Uusi runkolinja 200 aloittaa Elielinaukion ja Espoon keskuksen välillä elokuussa

HSL:n runkolinjat saavat jatkoa elokuussa, kun runkolinja 200 aloittaa 10.8.2020 liikenteen Elielinaukiolta Leppävaaran kautta Espoon keskukseen. Runkolinja perustetaan linjan 235 pohjalle. Bussit kulkevat linjalla entistä sujuvammin: kyytiin voi nousta myös keskiovesta, bussit saavat liikennevaloetuuksia ja pysäkkejä on hieman aiempaa harvemmassa.

Runkolinja 200 ajaa reittiä Elielinaukio – Pitäjänmäki – Leppävaara – Karakallio – Jorvi – Espoon keskus ja korvaa linjan 235 .  

Bussien väri vaihtuu oranssiksi, sisään voi astua myös keskiovista ja voimassa olevaa lippua ei tarvitse näyttää kuljettajalle tai kortinlukijalle. Reitin varrella parannetaan pysäkkejä ja liikennevaloetuuksia. Näyttölaitteita tulee pysäkeille lisää. 

Runkolinjan nopeuttamiseksi bussit eivät pysähdy kaikilla pysäkeillä.  Linja 200 pysähtyy matkan varrella 32 pysäkillä. Linjaan 235 verrattuna jää runkolinjalta pois Espoon suuntaan 12 ja Helsingin suuntaan 10 pysäkkiä. Poistuvien pysäkkien valintaan ovat vaikuttaneet matkustajamäärät ja tärkeys vaihtopysäkkinä. Pysäkit, joilla runkolinja pysähtyy, varustetaan oranssein katosreunuksin. 

Uusi runkolinja liikennöi maanantaista lauantaihin noin klo 5-23 ja sunnuntaisin noin klo 6-23. Vuoroväli päivällä on tasainen 10 minuuttia, aikaisin aamulla, iltaisin ja sunnuntaisin harvempi. Öisin liikennöidään linjaa 235N Lähderannan kautta Kuurinniittyyn kuten tähänkin asti. 

Runkolinja 200 sisältyi Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastosuunnitelmaan, joka muilta osin otettiin käyttöön elokuussa 2019. Runkolinja aloittaa vuotta myöhemmin, koska siihen sisältyy mm. infratoimenpiteitä. Infratoimenpiteitä ja esimerkiksi linjan käyttöön tulevia pysäkkejä on suunniteltu Espoon, Helsingin ja Kauniaisten kaupunkien kanssa. 

Runkolinjat ovat tiheästi kulkevia linjoja, jotka tarjoavat selkeitä ja sujuvia yhteyksiä eri aluekeskusten ja muiden tärkeiden kohteiden välillä. HSL-alueella on ennestään metron ja junien lisäksi neljä runkolinjaa, joita ajetaan busseilla. Runkolinjoja on vaivatonta käyttää, kun reitit ovat selkeitä, vuoroväli tiheä ja pysäkki-informaatio korkeatasoista. 

Kun joukkoliikenne perustuu runkolinjastoon, vaihtojen määrä saattaa kasvaa. Matkoista tulee kuitenkin entistä sujuvampia, kun vuorovälit ovat tiheitä ja vaihtopaikat korkeatasoisempia. HSL panostaa jatkuvasti kuntien kanssa tärkeiden vaihtopaikkojen kehittämiseen. Runkolinjoilla vuoroväli pysyy myös tasaisempana verrattuna useaan erilliseen linjaan, ja sisääntuloväyliltä tutut bussiletkat vähenevät. Runkolinjojen myötä myös poikittaisliikennettä pystytään kehittämään aivan eri tavalla kuin hajanaisemmalla linjaverkolla. Myös bussikalusto on korkeatasoista. 

Lisää runkolinjoja on odotettavissa HSL:n runkolinjastrategian mukaisesti. Seuraavien runkolinjojen perustamisesta on jo päätetty: 

  • Vantaan poikittainen runkolinja 570 Mellunmäki - Hakunila – Tikkurila – Lentoasema 
  • Runkolinja Eirasta Töölön kautta Munkkivuoreen ja Myyrmäkeen  
  • Runkolinja 40 Elielinaukiolta Haagan kautta Kannelmäkeen 

Nämä aloittavat liikenteen syksyllä 2021. Lisäksi Espoon ja Vantaan välille on suunnitteilla kaksi eri poikittaista runkolinjaa, jotka aloittavat myöhemmin, ja myös Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän suunnat saavat aikanaan runkolinjat Helsingin keskustasta. 

Kartta runkolinjasta 200 (kartat avautuvat suurempaan ikkunaan kuvaa klikkaamalla):

runkolinja 200 kartta

Luettelo runkolinjan 200 käyttämistä ja poistuvista pysäkeistä (pdf)

 

Runkolinja 200 ja pysäkit reittijanalla:

Runkolinjan 200 linjajana ja pysäkit

 

Runkolinjakartta 10.8. alkaen:

Runkolinjakartta elokuu 2020 alkaen