Runkolinjojen 500 ja 510 reittiin Vallilassa ja Itä-Pasilassa muutoksia 21.10. alkaen

Runkolinjojen 500 ja 510 reittiin ja pysäkkeihin Vallilassa tulee muutoksia 21.10. alkaen linjojen siirtyessä Teollisuuskadulta liikennöimään Aleksis Kiven kadulle. Myös jo 17.10. uuden Pasilan aseman avajaispäivänä runkolinjojen pysäkkeihin asemalla tulee muutoksia.

Muutokset 17.10.

Runkolinjat 500 ja 510 alkavat 17.10. aamuliikenteen alkaessa käyttää Pasilansillalla Pasilan uuden aseman pääovien edustalla olevia pysäkkejä. Näille pysäkeille on uudelta asemalta katettu kulkureitti ja pysäkkien käyttöön tulevat laiturinumerot 31 (H2100) ja 36 (H2101).

Pysäkkien nimeksi tulee muutoksien yhteydessä ennen Asemapäällikönkadun runkolinjapysäkkien nimenä ollut ”Pasilan asema”. Asemapäällikönkadulla käytössä olleet Pasilan aseman pysäkit jäävät 20.10. asti runkolinjojen 500 ja 510 käyttöön uusien pysäkkien kanssa rinnakkain.

Muutokset 21.10.

Runkolinjat 500 ja 510 alkavat liikennöidä Teollisuuskadun sijaan Aleksis Kiven kadun kautta. Runkolinjojen reitti siirtyy tällöin takaisin runkolinjojen edeltäjän linja 58 alkuperäiselle reitille.

Asemapäällikönkadulla uusien Pasilan aseman pysäkkien kanssa rinnakkain käytössä olleet aiemmat runkolinjapysäkit H2164 ja H2137 eivät ole enää 21.10. alkaen runkolinjojen 500 ja 510 käytössä. Muut reittimuutoksen myötä tulevat pysäkkimuutokset ovat listattuina muutospäivien mukaan alempana. Teollisuuskadun pysäkkien yhteydet mm. Pasilasta ja idän suunnasta säilyvät linjoilla 50 ja 59.

Muihin Pasilan aseman tuomiin joukkoliikenteen muutoksiin on mahdollista tutustua tarkemmin HSL:n verkkosivuilla osoitteessa hsl.fi/pasila.

Pasilan aseman alueen kaikkien bussilinjojen pysäkkimuutoksista voi lukea täältä.
 

Runkolinjojen pysäkkimuutokset koottuna

Runkolinjoille 500 ja 510 tulevat 17.10. käyttöön Pasilansillalla pysäkit:

  • ”Pasilan asema” H2100/H2101 (laiturit 31 ja 36)
     

Runkolinjoille 500 ja 510 tulevat 21.10. käyttöön Aleksis Kiven kadulla pysäkit:

  • ”Sipoonkatu” H2131/H2132
  • ”Sturenkatu” H0654/H0655
  • ”Fleminginkatu” H0653/H2156
  • ”Junatie” H2159 lännen suuntaan (Aleksis Kiven kadun puolella Dallapénpuiston itäpäässä)
     

Runkolinjoilta 500 ja 510 käytöstä 21.10. poistuvat Teollisuuskadulla, Kumpulantiellä ja Asemapäällikönkadulla sijaitsevat pysäkit:

  • ”Pasilan asema” H2137/H2164 Asemapäällikönkadulla (nykyiset laiturit 28 ja 29)
  • ”Jämsänkatu” H0661/H2172
  • ”Pasilan konepaja” H2173/H2174
  • ”Telekatu” H2175/H2176
  • ”Päijänteentie” H2177/H2178
  • ”Junatie” H2179 lännen suuntaan (tilalle käyttöön ”Junatie” H2159 Aleksis Kiven kadun puolella Dallapénpuiston itäpäässä)

 

Runkolinjojen 500 ja 510 pysäkkimuutokset 21.10. Vallilassa ja Itä-Pasilassa kartalla

Runkolinjat 21.10. alkaen (kartta avautuu isompana karttaa klikkaamalla):

Kommentit

Kulku Roihuvuoresta ja muutenkin Itä-Helsingistä Teollisuuskadulle ja Uutiskadulle Pasilaan on tehty runkolinjan myötä kohtuuttoman vaikeaksi. Kilometrikaupalla kävelyä molemmissa päissä ja nyt myös vaikeat vaihdot, esim. Junatie-pysäkin poistumisen myötä. Junatien pysäkin kohdalla istutaan ensin valoissa ja odotetaan, kun 500 kääntyy Junatieltä Aleksis Kiven kadulle, samalla 50:t ja 59:t vilistävät ohi. Sitten 500 kääntyy Aleksis Kiven kadulle ja jättää pysäkille, jonka jälkeen seistään valoissa, jotta pääsisi Junatien pysäkille ja taas 50:t ja 59:t vilistävät ohi. Tässä ei ole mietitty mitään. Tiedän, että Redissä voi vaihtaa, mutta se Teurastamolla tehtävä lenkki on linjoja pitkin Teollisuuskadulle pyrkivälle täysin turha.

Suora bussilinja Herttoniemestä Teollisuuskadulle ja Uutiskadulle on ehdottomasti palautettava. 50 ja 59 olivat hyviä, toimivia ja suosittuja kunnes niiden itäinen päätepysäkki vaihdettin pois Herttoniemestä. 500:n ja 510:n siirtäminen Tehtaankadulta Aleksis Kiven kadulle tuntuu myös käsittämättömältä, koska Teollisuuskadulla sijaitsee paljon työpaikkoja ja esimerkiksi Vallilan ammattikoulun ja Mäkelänrinteen lukion idästä saapuvat opiskelijat käyttävät näitä pysäkkejä.

Tynnyrintekijänkadun pysäkilläkin voi vaihtaa, portaat alas ja yksi suojatie busseihin 50 ja 59.

Uusi reitti pysäkkien sijainteineen olisi selkeämpi hahmottaa normaalista karttakuvasta, kuin tuosta yksinkertaistetusta linjakartasta.

Kiitos palautteesta, perinteisempi karttakuva pysäkkimuutoksista lisätty nyt tiedotteeseen.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.