HSL:n liput ja vyöhykkeet uudistuvat 27.4.2019

HSL:n joukkoliikenteen lippujen hinnoittelu muuttuu 27.4., kun uudet vyöhykkeet korvaavat kuntarajoihin perustuvat lippualueet. Sisäiset, seutu- ja lähiseutuliput jäävät historiaan, ja lippu ostetaan vyöhykkeille ABCD.

Lippu ostetaan kaikille niille vyöhykkeille, joiden kautta matka kulkee. ABC-alueella ostetaan AB-, BC- tai ABC-lippu, sillä lippuja ei myydä yksittäisille vyöhykkeille. Vyöhykkeellä D voi ostaa yhden vyöhykkeen lipun, jonka hinta on sama kuin AB- ja BC-lippujen. Lisäksi myynnissä on ABCD-, BC-, BCD- ja CD-lippuja.

”Uusien vyöhykkeiden ansiosta myös naapurikunnan palveluiden käyttö on sujuvaa, koska korkeat hintaportaat kuntien rajoilta poistuvat. Uusilla lipuilla on laajemmat matkustusalueet ja kerta- ja arvolipuilla pidemmät vaihtoajat kuin nykyisessä järjestelmässä”, Suvi Rihtniemi sanoo. 

Reittiopas ja HSL-sovellus näyttävät reitin lisäksi, minkä lipun reitille tarvitsee. Sovelluksessa lipun pääsee ostamaan suoraan reittihausta. Jo nyt on käytössä uusille vyöhykkeille tehty Reittiopas, josta näkee, minkä vyöhykkeiden kautta omat matkat kulkevat. Pysäkeillä vyöhyketieto näkyy pysäkkikilvissä. Kun uudet vyöhykkeet tulevat käyttöön, kortinlukijan käyttöliittymä uudistuu ja näytöllä näkyvät vain ne liput, jotka kyseisestä lähtöpisteestä voi ostaa.

Kausiliput, joiden voimassaolo jatkuu 27.4. jälkeen, muuttuvat automaattisesti uusien vyöhykkeiden mukaisiksi. Jos uusi kausilippu ei vastaa matkustustarpeita, lipun matkustusalueen voi käydä muuttamassa palvelupisteessä 2 kuukauden ajan.

Näin liput muuttuvat:

  • Helsingin sisäinen -> AB
  • Espoon ja Vantaan sisäiset -> BC
  • Seutulippu -> ABC
  • Kerava–Sipoo–Tuusula -> D
  • Kirkkonummi–Siuntio -> D
  • Lähiseutu 2 -> BCD
  • Lähiseutu 3 -> ABCD

Vihreä matkakortti täytyy vaihtaa uuteen siniseen HSL-korttiin tai HSL-sovellukseen ennen huhtikuun 27. päivää, sillä vihreällä kortilla ei voi matkustaa uusilla vyöhykkeillä. Kortin vaihtaminen on maksutonta vyöhykkeiden käyttöönottoon asti. Sen jälkeen siitä peritään 6 euron käsittelymaksu. Kortteja on nyt vaihdettu reilut 850 000. HSL-kortin nettilataus tulee hsl.fi:hin vyöhykkeiden käyttöönoton jälkeen ensi syksynä.

Lisävyöhykelippu ja laajemmat matkustusalueet sujuvoittavat matkustamista

Uutuutena lippuvalikoimaan tulee lisävyöhykelippu, jolla voi edullisesti laajentaa kausilipun matkustusaluetta. Esimerkiksi AB-kausilipun haltija voi ostaa lentokentälle mennessään C-lisävyöhykelipun, jonka hinta on 2,50 euroa. Jos kausilippu on HSL-sovelluksessa, myös lisävyöhykelippu pitää ostaa sovelluksessa. Vastaavasti HSL-kortin kausilippuun lisävyöhykelippu ostetaan kortinlukijalta HSL-kortilla.

