Busseille reittimuutoksia Tikkurilassa 1.1.2015

Tikkurilan bussiterminaali muuttaa uuden toimisto- ja liikekeskuksen yhteyteen Dixin katutasoon 1. tammikuuta.

Tikkurilan terminaali 1.1.2015 alkaen

Tikkurilan uuteen terminaaliin ajaville busseille tulee reitti- ja aikataulumuutoksia. Myös Tikkurilan keskustan rakennustyöt vaikuttavat bussien reitteihin, sillä Ratatie katkaistaan liikenteeltä. Vantaan bussien 46, 50, 53, 55, 57, 60, 61, 62, 63, 68, 69, 70, 71, 72, 73 ja 99 sekä seutulinjojen 577 ja 700N reitit muuttuvat vuoden alussa. Joillekin busseille tulee myös aikataulumuutoksia.

Myös bussien pysäkkijärjestelyihin tulee merkittäviä muutoksia: mm. Kielotiellä sijaitsevien pysäkkien V6113 ”Kaupungintalo”, V6114 ”Kaupungin virastotalo” ja V6127 ”Valtion virastotalo” osalta. Muutoksen yhteydessä otetaan käyttöön Kielotien ja Lummetien risteyksen lähellä sijaitseva uusi poistumispysäkki V6108 ”Vantaanaukio”. Unikkotien pysäkkipari ”Vehkapolku” V6104 ja V6105 jää kokonaan pois bussien käytöstä.

Alla olevasta listasta löytyy tarkempi kuvaus bussien reittimuutoksista ja linkki reittimuutosta kuvaavaan karttaan sekä uuteen aikatauluun, jos aikatauluun tulee muutoksia. Bussien uudet reitit ja aikataulut löytyvät Reittioppaan Reittihausta jo nyt, kun haku kohdistuu muutoksen jälkeiseen aikaan ensi vuodelle.

Muuttuvat reitit ja aikataulut 1.1. klo 5 alkaen:

Bussi 46 ajaa Kielotietä, Lummetietä ja Ratatietä uuteen terminaaliin. Jatkossa bussi pysähtyy myös Tikkurilan keskustan pysäkeillä V6127 ”Valtion virastotalo”, V6113 ”Kaupungintalo” ja V6114 ”Kaupungin virastotalo”. Bussin lähtöaikoihin tulee arkisin useita muutaman minuutin muutoksia. Lähtö klo 19.29 Tikkurilasta jää kokonaan pois, ja viikonlopun aikataulut menevät kokonaan uusiksi.
46 aikataulu
Kartta reittimuutoksesta

Bussien 50 ja 55 reitti ja sen myötä myös ajoaika lyhenee hieman. Bussit ajavat Lummetietä ja Ratatietä uuteen terminaaliin. Bussit eivät enää pysähdy Tikkurilan keskustan pysäkeillä V6113 ”Kaupungintalo”, V6114 ”Kaupungin virastotalo” ja V6127 ”Valtion virastotalo”. Tikkurilan lähtöaikoja siirretään 1 minuuttia myöhäisemmiksi, muihin pysäkkiaikatauluihin ei tule muutoksia.
50 aikataulu
55 aikataulu
Kartta reittimuutoksesta

Bussi 53 ajaa Peijaksesta tullessaan Kielotietä, Lummetietä ja Ratatietä uuteen terminaaliin. Tikkurilasta Myyrmäkeen lähtiessään bussi ajaa reittiä Ratatie, Lummetie ja Kielotie. Myyrmäen suuntaan ajessaan bussi pysähtyy myös Tikkurilan keskustan pysäkeillä V6127 ”Valtion virastotalo”, V6113 ”Kaupungintalo”, V6114 ”Kaupungin virastotalo” ja V6126 ”Neilikkatie”. Reittimuutoksen myötä bussi ei enää kulje pysäkkien V6121 ”Grandinkulma” ja V6124 ”Åvik” kautta. Lähtö- ja välipisteaikoihin tulee 1–4 minuutin muutoksia. Suurin osa aikataulumuutoksista tulee viikonlopun lähdöille.
53 aikataulu
Kartta reittimuutoksesta

Bussi 57 ajaa Kielotietä, Lummetietä ja Ratatietä uuteen terminaaliin. Jatkossa bussi pysähtyy myös Tikkurilan keskustan pysäkeillä V6127 ”Valtion virastotalo”, V6113 ”Kaupungintalo” ja V6114 ”Kaupungin virastotalo”. Muutaman vuoron lähtö- ja välipisteajat siirtyvät 1–3 minuuttia myöhäisemmiksi.
57 aikataulu
Kartta reittimuutoksesta

