Muutoksia lähijunaliikenteeseen 12.8. alkaen

N- ja K-junat

K-junat pysähtyvät 12.8. alkaen kaikilla väliasemilla, jolloin niille lisätään pysähdykset myös Käpylään, Pukinmäkeen ja Tapanilaan. Samalla linjatunnus N poistuu käytöstä ja nykyiset N-junat muutetaan K-tunnukselle. Muutoksella selkeytetään junalinjastoa, jolloin kaikki kaupunkiraiteita käyttävät pääradan junat (I, P, K, T) pysähtyvät kaikilla väliasemilla. K-junien lisäpysähdysten vaikutus ajoaikaan on noin minuutti, sillä asemien ohituksia pysähtymättä ei ole voitu aiemmin täysimääräisesti hyödyntää samoilla raiteilla liikkuvien I- ja P-junien pysähtyessä jokaisella asemalla.

Muutoksen myötä palvelutaso Käpylässä, Pukinmäessä ja Tapanilassa paranee merkittävästi, kun junaliikenteen vuoroväli arkisin läpi päivän tihenee 10 minuutista viiteen minuuttiin. Samalla myös Pukinmäen vaihtoyhteydet lähijunien ja Kehä I kautta kulkevan bussiliikenteen välillä paranevat.

Pysähtymiskäyttäytymisen yhtenäistäminen helpottaa myös toimintaa junaliikenteen häiriötilanteissa.

Y-junat

Y-junat alkavat 12.8. alkaen pysähtyä myös Kauklahdessa. Muutoksen takana on rantaradan junien matkustajamäärien kasvu. Lisäpysähdyksellä pyritään tasaamaan matkustajamääriä U- ja Y-junien välillä. Y-junan pysähtyminen Kauklahdessa helpottaa U-junien kapasiteetin riittämistä, kun osa Kauklahdesta junaan nousevista ja Kauklahteen menijöistä voi 12.8. alkaen valita kulkuvälineekseen myös nopeamman Y-junan.

I-junat

I-junalla pääsee jatkossa liikkumaan öisin yhden vuoron verran pidempään, sillä I-junan aikatauluun lisätään 12.8 alkaen viikon jokaiselle päivälle klo 0.36 lähtö Helsingistä. Lisättävä vuoro lähtee Tikkurilasta lentoasemalle klo 0.55 ja lentoasemalta kohti Myyrmäkeä klo 1.03.

Kaikki lähijunien uudet aikataulut ja reitit näet Reittioppaasta valitsemalla matkustusajankohdaksi 12.8 tai sen jälkeen. Tulostettavat aikataulut talvikaudelle 2019-2020 löydät täältä.

Lähijunaliikenne 12.8. alkaen

Kuvaa klikkaamalla voi avata kartan isompana PDF-muodossa

Kommentit

Eiköhän rantaradan lähijunien ruuhkaisuus johdu suurimmaksi osaksi Länsimetron huonontamista yhteyksistä Kirkkonummella. Y-junan aikataulujen rukkaaminen ja matka-ajan pidentäminen ei paranna tilannetta yhtään. Kauklahteen on jo muutenkin mennyt enemmän junia kuin Kirkkonummelle, nyt vain annetaan lisää niille joilla on jo paremmat yhteydet. Kirkkonummelle meneviä junavuoroja pitäisi lisätä, 20 minuuttia olisi kohtuullinen vuoroväli niin ruuhka-aikaan kuin viikonloppuisin.

K-junien pysähtyminen joka asemalla on parhaita uudistuksia, mitä lähiliikenteessä on tapahtunut. Olen sitä toivonutkin vuosikaudet. Se sujuvoittaa ja nopeuttaa Helsingin sisäistä liikennettä merkittävästi. Itselläni on uudistuksen myötä jäänyt monta automatkaa tekemättä. Ehkä se hidastaa Keravalaisen työmatkaa minuutin tai pari, mutta helsinkiläisellä on kaupungin sisällä tarvetta liikkua muutenkin. Ei vain se yksi työmatka. Siihen tarvitaan sujuvaa joukkoliikennettä. Kiitos uudistuksesta!

Hei,
Olen samaa mieltä, kuin 7.8. kommentoinut, ilmeisesti Itä-Vantaalla asuva henkilö. Eli K-junien muuttaminen N-junaksi hidastaa meidän Tikkurilan pohjoispuolella asuvien työmatkalaisten kulkemista - aamuin sekä illoin. Olen kirjannut nyt päivittäin matka-aikaa eikä siinä pari minuuttia riitä, vaan kuluu enemmän. Varsinkin, kun nyt ihmiset lastaavat vielä polkupyöriään kyytiin ja pois. Eli nyt matkustamme "maitojunalla".

