HSL järjestää lisää Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman esittelytilaisuuksia

HSL järjestää 2 uutta Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman esittelytilaisuutta viikoilla 6-7. Tarve lisätilaisuuksille syntyi, kun aiheesta kiinnostuneet eivät mahtuneet mukaan ensimmäiseen tilaisuuteen Malmitalolle. HSL tiedottaa tarkemmin tilaisuuksien ajankohdasta ja paikasta, kun käytännön järjestelyt on saatu tehtyä. Alustavasti tilaisuudet järjestetään Alppikylä-Jakomäki ja Tapaninvainio-Pukinmäki -alueilla. HSL on pahoillaan arviointivirheestään: tilaisuuden luonne ja tilojen mitoitus eivät vastanneet paikalle saapuneiden asukkaiden määrää. Harmillista, että moni etenkin alkuillasta paikalle saapunut jäi ilman haluamaansa tietoa suunnitelmasta.

Malmitalolle saapui lähes 300 Koillis-Helsingin asukasta. Ihmismäärä ylitti reilusti HSL arvion, joten tilaisuuden "käsikirjoitus" ei toiminut suunnitellulla tavalla. Tarkoituksena oli käsitellä linjastosuunnitelmaa parinkymmenen hengen ryhmissä karttojen äärellä. Toisin kävi, ja tilaisuus ei täyttänytkään asukkaiden tarpeita.

HSL on jo saanut palautetta linjastosuunnitelmasta HSL:n verkkosivujen kautta. Myös kaikki Malmitalolta saatu runsas palaute otetaan huomioon suunnitelman jatkotyöstössä. Kaikki tilaisuuksista ja netistä saatu palaute luetaan ja analysoidaan ennen suunnitelman viimeistelyä helmikuussa.

Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman esittely verkossa

Kommentit

Järjetöntä muuttaa hyvin toimivaa linjaa 74 Tapanilasta Arabianrannan suuntaan.
EI MUUTOKSIA TÄHÄN.

Reitti 61
Siltamäki - Töyrynummi - Tapaninvainiontie - Malmi - Pukinmäen asema - Oulunkylä - Rautatientori

Ei huomautettavaa

Reitti 70
Puistolan asema - Suutarila - Siltamäki - Suutarilantie - Malmi - Pihlajanmäki - Lahdenväylä - Hakaniemi

Esitetyssä muodossa ehdotus heikkentäisi merkittävästi Peltokyläntien, Kirkonkyläntien, Suutarilan omakotialueen ja Pettiläntien läheisyydessä olevien asukkaiden palveluja.

Kirkonkyläntien ja Peltokyläntien läheisyydessä elää paljon asukkaita, jotka käyttävät yksinomaan julkisia liikennepalveluja kuten esimerkiksi opiskelijat ja hoitokotien asukkaat. Näille henkilöille tulisi myös mahdollistaa pääsy julkisilla liikennevälineillä alueen keskukseen Malmille ja siitä edelleen keskustaan. Myös liikuntapuistojen käyttäjät tarvitsevat näitä pysäkkejä.

Suutarilan omakotialueella ja Kiertotähdentien varrella asuu erittäin paljon iäkkäitä ihmisiä, joille on terveytensä takia syntyy usein tarvetta päästä Puistolan laboratorioon.

Muutosesitys:
Reitin kulku pidetään nykyisen kaltaisena eli tulee Malmilta Kirkonkyläntien ja Peltokyläntien kautta Siltamäkeen ja jatkaa siitä Riimusauvantien, Kiertotähdentien ja Revontulentien kautta Puistolan asemalle.

Reitti 611
Tikkurila - Viertola - Suutarila – Siltamäki - Tuomarinkylä - Tuusulanväylä - Rautatientori

Vuoroväli on ruuhka-aikoina pitkä.

Muutosesitys:
Reitit 611 ja 611B tulee suunnitella yhdessä niin, että ruuhka-aikojen osalta pääosassa reittiä vuoroväli on 10 minuuttia.

Reitti 611B
Suutarila – Siltamäki - Tuomarinkylä - Tuusulanväylä - Rautatientori
ruuhkavuoro

Vuoroväli on pitkä.

Muutosesitys:
Reitit 611 ja 611B tulee suunnitella yhdessä niin, että ruuhka-aikojen osalta pääosassa reittiä vuoroväli on 10 minuuttia.

