Missä menevät uusien vyöhykkeiden rajat ja minkä lipun tarvitsen? HSL:n vyöhykelehti kertoo

Lehden jakelu HSL-alueen kotitalouksiin alkaa torstaina 11.4.

HSL:n 16-sivuinen vyöhykelehti kertoo uudistuksesta olennaisimmat asiat: missä vyöhykkeiden rajat kulkevat, mistä saat tiedon, mille vyöhykkeille sinun pistää ostaa lippu ja paljonko lippusi jatkossa maksavat. Lehti myös opastaa, miten käytät uusille vyöhykkeille päivitettyä kortinlukijaa ja kuinka ostat HSL-sovelluksella lipun uusille vyöhykkeille.

Lehti jaetaan kaikkiin HSL-alueen kotitalouksiin torstaista 11.4. alkaen, joten seulo loppuviikon postisi huolella ja ota tietopaketti talteen. Lehteä on ensi viikon alusta alkaen saatavissa myös joukkoliikenteen palvelupisteissä.

Lehdessä on aukeaman verran vyöhyketietoa sekä ruotsiksi että englanniksi.

Uudet vyöhykkeet tulevat käyttöön lauantaina 27.4. klo 4.30 alkaen.

Lue lisää vyöhykeuudistuksen ensimmäisestä päivästä

Uusien vyöhykkeiden verkkosivut

Kommentit

Tässä IS:ssä esitetty vyöhykekartta. Sen mukaan E-Haagan luulisi kuuluvan B-vyöhykkeeseen. Huopalahtihan,joka on B:tä, on lähempänä Hgin keskustaa.

Ihan vain esimerkkinä, miten epäloogiselta vyöhykerajat tuntuvat, jos esimerkkinä toistettu Talontie kuuluukin A-vyöhykkeeseen.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006084943.html

Jatkuu ihmettely:

Esimerkki Reittioppaan tiedosta: Talontie-Valakuja 6/Espoo = Bussilla 235 ABC/4.60€, mutta junalla
Huopalahdesta BC/2.80€.

235 bussi ei kulje A;n kautta. Miksi reittioppaan mukaan eri tiedot ja hinnat?

Puhelinpalvelussa sanottiin, että on BC!

Kumpi reittioppaan tiedoista on oikea?

Bussilinjan 235 käyttämä Talontien pysäkki on on A-vyöhykkeellä, eli bussi kulkee A-vyöhykkeen kautta. Sen vuoksi matkalle tarvitaan ABC-lippu. Junalla reitti ei sen sijaan kulje A:n kautta, joten BC-lippu riittää.

Kiitos vastauksista, mutta ei kannata jatkaa, kun vastausta ei saa, MIKSI Talontie on A:ta, kun Kultareuna ja Huopalahden asema ovat B:tä ja koko Huopalahti -> Etelä- ja Pohjois-Haagat ovat B:tä. Talontie on kaiken keskellä.

Loogisuutta ei siis ole rajoissa (lyhyen kadun. Vanhan viertotien toisessa päässä vyöhyke on B/Kultareunan pysäkki ja toisessa päässä Talontien pysäkki A-vyöhykettä ja ensimmäinen B-vyöhyke vasta Pitäjänmäessä). Viivottimella piirrettäessä melkoista mutkaa tekee vyöhykerajat ainakin E-Haagassa.

Ehkä ymmärrätte, etteivät matkustajat pysty esim. ylimalkaisten karttojen perusteella olevan varmoja mistään.

Case is closed. Ymmärrän työpaineesi!