Olisin itse odottanut toisenlaista junavaihtoehtoa meille Tikkurila-Kerava välillä asuville. Eli K-juna olisi muutettu sellaiseksi, joka Keravalta Helsinkiin päin tultaessa pysähtyy Tikkurilan jälkeen vasta Pasilassa ja sitten Hgin päärautatieasemalla. Väliasemilla asuvat voivat käyttää lentokenttäjunia tai busseja.
Tällainen nopeampi juna oli joskus 20 vuotta sitten, mutta pikkuhiljaa näitä välipysähdyksiä on tullut lisää ja tässä on lopputulos.

Moi voisiko joskus junat tulla viikonloppuisin siuntioon? Täällä olisi nuoria jotka haluaisivat lähteä viikonloppuisin viettämään iltaa esim stadiin aina ei pääse omalla kyydillä

Ihanaa! Kiitos siitä, että myös K-junat alkavat pysähtyä väliasemilla! Parantaa huomattavasti yhteyksiä Tapanilassa ja Pukinmäessä. Iso peukku!

Miksi lentokenttäjunat eivät kulje myöhempään yöhön joka päivä. Useat lennot Euroopasta saapuvat siten, että sitten on jo vikat junat menneet kun kulku loppuu niin aikaisin.
Tämä jos parannettaosi, niin olisi loistavaa.

Lentoasemaa ja myöhäisinä yön hetkinä saapuvia ja lähteviä lentoja palvelee läpi yön linja 615 Helsingin ja Lentoaseman välillä, jonka matka-aika yöllä on sama puoli tuntia kuin junallakin kestäisi Lentoaseman ja Helsingin välillä. Suurimman osan yöstä myös yhteydet muille pääkaupunkiseudun alueille onnistuvat alueella liikennöivien yölinjojen avulla tai vaihtamalla Helsingin päässä sieltä lähteviin yölinjoihin junien liikennöinnin katkosta huolimatta.

Lentoasemalle liikennöivät junat käyttävät kehärataa, jonka pitkien tunneliosuuksien huoltokatko vaikeuttaa liikennöintiä nykyistä myöhempään yöhön. Huolto aloitetaan usein jo myöhäisten junavuorojen aikana ennen täyttä liikenteen katkoa sulkemalla toinen raide, mikä näkyy matkustajille molempien suuntien junien liikennöintinä samaa raidetta pitkin. Koko huoltokatkoa ei voi valitettavasti korvata yksiraiteisella liikennöinnillä, koska raiteen vaihdon mahdollisuuksia ei ole kuin tietyissä kohtaa ja jo harvan yöliikenteen aikanakin junien aikataulussa pysyminen on yksiraiteisena hankalaa. Tällöin voidaan myös huoltaa vain tiettyjä osia raiteista sillä radalla, joka kulloinkin on suljettu. Öisin huolletaan myös muita rataosuuksia esim. Pasilassa ja pääradalla, joilla on osaltaan vaikutus myös kehäradan junien liikennöintiin.

No miksei P juna ajaa myös yksivuoro aikasemmiin aamulla? Länsi Vantaalla ja erittäin Kivistössä asuvat tosi paljon lentokenttällä työskentelevijä ihmisiä, niin kun työvuorot alkavat klo 5 olis kivaa päästä junalla töihin, erittäin nykyisessä tilaanteessa kun tuolla on puls pysäköintipaikoista rakennustöiden vuoksi. Jos olis perillä vaikka 4.40-4.45 niin olis kiva!

Välitän palautteesi junalinjaston suunnittelijoille. I-junan iltalähdön lisäyksen lisäksi myös P-junan sunnuntaiaamun lähtöihin on lisätty yksi juna, joka lähtee klo 5.18 Helsingistä. Aiemmin ensimmäinen P-juna on lähtenyt sunnuntaisin liikkeelle puoli tuntia myöhemmin. Arkiaamujen ensimmäinen P-juna klo 4.18 lähdöllä Helsingistä lähtee Kivistöstä klo 4.43 ja on perillä uusien talviaikataulujen mukaan Lentoaseman juna-asemalla klo 4.51. Aamun puoleen tuntiin suunniteltu vuoroväli ja kehäradan tunnelin vaatima huoltokatko eivät valitettavasti anna paljoa liikkumavaraa aikaistaa lähtöjä.

