Työmatkaetu vähentää liikkumisen päästöjä – näin R-kioski Oy kannustaa henkilöstöään

Kun R-kioski Oy muutti uusiin tiloihin Espoon Leppävaaraan, jokainen sai tilaisuuden miettiä työmatkaliikkumisensa tapoja uusiksi. Julkisen liikenteen työmatkaetu madaltaa kynnystä vähäpäästöiseen matkustamiseen.

R-kioski-kuva.png

Muutos on nähty heti ensimmäisinä kuukausina edun käyttöönoton jälkeen: Aiemmin moni istui aamuruuhkissa omassa autossaan, nyt HSL:n työmatkaetua käyttää jo 60 % henkilökunnasta.

Aivan kuten kioskien asiakkaat voivat valita mielensä mukaan kahvikupin, suklaapatukan tai hodarin, on tukiorganisaation työntekijöiden voitava valita itselleen parhaat tavat töihin kulkemiseen, ajattelee R-kioski Oy:n toimitusjohtaja Teemu Rissanen:

“Joukkoliikenteen lippujen tarjoaminen on yksi etu muiden joukossa. Otimme muuton yhteydessä käyttöön myös työsuhdepyörät. Jokainen yritys on erilainen, mutta me uskomme yksilön valinnanvapauteen. Kun kukin löytää itselleen sopivan tavan toimia, pääsemme hyvään lopputulokseen.”

Yhdessä työskentely mahdollistaa uuden kehittämisen


R-kioski Oy:n tukiorganisaatiossa työskentelee valtakunnallisesti sata henkilöä, joista noin 90 pitää asemapaikkaansa Espoossa. 

“Itsenäiset R-kauppiaat palvelevat kioskeilla ylintä johtoamme eli asiakkaita. Meidän tehtävämme on auttaa kauppiaita menestymään”, Rissanen kertoo.

Varsinkin kenttämyynnin työntekijät liikkuvat paljon kauppiaiden luona. Muissa tukitoiminnoissa, kuten taloushallinnossa, työskennellään toisinaan etänä, mutta paljon myös toimistolla.

“Kun korona-aika vei asiantuntijat etätöihin, R-kioskeilla lähes 2500 myyjän ja kauppiaan joukko jatkoi asiakkaiden palvelemista kasvokkain. Haluamme olla aina lähellä asiakasta. Siksi meillä tukiorganisaatiossakin tehdään työtä pääsääntöisesti joko kioskeilla tai yhdessä toimistolla. Uutta voi kehittää silloin aivan eri tavalla kuin etätyössä.”

Lue myös: Arjen helpottaminen kannustaa hybridityötä tekevän toimistolle

Toimisto hyvien liikenneyhteyksien äärellä


Muutto Leppävaaraan toi ärräläiset juna-, bussi- ja henkilöautoliikenteen solmukohtaan. Aivan vierestä huristaa
pikaratikka. Kioskien tavoin tukiorganisaatiokin on nyt siellä, missä ihmiset liikkuvat. 

“Olisimme voineet hyötyä työmatkaedusta jo aiemmin, mutta nyt sen lanseeraamiseen oli erityisen hyvä hetki. Jokainen joutui joka tapauksessa miettimään uusiksi, millä tavalla kulkee mieluiten töihin”, Rissanen kertaa. 

R-kioski Oy:n malli yhdistää valinnanvapautta ja vahvoja kannustimia. Mitä enemmän liikkuu julkisilla, sitä enemmän työnantaja tukee sitä taloudellisesti. 

  1. Työntekijä, joka ei tarvitse omaa parkkipaikkaa, saa valita jatkuvasti voimassa olevan kausilipun. Sitä voi käyttää kodin ja työpaikan välisillä vyöhykkeillä rajattomasti myös vapaa-ajalla.
  2. Työntekijä, joka käyttää mieluummin omaa autoa ja parkkiruutua, voi saada käyttöönsä joustavaa saldoa. Saldolla voi ostaa HSL:n kertalippuja silloin kun itselle sopii.

Työmatkaedun hallinnointi käy näppärästi HSL:n yritysportaalissa. Portaalilla voi olla yrityksessä yksi tai useampi pääkäyttäjä. R-kioskin kohdalla tietoja päivittää yksi henkilö. 

Työntekijälle edun käyttöönotto on helppoa: riittää, että ilmoittaa pääkäyttäjälle minkä tyyppisen edun valitsee. Pian sen jälkeen etu toimii omassa HSL-mobiilisovelluksessa. Pääkäyttäjä puolestaan saa portaalista tarpeelliset koontiraportit palkkahallintoa varten.

