Liikennöintisuunnitelmaluonnos 2014-2015: Tutustu ja kommentoi

Tutustu liikennemuutoksiin kesästä 2014 alkaen ja kerro mielipiteesi. HSL vastaa jatkossa myös Kirkkonummen ja Sipoon joukkoliikenteen suunnittelusta. Suunnitelmaluonnosta voi kommentoida 15.1.2014 asti.

HSL laatii vuosittain seutulinjojen sekä Helsingin, Espoon, Kauniaisten, Vantaan ja Keravan sisäisten linjojen sekä juna-, raitio-, metro- ja lauttaliikenteen liikennöintisuunnitelman, jossa esitellään seuraavan ajovuoden aikana joukkoliikenteessä tehtävät liikennöinnin muutokset ja niiden vaikutukset suoritteisiin ja liikennöintikustannuksiin. Suunnitelmassa esitetään ajovuoden 16.6.2014 - 14.6.2015 muutokset. Bussi-, raitio- ja junaliikenteen muutokset tulevat voimaan kesäliikenteen alkaessa 16.6.2014 tai syysliikenteen alkaessa 11.8.2014. Suomenlinnan lautan muutokset tapahtuvat 15.9.2014 alkaen.

Syysliikenteestä 2014 alkaen HSL vastaa myös Kirkkonummen ja Sipoon joukkoliikenteen suunnittelusta. Kirkkonummen ja Sipoon linjastomuutokset on kuvattu suunnitelmaraporteissa. Lopulliset linjanumerot voivat poiketa raporteissa esitetyistä.

Liikennöintisuunnitelman 2014–2015 ovat laatineet HSL:n linjasto- ja aikataulusuunnitteluryhmän joukkoliikennesuunnittelijat yhteistyössä kuntien joukkoliikenneasiantuntijoiden, bussiliikennöitsijöiden, HKL:n raitioliikenneyksikön, HKL:n metroliikenneyksikön ja Suomenlinnan Liikenteen yhteyshenkilöiden sekä Espoon koulutoimen, Vantaan sivistystoimen ja Keravan koulutoimen kanssa. Liikennöitsijöiltä on pyydetty kommentit suunnitelmasta. Varsinainen aikataulusuunnittelu kesälle 2014 ja talvikaudelle 2014–2015 tehdään liikennöintisuunnitelman pohjalta. Suunnitelmaluonnosta voi kommentoida 15.1.2014 asti. HSL:n hallitus käsittelee suunnitelmaluonnosta kokouksessaan 21.1.2014.

Liikennöintisuunnitelmaluonnos 2014-2015
Kirkkonummen linjastosuunnitelma
Sipoon linjastosuunnitelma

Kommentit

Hopefully hsl will really react to these people's comments. Especially this Helsinki route to the four holes the route is currently quite short, so a small extension in http://payforessays.org staff would not be terribly expensive.

Vastustan linjan 15 typistämistä alkamaan Lähderannasta Jupperin sijaan .
Jupperilaisille linja on eriittäin tärkeä, sillä kuljetaan joukoittain kouluun ja kauppoihin Kauniaisiin ja Viherlaaksoon, töihin Tapiolan suuntaan, harrastuksiin Mankkaalle. Säästökohteena siirto on mitätön; lisäksi jäisi lähes käyttämättä suurin kustannuksin rakennettu pysäkkialue Jupperissa. Lähdön siirto Lähderantaan aiheuttaisi bussin vaihtotarpeen ja isojen teiden ylityksiä Lähderannassa, joukossa paljon koululaisia ja harrastuksiin matkustavia lapsia.
Älkää hyvänen aika viekö toimivaa ja käytettyä linjaa Jupperilaisilta ja Laaksolahtelaisilta.

Liikennöintisuunnitelmaluonnoksen kommentointi päättyi 15.1. HSL:n hallitus käsittelee suunnitelmaluonnosta kokouksessaan 21.1. Kuukauden aikana sivulle jätettiin yhteensä 72 kommenttia.