61N
Töyrynummi - Siltakyläntie - Pukinmäki - Oulunkylä - Rautatientori
yövuoro

Ei huomautettavaa

Reitti 70N
Puistolan asema - Suutarila - Siltamäki - Suutarilantie - Malmi - Pihlajanmäki - Lahdenväylä - Rautatientori
yövuoro

Ei huomautettavaa

75A Linja on suunniteltu poistettavaksi

Emme hyväksy, että poikittaislinja 75A lopetetaan.
Linjaa 75A käyttävät koululaiset, jotka tulevat Tapulikaupungista, Puistolasta, Heikinlaaksosta ja Jakomäestä. Suutarilassa Kiertotähdentien ja Pohjantähdentien alue voisi käyttää linjaa myös liityntälinjana Puistolan asemalle ja laboratorioon. Tämä tosin edellyttäisi, että linjan 75A reitti kulkisi Kiertotähdentien ja Revontulentien kautta Puistolaan.
Jakomäessä linja 75A voisi kulkea Jakomäentien kautta. Nyt siellä päässä jää koko Jakomäen iso kerrostalo alue kokonaan ilman joukkoliikennettä.

Muutosesitys:
Esitämme, että linja 75A säilytetään ja että sen reitti muutetaan kulkemaan Kiertotähdentien ja Revontulentien kautta Puistolaan ja Jakomäessä Jakomäentietä pitkin.

Mikäli suora linja 74 Tapanilasta Arabianrantaan lopetetaan, siirryn käyttämään työmatkoilla omaa autoa ja näin tiedän monen muunkin tekevän.

Kylläpä oli sekavaa! En meinannut millään ottaa tolkkua, mikä lakkaa, sen enempää kun sitäkään, mikä miksikin muuttuu ja mistä reitit kulkevat ja minä viikon päivinä. Sen verran mitä sain selkoa totesin, että autokauppaan vie tämän mirkun tie. En voi käsittää miksi sitä kulun helppoutta Malmille hehkutetan joka välissä. Kun mä pääsen Malmille, en ole päässyt vielä yhtään minnekään. Jatkan siitä junalla, pääsen Rautatieasemalle enkä edelleenkään ole yhtään missään. Jatkan siitä ratikkapysäkeille ja ratikalla alan jossain vaiheessa olla sielläpäin. Kuinkahan kauan tähän on kulunut aikaa ja kaksi vaihtoa. Ja ei, en todelllakaan kulje 8-16 työrytmissä vaan liikkeelle pitää päästä sujuvasti ja nopeasti myös virka-ajan ulkopuolella, niinkuin aika hemmetin monen muunkin. Tällä hetkellä pääsen yhdellä bussilla sinne minne tarviikin päästä. En myöskään ymmärrä tätä VR keskeistä ajattelumallia. Junat eivät kulje kun a) on pakkasta b) on hellettä c) sataa lunta d) sataa vettä.
En myöskään usko, että nykyisellä kalustolla pystytään vastaamaan siihen kysyntään, jonka HSL:n bussit tyrkkäävät VR:n laitureille. Enkä muista VR:n uutisoineen minkäänlaisesta kalustohankinnasta. Voi olla, että muistan väärinkin. Sen lisäksi en ole koskaan tajunnut bussilinjaa 73. Jää Hakaniemeen? Ensimmäinen ja viimenen seikka, jonka kohdalla luulin, että siellä suunnittelupäässä on edes jollain aivot päässä, kun 73 siirrettiin kulkemaan Kamppiin. Hah. No, onneksi sinne Hakaniemeen tyssää jatkossa bussi 70. Kuluuko renkaat liikaa, jos se sysää sinne minne nytkin. Mä oikeasti ensin ilahduin, kun kuulin muutosten olevan tulevaisuutta. Kuvittelin, että vihdoinkin saadaan sille seutulippupelleilylle stoppi ja saadaan todelliseen matkaan perustuva lippusysteemi. Ja vielä mitä. Sen sijaan sekotetaan koko pitäjän ja parin naapurinkin linjat kokonaan. Pätkitään toimivat linjat ja sysätään kahden kolmen värkin pakkovaihdot ja tuplataan muutenkin pitkät matka-ajat. Nostakaa vielä lippujen hintoja, vaikka 100%. Tässä ei tule muuta ajatusta kuin se, että HSL haluaa ihmiset pois julkisista kulkuvälineistä liikkumaan omilla autoillaan. Sen minäkin aion tehdä.

76A ja B-linjat tulee säilyttää junaradan itäpuolella, jotta Fallkullan asukkailla on nykyinen toimiva yhteys lähiseudun palvelujen äärelle sekä Malmin juna-asemalle. On syytä pitää mielessä, että autottomat työssäkäyvät, vähävaraiset työttömät, koululaiset, opiskelijat sekä ikääntyvät asukkaat ovat riippuvaisia sujuvasta joukkoliikenteestä.