Bussin 60 reitti päättyy Tikkurilaan ja bussilta poistuu Tikkurilan ja Jokiniemen välinen reittiosuus. Lisäksi reitti muuttuu siten, että bussi ajaa Kielotietä, Lummetietä ja Ratatietä uuteen terminaaliin.
Jatkossa bussi pysähtyy myös Tikkurilan keskustan pysäkeillä V6127 ”Valtion virastotalo”, V6113 ”Kaupungintalo”, V6114 ”Kaupungin virastotalo” ja V6126 ”Neilikkatie”. Reittimuutoksen myötä linja ei enää kulje pysäkkien V6121 ”Grandinkulma” ja V6124 ”Åvik” kautta. Bussin lähtöajat Tikkurilasta ja Veromiehestä säilyvät muutoksesta huolimatta ennallaan.
60 aikataulu
Kartta reittimuutoksesta

Bussi 61 ajaa Kielotietä, Lummetietä ja Ratatietä uuteen terminaaliin. Jatkossa bussi pysähtyy myös Tikkurilan keskustan pysäkeillä V6127 ”Valtion virastotalo”, V6113 ”Kaupungintalo” ja V6114 ”Kaupungin virastotalo”. Bussille ei tule aikataulumuutoksia.
Kartta reittimuutoksesta

Bussit 62, 63, 70, 71 ja 72 ajavat Lummetietä ja Ratatietä uuteen terminaaliin. Bussit eivät enää pysähdy Tikkurilan keskustan pysäkeillä V6113 ”Kaupungintalo”, V6114 ”Kaupungin virastotalo” ja V6127 ”Valtion virastotalo”. Busseille ei tule aikataulumuutoksia.
Kartta reittimuutoksesta

Bussi 68 ajaa Tikkurilassa reittiä …Kuninkaalantie–Vanha Kuninkaalantie–Tikkurilantie–Jokiniementie–Valkoisenlähteentie–Ratatie–uusi terminaali–Ratatie–Lummetie–Talvikkitie… Bussi ei enää pysähdy Tikkurilan keskustan pysäkeillä V6113 ”Kaupungintalo”, V6114 ”Kaupungin virastotalo” ja V6127 ”Valtion virastotalo”. Bussille ei tule aikataulumuutoksia.
Kartta reittimuutoksesta

Bussi 69 ajaa Hakkilasta Tikkurilaan reittiä …Tikkurilantie–Jokiniementie–Valkoisenlähteentie–Ratatie–uusi terminaali. Bussille ei tule aikataulumuutoksia.
Kartta reittimuutoksesta

Bussiet 73 ja 73A ajavat Lummetietä ja Ratatietä uuteen terminaaliin. Bussin 73A reitti Dickursby skolanilta kulkee Tikkurilantietä, Kielotietä, Lummetietä ja Ratatietä uuteen terminaaliin. Bussi 73 ei enää pysähdy Tikkurilan keskustan pysäkeillä V6113 ”Kaupungintalo”, V6114 ”Kaupungin virastotalo” ja V6127 ”Valtion virastotalo”. Bussin 73A ajoaika pitenee 5 minuutilla Dickursby skolanin ja uuden terminaalin välillä. Tikkurilan ja Korson lähtöaikoihin tulee 1–6 minuutin muutoksia.
73 ja 73A aikataulu
Kartta reittimuutoksesta

Bussi 99 ajaa Tikkurilassa reittiä …Tikkurilantie–Jokiniementie–Valkoisenlähteentie–Ratatie–uusi terminaali–Ratatie–Lummetie–Talvikkitie… Bussi ei enää pysähdy Tikkurilan keskustan pysäkeillä V6113 ”Kaupungintalo”, V6114 ”Kaupungin virastotalo” ja V6127 ”Valtion virastotalo”. Linjaa 99 liikennöidään vain pyhäinpäivänä, isänpäivänä, jouluaattona ja äitienpäivänä. Vuoden 2015 puolella linjaa ajetaan seuraavan kerran äitienpäivänä 10.5., jolloin linjalle julkaistaan uusi aikataulu.
Kartta reittimuutoksesta