Niistä suurimmassa osassa esitettiin erilaisia toiveita joukkoliikennetarjonnan parantamiseksi, eivätkä kommentit suoraan koskeneet esitettyä suunnitelmaa. Eniten tällaisia toiveita tuli Kannelmäestä ja Hakuninmaalta. Useissa kommenteissa toivottiin Kannelmäen asemalle päättyvän linjan 42 jatkamista Kauppakeskus Kaareen. Kauppakeskus Kaareen pääsee kuitenkin jo nyt useilla busseilla: sinne kulkevat bussit 41, 43 ja 56 sekä lähilinjat 31, 32 ja 237. Hämeenlinnanväylää kulkevilla seutulinjoilla sekä Kehä I:tä kulkevilla poikittaislinjoilla on niilläkin pysäkit kauppakeskuksen lähellä.

Lisäksi toivottiin Hakuninmaalta Kannelmäen ja Haagan kautta keskustaan ajavan linjan 43 nopeuttamista. Linjalta 43 kannattaa vaihtaa Kannelmäen asemalla junaan, mikä nopeuttaa matkaa keskustaan jopa yli 20 minuutilla.

Muutamissa kommenteissa toivottiin laivaterminaalien joukkoliikenneyhteyksien parantamista. Näitä yhteyksiä käsitellään parhaillaan laadittavassa raitioliikenteen linjastosuunnitelmassa.

Osa kommenteista koski aiemmissa liikennöintisuunnitelmissa tehtyjä muutoksia, kuten linjan 231 K-vuorojen lakkauttamista ja korvaamista osittain pienkalustolinjalla 237. Tämä muutos tehtiin vuodenvaihteessa tarkoituksena selkeyttää linjastoa ja mahdollistaa Mäkkylän pientaloalueen palveleminen sopivammalla kalustolla. Linjan 231K nousijamäärät Sotarovastintiellä ovat olleet erittäin pienet. Pienkalustolinjan 237 liikennöintiajan ulkopuolella kävelymatkat pitenevät, mutta samalla vuorovälit tihenevät Mäkkylän puistotien, Mäkkylän ja Vermon pysäkeillä muutoksen johdosta.

Kiitämme kaikkia keskusteluun osallistuneita arvokkaasta palautteesta! Sitä voidaan hyödyntää myöhemmissä suunnitelmissa, vaikkei palaute varsinaisesti liittyisikään nyt käsittelyssä olleeseen linjastosuunnitelmaan.

Lehtisaaren liikenneolot ovat nykyisin olleet arkisin ihan hyvät ja viikonloppuisinkin pääsee jopa kaksi kertaa tunnissa suoraan keskustaan. Mutta jos uudistus toteutuu, joutuu aina liikkeelle lähtiessään vaihtamaan kerran tai jopa kaksi kertaa kulkuneuvoa päästäkseen perille. Metrosta ei ole mitään hyötyä, koska lähin asema on Espoon puolella ja sinnekin on pitkä kävelymatka.

Punavuoren liikenneyhteydet Ruoholahteen käytännössä loppuvat bussin 20 siirtyessä ajamaan suoraan Kamppiin. Punavuori tuntuu olevan HSL:n liikennesuunnittelussa muutenkin syrjässä, esimerkiksi kolmosen spåran vuoroväli on käsittämättömän pitkä ja se on tasan ainoa väline päästä HSL:n kyydillä keskustaan (Kamppiin menee bussit 14 ja 18).