Monien seutulipun käyttäjien matkakustannukset laskevat, koska jatkossa monille riittää seutulipun sijaan AB- tai BC-lippu. Tämä tarkoittaa lähes 47 euron eli 44 prosentin säästöä 30 vuorokauden kausilipussa. Etu koskee monia, sillä B-vyöhyke on laaja, ja siellä asuu yli 600 000 ihmistä eli noin puolet HSL-alueen asukkaista. Seutulippua vastaavan ABC-lipun käyttäjillä hinta säilyy liki ennallaan, sillä 30 vuorokauden kausilippu maksaa euron enemmän. BC- tai BCD-lippu on hyvä vaihtoehto C- tai D-vyöhykkeellä asuville, jos matka ei jatku Helsingin niemelle saakka.

”Joukkoliikenteen hinnoittelu muuttuu laajoilla alueilla entistä houkuttelevammaksi. Odotettavissa on, että joukkoliikenteen käyttö lisääntyy etenkin B- ja C-vyöhykkeillä. Automatkat vähenevät erityisesti Helsingin suuntaan, ja joukkoliikenteen matkustuskilometrit kasvavat liikenne-ennusteen mukaan viidellä prosentilla”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi toteaa.

Ikärajat poistuvat opiskelijalipuista ja alennusta 70 vuotta täyttäneille

Vyöhykkeiden myötä käyttöön tulee uusi alennus 70 vuotta täyttäneille. Alennus on 50 prosenttia vastaavasta aikuisten lipun hinnasta, ja sitä saa HSL-kortilla ostettavista arvo- ja lisävyöhykelipuista kaikkina päivinä klo 9–14 alkaville matkoille. Asiakkaan pitää käydä palvelupisteessä päivittämässä asiakasryhmä HSL-kortilleen.

Eläkeläisten ja liikuntarajoitteisten alennuksen myöntämisperusteet säilyvät ennallaan, mutta alennusprosentit yhtenäistetään 50 prosenttiin. Lastenlipun ikäraja nousee 17 vuoteen.

Opiskelijoiden alennusoikeutta laajennetaan siten, että 30 vuoden ikäraja ja vaatimus opintotuki-päätöksestä poistetaan. HSL-kunnat tukevat opiskelijoiden joukkoliikennematkoja vuosittain noin 28,5 miljoonalla eurolla. Nyt tehtävien muutosten jälkeen opiskelija-alennusta saavien joukko kasvaa. Jatkossa opiskelijat saavat kausilipuista 45 prosentin alennuksen, eikä alennusta enää myönnetä arvolipuista. Opiskelijat voivat ostaa alennushintaisia lippuja myös HSL-sovelluksella.

Lisätietoa alennusryhmien lipuista

Tekstiviestilipun myynti päättyy 27.4. Lippu on päällekkäinen HSL-sovelluksen kertalipun kanssa. Valtaosa nykyään käytössä olevista kännyköistä on ns. älykännyköitä, joilla voi ostaa mobiililipun. Myös ratikkalipun myynti loppuu. Jatkossa kaikki lyhyet matkat ovat samanhintaisia kaikilla vyöhykkeillä kulkuvälineestä riippumatta.

Lisätietoa verkossa:

Lisätietoa uusista vyöhykkeistä 

Lippujen hinnat 27.4.2019 alkaen 

Vyöhykkeiden Reittiopas

HSL-sovellus

kuvituskuva

 

Kommentit

Voinko käydä palvelupiteessä päivittämässä äitini asiakasryhmän hänen puolestaan, jotta hän saa käyttöönsä yli 70-v. alennuksen ? Hän ei jaksa seistä niissä jonoissa, kävi jo yrittämässä...

Jos äitini matkustaa yhteen suuntaan ennen klo 14.00 ja tulee takaisin päin kuitenkin sen jälkeen (vaikkakin 80 min. vaihtoajan sisällä), miten leimalaite toimii ?

