Matkakortti uudistuu siniseksi HSL-kortiksi 2016

HSL:n matkakortit vaihdetaan uusiin ensi vuonna. Korttien vaihto alkaa syksyllä 2016. Kortit vaihdetaan, jotta ne toimivat yhteen uuden vyöhykemallin kanssa. Uudet matkakortit mahdollistavat myös korttien lataamisen verkossa. Näillä näkymin nämä molemmat saadaan käyttöön vuoden 2017 aikana.

Matkakorttien tilalle tuleva HSL-kortti on vakioasiakkaan kantakortti. Kortin haltija saa kaikki HSL:n asiakkailleen tarjoamat edut eli edulliset matkaliput sekä HSL:n kumppaniedut: kortilla saa alennusta esimerkiksi erilaisista tapahtumalipuista, kahviloista ja kivijalkaliikkeistä. Lisäksi kortin haltija saa etuja HSL:n tulevasta verkkokaupasta.

Uusi HSL-kortti on sininen ja sitä kuvittavat HSL:n logo sekä tutut joukkoliikenteen piktogrammit eli kuvasymbolit. Visuaalisen ilmeen pohjalla on Helsingin seudun karttakuva, joka on täynnä monipuolisia kulkuvälineitä, reittejä ja palveluita, kaikkea sitä, mihin uudella HSL-kortilla pääsee osalliseksi. Kortin keskiössä on asiakas, joka saa nauttia sujuvasta liikkumisesta sekä ympärillään olevista palveluista ja eduista.

”Olemme erittäin tyytyväisiä kortin uuteen, pirteään ulkoasuun. HSL saa vihdoin itsensä näköisen kortin. HSL-kortista tulee avain asiakkaidemme arkeen. Sillä voi matkustaa entiseen tapaan, mutta kortti saa uusia merkityksiä myös etukorttina”, HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink sanoo.

Samalla uudistetaan myös kertakortin ulkoasu. Sen nimeksi tulee matkailijakortti, ja sille ladataan jatkossakin vuorokausilippuja. Valkoisen matkailijakortin visuaalinen ilme perustuu samaan karttakuvaan kuin HSL-kortti. Korttia kuvittavat joukkoliikennepiktot, jotka kertovat kortin tarjoamista monipuolisista liikkumismahdollisuuksista seudulla. Molempien korttien ulkoasun on suunnitellut HSL:n design-toimisto Kokoro&Moi.

Uusia HSL-kortteja hankitaan aluksi miljoona kappaletta. Niiden käyttöikä on noin 5 vuotta, ja hankinta kilpailutetaan tänä keväänä. Edellisen kerran matkakortit uusittiin 2009–2010.

Lisätiedot:
Eeva Jakobsson, projektipäällikkö, Lippu- ja informaatiojärjestelmän viestintä
Mari Flink, viestintä- ja markkinointijohtaja

Kuvat uusista, vuonna 2016 käyttöön tulevista korteista:
HSL-kortti
Matkailijakortti


Kokoro&Moin kuvaus korttien uudesta visuaalisesta ilmeestä

Kommentit

Koska Suomessa kauden kortti toimii kännykällä, jos unohda matkakortti kotona esim.

Valkoinen ulkoasu on selkeämpi.

Tärkeämpää kuitenkin, että nettilataaminen tulee vihdoin mahdolliseksi.

Milloin uuden kortin voi noutaa? Heti syyskuussako?

Korttien erottamisen toisistaan voi tosiaan jokainen ratkaista helposti ihan itse. Tarrat on keksitty.

Säästöä tulee siinäkin ettei tarvitse painattaa useita erilaisia kortteja vaan pärjäämme yhdellä (tai kahdella).

Mistä voin lukea tarkemmin tulevasta vyöhykejärjestelmästä?

Tiedotteisiin olisi hyvä opetella lisäämään linkit asiaan liittyviin teemoihin ja keskeisiin kysymyksiin.

Hätäilin. Uudistushan meneekin ensi vuoteen...

1.5-2 vuotta odottelua.

Ei ihme, että Suomi tippuu kelkasta.

Miten se nettimaksu hiipii sinne kortile?

Matkakortin vanha ilme oli tehty YTV-organisaatiolle, joten jokainen kai ymmärtää ettei sitä millään voi käyttää HSL:llä, jolla on aivan oma ilme.

Kivan näköiset kortit ja hienoa että verkkomaksu tulee mahdolliseksi!

Valkoinen matkailijakortti on hienompi. Voisitte järjestää neuvoa-antavan äänestyksen Oma HSL käyttäjille ja voittanut kortti pääsee uuden matkakortin asemaan, jos äänet jakautuvat selkeästi toisen kortin eduksi.

HSL voisi kertoa tuleeko tai onko edes keskusteltu siitä asiasta, että voisiko matkakortti mennä kertaluontoisesti miinuksen puolelle matkaa maksettaessa jos kortilla ei ole arvoa tarpeeksi. Tämä systeemi on käytössä esim Isossa-Britanniassa ja Kiinassa.

Toimintoa ei voisi hyväksikäyttää koska ladatessa miinussaldo maksetaan takaisin ja suurin miinussaldo olisi aina pienempi kuin uuden kortin hinta, jolloin käyttäjälle on edullisempaa maksaa se takaisin. Tämä olisi pelkästään positiivinen lisä matkustajille ilman yhtäkään negatiivista puolta.