Sipoon osalta pari tärkeää huomiota.
-Eriksnäsin osalta liikkuminen Helsingin suuntaan on jäämäsää torsoksi. Ylimääräinen vaihto 841 - 992 Söderkullassa ei ole toimiva vaan lisää matka-aikaa merkittävästi. Vertailuna autolla Mellunmäkeen 15 min + metro Kaisaniemeen 22 min = 37 min. Söderkullan vaihdolla ollaan vähintään kaksinkertaisessa matka-ajassa mikä tekee siitä mahdottoman.
-Ehdotus on että jos ei kaikkia niin osa 841 vuoroista tärkeimpiin liikennöintiaikoihin (aamu/iltapäivä) ajettaisiin Eriksnäsistä Söderkullan kautta ilman vaihtoa ja päinvastoin
-Paremin tietysti vielä olisi jos saataisiin Erisksnäsistä tai Sipoonlahdesta suora vuoro moottoritietä Helsingin keskustaan tai Mellunmäkeen

Olen jo useamman vuoden toivonut Leppävaara - Matinkylä reittiä, joka kulkisi myös viikonloppuisin ja iltaisin /öisin. Nykyinen linja 5 kulkee vain arkena, ja silloinkin vain hyvin rajallisen ajan. Espoon puolella poikkiliikenteen kanssa olisi parantamisen varaa. Välillä on vähän hanklia nämä työmatkat, jos olen sunnuntaivuorossa. Joudun menemään esim. junalla leppävaarasta Espoon Keskukseen ja sieltä 31:llä Matinkylään. Kiertää paljon ja ottaa kauan matkata.

Olen samaa mieltä.Tässä on kuitenkin kaksi isoa Espoon aluetta, joiden välillä ei ole toimivaa yhteyttä. Espoo-Vantaa linjoja saisi olla myös kattavammin. Huhuista huolimatta kaikilla Espoolaisilla ei ole omaa autoa ;-)

Toivottavasti HSL:n väki lukee linjan 231K:n lakkauttamisen uutiseen 9.12.2013 kirjoitetut kommentit ja myös http://www.adressit.com/231k2013 sivulle kirjoitetut kommentit.Siellä on paljon asiaa.

Näiden ja muidenkin suunnitelmien arviointi olisi joukkoliikenteen käyttäjille helpompaa, jos olisi tarjolla esim. reittioppaan versio jossa nämä linjat olisi mukana jollain alustavalla aikataululla.

Onko kaikkien Kirkkonummen bussilinjojen katkaiseminen Matinkylään järkevää? Kulkuneuvon vaihtaminen on aina hankalampaa kuin mennä suoraan. Bussit pääsevät Kampista Länsiväylälle suhteellisen vauhdikkaasti. Matka-ajassa ei liene merkittäviä eroja, kun ensin pitää laskeutua/nousta pitkät liukuportaat Helsingin pään metroasemalle ja odotta junaa. Itse kulkisin mieluummin koko matkan bussilla.

Onko kaikkien Kirkkonummen bussilinjojen katkaiseminen Matinkylään järkevää? Kulkuneuvon vaihtaminen on aina hankalampaa kuin mennä suoraan. Bussit pääsevät Kampista Länsiväylälle suhteellisen vauhdikkaasti. Matka-ajassa ei liene merkittäviä eroja, kun ensin pitää laskeutua/nousta pitkät liukuportaat Helsingin pään metroasemalle ja odotta junaa. Itse kulkisin mieluummin koko matkan bussilla.

Ja HSL:n mielestä on järkevää (lainaten, selkiyttää linjanumerointia) sillä, että aamuyön 03N saakin linjatunnuksen 23N, kun alkuillasta 23N ajaa täysin reittiä? Sääliksi käy aamuyön kuskeja, jotka tappelevat känniääliöiden kanssa oikeasta reitistä. Only in HSL...

Käytän useasti linjoja 56 ja 51. Näistä ainakin jälkimmäisellä olisi tarvetta sunnuntailiikenteeseen. 56 bussin viikonloppuliikenne olisi toivottavaa myöskin, koska p-haaga-käpylä matka tuntuu viikonloppuna aika turhalta kierrolta.
Myös linjojen 40, 41 ja 43 tasotus olisi hyvä, tällä hetkellä näyttä että kaikki Haagasta keskustaan päin menevät bussit tulee samoilla minuutilla, ja sitten on 10min tai enemmänki taukoa. Eikä Hämeenlinnanväylän 400 alkusille busseille houkuttele kävellä (vaikka vuoroväli ja tasotus ovat kiitettävät) kun ei koskaan niitten aikatauluista tiedä, kauheasi myöhässä tai reilusti ennen ohitusaikaa tulevat.

