Joukkoliikenne Kruunuvuorenrannassa

Helsinki kasvaa lähivuosina ja -vuosikymmeninä kovaa vauhtia, ja uusia alueita nousee ympäri koko seutua. Yksi näistä alueista on Kruunuvuorenranta Laajasalossa.

2020-luvulla Laajasalo saa oman raitiovaunuyhteytensä, jolloin Kruunuvuorenrannasta pääsee tihein vuorovälein keskustaan noin 15 minuutissa. Kruunusillat-hankkeessa rakennetaan raitiovaunuyhteys päärautatieasemalta Hakaniemen, Nihdin ja Korkeasaaren kautta Laajasaloon ja samalla ratikoille, jalankulkijoille ja pyöräilijöille sillat Kruunuvuorenselän yli.

Kruunuvuorenranta kuitenkin kasvaa jo ennen kiskojen kulkemista Laajasaloon. Sen vuoksi myös joukkoliikenteeseen on luvassa muutoksia ennen siltayhteyden avautumista. Jotta joukkoliikenne palvelisi asukkaita mahdollisimman hyvin, palvelu seuraa asukasmäärän kasvua. Bussilinjasto laajenee uusille alueille sitä mukaa kuin rakentaminen etenee.

Päivitämme tälle sivulle tuoreimmat kuulumiset Kruunuvuorenrannan joukkoliikenteeseen liittyen. Jos haluat lisäksi pysyä perillä jotain tiettyä linjaa koskevista muutoksista, kannattaa luoda HSL-tunnus ja tilata vaikkapa tiettyä bussilinjaa koskevat tiedotteet. Näin saat tiedon liikenteen muutoksista suoraan sähköpostiisi.

Vuoden 2019 muutokset Kruunuvuorenrannassa

Kasvaneiden matkustajamäärien vuoksi Kruunuvuorenrannan joukkoliikennepalvelu paranee 25.2.2019, kun linjan 88 uusi versio 88B aloittaa liikennöinnin reitillä Herttoniemi-Kruunuvuorenranta. Linja ajaa linjan 88 reittiä Haakoninlahdenkadun pysäkille, joka on bussin päätepysäkki.

Samalla linjan 84 ja 88 aikatauluihin tulee muutoksia. Linjan 88 vuorovälejä tihennetään ruuhka-aikaan ruuhkasuunnassa (vuoroväli 6 minuuttia), päiväliikenteessä (10 minuuttia), iltaisin (15-20 minuuttia), lauantaisin (10 minuuttia) ja sunnuntaisin (15 minuuttia). Linjan 84 vuoroväli ruuhkasuunnassa harvenee 5 minuutista 6 minuuttiin, jotta linjan palvelu olisi tasavälistä linjan 88 kanssa. Ruuhkan vastasuuntaan linjan 84 vuoroväli tihenee 10 minuutista 6 minuuttiin. Linjan 84 vuoroväli tihenee iltaisin (15-20 minuuttia) ja sunnuntaisin (15 minuuttia).

Samalla Herttoniemen lähtölaiturit muuttuvat usealla eri linjalla, sillä linjat 84 ja 88 tarvitsevat tihentyneiden vuoroväliensä takia omat lähtölaiturit.

Kruunuvuorenrannan liikenne tulevaisuudessa

Kruunuvuorenrannan liikenteen suuri mullistus on edessä ensi vuosikymmenellä, kun raitiovaunut alkavat kulkea Kruunusiltoja pitkin niin Kruunuvuorenrannan Haakoninlahteen kuin Yliskyläänkin. Uusi raitioyhteys ei kuitenkaan merkitse bussien kulun lakkaamista: Laajasalosta turvataan yhteydet keskustan suunnan lisäksi myös Herttoniemeen bussein, kuten nykyäänkin.

Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan Laajasalon joukkoliikennelinjasto on raitiovaunuliikenteen alkamisen jälkeen alla olevan kaltainen:

Laajasalon raitio- ja bussilinjat

Laajasalon - ja Kruunuvuorenrannan - joukkoliikenteeseen on toki luvassa muutoksia jo ennen raitiovaunuliikenteen alkamista. Talousarviossaan HSL on muun muassa varautunut lisäämään Kruunuvuorenrantaan bussiliikennettä vuosina 2019-2020 alueen asukasmäärän kasvaessa.

Aiemmat muutokset Kruunuvuorenrannassa

2018

Vuonna 2018 Kruunuvuorenranta sai oman yölinjansa, kun uusi 87N aloitti liikennöinnin reitillä Rautatientori-Kruunuvuorenranta syysliikennekauden alussa (13.8.2018). Linja kulkee Rautatientorilta Sörnäisten rantatien kautta Itäväylälle samaa reittiä kuin muutkin Itä-Helsingin yölinjat. Herttoniemen jälkeen linja kulkee samaa reittiä kuin linja 88 Koirasaarentien päähän asti.

2017

Linjan 88 reittiä nopeutettiin 14.8.2017, jotta se palvelisi paremmin Kruunuvuorenrannan ja Gunillankallion asukkaita. Nykyisin linja kulkee suoraan Kuvernöörintietä pitkin eikä enää kierrä Yliskylän lenkkiä. Lisäksi linja ei myöskään enää kulje Henrik Borgströmin tien kautta vaan ajaa Koirasaarentietä pitkin suoraan Kaitalahteen.

2016

Linjan 84 reittiä jatkettiin Gunillankujalta Gunillantien päähän, jotta linja palvelisi entistä paremmin Gunillankallion ja Borgströminmäen asukkaita.

Takaisin ylös