Mielestäni kortti on sekavan näköinen ,näyttää tosiaan joltakin lapsen tekemältä kuvalata
pitäisi olla tyylikkäämpi

Tuota nettilatausta on kyllä saanut odottaa hävyttömän kauan. Tampereella sellainen on jo käytössä, joten sietäisi tulla tänne pääkaupunkiseudullekin.

Matkakortit vaihdetaan joka tapauksessa uusiin 2016 tietoteknisten uudistusten ja nettilatauksen takia. Ulkoasun muutos ei aiheuta tässä tapauksessa lisäkustannuksia. Suurin kustannus on itse korttien vaihto, joka joudutaan joka tapauksessa tekemään.

"Ulkoasun muutos ei aiheuta tässä tapauksessa lisäkustannuksia." Onko joku siis suunnitellut ulkoasun ilmaiseksi teille (eli meille)?

Korttien vaihto maksaa yli miljoona euroa. Ulkoasun päivittäminen tässä yhteydessä maksoi suunnittelukustannuksia 10 000 euroa. Vanha ilme oli tehty vanhalla YTV-organisaatiolle. Tässä yhteydessä ulkoasun päivittäminen ei siis käytännössä vaikuta kokonaiskustannuksiin.

Kysymys . Millon alkaa itseladatavat matkakortit Netissä lyömään läpi ?

Odotelen innolla uuta järjestelmää .

Uusia matkakortteja ei tule erottamaan ellei niissä ole vanhaan malliin eri värisiä kuoria eli noita sinisiä, vihreitä, pinkkejä ja oransseja.

Kuinkahan monta miljoonaa tämänkin kortin suunnitelu on maksanut, kun oikein design-toimisto on ollut asialla. Samanlainen kortti olisi kyllä saatu suunniteltua jossain kaupungin päiväkodissa ilmaiseksi.

Eroaako lasten ja aikuisten kortti ulkonäöltään mitenkään? Viimeksi kun kortteja uudistettiin ne tehtiin valitettavasti samannäköisiksi jonka takia äidin käsilaukussa pyörivälle 7-8 vuotiaan matkakortilla tehtiin useita vahinkoleimauksia koska kortteja ei erottanut mikään.

Ne eivät ole koskaan ole olleet erinäköiset, ei ensimmäinen sininen kortti eikä nykyinen vihreä...Jos on ongelma niin hanki eriväriset kuoret esim. R-Kioskista.

Ensimmäisissä, sinisissä korteissa, oli lasten korteissa keskellä keltainen läiskä jossa luki "L" , eli se erottui kyllä aikuisten korteista

Kun pakotetiiin vaihtamaan vihreisiin kortteihin ei sitä "L" -läiskää lasten kortissa enää ollut, eikä ollut muunvärisiä kuin sinisiä kuoria tarjolla. Kaupungin yhteispalvelupisteessä pyörittivät vain päätä kun kysyin miten erottaa aikuisen ja lasten kortin. Meillä taphtui useita vahinkoleimauksa kun molemmat kortit pyöri äidin käsilaukussa koska 7-8 -vuotiaana lapsemme ei matkustanut itsenäisesti vielä. Nyt on tilanne tietenkin toinen, mutta yleensä periaatteena neuvoisin HSL:lle että ennenkuin uudet kortit menevät painoon, miettisivät vielä sitä asiaa miten ne kortit erottaisi toisistaan!

tämä, ja vaikka koteloita on eri värisiä niin asiallista olisi jos olisi jotkut selvät merkit lapsen, aikuisen ja vanhusten korttiin (kts. sydney opal)

Matkakortin idea on alusta alkaen ollut, että hintaryhmän (lapsi, opiskelija, aikuinen, eläkeläinen), asuinkunnan tai kelpoisuusalueen vaihtuessa riittää, että muutetaan kortille talletetut määrittelyt, mutta itse korttia ei tarvitse vaihtaa. Erivärisillä kuorilla tai muilla merkinnöillä voidaan perheenjäsenten kortit erottaa toisistaan.

Todella ruma tuo uusi kuosi, näyttää ihan joltain lastenhuoneen tapetilta ja saa pään pyörälle liialla sisällöllään. Hui!

Minusta tuo design on oikein hieno. Pienessä kortissa näyttää sitten erilaiselta kuin tietokoneen näytöllä.

Tuli sama lastentapetti mieleen tuosta kuosista. Nykyinen vihreä on paljon simppelimmän näköinen = selkeä matkakortti, vahva erottuva brändi. Nyt tosiaan uusi näyttää vanhanaikaisemmalta eikä helpota mitenkään esim. markkinointia verrattuna vihreään korttiin.

Hieno ulkoasu, yllättävä pohja taustakuvalla.

kuka ihme haluaa taas uuden etukortin? Keskittykää oleelliseen, ei ole hsl:n tehtävä hankkia alennuskoodeja kivijalkakauppoihin ja kahvikioskeihin.

ymmärrä että uusi matkakortti tuo mukanaan tarpeellisen ja monta vuotta myöhässä olevan teknologiauudistuksen. nykyiset hypnoosikortit sekä edeltävät siniset pyörivät RFID-tekniikalla jonka haavoittuvaisuudet ovat suurin mitoin todistettu maailmalle.

Se on juuri näin. HSL:n ei pidä ruveta askartelemaan näiden korttiensa kanssa, vaan hoitaa julkinen liikenne niin, että bussit ja raitsikat kulkevat ajallaan ja riittävän tiheästi.

Välillä tuntuu olevan liian vaikeaa pitää bussit aikataulussa, nii keskittykää siihen ja unohtakaa nämä muut höpöhöpö jutut!

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.