Raide-Jokerin liikennöinnin aloittaa HKL

HSL:n hallitus päätti kokouksessaan 5.5., että hankimme Raide-Jokeri -hankkeessa rakennettavan pikaraitiolinjan ensimmäisten vuosien liikennöinnin sidosryhmähankintana HKL:ltä. Sen jälkeen kilpailutamme hankinnan.

Sopimukseen HKL:n kanssa sisältyy valmistelujakso ja optiovuodet niin, että sopimus päättyy viimeistään elokuussa 2032. Raide-Jokerin liikennöinti on tarkoitus aloittaa viimeistään vuoden 2024 kesällä. Nyt valitussa lykätyn kilpailuttamisen vaihtoehdossa käynnistämme Raide-Jokerin operoinnin HKL:n kanssa ja solmimme sen kanssa jatkosopimuksen kantakaupungin raitioliikenteen operoinnista kymmeneksi vuodeksi. 

Sopimusten solmimisen jälkeen käynnistämme kilpailutusprosessin pikaraitiolinjan operoinnista joko yksittäisenä kohteena tai yhdessä jonkin tulevan raitioliikennehankkeen kanssa.

Raide-Jokeri on suunnattoman laaja hanke. Ennen liikennöinnin aloittamista pitää rakentaa rata ja varikko sekä hankkia kalusto ja liikenteen operointi. Kaiken tämän aikatauluttaminen sujuvasti eteneväksi hankkeeksi vaatii paljon ennakointia. Teimme päätöksen liikenteen hankintatavasta jo nyt, jottei ainakaan operoinnin hankinta viivytä HSL-alueen ensimmäisen pikaraitiolinjan alkua. 

Raideliikenteen markkinoiden avaaminen kilpailulle on tärkeää, jotta voimme kehittää raideliikenteen seudullista toimintaympäristöä. Tavoitteena on kustannustehokas liikennöinti ja seudulliset ratkaisut pitkällä tähtäimellä, kun pikaraitiotieverkko laajenee kantakaupungin ulkopuolella.

Pikaraitiotie yhdistää Itäkeskuksen ja Keilaniemen

Raide-Jokeri -hankkeessa rakennetaan HSL-alueen ensimmäistä pikaraitiolinjaa, joka korvaa kuormittuneen bussilinjan 550 ja yhdistää Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen. Pikaraitiotien pituus on noin 25 kilometriä ja pysäkkipareja on 34. Suunniteltu matka-aika päätepysäkiltä toiselle on noin 62 minuuttia.

Ratainfran rakentamisesta vastaa Raide-Jokeri Allianssi. Raide-Jokeria operoidaan Roihupellon varikolta, jonka HKL rakennuttaa. HKL toimii myös kalustoyhtiönä. Linjaa liikennöidään Skoda Transtechin rakentamilla Artic XL-vaunuilla. 

 

Kommentit

Tuo väritys on kyllä aika mitäänsanomaton. Nykyisten raitiovaunujen vihreä-keltaista ja runkolinjabussien oranssi-valkoista värimaailmaa yhdistäen olisi luullut löytyvän näyttävämpi ulkonäkö, joka kertoisi kyseessä olevan vähän ripeämpi runkolinjaratikka.

Raide-Jokerin sanominen Suomen ensimmäiseksi pikaraitiolinjaksi on hieman valetta, sillä Tampereen ratikka aloittaa liikennöinnin todennäköisesti ensin.

Ei ollut tarkoitus puhua muunneltua totuutta, uutista on nyt korjattu pikaraitioteiden järjestyksen osalta.

Ja aloittaa muuten ihan reilusti ennen raidejokeria.
Rata valmistuu kokonaisuudessaan Tampereella tänä vuonna, ja ensimmäinen vaunu saapuu syksyllä koeajoon.

Tosin puhuttiin kummasta tahansa noista, "pika"raitiotiestä puhuminen säälittävine Tampereen juuri ja juuri yli 20 km/h keskinopeudella ja Helsingin 25 km/h keskinopeudella on lähinnä säälittävää. Pikkaisen nopeampia nuo toki ovat kuin Helsingin nykyratikan matelu, mutta säälittävän hitaita yhtä kaikki.

Tuo "pika"han tulee vanhoja linjoja harvemmasta pysäkkivälistä. Silti pysäkkien välimatka sen verta lyhyt, etten ainakaan itse kaipaa vauhdikkaita kiihdytyksiä (ja vielä vauhdikkaampia jarrutuksia) keskinopeuden nostamiseksi. Näistä on bussilinjoilla tarpeeksi epämukavia kokemuksia. Onneksi nykyisin huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmin.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.