Tässä taas hyvä esimerkki siitä miten hsl palvelee. Ei yhteenkään kirjoitukseen vastausta. Eivät ole ymmärtäneet sitä , että he ovat siellä meitä matkustajia varten eivät itseään varten. Laittakaa kaiki kysymykset s-postilla koko hsl:n johdolle yhteystiedot löytyy netista helposti. Itse yritin saada viikonloppuna sen lisälipun, mutta eipä kuljettaja osannut suomea ja periaatteen vuoksi en ala englanniksi puhumaan koska elämme suomessa ja kuskien on osattava suomeksi opastaa ja neuvoa matkustajia

Pahoitteluni, että vastaaminen kommentteihin on tällä sivulla jäänyt! Yritän paikkailla tätä nyt tässä. Sähköpostillakin voi tietenkin laittaa palautetta. Lisävyöhykelippu ostetaan kortinlukijalta samalla tavalla kuin arvolippukin. Ensin valitaan matkustusalue eli valitaan painike, jossa näkyvät kaikki ne vyöhykkeet, joilla matkustetaan. Mukaan pitää siis ottaa myös kausilipun vyöhykkeet. Sitten lippu maksetaan näyttämällä HSL-korttia lukijalle. Lukija veloittaa kortilla olevasta arvosta vain lisävyöhykelipun hinnan. Youtuben videolta näkee, miten lisävyöhykelipun ostaminen sujuu: https://www.youtube.com/watch?v=5gGV2Lqk4M8 

Jatkan esimerkkikysymyksillä: Jos menen Talontien pysäkiltä/Etelä-Haaga bussilla 235 Espooseen, se on BC, mutta jos takaisin tullessa jatkankin Talontieltä eteenpäin Hgin suuntaan, se on ABC ....MISSÄ menee B:n ja A:n raja? Kartassa ei ole kuin Ilmala/juna-asema, mutta ei bussiyhteyksien kohdalla raja-aitaa. Asiakaspalvelussa ei osattu sanoa, muuta kuin arvailla.

2) Talontie-Vantaa/Pähkinärinne = BC?

3) Talontie-Länsimäki/Vantaa, jos menee 57:lla Kontulan kautta?---Ei osune A:n puolelle missään.

Hsl:n kartat ovat epätarkkoja rajaviivoja, mistä ei selviä yksittäisten pysäkkien rajat.

"Pähkinärinne B-vyöhykkellä. Reittiopas myös näyttää, minkä lipun reitille tarvitsee."

Jaa, reittioppaan mukaan E-Haagasta (B) Vantaalle C - lipuksi ehdotetaan AB. Just, senhän pitäisi olla BC, mikäli en aivan sekaisin ole. Kaikki vaihtoehdot Talontieltä eri busseilla Vihdintietä Vantaalle antavat saman tuloksen - eikä edes "koukata" A.vyöhykkeen kautta.

Tämä tietohan ei kerro muuta kuin sen, mikä vyöhyke pitää valita liikkuessaan Hgissä (kun asuu B-vyöhykkeellä):

Plus sama asia, minkä jo monet ovat tuoneet esiin, että reittiopasta ei ole aina saatavilla!
Mutta varsinkin, kun antaa vielä väärää tietoa.

Anteeksi vaan, mutta luulin, että asiakaspalvelussa osattaisiin kertoa pysäkkikohtaisesti vyöhykerajat, mutta kukaan ei tiedä (kuten tässäkin ohjeistetaan vain reittioppaaseen.)

Minä ratkaisin asian jo odotellessani vastausta käymällä itse tarkistamasta pysäkeiltä niiden vyöhykemerkinnät. Tämä on vain mahdotonta matkuastaessa vieraaseen paikkaan. Kuljettajat eivät tiedä pysäkkikohtaisesti!!! Kuitenkin tulee sakot, jos ylittää yhdenkin pysäkin välin liikaa väärän vyöhykkeen puolelle..

ANTEEKSI, oma moka. Totta, AB-lippu on oikea, jos Pähkinärinne on vielä B-vyöhykettä, eikä BC:tä. Se, että oli "seutulippu" ja kalliimpi aikaisemmin, sekotti. Sorry.