Voit käydä palvelupisteessä päivittämässä äitisi kortin. Jos hänellä on henkilökohtainen HSL-kortti, et tarvitse mukaasi muuta kuin äitisi kortin. Jos hänellä sen sijaan on haltijakohtainen kortti, sinulla pitää olla mukana häneltä valtakirja uuden henkilökohtaisen kortin hankkimiseen. Kortista peritään 5 euron maksu. Alennusta saa siis vain henkilökohtaisella HSL-kortilla ostettavista arvo- ja lisävyöhykelipuista.

Jos ette tiedä, kumpi kortti on kyseessä, se selviää soittamalla HSL:n asiakaspalveluun (puh. 09 4766 4000 ma-pe 7-19 ja la-su klo 9-17). Asia voidaan tarkastaa kortin numeron perusteella, joten pidä kortti saatavilla, kun soitat.

Jos paluumatka mahtuu lipun vaihtoajan sisään, korttia näytetään kortinlukijalle, mutta mitään painiketta ei tarvitse painaa.

Uusien vyöhykkeiden ohjeissa on mainittu "Jatkossa lippu ostetaan kaikille niille vyöhykkeille, joiden kautta matka kulkee".

Jos minulla on käytössä AB-vyöhykkeen kausilippu ja matkani alkaa B-vyöhykkeeltä ja päättyy B-vyöhykkeelle ja teen matkani vaihdottomalla bussilla (esim. 572) joka koukkaa C-alueen kautta, joudunko ostamaan myös C-vyöhykkeen lipun? Tähän astihan esim. juuri tuolla 572 linjan bussilla on voinut kulkea Vantaan sisäisellä lipulla esim. Rajakylästä Vantaanlaaksoon, vaikka reitti koukkaa kahteenkin otteeseen Helsingin puolelle (Jakomäessä ja Ala-Tikkurilassa). Tuntuu kohtuuttomalta, että joutuisin maksamaan matkastani ylimääräistä vain sen vuoksi, ettei HSL ole järjestänyt bussilinjaa joka kulkee perille suoraan B-alueen sisällä.

Pitääkö minun tehdä matkakortilleni jotain esim. yhteispalvelupisteellä, kun tällä hetkellä maksan opiskelija hintaa kun olen 17, mutta nyt lapsen hinnan raja muuttuu 17 vuoteen?

Sinun kannattaa päivittää HSL-kortillesi asiakasryhmäksi lapsi, koska lastenlipun alennus on 50%. Opiskelijalipussa se on 27.4. alkaen 45%. Lisäksi lapset saavat alennusta myös arvolipuista toisin kuin opiskelijat. Voit päivittää asiakasryhmäsi palvelupisteessä 29.4. alkaen.

Kun ostan espoon sisäisen kauden alle 2kk:ksi ja se muuttuuu bc-vyöhykekaudeksi 27.4., voin sivujenne mukaan käydä vaihtamassa sen jossain (missä?) Ab-vyöhykelipuksi. Haluan varmistaa, jottei tämä koske vain vuosilippua tai jatkuvaa kausilippua.

Voit käydä muuttamassa kausilippusi matkustusalueen palvelupisteessä (yhteystiedot myyntipaikkahaussa) maanantaista 29.4. alkaen. Lauantaina 27.4. HSL-kortteja ei ole mahdollista ladata tai niiden tietoja päivittää, koska myyntijärjestelmiä päivitetään uusiin vyöhykkeisiin, ja sunnuntaina palvelupisteet ovat kiinnin.

Muuttuuko 17 -vuotiaan opiskelijalippu automaattisesti lastenlipuksi kun vyöhykeuudistus astuu voimaan?

17-vuotiaan opiskelijalippu ei muutu automaattisesti lastenlipuksi, vaan opiskelijan täytyy vyöhykeuudistuksen jälkeen käydä palvelupisteessä päivittämässä asiakasryhmäksi lapsi. Tällöin hän saa sekä arvo-että kausiliput 50 prosentin alennuksella.