Onko jokin virallinen paikka johon voi kommentoida Kirkkonummen linjastosuunnitelmaan?
Kirkkonummelle on ehdottomasti saatava matalattia busseja niin vanhusten, lapsiperheiden kuin vammaisten takia.
Bussiliikennettä Sepänkannakselle tulisi parantaa ja lisäksi Upinniemi-Kirkkonummi välille lisää bussivuoroja, sellaisia jotka eivät kierrä Kantvikin (sokeritehtaan kautta). Tämä hidastaa todella paljon työmatkaliikennettä ja vaihtoa junaan. Samoin kaivataan linjoja Upinniemi-Helsinki, ilman kierrosta Kirkkonummen keskustan kautta, jotta työmatkasta tulisi jotenkin järkevä Sepänkankaalaisille/ Upinniemeläisille ajallisesti. Nyt bussi kestää todella pitkään väli Upinniemi-Helsinki, koska se kiertää Kantvikin ja Kirkkonummen keskustan kautta.

HSL:n hallitus on hyväksynyt Kirkkonummen linjastosuunnitelman jo toukokuun lopussa 2011. Asukkailla oli tuolloin mahdollisuus kommentoida suunnitelmaluonnosta ennen lopullisen version hyväksymistä. Parhaillaan on menossa uuden linjaston bussiliikenteen liikennöitsijän kilpailuttaminen. Elokuusta 2014 alkaen osa vuoroista tullaan ajamaan matalalattiakalustolla.

Eipä kulje talvellakaan K-juna kuin ruuhka-aikoina arkisin. Koko ajan vain hidastuu työmatkailu Koivukylä-Hki :(

Kysymys: kun linja 50 korvaa linjan 22, niin kulkeeko Männikkötien kautta?
Ala-Maunulassa on ongelma, kun Hgin keskustaan kulkee vain 2 linjaa. Toinen Mannerheimintietä (63) ja toinen Mäkelänk.-Hämeentie. Nämä bussit tulevat Metsäpurontien Alepan pysäkille aina lähes samoihin aikoihin ja vuoroväli linjalla 62, 66 (iltaisin, viikonlopp.) on 20 min. Sama juttu kaupungista Maunulaan. Linjat lähtevät lähes samaan aikaan. Ei kerkiä edes kävellä toiseen, jos toisesta just on myöhästynyt.

Voisiko muita linjoja, jotka kulkevat Pakilantiellä, saada siirrettyä Metsäpurontie-Männikkötien kautta ja katsoa, että 63, 62 (66) eivät tule samoihin aikoihin Alepan pysäkille? Ei varmasti ole hankala järjestää. Meiliä olen laittanut HSL:lle parikin kertaa.

Nimimerkki Jo vuosia toivonut parannusta "Ala-Maunulaan"

Niin kuin linjastosuunnitelmassa olevassa kartassa on selvästi ilmoitettu (ja jos ei meinaa nähä, voi zoomata) linja 50 menee linjan 22 kanssa samaa reittiä Pasilaan asti, ja siitä eteenpäinkin. Teillä "Ala-maunulassa" tulee olemaan vielä hieman paremmat yhteydet, koska linja 50 kulkee useammalla vuorovälillä kun linja 22

Bussi 231K on erittäin tarpeellinen linja meille huonojalkaisille läntisimmän Reimarlan asukkaille. Kun linja vuodenvaihteessa lopetetaan, joudumme entistä pidemmän matkan kävelemään Helsingin maksualueen bussipysäkille. Jouko-linjaa korvaavan uuden linjan yhteys ei riitä kaikkiin asiointeihin.
Jouko-busseista kokemukseni on hiukan huono: jousitusta näissä pikkubusseissa ei taida olla laisinkaan, ja joinakin kertoina ovet ovat jumittuneet. Ei tässä mitään luxusta peräänkuuluteta, vaan ihan normaalisti toimivaa likennekalustoa.

