Uusi runkolinja 200 aloittaa Elielinaukion ja Espoon keskuksen välillä elokuussa

HSL:n runkolinjat saavat jatkoa elokuussa, kun runkolinja 200 aloittaa liikenteen Elielinaukiolta Leppävaaran kautta Espoon keskukseen. Runkolinja perustetaan linjan 235 pohjalle. Bussit kulkevat linjalla entistä sujuvammin: kyytiin voi nousta myös keskiovesta, bussit saavat liikennevaloetuuksia ja pysäkkejä on hieman aiempaa harvemmassa.

Pääkaupunkiseudun seuraava runkolinja aloittaa syysliikenteeseen siirryttäessä 10.8., kun nykyisen linjan 235:n korvaava uusi runkolinja 200 (Elielinaukio – Pitäjänmäki – Leppävaara – Karakallio – Jorvi – Espoon keskus) aloittaa.  

Bussien väri vaihtuu oranssiksi, sisään voi astua myös keskiovista ja voimassa olevaa lippua ei tarvitse näyttää kuljettajalle tai kortinlukijalle. Reitin varrella parannetaan pysäkkejä ja liikennevaloetuuksia. Näyttölaitteita tulee pysäkeille lisää. 

Runkolinjan nopeuttamiseksi bussit eivät pysähdy kaikilla pysäkeillä.  Linja 200 pysähtyy matkan varrella 32 pysäkillä. Linjaan 235 verrattuna jää runkolinjalta pois Espoon suuntaan 12 ja Helsingin suuntaan 10 pysäkkiä. Poistuvien pysäkkien valintaan ovat vaikuttaneet matkustajamäärät ja tärkeys vaihtopysäkkinä. Pysäkit, joilla runkolinja pysähtyy, varustetaan oranssein katosreunuksin. 

Uusi runkolinja liikennöi maanantaista lauantaihin noin klo 5-23 ja sunnuntaisin noin klo 6-23. Vuoroväli päivällä on tasainen 10 minuuttia, aikaisin aamulla, iltaisin ja sunnuntaisin harvempi. Öisin liikennöidään linjaa 235N Lähderannan kautta Kuurinniittyyn kuten tähänkin asti. 

Runkolinja 200 sisältyi Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastosuunnitelmaan, joka muilta osin otettiin käyttöön elokuussa 2019. Runkolinja aloittaa vuotta myöhemmin, koska siihen sisältyy mm. infratoimenpiteitä. Infratoimenpiteitä ja esimerkiksi linjan käyttöön tulevia pysäkkejä on suunniteltu Espoon, Helsingin ja Kauniaisten kaupunkien kanssa. 

Runkolinjat ovat tiheästi kulkevia linjoja, jotka tarjoavat selkeitä ja sujuvia yhteyksiä eri aluekeskusten ja muiden tärkeiden kohteiden välillä. HSL-alueella on ennestään metron ja junien lisäksi neljä runkolinjaa, joita ajetaan busseilla. Runkolinjoja on vaivatonta käyttää, kun reitit ovat selkeitä, vuoroväli tiheä ja pysäkki-informaatio korkeatasoista. 

Kun joukkoliikenne perustuu runkolinjastoon, vaihtojen määrä saattaa kasvaa. Matkoista tulee kuitenkin entistä sujuvampia, kun vuorovälit ovat tiheitä ja vaihtopaikat korkeatasoisempia. HSL panostaa jatkuvasti kuntien kanssa tärkeiden vaihtopaikkojen kehittämiseen. Runkolinjoilla vuoroväli pysyy myös tasaisempana verrattuna useaan erilliseen linjaan, ja sisääntuloväyliltä tutut bussiletkat vähenevät. Runkolinjojen myötä myös poikittaisliikennettä pystytään kehittämään aivan eri tavalla kuin hajanaisemmalla linjaverkolla. Myös bussikalusto on korkeatasoista. 

Lisää runkolinjoja on odotettavissa HSL:n runkolinjastrategian mukaisesti. Seuraavien runkolinjojen perustamisesta on jo päätetty: 

  • Vantaan poikittainen runkolinja 570 Mellunmäki - Hakunila – Tikkurila – Lentoasema 
  • Runkolinja Eirasta Töölön kautta Munkkivuoreen ja Myyrmäkeen  
  • Runkolinja 40 Elielinaukiolta Haagan kautta Kannelmäkeen 

Nämä aloittavat liikenteen syksyllä 2021. Lisäksi Espoon ja Vantaan välille on suunnitteilla kaksi eri poikittaista runkolinjaa, jotka aloittavat myöhemmin, ja myös Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän suunnat saavat aikanaan runkolinjat Helsingin keskustasta. 

Kartta runkolinjasta 200 (kartat avautuvat suurempaan ikkunaan kuvaa klikkaamalla):

runkolinja 200 kartta

Luettelo runkolinjan 200 käyttämistä ja poistuvista pysäkeistä (pdf)

 

Runkolinja 200 ja pysäkit reittijanalla:

Runkolinjan 200 linjajana ja pysäkit

 

Runkolinjakartta 10.8. alkaen:

Runkolinjakartta elokuu 2020 alkaen

Kommentit

Kovin harmillista, että Pääskyskujan pysäkki jätetään välistä linjalla 200. Vaihtoehdot ovat kävellä viimeiset puoli kilometriä bussin reittiä eteenpäin tai taaksepäin tai vaihtaa bussia yhden pysäkin takia Kilon risteyksessä vai onko järkevämpää unohtaa koko 200 ja käyttää vain junaa ja jotain muuta bussia Leppävaarasta.