Kuljen väliä Maunula - Leppävaara eli käytän tällä hetkellä seutulippua. Seutulippua yhden ohjeenne mukaan korvaa jatkossa ABC-lippu. Kuitenkin kun katsoin reittioppaanne ohjetta, sen mukaan tarvitsen jatkossa AB-lipun.

Eli kumman tarvitsen ? Hintaero kun on melkoinen niin olisi kiva tietää...

Sinulle riittää AB-lippu. Nykyiset ja uudet liput eivät ihan suoraan vastaa toisiaan, sillä kuntarajoja noudattavat matkustusalueet korvataan uusilla vyöhykkeillä. HSL-alue jaetaan neljään vyöhykkeeseen, jotka piirtyvät noin 10 km levyisiksi kaariksi Helsingin keskustan ympärille. Vyöhykkeet nimetään kirjaimin ABCD. Vyöhykkeiden Reittiopas on hyvä tietolähde, kun etsit tietoa siitä, minkä lipun jatkossa tarvitset: https://www.reittiopas.fi/uudetvyöhykkeet.

Ilmeisesti tää on osa sitä HSL:llän syrjintä kampanjaa. Eli köyhät vittuun julkisista liikennevälineistä. Saa luvan vittu kävellä

Kantakaupungissa asuvat ja siellä työskentelevät joutuvat nyt maksamaan muiden matkustamiset. On käsittämätöntä, miksi niin laajaa aluetta kuin A-alue on, ei muka voida myydä pelkästään.
Ratikkalipun hinnankorotus on myös kohtuuton.
Kun Helsingin keskustassa kulkeminen maksaa uusien hintojen verran, tulee moni turisti ulkomailta ja kotimaasta miettimään uudestaan, viitsiikö kaupunkiin tulla.

Ei ennenkään ollut kantakaupunkilippua. Olisitko vaatimassa sitä, jos karttaan ei olisi merkattu erikseen A-alutetta? Sitä A-lippua ei koskaan oltu edes mietitty. Kahden vyöhykkeen periaate on aivan oleellinen. Se estää kovat vyöhykerajat.

Ei ennenkään ollut kantakaupunkilippua. Olisitko vaatimassa sitä, jos karttaan ei olisi merkattu erikseen A-alutetta? Sitä A-lippua ei koskaan oltu edes mietitty. Kahden vyöhykkeen periaate on aivan oleellinen. Se estää kovat vyöhykerajat.

Kahden vyöhykkeen myymisen periaate ei estä kovia vyöhykerajoja.

HSL on kopioinut idean jostakin muualta, jossa on käytössä vain kolme vyöhykettä. Se, mitä HSL ei ole ymmärtänyt, on että idea lakkaa kokonaan toimimasta, jos vyöhykkeitä on neljä. Järjestelmän tekohengittäminen neljälle vyöhykkeelle vaatisi minimiostokseksi kolme vyöhykettä – ja olisi silti huonompi kuin muut järjestelmät.

Huomattavasti parempi järjestelmä on piirtää vyöhykkeet toistensa päälle. Tällöin voidaan välttää tilanne, että kaupunginosa jakautuu keskeltä halki kahteen vyöhykkeeseen, tai että se joudutaan sijoittamaan kokonaan väärään vyöhykkeeseen.

Esimerkiksi Iivisniemi olisi kuulunut etäisyytensä puolesta B-vyöhykkeeseen, mutta Espoonlahden suuralueeseen kuulumisen takia se on väännetty väkisin C-vyöhykkeeseen. Tämä vääristää lippujen hinnoittelua Iivisniemestä Helsingin suuntaan.

Mikäli vyöhykkeet piirettäisiin toisensa päälle, tätä ongelmaa ei syntyisi, sillä Iivisniemi voitaisiin sijotitaa sekä C- että B-vyöhykkeeille. Tällöin matkojen hinnat Helsinkiin eivät nouse ylisuuriksi, mutta alue ei myöskään irtaudu Espoonlahden suuralueesta.

