Vertailu vuoden 2015 tutkimukseen

Satamat ovat liikennejärjestelmän erityiskohteita, joiden maaliikenteen sujumiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Satamiin saapuu ja niistä poistuu laivojen saapumis- ja lähtöaikojen mukaan kerralla suuri määrä ihmisiä. Saattoliikenne on vaikea järjestää, koska tilaa on vähän.

Lisäksi raskas tavaraliikenne tekee liikenneympäristöstä haastavan niin katuverkon kuormituksen kuin liikenneturvallisuudenkin kannalta.

Helsingin seudun asukkaiden liikkumista tutkitaan muun muassa Helsingin seudun liikenteen (HSL) toteuttamalla Liikkumistutkimuksella, Helsingin kaupungin Liikkumistottumustutkimuksella sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin valtakunnallisella henkilöliikennetutkimuksella.

Kyseiset tutkimukset eivät yksinään tuota kokonaiskuvaa seudulla tapahtuvasta liikkumisesta vaan erityiskohteissa, kuten satamissa ja lentoasemalla, on tarpeen tehdä täydentäviä tutkimuksia, sillä niihin kohdistuu runsaasti myös seudun ulkopuolella asuvien matkoja.

Tämän tutkimuksen tärkeimpänä tavoitteena oli selvittää, mistä ja millä kulkutavalla matkustajat saapuvat Helsingin matkustajasatamiin laivamatkalle lähtiessään. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin suorahaastatteluina.

Tässä artikkelissa kuvataan toimintaympäristön muutokset niin satamassa kuin liikennejärjestelmässä niiltä osin kun ne vaikuttavat satamaan saapuvaan matkustajaliikenteeseen sekä verrataan tutkimuksen tuloksia edelliseen, vuoden 2015 Satamien matkustajaliikennetutkimukseen (HSL, 16/2016).

Vuoden 2022 tutkimuksessa haastateltiin matkustajia arkisin ja viikonloppuisin, kun vuonna 2015 haastatteluja tehtiin ainoastaan arkipäivinä. Siten vertailua varten vuoden 2022 aineistosta on rajattu tarkasteluun ainoastaan arkipäivien vastaukset.

Vuosien 2015 ja 2022 tulosten vertailua

Yhteenveto ja päätelmät

Koronapandemia ja toimintaympäristön muutokset satamissa eivät ole aiheuttaneet merkittäviä muutoksia satamien matkustajaliikenteeseen. Suurimmat muutokset on nähtävissä kulkutapajakaumassa, jossa henkilöauton osuus kasvoi verrattuna vuoteen 2015.

Sekä vuonna 2015 että vuonna 2022 noin 40 % matkustajista saapui satamaan Helsingistä ja lähes 20 % muualta pääkaupunkiseudulta.

Muualta Uudeltamaalta saapuneiden osuus oli laskenut hieman ollen 10 % syksyllä 2022. Vastaavasti muualta Suomesta matkansa aloittaneiden osuus oli kasvanut noin 30 prosenttiin. Ulkomailta saapuneiden osuus oli vähäinen molempina tutkimuskertoina.

Vuonna 2015 valtaosa eli 65 % kaikista matkustajista oli lähtenyt matkalle omasta kodistaan. Toiseksi yleisimmin matkalle oli lähdetty omalta työpaikalta tai työhön liittyvältä asiointipaikalta, joista matkan oli aloittanut yhteensä noin 20 % vastaajista.

Myös vuonna 2022 suurin osa vastaajista oli lähtenyt matkalle omasta kodistaan, pääkaupunkiseudulta alkaneista matkoista osuus oli lähes 60 % ja muualta Suomesta alkaneista matkoista noin 70 %.

Pääkaupunkiseudulta alkaneista matkoista seuraavaksi yleisimmin matkalle lähdettiin tilapäisestä majoituspaikasta kuten hotellista. Muualta Suomesta alkaneiden matkojen toiseksi yleisin lähtöpaikan tyyppi oli oma työ- tai opiskelupaikka.

Matkan tarkoituksen osalta osuudet pysyivät vuosien 2015 ja 2022 välillä pääosin samoina. Vapaa-ajanmatkojen osuus oli molemmissa tutkimuksissa hieman yli 60 % ja työ- ja työasiamatkojen osuus noin 20 %. Paluumatkalla kotiin ilmoitti olevansa hieman yli 10 % matkustajista molempina tutkimuskertoina.

Vuonna 2015 Helsingistä matkansa aloittaneilla suurin pääkulkutavan osuus oli raitiovaunulla, mutta muissa alueryhmissä auto oli suurin yksittäinen pääkulkumuoto.

Vuonna 2022 auton käyttö yleistyi Helsingistä alkaneilla matkoilla, joilla auto oli noussut käytetyimmäksi pääkulkutavaksi 30 prosentin osuudella.

Vastaavasti raitiovaunu oli Helsingistä alkaneilla matkoilla toiseksi eniten käytetty pääkulkutapa 23 prosentin osuudella. Auto oli edelleen vuonna 2022 yleisin pääkulkutapa pääkaupunkiseudun ulkopuolelta alkaneilla matkoilla.

Auton käytön kasvu pääkulkutapana nähdään olevan koronapandemian aiheuttama yleinen ilmiö, sillä satamassa ei ole tapahtunut sellaisia merkittäviä muutoksia, jotka voisivat sitä selittää. Esimerkiksi joukkoliikenteen palveluntarjontaa on parannettu edelliseen tutkimuksen ajankohtaan verrattuna.

HSL:n liikenne- ja matkustajamäärien kehityksen seurannasta on nähtävissä, että autoliikenne on palautunut pandemiasta joukkoliikennettä nopeammin Helsingin seudulla.

Bussimatkojen osuuden todettiin olleen vuonna 2022 selvästi pienempi kuin ennen koronapandemiaa myös Helsinkiläisten liikkumistottumukset -tutkimuksessa (Helsingin kaupunki, Kaupunkiympäristön julkaisuja 2023:6).

Kaikkia matkustajia tarkasteltaessa nähtiin, että auton käyttö viimeisenä kulkutapana oli yleistynyt Länsisatamassa, kun Eteläsatamassa auton osuus oli pysynyt samana.

Tarkasteltaessa vain terminaalirakennuksessa haastateltuja jalkamatkustajia auton kulkutapaosuus jäi vuonna 2022 noin 20 prosenttiin sekä Länsisatamassa että Eteläsatamassa, eli auton osuus oli vähentynyt hieman verrattuna vuoteen 2015.

Jalkamatkustajien osalta raitiovaunun kulkutapaosuus oli kasvanut Länsisatamassa edellisen tutkimuksen 43 prosentista vuoteen 2022 mennessä jo 50 prosenttiin. Eteläsatamassa jalkamatkustajien keskuudessa jalankulun rooli oli kasvanut viimeisenä kulkutapana 19 prosentista 23 prosenttiin.