HRT undersöker kvalitet av områdets trafikmedel

Kvalitet av materiel i Helsingforsregionens kollektivtrafik undersöks och resultat rapporteras med hjälp av ett nytt verktyg. Under höstens 2013 undersökningsperiod i september–november gjordes nästan 3 800 observationer i kvalitetskontroll.

HRT undersöker kvalitet med observationsmetod nästan dygnet runt i bussar, spårvagnar och metrovagnar. ”Med kvalitetskontroll vill vi öka resandets trygghet och trivsel”, säger Antti Vuorela, gruppchef för HRT:s Operativa undersökningar-grupp.

Bussarna undersöktes på hösten drygt 3 200 gånger. Kvalitetspoängens medelvärde i bussarna är 97,4 procent av maximipoängantalet. De största kvalitetsavvikelserna observerades i väggarnas och stödstängernas skick samt i hur rena sätena är och i hur klockorna i passagerarutrymmet fungerar. I stället gjordes det väldigt få observationer om förarnas rökning och störningar i dörrarna.

I spårvagnarna och metron fanns betydligt färre kvalitetsavvikelser än i bussarna. Spårvagnarna undersöktes över 250 gånger och de genomsnittliga kvalitetspoängen var 99,97 procent. Bland ca 300 granskade metrovagnar var medelvärdet 99,83 procent.

”Dagens kvalitetsundersökning är i ett kraftigt utvecklingsskede så jämförelse med resultat av föregående undersökningsperioden utförs inte. När undersökningen etablerar sig blir resultat av olika perioder jämförbara. Då kan man i fortsättningen följa utveckling av kvalitet också på längre sikt”, konstaterar Vuorela.

Ett nytt webbaserat verktyg i bruk

HRT har i samarbete med trafikföretagen utvecklat ett webbaserat Jola Web-verktyg som underlättar behandling av undersökningsresultat och rapportering samt kontakt mellan HRT, forskare och trafikföretag. Systemet togs i bruk i busstrafiken på hösten 2013.

”Tack vare det nya systemet kan observationer på fältet rapporteras snabbt till trafikföretaget som får ännu bättre beredskap att korrigera observerade avvikelser, berättar Antti Vuorela.

Fältarbetarna samlar sina observationer på elektroniska undersökningsblanketter och tar vid behov bilder av kvalitetsavvikelser. ”Efter datakontroll står observationer genast till HRT:s och trafikföretagens förfogande på Jola Web. Trafikföretag har möjligheten att korrigera observerade kvalitetsavvikelser snabbt vid behov. Trafikföretagen kan också lätt följa kvalitet av sitt eget materiel.”

De undersökta kvalitetsfaktorerna definieras i trafikeringsavtal mellan HRT och trafikföretag. HRT betalar trafikföretagen bonus om väl skött kollektivtrafik och tar avtalsenligt ut sanktioner för skadliga kvalitetsavvikelser av materiel. Objekt för uppföljning är både allvarliga brister som kan förorsaka människor fara och också mindre avvikelser som påverkar närmast resandets trivsel och smidighet samt kollektivtrafikens image.


Mer information:
avdelningsdirektör Tero Anttila, tfn 050 555 2932
gruppchef Antti Vuorela, tfn 040 504 4582