Kahden vyöhykkeen systeemi on periaatteessa sama kuin päällekkäiset vyöhykkeet. Mieti niin, että vyöhykkeitä olisi AB ja BC, jotka ovat osin päällekkäin. Kovat vyöhykerajat poistuvat, Milloinkaan jatkossa ABC-vyöhykkeillä lyhyt matka ei ole kallis. Toki joka systeemissä välttämättä tulee raja, jossa matkan hinta kallistuu. Tämä ei tarkoita kovaa vyöhykerajaa vaan syy matkan kalleuteen on nimenomaan pituus.

Toki systeemi ei ole aivan täysin symmetrinen kaari. Tuolla Etelä-Espoossa on raja hieman sisempänä, koska muuten C-vyöhyke olisi ollut kovin kapea. Tuo BC-raja on n.12,4 km päässä keskustasta. Tämä on kauempana kuin Vuosaaren Kauppakeskus Kolumbus. Toki Vuosaaressa on satama, joka on kauempana, mutta tarve mennä sinne on aika rajattu.

Minusta tuollaista yksityiskohdasta valittaminen on turhaa. Oli raja missä tahansa, on aina kärsijöitä.

Hintojen korotus saa harvoin aplodeja. Mitä kertalippujen hintaan tulee turistin näkökulmasta, niiin Helsingissä on hyvin kohtuuhintaista matkustaa verrattuna esimerkiksi Tukholmaan. Siellä kertaliput ovat lyhyellekin matkalle 4,5 euron tietämissä ja matka lentokentälle maksaa noin 16 euroa.

Matkailijat suosivat usein myös koko päivän voimassa olevia vuorokausilippuja, joilla voi matkustaa niin lyhyitä kuin pidempiäkin matkoja.

HSL:n lipuissa kuntien tuki on kohdennettu kausilippuihin. Kausilipun ostaja saa siten suurimman hyödyn sekä veroeurolleen että rajoittamattoman määrän matkoja. Valtaosa työmatkalaisista käyttääkin kausilippua.

Jos A olisi myynnissä omana erillisenä alueenaan, sillä ei olisi merkittävää vaikutusta lipun hintaan vaan alue vain olisi suppeampi kuin tuleva AB.

Kiitos p*kasta heikennyksestänne. Meidän perheen joukkoliikenteellä matkustaminen loppuu 27.4 Pohjois-Espoossa. Kannattaisikohan miettiä vähän ennen tällaisia idiotismeja?

Kiitos taas jälleen HSL!!

Mitä halvemmat liput, sitä enemmän joudutaan käyttämään verovaroja joukkoliikenteen tukemiseen. Ymmärrän kyllä sen, että hintojen korotukset harmittavat, mutta kannattaa muistaa asiassa tämä toinenkin puoli.

Totta. Noin 50 prosenttia lippujen hinnoista katetaan verovaroilla ja puolet tulee itse lippujen myynnistä. Kuntien tuki on painottunut kausilippuihin. Toisin sanoen kaikki kausilippujen käyttäjät saavat verovaroin katettua alennusta lipustaan.

Toki näin, mutta sitä en kyllä millään ymmärrä, miksi ihmeessä 14 päivän lipusta uudessa systeemissä piti tehdä noin mielipuolisen kallis verrattuna 30 päivän lippuihin. Lyhyempi kausi on siitä hyvä, että siinä pystyy edes pikkaisen säätämään sitä paljonko täysin hukkaan lipusta meneviä loma- ja viikonloppupäiviä kauteen osuu. Itselle kaikkein kätevin olisi arkipäivät kattava lippu, mutta sitä ei valitettavasti ole tarjolla.

70-vuotta täyttäneiden alennus 50% klo 9-14.
Viesti HSL:ltä: Pysykää ikäihmiset kotona klo 14 jälkeen, muiden ihmisten
tieltä!