Bussi 577 ajaa Kielotietä, Lummetietä ja Ratatietä uuteen terminaaliin. Jatkossa bussi pysähtyy myös Tikkurilan keskustan pysäkeillä V6127 ”Valtion virastotalo”, V6113 ”Kaupungintalo” ja V6114 ”Kaupungin virastotalo”. Kaikki Tikkurilan lähtöajat siirtyvät 2 minuuttia aikaisemmaksi, mutta välipysäkkien ajat eivät muutu.
77A ja 577 aikataulu
577 kartta reittimuutoksesta

Bussi 700N ajaa Tikkurilassa reittiä Tikkurilantie–Kielotie–Lummetie–Ratatie–uusi terminaali–Ratatie–Lummetie–Talvikkitie… Bussin Tikkurilan ja Korson välipisteaikoihin sekä Kulomäen lähtöaikoihin tulee pieniä muutoksia.
700N aikataulu
Kartta reittimuutoksesta

Kommentit

Näpit irti nykyisestä 74 linjasta.
Olen vuosikymmenet käyttänyt HSL:n busseja, nyt 74 linjan muuttaminen merkitsisi minulle kokonaan siirtymistä yksityisautoiluun. Tiedän monia, joille kävisi samoin.
Linja 74 linja on ahkerassa käytössä ja monelle ainoa julkisen liikenteen reitti työpaille. Aina siinä bussissa ei saa edes istumapaikkaa.
Muutos eläkeläisalennuksiin on vastuuton. Miten liikkuu 65-70 vuotiaat? Monella on todella pieni eläke, heidän asemansa huononisi ratkaisevasti. Kuka hyötyy siitä, että he joutuisivat näin vähentämään sosiaalista osallistumista kun ei ole varaa liikkua?
Yli 70-vuotiaita ei näy julkisissa liikennevälineissä juuri ollenkaan ruuhka-aikoina. Mitä järkeä on rajoittaa yli 70-vuotiaiden alennuslippuja tiettyihin kellonaikoihin.

Seppo Välimäki

Hyvä syy varmaankin lopettaa suora 61V lentokentälle jo ennen ensi kesää, kun ei siinä ole asemalta riittävästi matkustajia. No, ei varmaan, kun harva se aamu on K juna Helsinkiin päin myöhässä tai peruttu. Juokse siinä sitten, monet mutkat ja rappuset uudessa Dixissä ja silti ei ehdi bussiin.

yritin eilen ensimmäistä kerta noustaa bussile lastenavunujen kanssa. voi että! laiturithan ovat sen verran lyhyet, että keskioven kohdalla niitä ei enää oo. nyt se on tosi korkealla ja en omin avuin pärjänyt. niin paljon on lastensa kanssa liikkuvia äitejä! miten tämä ratkaistaan? sitä paitsi keskioven kohdalla on jo vieressä seisova bussi. eli lasten kanssa "turvallisesti" noustamaan vain bussiin. VOI ETTÄ!

Onko hsl:n palvelupistettä siis enään tikkurilassa nyt ?

Vantaa-info uudessa Dixissä palvelee myös HSL:n matkakorttiasiakkaita.

Miten bussissa 60 vaihdetaan 69???? Kuinka paljon pitää varata vaihtoaikaa? Kerran käytin ja en ehtinyt kun 69 lähtee niin pitkältä ja menee vaan kerran tunnissa!!

Hei HSL! Onko tulossa "VR Junat kartalla" tyyppistä sovellusta busseille pääkaupunkiseudulle? Tällainen olisi tarpeen varsinkin pitkillä vuoroväleillä sekä pitkille, n. tunnin pituisille sivuille liikennöiville linjoille (omalla kohdalla esim. 633)?

61 on nyt järjestäen, kumpaankiin suuntaan falskannut pysäkkikohtaisten aikataulujen suhteen. Eli todellisuudessa tuo kielotien koukkaus kuitenkin hidastaa bussin kulkua ja esim. Jo Lauhatien pysäkillä Jumboon päin bussi on jo 4 min. Aikataulusta jäljessä. Ei riitä vaihtovälit vaikka reittiopas toisin väittää, Espoon suuntaan matkustaessani olen nyt 3 kertaa nähnyt perävalot 535 sta.. Eikä se junaankaan ehtiminen ole reittioppaan mukaan mennyt, kun olet vihdoin päässyt ulos bussista saatkin kiireessä väistellä kahteen kertaan sinua kuljettanutta bussia ja JOS sinun ei tarvitse antaa tietä ja harpot liukuportaat niin ehkä ehdit reittioppaan ilmoittamaan junaan vaikka vaihtoväliä olisi pitänyt olla riittävästi. Kannattaisi kyllä kellottaa pysäkkivälit ja kävelyosuudet uudestaan.