76 A ja B-Bussit olisi säilytettävä Radan itäpuolella.
Nyt Fallkulla ja Heikinlaakso jäävät mottiin.
554-linja ei korvaa 76A/B-vaihtoehtoa radan itäpuolella. Linja on liaan pitkä (epävarmat pysäkkiaikataulut), kulkee liian harvoin (15min ruuhka-aikana) ja pysäkit Malmilla ovat vaarallisessa paikassa (Radan vierellä, Malminkaarella, ison tien ylitys -ei liikennevaloja-, ei esteetöntä pääsyä juna-asemalle(vrt.ylä-silta ja hissi), jne. Malmilta Fallkullaan mennessä myös Citymarketin pysäkki on ilman katosta)... jne.

76A ja 76B ovat olleet erittäin hyvät, nimenomaan paikallisia lähimatkoja varten - kannatan toki säilyttämistä! Mikäli siis m i k ä l i on pakko muuttaa 554-linjaksi, PITÄÄ SÄILYTTÄÄ ENTISET PYSÄKKIEN PAIKAT JA REITTIKADUT !!!

Alppikylän ja Sepänmäen asukkaat
Pitää säilyttää entiset pysäkit ja reitit/ EI MUUTOKSIA
Päästävä koko päivä ajan Rautatietorille nyk-75
Tullivuorentietä Malmille nyk-577 ja 77A

Tattariharjuntie,Alppikylä,Sepänmäki
KUlkuyhteydet säilytettävä nykyisellä tasolla
ei pysäkkimuutoksia
päästävä suoraan Keskustaan/Rautatietorille sekä Tullivuorentielltä
Malmille

Ala-Malmille saatava myös KUTSUPLUS palvelu
Tattariharjuntei, Sepänmäki.Malmi.ja Tapanila

Nimenomaan, KutsuPlussalle rajaksi kehä3, ei kehä1 !!!

Alppikylän/ Tattariharjuntie/ Sepänmäki
kulkuyhteyhdet taattava myös uudessa suunnitelmassa koko päivän
Päästävä Rautatietorille.Malmille.ja Tapanilaan
ilman mitään pysäkkimuutoksia

Nyt kun olette tekemässä näitä linjastomuutoksia
niin Sepänmäkeen olisi saatava myös lähilinja esim 705?
miksi meidät aina jätetään pois kun on tehty nämä lähilinja muutokset
meillekin kuuluisivat nämä palvelut

Lähilinja myös Alppikylään ja Sepänmäkeen
nykyinen selitys on että Tullivuorentieltä on hyvät yhteydet Malmille
77A JA 577 jos nämä eivät ole jatkossa linjalla
niin saatava lähilinja tai entinen kutsuplus 74 takaisin
Ala-Malmin kulkuhyteydet pitää säilyttää
siis 75
577 ja 74

Nyt kun sitten huonnonetaan Ala-Malmin
Tattariharjuntien ja Sepänmäen bussiyhteyksiä
niin meille pitäisi saada entinen kutsulinja 74 takaisin
meillähän ei kulje näitä lähilinjoja ollenkaan /Miksi ei ?

Uuden linjan 74 numeroksi voisi laittaa 69 niin loppuisi tämä valitus siitä että kyseinen linja loppuu...

77 on myös hyvä säilyttää nykyisellään, että jakomäestä on toimivat yhteydet viikkiin ja keskustaan

Linja 72 tulee ehdottomasti säilyttää ennallaan. Joka aamu bussi on täynnä koululaisia ja pienten lasten vanhempia kiirehtimässä töihin. Tänään 20.1. aamulla bussii ei lähes mahtunut enää Pukinmäenkaarelta, kun se oli niin täynnä koululaisia ja junaan kiirehtiviä. Miten tämmöisen linjan voisi lakkauttaa/muuttaa?? Eikö HSL tee tutkimuksia siitä, kuinka paljon linjoja käytetään ja mihin tarkoitukseen. On pöyristyttävää, että Tapaninvainiosta ei enää pääsisi Pukinmäkeen, jossa on kaikki palvelut. Postimme tulevat esim. Pukinmäen R-kioskille! Lapset käyvät Pukinmäen nuorisotalolla! Kuinka tämä jatkossa onnistuisi?

Adressin pelastetaan bussilinja 69 eli Nakki on allekirjoittanut 1211 ihmistä ja olen koostanut ja printannut 140 palautetta enkä ole ehtinyt vielä kaikkia printata.

Bussilinjaa 69 ei saa lopettaa se on monella tavallka tärkeä yhteys.

Bussireittejä suunnitellessa, tulisi häiritsevät soraäänet lähettää suoraan silppuriin. Suomen yhteiskunnan valiotuotos, virkamies, kyllä tietää asukkaiden tarpeet. Unohtakaa nuo kuulemiset. Asioista on jo päätetty kaljankin energiajuomaksi muuttavan yli-ihmisen suuren otsan alla.