Hei,

Useista pyynnöistä huolimatta aamun ensimmäisen junan lähtöaikaa Helsingistä Saviolle on myöhäistetty niin, että on mahdotonta ehtiä 12.8. alkaen enää aamulla töihin. Keravan suunnasta junia Saviolle kyllä tulee aikaisin, mutta Helsingin suunnasta ei. Miksi? Nykyisellä aikataululla ehtii juuri ja juuri töihin, mutta maanantaista alkaen se on mahdotonta.

Hei,

ikävä kuulla, että matkustamisesi vaikeutuu tämän seurauksena. Välitin palautteesi linjaston suunnittelijoille ja kyseinen aamun ensimmäisen lähdön aikaistaminen pidetään mielessä mahdollisuuksien mukaan seuraavaa aikataulusuunnitelmaa tehdessä. Aamulla matkustaminen ja ruuhka on painottunut selkeästi enemmän Keravalta ja Saviolta Helsinkiin päin, joten junien aloituksessa Keravalta lähtevät vuorot on priorisoitu Helsingistä lähtevien sijaan. Vastaavasti suunnassa Helsingistä Keravalle suurin ruuhka osuu iltapäivän kohdalle. Aamun liikennöinnin aloittaminen nykyisen kaltaisesti aikaisemmin Keravan suunnasta mahdollistuu ainoastaan ajamalla aikaisin lähtevät junat suoraan Ilmalan varikolta aamulla Keravalle käymättä ensin Helsingissä. Aamun lähtöjen lisääminen Helsingin päästä vaikuttaisi siis valitettavasti suurimman ruuhkan suunnasta liikennöivien junien aikatauluihin myöhentävästi, kun suoraan Keravalle ajamisen sijaan juna ajaisi Ilmalasta ensin Helsinkiin ja siitä Keravalle matkustajakäytössä ennen kääntymistään takaisin Helsinkiä kohti.

Siuntiolaisille työssäkäyville tai opiskeleville muutos voi olla kohtuuton. Nyt on päässyt hyvin noin klo 7 ja noin klo 8 pääkaupunkiseudulle töihin. Jatkossa ei pääse enää klo 8:ksi noin tunnissa, vaan pitääkin lähteä jo noin klo 6 jotta voi odottaa tunti töiden tai koulun alkamista. Onko tätä lainkaan huomioitu uudistuksessa?

Aihe on herättänyt paljon kysymyksiä Siuntion ja Kirkkonummen suunnilta, jotka otetaan huomioon mahdollisuuksien mukaan seuraavaa aikataulusuunnitelmaa tehdessä. Y-juna kulkee Kauklahden uuden pysähdyksen kanssa Siuntiosta Helsinkiin 45 minuutissa ja Siuntion U-junat taas 50 minuutissa. Arkiaamujen vuoroista 6.08 lähtevä Y-juna on tosiaan perillä 6.53 Helsingissä ja nyt Siuntiosta lähteväksi U-junaksi muuttunut vuoro 7.20 lähdöllä taas on perillä Helsingissä klo 8.10.

Hei,

kyllä tämän K-junan muuttaminen N-junaksi hidastaa matka-aikaa minuuttia enemmän. Tälläkin hetkellä matka-aika Helsinkiin on arkisin 25min ja viikonloppuisin (junan liikennöidessä N-tunnuksella) on 29min. Tuskin junat kovempaa tämän muutoksen jälkeen ajavat.
On mielestäni todella mielenkiintoista, että ensin Itä-Vantaan asukkaat saavat maksaa tämän vyöhykeuudistuksen, jotta Espoon kauppakeskusten kävijämäärät kasvaisivat ja nyt vielä tämän lisäksi meidän junayhteyttä hidastetaan. Tämän vyöhykeuudistuksen takia olisi ollut loogisempaa muuttaa kaikki Kerava-Helsinki-junat K-juniksi, I- ja P-junien hoitaessa näiden väliasemien pysähdykset. Tämä on todella ikävää toimintaa HSL:n toimesta.

Hei,

välitän palautteesi junalinjaston suunnittelijoille. Matka-aika 12.8. tuleville K-junille verrattuna nykyisten K- ja N-junien ajoaikoihin muuttuu samalla kuin linjojen pysähdyksissä tulee muutoksia, koska aiemmin aikatauluihin suunniteltua liikkumavaraa eli ns. "löysää" on kiristetty uusissa aikatauluissa vastaamaan todellista liikennetilannetta. I- ja P-junien taakse aikataulutettu K-juna ei ole siis mennyt huippunopeuttaan aiemmissa aikatauluissa asemien ohituksista huolimatta. Siksi reitille Helsinki-Kerava kokonaisvaikutus uusilla pysähdyksillä on pienempi, kuin ero N- ja K-junien aiemmissa aikatauluissa. Pysähtymiskäytännön yhdenmukaistaminen helpottaa myös häiriötilanteissa junien pysymistä aikatauluissa, kun suunniteltu matka-aika ja asemien välinen nopeus on kaikilla Hiekkaharjun ja Helsingin välillä kaupunkiraiteita päärataa liikennöivillä lähijunilla sama.