Poistuuko Gransinmäenportin lännen suunnan pysäkki käytöstä kokonaan? Alkaako 550:kin pysähtyä Henrikintien pysäkillä, sillä on epäloogista, jos kahden runkolinjan yhteisosuudella toinen pysähtyy tietyllä pysäkillä, mutta toinen ei.

Gransinmäenportti lännen suuntaan (E1056)  jää vain yölinjan 235N käyttöön, mutta hieman pohjoisempana Vanhaa Maantietä kulkee lukuisia linjoja.
Henrikintien pysäkkiparilla pysähtyvät 10.8. alkaen molemmat runkolinjat, 200 ja 550.

Täällä Pajamäessä heikennetään merkittävästi yhteyksiä uusien runkolinjojen myötä. 39 ja 200 tulevat porhaltamaan ohi, 59 jatketaan Konalaan ja 14 harvennetaan. Miksi siis HSL haluaa lisätä henkilöauton käyttöä? Eli milloin tehdään päätökset a) linjan 14 vuorovälin tihentämisestä b) Talin siirtolapuutarhan pysäkkien muuttamisesta runkopysäkeiksi tai jos mikään näistä ei käy niin c) kampanjasta jonkin autotalon kanssa jolla nykyiset näiden linjojen käyttäjät saavat alennusta uuden henkilöauton hankinnasta?

Linjan 59 päätepysäkin siirtyessä syksyllä 2021 Pajamäestä Malminkartanoon osana Helsingin poikittaislinjastosuunnitelmaa Pajamäkeen jäävät edelleen linjat 14 ja 201. Linjan 14 eteläinen päätepysäkki siirtyy kuitenkin Hernesaaresta Kampin terminaaliin, jonne ajetaan jatkossa reittiä Paciuksenkatu – Linnankoskenkatu – Mechelininkatu – Rautatiekadut. Linjan numero saattaa tässä yhteydessä muuttua, mutta vuorovälien tihentämiselle ei ole perusteita Pajamäen nousijamäärien valossa.

Viimeistään Raide-Jokerin aloittaessa runkolinjojen pysäkki siirtyy Takkatieltä Talin siirtolapuutarhan kohdalle, ja palvelee täten paremmin pajamäkeläisiä. Kuten jo mainittu, myös pikaraitiotielle tulee pysäkki tähän.

Mutta toisaalta taas Raide-Jokeri tulee saamaan pysäkin Pajamäen kohdalle.

Toivoisin, ettei HSL systemaattisesti heikentäisi pajamäkeläisten bussiyhteyksiä. Aiemmin on ilmoitettu, että bussin 59 päätepysäkki poistetaan Pajamäestä ja mahdollisesti myös 14:n päätepysäkki. Nyt uusi linja 200 ei pysähdy Pajamäkeä lähinnä olevalla Talin siirtolapuutarhan pysäkillä, missä 235 tähän asti on pysähtynyt. Jättäkää ainakin 14 Pajamäkeen, ja mielellään sen vuoroväliä saisi tihentää, kun kerran 59 poistuu.

Eikö Karamäen/Karanristin ja Rastaskukkulan/Poutahaukanpolun pysäkit voisi nimetä vain jommalla kummalla nimellä sekaannuksien välttämiseksi? Helpottaisi myös reittioppaalla suunnistamista.

Miksi muuten Hesperianpuisto kirjoitetaan pysäkeissä erikseen, kun Elielinaukiokin kirjoitetaan yhteen? Sama koskee raitiolinjalla 4 Laajalahden- ja Munkkiniemenaukioita: ne on pysäkeissä kirjoitettuna erikseen, vaikka Kotus ohjeistaa toisin (ks. http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/selaus/1738/ohje/448#erilleen).

Rastaskukkulan ja Puotahaukanpolun pysäkit ovat sen verran erikseen, että on katsottu, että niillä on hyvä olla omat nimet. Kararistin pysäkkipari taas on Turuntiellä ja Karamäen Lähderannantiellä, joten tähän päädytty selkeyden kannalta. Pysäkkien nimiasioissa tehdään yhteistyötä kuntien kanssa, mutta päätösvalta on kunnilla.Mainittujen Helsingin pysäkkien nimien osalta kirjoitusasu määräytyy siten miten kaupunkikin ne kirjoittaa, kartta.hel.fi

Minkä ihmeen takia Ruskeasuon varikon pysäkki säilytettiin? Se on todella lähellä Ruskeasuon pysäkkiä, ja reittiopas ehdottaa jo vaihtot Talontien pysäkin kautta.

Nyt kustaan asiakasta linssiin. Koronakiihkossa vuoroväli sunnuntaisin muuttuu 235:n 10 minuutista 200:n 15 minuuttiin. Suurempi säästö tulisi siitä että koko HSL:n henkilökunta lomautettaisiin kahden kuukauden ajaksi. Miksi halutaan karsia palvelutasosta ennen kuin HSL on lomauttanut omaa henkilöstöä sekä suorittanut irtisanomisia. Se kuitenkin näkyy asiakkaalle vähemmän kuin vuorotarjonnasta leikkaaminen.

Millä tavalla vaihtopaikat ovat korkeatasoisempia kuin nyt? Onko luvassa kenties lämmitetyt odotustilat?

HSL:n vyöhykekartassa B- ja C-vyöhykkeiden raja on Petas-pysäkin jälkeen, mutta runkolinjan 200 reittikaaviossa C-vyöhyke alkaa jo Viherlaaksossa Kavallinmäki-pysäkistä alkaen.

Kiitos huomautuksesta! B- ja C- vyöhykkeiden raja menee tosiaan Petaksen ja Jorvin pysäkkien välissä (ylin kartta oikein). Korjaamme kaaviokartat ensi tilassa.

12.5.: kartat on nyt korjattu

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.