Muutaman kerran olen törmännyt tilanteeseen Peijas-Myyrmäki linjan 53:ssa että uudelle terminaalille tultaessa asiakas on ollut poistumassa vasta terminaalin laiturilla ulos. Ensimmäisellä kerralla kuljetta suht tylyyn tyyliin ilmoitti että" edellinen pysäkki on poistumispysäkki" eikä avannut keskiovea. Sama on toistunut muutaman kerran mennen tullen.
Onko tosiaan tarkoitus että asiakkaat hyppääväät pussista ratatien pysäkillä ja kiiruhtavat lenkin vaihtaakseen bussia joka lähtee miltei viereiseltä laiturilta?? Eikö bussista voi todellakaan poistua terminaalissa katoksen alla ja vaihtaa toiseen bussiin?

Bussit ajavat Tikkurilan uuteen bussiterminaaliin Lummetietä pitkin, koska Ratatie suljetaan liikenteeltä alikulun korjaustyömaan ja Dixin kakkosvaiheen rakentamisen takia. Poistumispysäkki on toistaiseksi eri puolella kuin lähtölaiturit, koska varsinaista poistumispysäkkiä ei voida käyttää Ratatien sulkemisen takia.
Bussit eivät voi päästää matkustajia pois kyydistä terminaalin sisällä, koska silloin purkamiseen käytetty laituri ruuhkautuisi. Laituriin ajaminen, matkustajien poistuminen bussista ja bussin laiturista peruuttaminen varaisivat laiturin liian pitkäksi aikaa. Liikenteen sujuvuuden vuoksi laiturit täytyy varata lähdössä olevien bussien käyttöön.

Terminaalialueen aidoilla matkustajia ohjataan turvallisille kävelyreiteille. Myös liikenteen sujuvuus kärsii, jos kuljettajat joutuvat pysäyttämään bussin satunnaisia reittejä kulkevia matkustajia väistääkseen. Tavoitteena on turvallinen ja sujuva liikenne uudessa terminaalissa.

Ihan hyvä uudistus. Minä kaipaan ainoastaan että myös pysäkkikohtaiset aikataulut päivitettäisiin nettiin. Kiva seisoskella pakkasessa 30 minuuttia kun aikataulut ei tällä hetkellä pidä mitenkään paikkaansa.

Pysäkkikohtaisten aikataulujen pitäisi kyllä olla ajantasalla sekä pysäkeillä että netissä. Jos näin ei ole, olisi hyvä kuulla, mistä linjasta ja pysäkistä on kyse, jotta voimme korjata mahdolliset virheet.

Yksityiautoilun puolesta vuodesta 1980!

Luovuin omasta autostani jo vuosituhannen vaihteessa ja nyt nautiskelen säästyneillä tonneillani elämästä. Kun vielä saisi nuo liikennettä tukkivat yksityisautoilijat pois bussireiteiltä.. No, taksillakin pääsee muutaman kerran viikossa ja silti jään voitolle auton kustannuksiin nähden.

Kiitos. Kansa kiittää sinua maksaessasi käyttömaksua, liikennevakuutusmaksua ja polttoaineveroa. Meidän verokuorma pienenee.

Siitä käyttömaksusta (200€) ei paljoa julkistenkulkun. käyttäkille tipu, että ole hyvä vaan.

Olen samaa mieltä Jussi-Pekan kanssa. Poistumispysäkki ehdottomasti Dixin puolelle. Asema on rakennettu autottomien ihmisten käyttöön. Tulisi olla sujuva vaihto bussiin että junaan. Surullista oli katsella, kun ulkomaalainen lentomatkustaja tuli 61:llä, ja joutui matkalaukkua retuuttamaan jalankulkuympyrän hiekassa päästäkseen rautatieasemalle.

Poistumispysäkki on eri puolella kun lähtölaiturit, koska Ratatien sulkemisen takia varsinaista poistumispysäkkiä ei voida toistaiseksi käyttää. Bussit eivät voi jättää matkustajia pois kyydistä terminaalissa, koska silloin purkamiseen käytetty laituri ruuhkautuisi pahoin. Bussilla menee oma aikansa ajaa laituriin, purkaa matkustajat ja peruuttaa siitä pois.