Reitin myöhästymisen kokonaisvaikutusta arvioitaessa täytyy muistaa toki myös, että eri matkaväleillä (ja -ajankohdilla) on hieman erilaiset hidastumisvaikutukset, koska vanhan aikataulun kiriminen tapahtuu tietyissä rataväleissä isommin kuin toisissa. Esimerkiksi keskimääräinen matka-aika HKI-Puistola välillä pitenee tämänhetkisen laskelman mukaan hieman päälle 2 minuuttia, mutta Keravaa kohti kiritään myöhästymisvaikutus takaisin tuohon keskimääräiseen yhteen minuuttiin.

Luenko nyt aikataulua oikein, että Y-junan vuorot myös vähenevät niin, että parhaaseen työmatka-aikaan jää kumpaankiin suuntaan yksi vuoro pois?

Junien määrä Siuntioon ja Siuntiosta verrattuna aiempaan talviaikatauluun pysyy samana, mutta alueelle ajavien junien iltapäivän vuoroväliä on tasattu. Aiemmin Helsingistä vähän vaille kolmen ja puoli viiden välillä ennen iltapäiväruuhkaa Y-junissa on ollut 1,5h tauko, joka on nyt siirretty aikatauluissa 12.53 ja 15.23 Helsingistä lähtevien Y-junien väliin, jolloin matkustajia on liikkeellä vähemmän.

Käytännössä Helsingin arkilähdöistä klo 14.53 Y-juna on muuttunut klo 15.23 Y-junaksi, ja klo 16.23 Y-juna on muutettu klo 16.19 lähteväksi Siuntion U-junaksi. Kyseinen U-juna jatkaa siis Y-junien tapaan Kirkkonummelta Siuntioon, mutta pysähtyy U-junien tapaan Leppävaaran jälkeen kaikilla väliasemilla. Vastaavasti Helsingistä klo 6.53 lähtenyt Y-juna on muutettu klo 6.47 lähteväksi Siuntion U-junaksi. Siuntiosta lähtevässä arkiaamuliikenteessä taas muutoksia on tullut siinä, että klo 7.10 Y-juna on muutettu klo 7.20 lähteväksi Siuntion U-junaksi.

Tämä on taas kerran heikennys Kirkkonummen yhteyksiin. Ei luulisi olevan liikaa vaadittu, että ruuhka-aikoina vähintään kerran tunnissa olisi nopeahko noin puolen tunnin yhteys Kirkkonummen ja Helsingin välillä.

Kirkkonummelta Helsinkiin saisi arkisin klo 6-10 kulkea yksi nopea vuoro tunnissa ja iltapäivällä 14-18 samaten Hki-Knummi.
Aivan käsittämätöntä heikentää jo nyt hidasta joukkoliikennetarjontaa, oman auton suosio tullee kasvamaan. Kirkkonummen päättäjät, pitäkää omienne puolta!

Hei, välitän palautteesi linjojen suunnittelijoille. Matka-ajoissa Kirkkonummen ja Helsingin välillä 12.8. jälkeen U-juna on 5 minuuttia Y-junaa hitaampi 41 minuutin matka-ajallaan. Kirkkonummen suunnan lähijunayhteyksien aikataulut joudutaan sovittamaan samaa ratakapasiteettiä alueella käyttävien Turun suunnan kaukojunien aikatauluihin, joiden matkanopeus on lähiliikennettä isompi. Lähiliikenne ajaa siksi kaukojunien aikataulujen väleissä ja useampaa asemaa palvelevien U-junien aikataulut taas vaikuttavat myös Y-junien suunnitteluun.

Mahtavaa! Nopea junayhteys Helsinkiin Kauklahdesta. Eläköön HSL ja Y-junat

Ajetaanko yön N-junat K tunnuksella jatkossa?

Hei,

juurikin näin, N-junalinjatunnus poistuu käytöstä 12.8. ja N-junien lähdöt ajetaan K-junina pysähtyen kaikilla asemilla. K-junien yö- ja päivälähdöt 12.8. alkaen ja muut talvikauden aikataulut näkee myös täältä: Tulostettavat aikataulut talvi 2019-2020

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.