Siirtyminen uusiin vyöhykkeisiin on edennyt suunnitelmien mukaan

Uusien vyöhykkeiden käyttöönotto on sujunut lauantaina 27.4. suunnitellusti. Siirtyminen uuteen aikaan alkoi aamuvarhaisella ja nyt näyttää jo varsin hyvältä. HSL-sovellus, Reittiopas, kortinlukijat, kuljettajan lipunmyyntilaitteet sekä pienet kertalippuautomaatit siirtyivät uusiin vyöhykkeisiin klo 4.30.

Jo ennakkoon oli tiedossa, että aivan kaikki kortinlukijat eivät päivity heti klo 4.30, joten vielä tänään liikenteessä on ollut yksittäisiä lukijoita vanhoilla vyöhykkeillä, mutta nyt jo likipitäen kaikki lukijat myyvät lippuja uusille vyöhykkeille.

Kortinlukijalta arvo- tai lisävyöhykelippua ostettaessa valitaan kaikki ne kirjaimet eli vyöhykkeet, joiden kautta matka kulkee. Sen jälkeen lippu maksetaan näyttämällä HSL-korttia lukijalle. Lisävyöhykelippu on edullinen tapa laajentaa kausilipun matkustusaluetta, sillä lukija veloittaa vain lisävyöhykelipun hinnan. Esimerkiksi jos kortilla on voimassa oleva AB-kausilippu, matka lentokentälle C-vyöhykkeelle maksaa 2,50 euroa.

HSL-sovelluksella on ostettu ensimmäisenä vyöhykepäivänä tavanomaista lauantaita enemmän lippuja: puoleen päivään mennessä lippuja on myyty yli 17 000. Arvolippuja on ostettu 19 000 ja kertalippujakin 3 000. Myös uusi 70 vuotta täyttäneiden lippu on ollut suosittu heti ensimmäisenä päivänä: niitä on myyty kolmen ensimmäisen käyttötunnin aikana klo 9–12 noin 1 700.

Lipunmyyntijärjestelmien päivittäminen uusiin vyöhykkeisiin päättyy suunnitellusti lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Sunnuntaina HSL-kortteja voi ladata ja lippuja uusille vyöhykkeille ostaa kaikista myyntipisteistä ja automaateista.

 

Lisätietoa verkossa:

Uudet vyöhykkeet ja kortinlukija

HSL-sovellus

Myynti- ja palvelupisteet sekä automaatit

Kommentit

Miten on mahdollista, että lisävyöhykelippu on noin kallis? Kun on ostanut matkustusoikeuden yhdelle vyöhykkeelle kausilippuna, niin siihen toisen vyöhykkeen lisääminen pitäisi olla korkeintaan puolet näiden vyöhykkeiden normaalihinnasta. Eli esim. AB-vyöhykkeillä norm. 2,80 eurosta puolet olisi 1,40 euroa. Nyt HSL on ensin nostanut kertalippujen hintoja ja sitten esittää uusien lipputuotteiden olevan "edullisia".

Uusien vyöhykkeiden myötä tarjolle tuli uusi lisävyöhykelippu, jollaista ei ennen vyöhykeuudistusta ollut käytössä lainkaan. Jos siis aiemmin oli voimassa oleva kausilippu ja halusi matkustaa sen voimassaoloalueen ulkopuolelle, piti matkaa varten ostaa lippu koko matkalle.  Eli siis nykyvyöhykkeitä esimerkkinä käyttäen jos olisi voimassa oleva AB-kausilippu ja haluaisi matkustaa C-vyöhykkeelle, vanhan mallin mukaan pitäisi ostaa ABC-lippu (4,60 €), kun nyt selviää lisävyöhykelipulla (2,50 €).

Hei, kiitos hyvästä huomiosta. Tämä vanhentunut tieto nyt poistettu sivulta.

HSL suoltaa surkaeasti toteuttamastaan uudistuksesta silkkaa soopaa näissä tiedotteissaan. Lässytetään, kuinka kalliit rajat poistuvat, mutta lähinnä tässä ne kalliit rajat siirtyy.

Yksi iso perusongelma on se, että kahden vyöhykkeen ja kolmen vyöhykkeen lippujen hintaero jäi aivan mielipuolisen suureksi, sillä ABC maksaa lähes kaksi kertaa sen, mitä AB. Alun perin, kun tätä suunniteltiin lippujen hintasuhde piti olla 60/90, mutta siitä on jääty todella kauas.

