Ratikka- ja metromatkustajat sekä A-vyöhykkeen asukkaat tyytyväisimpiä joukkoliikenteeseen

Matkustajista 87 prosenttia on erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen Helsingin seudulla. Liikennevälineistä kaikkein tyytyväisimmät matkustajat ovat raitiovaunuissa ja metrossa, ja vyöhykkeistä parhaat arvosanat annetaan A-vyöhykkeellä. Asia selviää syksyllä 2019 toteuttamastamme asiakastyytyväisyystutkimuksesta.

Matkustajat antoivat joukkoliikenteelle yleisarvosanan 4,12 asteikolla yhdestä viiteen. Tyytyväisten matkustajien osuus nousi yhdellä prosenttiyksiköllä keväästä 2019.

Metron tyytyväisyys palannut lähes vuoden 2017 tasolle

Raitiovaunu- ja metromatkustajista erittäin tai melko tyytyväisiä oli 89 prosenttia. Eri liikennemuotojen välillä ei kuitenkaan ollut suuria eroja, sillä lähijunissa luku oli 85 prosenttia ja busseissa 86 prosenttia.

Metrossa tyytyväisyys on palannut lähes samalle tasolle kuin ennen metron laajenemista Matinkylään marraskuussa 2017. Silloin metron tyytyväisten osuus oli 91 prosenttia. Alimmillaan lukema kävi keväällä 2018, jolloin se oli 75 prosenttia. Syksyllä 2019 etenkin tyytyväisyys metron täsmällisyyteen ja matkanteon sujuvuuteen ja helppouteen parani.

Raitiovaunuliikenteessä tyytyväisyys on korkealla tasolla siitä huolimatta, että Hämeentien uudistustyömaa on aiheuttanut merkittäviä poikkeusreittejä Helsingin itäisessä kantakaupungissa. Vaikuttaisi siltä, että elokuun 2017 linjastouudistus on parantanut raitiovaunujen asiakaskokemusta.

Kaikkein tyytyväisimmät matkustajat A ja B-vyöhykkeillä

Syksyn 2019 asiakastyytyväisyystutkimuksessa mitattiin ensimmäistä kertaa eri vyöhykkeillä asuvien matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen. Kaikkein korkein tyytyväisten osuus oli A-vyöhykkeellä, missä arvosanan 4 tai 5 antoi 91 prosenttia matkustajia. Luku oli korkea myös Länsi-Vantaan B-vyöhykkeellä (90 %) ja Helsingin, Espoon ja Kauniaisten B-vyöhykkeellä (89 %).

Tyytyväisten osuus oli matalin D-vyöhykkeellä (75 %), Helsingin C-vyöhykkeellä eli Östersundomin alueella (77 %) ja Espoon C-vyöhykkeellä (80 %).

Vyöhykkeistä saatavilla olevaan tietoon oli tyytyväisiä 78 prosenttia matkustajista – osuus oli korkein busseissa (80 %) ja metrossa (78 %).

Kolme neljästä matkustajasta koki ABCD-vyöhykkeiden lippuvalikoiman vastaavan heidän tarpeitaan. Tyytyväisimpiä olivat bussi- ja metromatkustajat (78 %), vähiten tyytyväisiä raitiovaunumatkustajat (62 %).

Asiakastyytyväisyyttä mitataan ympäri vuoden

Mittaamme matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen lähes ympärivuotisella kyselytutkimuksella, jota tehdään arkisin maanantaista torstaihin kello 6–18 ja perjantaisin kello 6–16. Syksyllä 2019 tutkimukseen osallistui runsaat 28 000 matkustajaa busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa. Vastaukset painotetaan linjoittain nousijamäärien perusteella.

