pasilasta Pasilan asemalle.

 

Kommentit

Kuinka monta pysäkkiä on poistettu/otettu pois käytöstä linjan 58:ltä? Kuinka monta niitä oli vuonna 2000 ja kuinka monta vuoden 2017 lopussa?

Haluaisin tietää, mitä tapahtuu 551N:lle runkolinjojen 500 ja 510 aloittaessa.

Hei.

Miksi te laitoitte K-Juna pysähtymään kaikkiim Pysäkkiin.Huono asia.Parempi laitaa M-Juna pysähtymään kaikkiin pysäkkin.Esim Malmilta K-Juna klo 15.23 ja pysähtyy Puistolaan 15.26.M-Juna Malmilta klo 15.26,Tapanilan Asemalle 15.28 ja Puistolan asemalle 15.30.I-Juna Malmilta klo 15.29,Tapanilan asemalle 15.31 ja Puistolan Asemalle 15.33.

K-Juna pääsee toiseen paikaan Nopeemmin. Jos ette keksi,että M-Junan päätepysäkki,minulla on hyvä idea.M-Juna Helsinkiltä, Tikkurila,Lentoasema,Kerava.

Sanon uudestaan,että K-Juna pääsee toiseen paikaan Nopeemmin.M-Juna laitakaa ihmeessä.

M-junaa ei ole ollut olemassakaan moneen vuoteen. Vai tarkoititko jotain kokonaan uuttaa linjaa?

Miksi ihmeessä K-juna muutetaan pysähtymään joka asemalla? Se hidastaa huomattavasti kulkemista Korsosta, Rekolasta ja Koivukylästä, mutta sen jälkeisillä asemilla on suurin piirtein non-stop junaliikenne? Miksi näin?

Syöttöliikenne K- junalle Mikkolasta- Mikkolaan??? 2 bussia menee mutta peräkkäin ja seur. 20-30 min ei liiku mikään. Miksi tätä ei saada toimimaan?

Taasko HSL on pidentämässä matka-aikoja!!!!!! Kehäradan ns. syöttölinjat ei todellakaan toimi, varsinkaan talvisin. Eilen oli bussi kymmenisen minuuttia myöhässä, joten juna ehti mennä, jättäen laiturille värjöttelemään noin 15-20 henkilöä. Kiitos HSL, että olette pilanneet toimivan liikenteen

Y-juna hidastuu siis hidastumistaan jatkossa kun pysähtyy jatkossa Espoon lisäksi myös Kauklahdessa. Meille Kirkkonummelaisille tarjotaan vain liikenneyhteyksien kurjistumista ja hidastumista, joista pahimpana Länsimetron myötä kadonneet suorat bussiyhteydet Kamppiin. Kiitos nyt sitten tästäkin! Saatan leppyä jos voitte vaikuttaa siihen että Turun suunnan kaukojunat pysähtyy taas Kirkkonummella entiseen tapaan.

Eikö linjan 437 ollut tarkoitus alkaa kulkea myös ruuhkan ulkopuolella elokuusta 2019? Miksi tätä erittäin tarpeellista muutosta ei tapahdukaan?

Ja entä linjan 436 vuoroväli, linja on aivan liian kuormittunut, mutta vuoroväliä ei paranneta, vaikka vähemmän kuormittuneiden linjojen 55, 56 ja 57 tarjonta paranee kuormituksen takia..?

Miten linjan 506 reitti muuttuu, saisiko siitä selkeän tiedon?

Linjan 506 reittiin ei esitetä liikennöintisuunnitelmassa muutoksia. Sen sijaan Helsingin poikittaisyhteyksien kehittämissuunnitelman linjastoluonnoksessa linjan reittiin esitetään muutosta Viikissä siten, että reitti kulkisi Tilanhoitajankaaren, Pihlajiston ja Viikinmäen kautta sekä länsipäässä reitti jatkuisi Töölön tullilta Ruskeasuolle. Poikittaislinjojen muutosten suunnitellaan tapahtuvan 2020-luvun alkupuolella. Lisätietoa löytyy suunnitelman omilta sivuilta https://www.hsl.fi/poikittaisyhteydet.

 

 

Hei,
eikö linjan 20 pitänyt jatkua Länsisatamaan? Onko ajatuksesta luovuttu ja jos, niin miksi? Nyt bussi matelee Ruoholahdenrannan ruuhkissa, ja yhteyksien kannaltakin kääntö Länsisatamaan olisi monella tapaa järkevä.

HSL suunnitteli pari vuotta sitten linjan 20 reitin jatkamista Länsiterminaalille, mutta sieltä ei löytynyt tilaa bussin päätepysäkille, minkä takia reittimuutosta ei voitu toteuttaa. Jätkäsaaren raitioteiden valmistuttua 2020-luvun alkupuolella länsiterminaalille tulee pääsemään ratikoilla 7, 8 ja 9. Tällöin muodostuu myös yhteys Länsiterminaalin ja Ruoholahden metroaseman välille.

Siirtyykö ratikka 7 kulkemaan suunnassa Pasila-Länsiterminaali Asemapäälikönkatua

Juuri näin syksyllä 2019 tapahtuu.

Miksi ihmeessä? Tämähän vaan heikentää Messukeskuksen yhteyksiä

Rakennetaanko tätä varten uudet raiteet, sillä tietääkseni Pasilan sillan ja Asemapäälikönkadun välillä tuossa suunnassa ei ole kiskoja?

Tulevana kesänä alkavassa Pasilan sillan työmaassa rakennetaan yhteys sillalta suoraan Asemapäällikönkadulle. Samalla sillalta vasemmalle Ratapihantielle kääntyminen estyy, sillä myötäpäivään Itä-Pasilaa kiertävät kiskot poistetaan Ratapihantien ja Asemapäällikönkadun risteysalueen uudelleenrakentamisen yhteydessä.

Tämä on askel kohti raitioliikenteen uuden linjaston lopullista linjastoa. Elokuussa 2020 linjat 2 ja 7 pystytään erottamaan toisistaan, kun linjalle 7 rakennetaan Meilahteen uusi kääntöpaikka ja linjalle 2 tulee päätepysäkki Messukeskukselle. Lopputilanteessa linja 7 kulkee Itä-Pasilassa molempiin suuntiin Asemapäällikönkatua.

Miksi sitä linjan 7 kääntöympyrää ei rakennettu samalla kun Tukholmankadun ja Haartmaninkadun risteys revittiin taannoin auki? Ymmärtääkseni noille kohdille se tulee ja taas on Meilahden sairaalan kohdalla pitkä liikennekaaos tiedossa...

Miksi ihmeessä itä-pasilaa määräpäivää kiertävät kiskot poistetaan?!??

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.