Ja tietysti oma pieni lisätörkeytensä on siinäkin, että se kolmen vyöhykkeen lippu on kalliimpi kuin aiempi seutulippu. Eli ne, jotka ennen käyttivät seutulippua ja nyt käyttävät ABC-lippua eivät saaneet yhtään mitään hyötyä koko sotkusta ja joutuvat vain maksamaan lisää lähes käyttökelvotomalla tasolla olevasta joukkoliikenteestä suurimmalla osalla noista alueista.

Kun tilanne on tämä, en yhtään ihmettele sitä, että HSL kovaan ääneen jatkuvasti vinkuu ja ulisee siitä lisähimoverosta autoilijoille tiemaksujen muodossa. Olisihan se HSL:lle toki kamalan kiva kilpailevalle liikkumismuodolle pakottaa lisämaksuja, jotta saisivat pakotettua ihmiset surkeasti palvelevaan joukkoliikenteeseen eikä edes tarvitsisi enää teeskennellä yrittävänsä kehittää sitä palvelutasoa.

Euron eli alle prosentin korotus seutulipusta ABC-lippuun vastanee suunnilleen kuluttajahintaindeksin mukaista, ellei ole jopa vähemmän. Jos se olisi tehty jo vuoden vaihteessa, ei kukaan olisi varmaan suuremmin valittanut. Kuitenkin seutulippua aiemmin tarvinneista aika monelle riittää nyt AB- tai BC-lippu, jännä nähdä onko uudistuksen vaikutus lipputuloihin lopulta positiivinen vai negatiivinen.

Monet liput kallistuivat kyllä huomattavasti enemmän kuin yhden prosentin. Seutulipusta ABC:ksi arvoliput nousivat 10 % ja bussinkuljettajalta ostetut kertaliput 18 %.

Espoon, Kauniaisten, Keravan, Kirkkonummen ja Siuntion sisäiset liput BC tai D:

Arvoliput +27 %
Kertaliput +25 %
14 vrk kausi +41 %
30 vrk kausi +9 %
365 vrk kausi +8 %

Helsingin sisäiset liput, koko kaupunki ABC:

Arvoliput +109 %
Kertaliput +103 %
14 vrk kausi +154 %
30 vrk kausi +97 %
365 vrk kausi +93 %

Helsingin sisäiset liput, osa kaupunkia AB tai BC¹:

Arvoliput +27 %
Kertaliput +25 %
14 vrk kausi +41 %
30 vrk kausi +9 %
365 vrk kausi +8 %

Helsingin raitiovaunut:

Raitiovaunulippu +65 %

Sipoon ja Tuusulan sisäiset liput, koko kaupunki CD:

Arvoliput +91 %
Kertaliput +88 %
14 vrk kausi +131 %
30 vrk kausi +79 %
365 vrk kausi +76 %

Sipoon ja Tuusulan sisäiset liput, osa kaupunkia D²:

Arvoliput +27 %
Kertaliput +25 %
14 vrk kausi +41 %
30 vrk kausi +9 %
365 vrk kausi +8 %

Seutulippu ABC:

Arvoliput +10 %
Kertaliput +18 %
14 vrk kausi +31 %
30 vrk kausi +1 %
365 vrk kausi -1 %

Seutulippu AB tai BC:
Arvoliput -33 %
Kertaliput -27 %
14 vrk kausi -27 %
30 vrk kausi -44 %
365 vrk kausi -45 %

Lähiseutu BCD:

Arvoliput +29 %
Kertaliput +36 %
14 vrk kausi +41 %
30 vrk kausi +9 %
365 vrk kausi +7 %

Lähiseutu CD:

Arvoliput ±0 %
Kertaliput +9 %
14 vrk kausi +19 %
30 vrk kausi -8 %
365 vrk kausi -10 %

Koko alue ABCD:

Arvoliput +2 %
Kertaliput +13 %
14 vrk kausi +28 %
30 vrk kausi -1 %
365 vrk kausi -3 %

Huomautuksia:

¹ Poislukien joko keskusta tai Itäsalmi
² Poislukien Maantiekylä, Myllykylä ja Viirilä

Hurja määrä laskelmia! Sellaisen huomauksen vielä lisäisin, että ihan noin suoraviivaisesti hintojen vertaaminen vanhan ja vyöhykemallin välillä on hankalaa, koska vanhojen ja uusien lippujen matkustusalueet eivät vastaa toisiaan. Lisäksi vaihtoajat ovat uusilla lipuilla vanhoja pidemmät. Ennen uudistusta tehdyisttä kokonaislaskelmissa lippujen hinnat laskevat 1,3 prosenttia.

Lisätkää nyt herran jumala yhden vyöhykkeen lippu saataville

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.