Kyse on ohjata ihmisiä ruuhka-aikojen ulkopuolelle. Tuosta saa hyötyä jos vaikka menomatkan tekee tuohon aikaan.

HSL:llä on kohtuuttomat hinnat eläkeläiselle, vertaillaanpa hintoja. 25€. 1100 km lento H:ki - Gdansk
5,40 € 77 km Korso - Lahti
4,60 €. 22 km Puistola - H:gin keskusta
4,20 €. 5 km Korso - Kerava
Minun on vaikea liikkua, asun Korsossa ja pitäisi päästä Keravalle.
Väitetään että ennen vyöhykkeet menivät kuntarajojen mukaan ja nyt olisi paremmin mutta kyllä Keravan suuntaan on edelleen vyöhykeraja samassa kohdassa.
Matkan pituuden mukaan pitäisi hintojen olla.

Ei voi verrata ennakkoon varattavia matkoja säännöllisiin vuoroihin, joihin voi koska tahansa hypätä sisään.

Matkustatteko bussilla vai junalla? Korso – Kerava välillä bussiliikenteessä ei valitettavasti ole vaihtoehtoja, HSL on ainoa tarjoaja 6,00 / 4,20 € hinnallaan.

Mikäli matkustatte junalla, voitte ostaa Korso – Kerava lipun sijaan Korso – Ainola tai Korso – Järvenpää lipun, joka maksaa 2,70 €. Korsossa ei ole VR:n lippuautomaattia, mutta lipun voi ostaa internetistä https://beta.vr.fi/ tai VR:n jälleenmyyjiltä, kuten esimerkiksi R-kioskista. Keravan asemalla on VR:n lippuautomaatti. Järvenpää – Korso suunnassa lippu tulee ostaa riittävän hyvissä ajoin, jotta juna ehtii Järvenpäästä Keravalle ennen nousua K/N-junaan.

VR lopetti matkustamiseen kelpaavien sarjalippujen myynnin kaukoliikenteessä 9.6.2017. Nykyiset "sarjaliput" eivät ole enää lippuja, vaan kyseessä on vaihtovelkakirja. Velkakirjan voimassaoloaikana on mahdollista lunastaa velkakirjaa vastaan lippu, kunhan tarkka junavuoro on tiedossa.

En ole täysin varma, onko sama järjestelmä otettu jo täysimittaisesti lähiliikenteessäkin käyttöön. Ennen VR:n vaihtovelkakirjojen hankintaa tulee varmistaa, että matkustajalla on myös mahdollisuus käyttää niitä.

Keravalla on VR:n lippuautomaatti, jolla vaihtovelkakirjan pystyy muuttamaan lipuksi. Korsossa VR:n lippuautomaattia ei ole, eivätkä edes VR:n jälleenmyyjät pysty auttamaan asiassa. VR:n vaihtovelkakirjoilla Korsosta matkustaminen edellyttää käytännössä, että matkustajalla on käytössään joko mukaan otettava ATK-laitteisto ja internet-yhteys tai kotona ATK-laitteisto, internet-yhteys ja tulostin.

HSL:n hinnat ovat etenkin D-vyöhykkeellä kohtuuttomia ihan kenelle vain.

Jos Kerava ei olisi liittynyt HSL:ään, bussilippu Korsosta Keravan keskustaan maksaisi noin 3,60 – 3,80 € ja VR:n junalippu noin 2,30 – 2,70 €. Mutta nyt, kun liikennettä hoitaa HSL, kertalipun hinnaksi tuleekin vyöhykeuudistuksessa 6,00 €!

Vastaavasti, ilman HSL:ää Matkahuollon kortilla sarjalipun 1/44-osa maksaisi 2,49 €, kun HSL:n kortilla arvolippu vyöhykeuudistuksen jälkeen maksaa 4,20 €.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.