Tästä samasta asiasta kirjoittelen eli pysäkiltä lähtiessä tietää missä on, mutta mistä saa tietää millä alueella jää pois? Kyseessä satunnainen meno eikä lähtiessä ole vielä tietoa minne kaikialle menee. Olen jossakin ja päätän lähtien käymään jossakin muualla.Esim. eilen töistä lähtiessä menin ekaksi yhteen paikkaa (se oli tiedossa etukäteen) ja sieltä seuraavaan ja vasta sen jälkeen kotiin. Oli helppoa, kun tiesi ylittävänsä kuntarajan niin mikä lippu.

Muutamia päiviä vielä riittää, että kun tietää kunnan niin tietää lipun.

Jatkossa se ei ole enää niin. Bussikuskit eivät välttämättä tiedä edes pysäkkien sijaintia. Se ei hyödytä mitään, että bussissa kerrotaan millä alueella ollaan nyt menossa, koska lippu pitää leimata sisään tullessa. Ei sitä huvikseen viitsi maksaa ylimääräisestä vyöhykkeestä.

Voi olla ensimmäisen matkustusvälin tietää mikä lippu, mutta jos vaihtaa toiseen niin miten sitten. Ja tietääkö ratikkakuski, jos kerron osoitteen mikä on vaikka ratikan jälkeen juna- ja bussimatkan päässä mikä lippu tarvitaan?

Ei varmana tiedä!

Toistetaan entistä eli kaikilla ihmisillä ei ole älykännykkää tai nettiä. Itse kuulun tähän kenellä ei ole älykännykkää.

Täällä kohta joku vastaa, että katso reittioppaasta. Sitä reittiopasta ei ole siellä pysäkillä.

Toivottavasti teidän puhelinpalvelu toimii aamusta yöhön, jotta sieltä voi kysyä neuvoa. Täytyy aina varmuudeksi ottaa henkilön nimi ylös. Samatan esim. bussissa kysyttäessä kannattaa ottaa auton numero ja linjan numeron kellonajan lisäksi.

HSL:n asiakaspalvelu vastaa kysymyksiin puhelinpalvelussa 09 4766 4000 ma-pe 7-19 ja la-su klo 9-17. Palvelupisteissä on jaossa linjakarttoja, joissa näkyvät bussilinjat ja vyöhykerajat. Myös kotiin jaetussa info-lehdessä on vyöhykekartta ja paljon muuta hyödyllistä tietoa vyöhykkeistä. Lehtiä on jaossa myös palvelupisteissä, joiden yhteystiedot löytyvät myyntipaikkahausta: https://www.hsl.fi/myyntipaikkahaku

Erittäin hyvä kirjoitus!
Muutenkin tuntuu siltä että nykyisin kaikki yritykset olettavat että jokainen henkilö on someaddikti tai muuten internetin orja ja hommannut itsellensä kaikki mahdolliset ja mahdottomat some-, netti- yms härpäkkeet.

Mutta kun näin ei ole enkä usko että vielä vuosiin tulee olemaankaan.

Silloin kun Tukholmassa oli vielä vyöhyketaksa oli mahdollista laajentaa kesken matkaa jo ostetun lipun voimassaoloa alkuperäisten ostettujen vyöhykkeiden ulkopuolelle -myös "kertalipulla" matkustettaessa. Näin tulisi olla myös HSL -alueella.

Jos homma toimi Tukholmassa niin en ymmärrä miksi se ei toimisi myös täällä.

Ei ne kuntarajatkaan olleet niin selviä. Esimerkiksi Tammiston kohdalla Vantaa koukkaa kumman etelään. Kyllä nämä kaaret ovat selkeämpiä. BC raja on pitkän matkaa Kehä III:lla. AB raja on kantakaupungin ja esikaupunkien välillä. Käpylä, Kulosaari ja Lauttasaari kuuluu A-vyöhykkeelle. Toki uusi asia voi aina olla outo. Ei se tee siitä huonoa.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.