Kommentit

Kyselyn tulos lienee todellista positiivisempi, koska se on tehty julkisissa liikennevälineissä ja jättää ulkopuolelle juuri tyytymättömimmät, jostka käyttävät liikkumiseen omaa autoaan. Ymmärrettävää, että tyytyväisten osuus oli matalin D-vyöhykkeellä, Helsingin C-vyöhykkeellä eli Östersundomin alueella ja Espoon C-vyöhykkeellä, joiden viime mainittujen alueiden asukkaista ja julkisen liikenteen käyttäjistä merkittävää osaa vyöhykeuudistus kohtelee epäoikeudenmukaisesti. Miten voisi olla tyytyväinen esimerkiksi eteläisen Espoon liikenteeseen etäisyydellä 15-20 km Hgin keskustasta, kun matka-aika tuplaantui - osalla jopa lähes triplaantui - ja lipun hinta on moniin B-alueen vyöhykkeisiin nähden perusteettoman korkea. Matka-ajan kasvua 15-20 km etäisyydellä Helsingin keskustasta aiempien vuosien 35 minuutista nykyiseen metro/liityntäliikenteen aikaiseen 50-60 minuuttiin ja joillakin yli tuntiin, ei parhaalla tahdollakaan voi pitää kasvavien alueiden edistyksellisenä kehityssuuntana.

Uudistus oli odotettu ja onnistunut, minkä myös kyselyn hyvät tulokset osoittavat. Kiitos HSL!

Metrossa matkustaminen on todella tukalaa kesät talvet puuttuvan ilmastoinnin takia. Ilmankosteus ja lämpö ovat todella korkeita. Aiotteko tehdä asialle jotakin?

Yhden vyöhykkeen liput pitää saada myös A vyöhykkeelle. Hinnannousu 1,70€ >2,80 on törkeä. Siksi käytän nykyisin autoa yhä enemmän. Keskustassa pysäköintiin tulee halvemmaksi.

Samaa mieltä edellisten kanssa. Liikenneyhteydet ja mobiililippu hyviä. A-vyöhykkeen hinnan kaksinkertaistaminen oli todella törkeää. Eikö tämä arvostelu näkynyt lainkaan A-vyöhykeläisten korkeassa tyytyväisyysasteessa, jota allvvivattu artikkelissa.

Näkyi. Tyytyväisimpiä palveluihin. Mutta lippuihin tyytymättömämpiä olivat spåramatkustajat, eli A-vyöhykeläiset. Oli vaan kirjoitettu tuonne sisään, ettei tarttis asialle tehdä mitään.

Ratikkalipun hinnankorotus 1,70e > 2,80e oli törkeä, muutoin olen tyytyväinen esim. mobiililippuun ja vyöhykejakoon. Tosin en ole käyttänyt kuin täällä ytimessä, jos en ole jaksanut kantaa ostoksia himaan. En tiedä, kannustaako kova kertahinta kävelemään, itse tykkään yleensä kävellä.

Tarvitaan ehdottomasti yhden vyöhykkeen lippu, koska jos matkustat lyhyehkön matkan vain yhdellä vyöhykkeellä on nykyinen hinta 2,80 € kohtuuton. Useimilla on auto käytettävissään BCD vyöhykkeillä. Matkustaessasi esimerkiksi Tikkurilasta Korsoon 2 henkilöä edestakainen matka 11,20 €. Tuolla hinnalla ostat 7 litraa polttoainetta ja nykyautolla sillä määrällä ajaa 120 km. Jopa kahden vyöhykkeen alueella matkustaminen tulee edullisemmaksi kuin julkinen liikenne. Lisäksi sisäiset linjat kiertelevät ja kaartelevat sinne tänne jolloin matka aika esimerkiksi Mellunmäestä Tikkurilaan on puolituntia vähintään. Matkalipun hinta pitäisi olla nimellinen 20 senttiä matka , jolloin julkisten käyttöä voisi harkita. Julkinewn liikenne pitäisi olla yhteiskunnann kustantama. Kun auto on hankittu, turha laskea pääoma kuluja.Matka tulee edullisemmaksi omalla autolla kuin julkisilla ja aikaa säästyy kun pääsee ovelta ovelle.

Olen kerran käyttänyt B-vyöhykettä. Minulle ei ole ollut siitä AB-lipusta vastaavaa hyötyä.
Alennus kertamaksusta 70+ ikäisille vaatii parannusta siten, että voimassaoloaika on läpi vuorokauden. Nykyinen aikaraja ei vastaa tarpeita.

AB-vyöhykeuudistus on parasta, mitä on vuosiin tapahtunut.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.