Tekstiviestilipun ja Windows-puhelimien mobiililipun myynti päättyy 27.4.

HSL:n lippujen hinnoittelu muuttuu 27.4.2019, kun uudet vyöhykkeet korvaavat kuntarajoja noudattaneet matkustusalueet. Samassa yhteydessä tekstiviestilipun ja Windows-puhelimien mobiililipun myynti päättyy.

Uusiin vyöhykkeisiin siirryttäessä HSL yhtenäistää lippuvalikoimaa siten, että liput kelpaavat kaikissa joukkoliikennevälineissä. Nykyinen tekstiviestilippu kelpaa vain Helsingin alueella ja sielläkin vain osassa joukkoliikennettä, sillä lippu ei käy matkustamiseen kaikilla bussilinjoilla.

Tekstiviestilippu on päällekkäinen HSL-sovelluksen kertalipun kanssa. Valtaosa nykyisin käytössä olevista puhelimista on ns. älykännyköitä, joihin voi ladata HSL-sovelluksen. Myytyjen tekstiviestilippujen määrä on pudonnut jyrkästi kesästä 2018, jolloin HSL-sovellus otettiin käyttöön. Kesäkuussa 2018 tekstiviestilippuja myytiin reilut 11 000 kappaletta, kun tämän vuoden helmikuussa myytyjä lippuja oli 6 700.

HSL-sovelluksen voit ladata maksutta Android- ja iPhone-älypuhelimiin sovelluskaupasta. Sovelluksella voi ostaa lippuja kaikille HSL:n vyöhykkeille, ja liput kelpaavat kaikissa HSL:n kulkuvälineissä. Sovellus myös ohjaa suoraan reittihausta ostamaan oikean lipun. Lipun voi maksaa sovellukseen liittämällään maksukortilla tai puhelinlaskun yhteydessä. Lippujen lisäksi sovelluksesta löytyvät Reittiopas sekä liikenneuutisia käyttäjän valitsemista teemoista, esimerkiksi omista suosikkilinjoista tai työpaikka- ja asuinalueen joukkoliikennepalveluista.

Myös HSL:n mobiililippujen myynti Windows-puhelimiin päättyy uusien vyöhykkeiden tuloon. Suuren lippu-uudistuksen yhteydessä HSL joutuu toteamaan saman kuin moni muu jo aikaisemmin: Windows-puhelimiin ei enää kannata tehdä uusia päivityksiä, koska käyttäjiä on vähän. Syyskuussa 2018 HSL:n Windows-sovelluksen käyttäjiä oli 1 110, helmikuussa 2019 enää 600.

HSL-sovelluksen lisäksi HSL:n kertalippuja voi ostaa monista kioskeista ja marketeista, palvelupisteistä, automaateista ja bussinkuljettajilta. Lisäksi matkan voi maksaa HSL-kortille ladatulla arvolla.

Myynti- ja palvelupisteiden sekä automaattien yhteystiedot

Lisätietoa HSL-sovelluksesta

Kommentit

Purnaan periaatteen vuoksi.

Tekstiviestilipulla pitäisi luonnollisesti päästä kulkemaan niin kauan kuin tekstiviestijärjestelmä ylipäätään on olemassa.

Jos ihminen ei syystä taikka toisesta (vaikkapa paremman anonymiteetin vuoksi) halua käyttää matkakorttia tai hankkia (kalliimpaa ja helpommin rikkoutuvaa) älypuhelinta, tätä päätöstä pitäisi pystyä kunnioittamaan.

Toki tekstiviestilipun hinta voi perustellusti olla muilla keinoilla matkustamista kalliimpaa - mutta kulut pitäisi kaikissa maksutavoissa tehdä täysin läpinäkyviksi.

Yksittäisten lippujen ostaminen automaatista tai palvelupisteestä kortilla saatika käteisellä tulee toki monta kertaluokkaa kalliimmaksi kuin lipun tilaaminen tekstiviestillä puhumattakaan kortin lataamisesta HSL:n nettipalvelun kautta (jahka saadaan realisoitumaan).

Hinnoittelun pitäisi siis kannustaa jengiä hankkimaan lippunsa keinoilla jotka tulevat palveluntarjoajan näkökulmasta edullisimmiksi vaihtoehdoiksi.

Käytännössä pelkällä tekstiviestillä matkaavia ei liene nytkään ensimmäistäkään ja tekstiviestilippujen määrällä ei ole mitään käytännön merkitystä mihinkään - paitsi niissä poikkeustilanteissa joissa automaatit kieltäytyvät toimimasta mutta tekstiviestit skulaavat.

Tekstiviesti on osoittanut luotettavuutensa teknisenä varajärjestelmänä ja tästä tulisi ymmärtää pitää kiinni. Asteen tai useammankin kehittyneemmät tekniset ratkaisut kyykkäävät väistämättä - kyse on vain siitä kuinka usein ja kuinka pahasti.

Sellaista ilmiötä ei ole missään skenaariossa näköpiirissä, että ihmiset siirtyisivätkin suurin joukoin maksamaan liput tekstiviestinä vaikka sellainen mahdollisuus jätettäisiinkin koska useimmat kokisivat jatkossakin muut maksutavat vähemmän vaivalloisiksi (vaikka todellisuudessä näin ei olisikaan).

Näin ollen myöskään matkanteko ei tulisi hidastumaan siksi, että tekstiviestillä maksaminen tehdään mahdolliseksi myös tulevaisuuden entistäkin vikaherkemmässä teknisessä maailmassa.

Jo on outoja vaatimuksia. Jos on noin fooliohattu päässä, voi hankkia haltijakohtaisen matkakortin. Äläkä sano, että kausi siinä on kalliimpaa,koska tekstiviestilipussa ei ole mitään kautta.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.