Ratatien avauduttua liikerakennuksen valmistumisen jälkeen joukkoliikenne pääsee ajamaan Ratatien kautta.

Tällöin purkulaituri siirtyy aseman puolelle pääoven välittömään läheisyyteen.

Nykyiset järjestelyt ovat vain väliaikainen ratkaisu.

Bussin vaihtaminen Tikkurilassa on nyt tehty tarpeettoman hankalaksi. Poistumispysäkki sijaitsee toisella puolella katua ja aidat on rakennettu siten, että joutuu kiertämään ensin melkein rakennuksen päähän, että pääsee katoksen alle lähtölaitureille. Voisiko poistumispysäkki myös sijaita katoksessa?

Tässä ei todellakaan ole ajateltu hitusen vertaa matkustajia!! Mutta mitäpä niistä köyhälistöstä, kun suunnittelijoilla on omat/firman autot joilla liikkua. Kun tullaan Korson - Simonkylän suunnasta Tikkurilaan, niin yksikään bussi ei kulje Kieltotietä pitkin josta on lyhin matka asioille, terveyskeskukseen, pankkeihin, apteekkeihin, kaupoille, lääkärikeskukseen yms. Ja jos on kannettavana vähän painavampaa ostosta, niin onpa lysti kävellä ja kannella painavaa kassia esim. kipeänä jonnekin hevon helvettiin missä lähin bussipysäkki on! Kiitos taas kun "parannatte" näitä kulkuyhteyksiä.

Kuten kartasta ja HSL:n aiemmista vastauksista (ja varmaan jo maastossakin) näkyy, Dixin eteläpuolella on rakennustyömaa, joka estää ajamisen Unikkotieltä ja Ratatieltä Tikkurilan aseman uuteen bussiterminaaliin. Niinpä toistaiseksi terminaaliin pääsee ajamaan vain pohjoisen suunnasta. Jos haluaa välttää kävelyä, voi vaihtaa Kielotien ja Lummetien kulmassa terninaalista lähteneeseen bussiin, joka ajaa Kielotietä etelään.

Olisi hyvä että jaettaiin kotiin linja autojen reitit

Hieno oli uusi terminaali ,sen totesi minulle joku HSL:n tarkastaja.Ei kai tarvitse välittää busseja käyttävistä ihmisistä ja heidän tarpeistaan ,kunhan vaan bussit on saatu katoksen alle ja lähelle rautateitä. Kulkekoot autottomat kuinka haluavat mutta upea on terminaali. Näin meitä autottomia kyykytetään!!! Kaikki työpaikat EIVÄT sijaitse rautatie asemien läheisyydessä.

Kartta näyttää taksitolpan ihan eri paikkaan kun mitä on. Ainakin nyt uutta matkakeskuksen tolppaa oli paljon porukkaa ettimässä tuloksetta. Kartta näyttää ihan eri paikkaan kuin matkakeskuksen kyltit.

Turpa kiinni ja opetelkaa kävelemään

Pitää joka asiasta naputtaa! Kävely tekee hyvää! Uutta vuotta vaan kaikille!!

Hyvä Vantaa :(

Nyt kun teitte isot reitti muutokset niin painakaa ne muutosaikatauvihkoksi
ja jakakaa joka kotiin ja busseiin kuka noita viitsii netissä selata ainaskin
vanhemmat ihmiset ja sikseen ei kaikilla ole nettiä käytettävissä saati
sitten tulostinta.
Terveisiä päättäjille olette lyöneet päänne Vantaan (karjalan) mäntyyn.

Linjalla 62 Mellunmäki-Tikkurila saisi kyllä olla joku välipiste jossain välissä mitä ennen bussi ei saisi ohittaa pysäkkiä kun on niin pitkä reittikin.
On käsittämätöntä että päivästä toiseen, kelloajasta riippumatta Jokiniemen kohdalla 62 tulee "ihan miten sattuu".
Välillä saa odottaa kun edellinen on mennyt 5min etuajassa ja seuraavaa saa odottaa kun se on myöhässä 5min, vaikka niitä menee yleensä aikataulun mukaan 10min välein, väli on usein todellisuudessa 20min ja 2bussia ajaa peräkanaa.
Välipisteellä voitaisiin saada tämäkin linja pysymään aikataulussa, onko tämä mahdollista järjestää?

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.