Linjan J37 muuttuessa linjaksi 237 myös liikennöitsijä vaihtuu Nobinasta Taksikuljetukseksi. Myös kalusto uusiutuu samalla.

Linjaa 231K on tapettu jo kaksi kertaa aiemmin (ollut sekä 110 ja 260). En tosin ymmärrä minkä takia. Meille luvattiin linja 237 korvaavaksi linjaksi, mitä se ei ole pienemmässä määrin. Jonkin verran korvattavuutta ehkä olisi saatu mikäli se olisi liikennöinyt Leppävaarasta Pitäjänmäen aseman kautta Kannelmäen Kaareen ja useammin kuin kerran tunnissa. Nyt linja kaartaa Konalaan, jonne haluavat olisivat voineet vaihtaa Pitäjänmäen asemalla linjoihin 39 tai 51.

Olen samaa mieltä, 231k vuorot olisi pitänyt säilyttää (matkustajiahan ainakin ruuhka-aikana riitti ihan mukavasti), mutta asia on jo päätetty, ja HSL on jo kerran antanut lisäaikaa tälle linjalle, mutta nyt asiasta on pätetty, ja 2.1 aloittaa uusi palvelubussi 237, 231k bussien tilalla (vaikka ei se 237 mikään korvaaja olekkaan, ei korvaa millään tavalla keskustaan päin). Joten tuskin tätä linjaa 231k enään palautetaan entiselleen, harmillisesti. Lisäksi 237:lla ei edes pääse kyläkirkontieltä päin Pitäjänmäen hyville vaihtoyhteyksille suoraan, vaan pitäisi kierrellä konalan kautta, tai jäädä linjojen 39,51,360 pysäkillä Valintatalolla päin. Runkobussi 550 voisi alkaa pysähtyä myös Henrikintie nimisellä bussipysäkillä. Näin saataisiin hyvää lisäpalvelua, ja ei se yksi pysäkki enemmän kai pahaksi 550:n matka-ajalle ole....

En ymmärrä miksi 90A reitti aamulla vuodenvaihteessa muuttuu. Sen verran ymmärrän että ei reitillä montaa osaavaa kuskia ole ollutkaan. Meitä aamutyöläisiä ei oikein ymmärretä. Laittakaa vaan linjalle juuri ne kuskit jotka eivät keski- ja takaovia osaa käyttää saati sitten koko reittiä.

Itse matkutsan työmatkani samalla bussilla ja olen huomannut samaa. Monta valitustakin jättänyt mutta asia ei tunnu ketään kiinnostavan. Tämä on hyvä kysymys.

Yleisesti ottaen raporttien taitto ja ulkoasu ovat heikentyneet HSL:n alkuvuosista ja YTV:n/HKL:n ajoista.

Su-vuorovälit mitoitetaan yleensä palvelutason eikä kapasiteetin perusteella. E-junien su-liikenteen poisto kapasiteetilla perustellen vaikuttaa erikoiselta. Muutama vuosi siten perusteltiin, ettei Kirkkonummelle voi liikennöidä Flirt-junilla, koska rantaradalla on korkeita laitureita. On hyvä, että nyt on todettu liikennöinnin kuitenkin onnistuvan.

Linja 17 voisi pysähtyä myös pysäkillä 0815 Viiskulmassa. Siten jatkossa Kampin tapaan linja 17 käyttäisi jatkossa samaa pysäkkiä kuin linjat 14 ja 18. Linjoen 14 ja 18 kuormitusongelmat helpottuisivat ja linja 17 matkustajamäärät kasvaisivat. Mahdollisesti reitti Arkadiankadun Eläinmuseon pysäkin kautta voisi olla yhtä nopea tai nopeampi kuin Pohjoisen Rautatiekadun kautta, jossa on enemmän liikennevaloja ja ruuhkia.