Lue myös: Työmatkaetu: Infopaketti työnantajalle

Saldo kannustaa kokeilemaan kestävämpää liikkumista


“On sanomattakin selvää, että meillä kaikilla on iso työ tehtävänä vastuullisuuden saralla. Yksi toimenpide monien muiden joukossa on se, että kannustamme työntekijöitä liikkumaan mahdollisimman vähäpäästöisin keinoin”, Rissanen sanoo. 

Hän näkee, että joustava saldo kannustaa joukkoliikenteen kokeilemiseen myös heitä, jotka nyt kulkevat töihin omalla autolla. Jos kotiovelta pääseekin konttorille julkisilla yllättävän helposti, auto voi käydä lopulta tarpeettomaksi.

Ja kun parkkipaikkoja tarvitaan vähemmän, saadaan sivutuotteena myös kustannussäästöjä. Kestävien liikkumisen tapojen tukeminen on yrityksen näkökulmasta näet selvästi edullisempi vaihtoehto pysäköintiruutujen vuokriin verrattuna.

Kaikki lähtee kuitenkin työntekijöiden arvostamisesta, Rissanen painottaa.

“Harva haluaa tulla pakotetuksi valmiiseen muottiin. Jos ottaisimme parkkipaikat pois käytöstä ja antaisimme jokaiselle kyselemättä jatkuvan kausilipun, työntekijällä ei olisi aitoa vapautta valita hänelle sopivinta tapaa työmatkojen tekoon.”

Tulevaisuuden rekrytointivaltti


“Milloin ihmiset ovat erityisen stressaantuneita? Autossa liikenneruuhkassa seisoessaan. Jos yhteydet ovat hyvät, voit päästä nopeammin perille julkisilla liikennevälineillä. Ehkä haet matkan varrelta vielä R-kioskilta kupin kahvia. Sellainen aamu antaa lähtökohdat parempaan työpäivään”, Rissanen kuvailee.

Yksilötasolla työmatkaetu tuo päiviin lisää sujuvuutta. Yrityksen tasolla hyödyt liittyvät työhyvinvointiin ja mitattaviin vastuullisuustekoihin.

“Näemme, että työsuhdematkalippu vahvistaa myös työnantajamielikuvaa, niin nykyisten kuin potentiaalisten uusien työntekijöiden silmissä”, Rissanen lisää. 

Tutkimustulokset vahvistavat, että joukkoliikenteeseen kannustaminen on rekrytointivaltti etenkin 19–35 -vuotiaiden silmissä.

Työmatkaedun hyödyt työntekijälle:

  • Työmatkaetu helpottaa arkista liikkumista
  • Työnantajan maksama matkalippu on hybridityöntekijälle konkreettinen porkkana toimistolle lähtöön
  • Verotonta etua jopa 3400€ asti – kaikki HSL työmatkaedun kausilippuvaihtoehdot jäävät selkeästi tämän rajan alapuolelle

Työmatkaedun hyödyt työnantajalle:

  • Etu lisää työhyvinvointia ja vahvistaa työnantajamielikuvaa
  • Työmatkaliikenteen päästöt vähenevät
  • Työmatkaedun kustannukset voi vähentää yrityksen verotuksessa

Herättää kiinnostusta Pohjoismaissa ja Baltiassa


Toimitusjohtajana Teemu Rissanen tapaa usein kollegoitaan R-kioskin kansainvälisistä sisarketjuista.

“Yllätyin siitä, miten positiivisen vastaanoton työmatkaetu sai, kun kerroin siitä heille. Muissa Pohjoismaissa ja Baltiassa tämän tyyppinen etu ei liene vielä niin yleinen kuin meillä Suomessa, ja se herätti paljon kiinnostusta.”

Työmatkaetu otettiin käyttöön R-kioski Oy:lla vasta äskettäin, mutta yhtiön yhteistyöllä HSL:n kanssa on pitkä historia. Digisovellusten aikanakin moni kaupunkilainen käy mielellään lataamassa matkakorttiaan lähikioskilla. Uusin luku yhteistyössä on osa pitkää jatkumoa, näkee Rissanen:

“Mikään ei ole sattumaa. Olemme olleet 113 vuotta kiskojen ja julkisen liikenteen yhteyksien äärellä, ja siellä haluamme olla jatkossakin.”

Millainen työmatkaetu sopii parhaiten työntekijöillesi? Etsitään toimivin ratkaisu yhdessä

Jätä yhteystietosiTilaa heti