Odotamme innolla että bussilinja 69 säilyttää reittinsä, sillä Töölööseen ja Pasilaan ei ole kunnon yhteyttä. Juna on erittäin epävarma talviaikana, joten motissa ollaan silloin. Bussit ovat aivan täysiä pitkin matkaa, ja jokaisella on erilainen reitti kuljettavanaan. Koululaisia on myös paljon tällä linjalla.

Mutta lopputulos on sama, ei hsl ala muuttamaan omia suunnitelmiaan.
Nehän on kiveen hakattuja

Ei kukaan muu kuin ingerjääär tiedä paremmin matkustajien tarpeita

Nyt lienee selvää, että asukkaat vastustavat mm. 72, 73 ja 69 reittien muutosta. Eiköhän kannattaisi siis vaan kuunnella asukkaita!

miettikään sitä linjalla 69 eilenkään ollut pukinmäen jälkeen malmille muutaman matkustaja ja muutamia vuoroja meni tyhjillään , että minusta kyllä 69 yhditäminen linja 74 on järkevää. suunnitelman linja 78 voitasii jatkaa oulunkylän asemalle, jossa sillä olisi vaihtoyhteys junaan ja runkolinjalle 550.

lkinjan 75 muutos on hyvä älkää ihmeessä muuttako sitä. linja 77 kulkuemmaan joka päivä ja linja 54 kulkemaan viikonloppuisin.

miettikään sitä linjalla 69 eilenkään ollut pukinmäen jälkeen malmille muutaman matkustaja ja muutamia vuoroja meni tyhjillään , että minusta kyllä 69 yhditäminen linja 74 on järkevää. suunnitelman linja 78 voitasii jatkaa oulunkylän asemalle, jossa sillä olisi vaihtoyhteys junaan ja runkolinjalle 550.

lkinjan 75 muutos on hyvä älkää ihmeessä muuttako sitä. linja 77 kulkuemmaan joka päivä ja linja 54 kulkemaan viikonloppuisin.

Alppikylän asukasmäärä tulee olemaan 2000 asukasta. Jo nyt olemme odottaneet lisävuoroja linjalle 75 mutta HSL päätti lopettaa koko vuoron ja 77 vain ruuhka-aikoina kulkevaksi. Miten käy kun lastenvaunujen kanssa matkustavat täyttävät ruuhkabussit ettei tarvitse mennä Malmin kautta. Kaikkihan tietävät miten junat kulkee talvella. Olisi ollut hyvä tietää näistä linjamuutoksista aikaisemmin niin olisi voinnut valita toisen asuinpaikan.

Ei taida kesähelteilläkään junat kulkea suunnitellusti ja ihan ajallaan.

Palvelumme ovat Pukinmäessä, eivät Malmilla. Miksei oikeasti täällä asuvia ja liikkuvia kuunnella suunnitelmia tehtäessä?

Halutaanko Pukinmäki ajaa alas? Kun asiakasvirrat kuihtuvat voin vain kuvitella, kuinka liikkeistä yksi toisensa jälkeen lopettaa. Sen jälkeen voikin miettiä missä käy esim. Kaupassa, ellei hanki omaa autoa...

Linjalla 72 on ollut myös lasten helppoa ja turvallista liikkua. Uusien suunnitelmien myötä lasten pitäisi osata vaihtaa useasta kulkuvälineestä toiseen, menee liian vaikeaksi. En myöskään halua lähettää lapsiani seikkailemaan Malmin asemalle. Olen nähnyt Malmin seudulla liian paljon laitapuolen kulkijoita, väkivaltaa ja ahdistelua.

Kiitos HSL! Alppikylän asukasmäärä kasvaa kovaa vauhtia ja yhteydet ovat nyt jo aivan hanurista! Suora yhteys keskustaan on välttämätön ja senkin haluatte meiltä viedä. Joudun kulkemaan ennen kuutta aamulla 77a:lla Malmille ja sekin on nyt jo joka aamu myöhässä melkein 10 minuuttia. Katsotaan missä jamassa sitä ollaan kun nämä haisevat muutoksenne käyvät toteen. Alppikyläläisille omat autot kaupungin kustantamana vaan!

Pahoitteluja tärkeämpää on kuunnella asiakkaiden mielipiteitä. Jo 1000 asukasta ovat allekirjoittaneet adressi.comssa 72 linjan puolesta adressin. Alueen asukkaat, jotka myös maksavat näistä palveluista, haluavat että nämä 72- linja säilyy nykyisessä muodossa.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.