Linja 59 on nykyisellään toimiva linja ja matkustajamäärät suuria. Tästä lähtökohdasta on huono, että linjan 59 tarjontaa heikennetään. Ilmalan ja Maunulan välillä ei ole lisäkapasiteettitarvetta linjalla 22, koska reitti on niin hidas. Lisäksi linja 22 on kohtalaisen toimiva linja suhteessa vuoroväliin. Linjojen 22 ja 59 muutokset ovat siis selviä heikennyksiä nykytilanteeseen.

Lopuksi toivoisin linjan 554 reittimuutosta takaisin Malminkaarelle, jotta linjan käyttö olisi mielekästä. Samalla kiitokset linjan 54 nopeuttamisesta viime vuonna ohittamaan Malmin Kehä I:tä pitkin.

Ai uusien Flirt-junien tulo sitten laskeekin palvelutasoa sunnuntaisin Espoon suunnalla: Tiedoksi HSL:lle: Palvelutaso muodostuu kapasiteetista ja vuorovälistä, ei pelkästä kapasiteetista.

Muutamia kommentteja ja ehdotuksia suunnitelmasta:
- linja h17 kulkemaan samaa reittiä myös paluumatkan (... Fredrikinkatu - E. Rautatienkatu - Arkadiankatu...)
- h66 liikennöimään läpi päivän, h67:n jatko Lauttasaareen h66A:n liikennöintiaikoina, jolloin h62:n voi lakkauttaa siinä sivussa. Tämä tosin edellyttäisi h66:n ja h67:n liikennöitsijöiden ja kaluston vaihtamista päittäin, mutta toisaalta h67:n vuoroväliä ei tarvitsisi tihentää kasvaneen kalustokoon seurauksena.
- e13 pitäisi säilyttää vähintään ruuhkalinjana
- kaikkia seutulinjan 165 vuoroja ei välttämättä tarvitsisi ajaa Kauklahteen asti, jos palvelutason parantaminen on tarkoitettu nimenomaan saunalahtelaisille. Erillisen ruuhkaversion, vaikkapa 165B:n, voisi perustaa Kampin ja Saunalahden välille.
- 550:n vuorovälin tihennys rikkoo vaihtoyhteydet juniin
- hienoa, vihdoinkin ke5:n ja 738:n yhteinen sotku selkenee!

PS. laittakaa linjat h58 ja h58B sekä h50 ja h59 samaan aikatauluun.

Espoon linjan 23 toivoisi myös iltaisin ja viikonloppuisin kulkevan uuden, Helmipöllönmäen alueen suuntaan, Lintulaaksontietä pitkin siis. Asuntoja on jo valmistunut ja on edelleen valmistumassa alueelle runsaasti ja nyt kyseinen vuoro ei kulje lainkaan arki-iltoina eikä viikonloppuisin. Alueella on jo Hoasin opiskelija asuntoja sadoille opiskelijoille ja juuri valmistuu lisää asuntoja nuorille osoitteeseen Helmipöllönkatu 1. Toinen Lintuvaaran iso uusi alue, Painiitty, saa kyllä nauttia 23 vuoroista myös iltaisin ja viikonloppuisin, mutta meitä toiseen suuntaan jatkavia ei ole huomioitu lainkaan. Me kyseisellä alueella asuvat autottomat olisimme siis erittäin kiitollisia mikäli saisimme linjan 23 vuoroja kulkemaan runsaammin Lintulaaksontielle iltaisin ja viikonloppuisin.

esim. viikonloppuisin 69 ajaa 6.19 pasilan aseman ohi. juna saapuu samaan aikaa ja ihmiset joutuu odottamaan seuraavaa vuoroa pitkään. olisiko mitenkään mahdollista että 5 minuuttia myöhemmin saapuisi kyseinen bussi varsinkin viikonloppuisin.
ja miksi ratikka 7 e kulje sunnuntaina ennen 7.00 ? kukaan ei pääse töihin pasilasta.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.