Uusi Pasilan asema tuo muutoksia liikenteeseen 17.10. alkaen

Pasilan uusi asema avautuu torstaina 17. lokakuuta kello 9. Samalla kulkureitit asemalla muuttuvat. Aseman yhteyteen avautuu myös kauppakeskus Tripla.

Pasilan aseman edustalla Pasilansillalla sijaitsevat myös uudet bussi- ja raitiovaunupysäkit. Ne otetaan käyttöön jo aamuliikenteen alusta torstaina 17.10. 

Näin liikenne muuttuu 17.10.

Pasilan uusi asema aukeaa kello 9. Uusi asema sijaitsee samassa paikassa kuin vanha Pasilan asema. Vanha asema suljettiin vuonna 2017.

Pasilan väliaikainen asema pysyy käytössä vielä torstaina 17. lokakuuta. Se suljetaan 17.10. ja 18.10. välisenä yönä. Sen jälkeen käytössä ovat vain Pasilan uusi asema ja aseman pohjoinen alikulku.

Pasilan aseman edessä sijaitsevat bussi- ja raitiovaunupysäkit tulevat käyttöön heti aamuliikenteen alusta torstaina 17. lokakuuta. Pysäkeillä pysähtyvät raitiovaunu 7, runkolinjabussit 500 ja 510 ja bussit 23, 50, 59, 506 ja 518. Bussit ja raitiovaunut pysähtyvät myös vanhoilla pysäkeillään.

Lisätietoa: https://www.hsl.fi/liikennetiedotteet/2019/busseilla-pysakkimuutoksia-pasilassa-1710-ja-2110-joukkoliikenneterminaali

 

Näin liikenne muuttuu 21.10.

Pasilan aseman raide 11 tulee käyttöön. Sillä alkavat pysähtyä P-junat Myyrmäen kautta lentoasemalle ja A-junat Leppävaaraan.

Runkolinjabussien 500 ja 510 reitti muuttuu Pasilan ja Kalasataman välillä. Ne siirtyvät kulkemaan Ratapihantien ja Aleksis Kiven kadun kautta. Bussit 500 ja 510 eivät enää aja Teollisuuskadun kautta. Lisätietoa: https://www.hsl.fi/liikennetiedotteet/2019/runkolinjojen-500-ja-510-reittiin-vallilassa-ja-ita-pasilassa-muutoksia-2110

Raitiovaunun 2 reitti jatkuu Länsi-Pasilasta Pasilan asemalle. Raitiovaunun uusi reitti on Olympiaterminaali–Lasipalatsi–Töölö–Länsi-Pasila–Pasilan asema. Lisätietoa: https://www.hsl.fi/liikennetiedotteet/2019/raitiolinjoilla-2-ja-7-pysakkimuutoksia-1710-ja-paatepysakki-siirtyy-2110

Raitiovaunun 7 reitti päättyy Pasilan asemalle. Raitiovaunu 7 ei enää kulje Länsi-Pasilaan. Raitiovaunun uusi reitti on Länsiterminaali–Rautatieasema–Kruununhaka–Kallio–Sturenkatu–Pasilan asema. Raitiovaunu 7 ei enää pysähdy Ratapihantiellä sijaitsevalla Pasilan aseman pysäkillä. Lisätietoa: https://www.hsl.fi/liikennetiedotteet/2019/raitiolinjoilla-2-ja-7-pysakkimuutoksia-1710-ja-paatepysakki-siirtyy-2110

Raitiovaunun 9 pysäkki Asemapäällikönkatu Jätkäsaaren suuntaan siirtyy Ratamestarinkadulle. Lisätietoa: https://www.hsl.fi/liikennetiedotteet/2019/linjalle-9-pysakkimuutoksia-2110-alkaen-18344

Pasilan aseman väliaikaiset pysäkit Asemapäällikönkadulla poistuvat käytöstä.

Raitiovaunu 9 ja bussit 69, 506, 662 ja 848 pysähtyvät edelleen Pasilan aseman pysäkeillä Ratapihantiellä.

HSL osallistuu Pasilan aseman ja kauppakeskus Triplan avajaisiin

HSL:llä on oma neuvontapiste Pasilan aseman ja kauppakeskus Triplan avajaisissa. Neuvontapiste on avoinna torstaina 17.10. ja perjantaina 18.10. kello 9-20. Neuvontapisteen henkilökunnalta voi kysyä, miten bussi-,raitiovaunu- ja junalaitureille liikutaan. Neuvontapisteellä on myös onnenpyörä. Onnenpyörää pyöräyttämällä voi voittaa palkintoja. Tervetuloa!  

Lisätietoa

Lisätietoa Pasilan liikenteen muutoksista: https://www.hsl.fi/pasila

Kommentit

Eilen tuli ensimmäisen kerran vaihdettua junaa Pasilan aseman kautta. Liukuportaiden alapäähän rakennetut ovet hankaloittavat sujuvaa kulkemista, ne ovat kapeammat kuin itse liukuportaat ja aiheuttavat turhaa ruuhkaantumista. Jos liukuportaita on tarkoitus suojella säältä, pidempi katos laituritasossa riittäisi.

Oma ongelmansa on portaiden yläpäässä olevat näyttötaulut joita jäädään katselemaan ja tukitaan kulku laiturilta toiselle, mutta toivottavasti pällistely pikkuhiljaa lakkaa.

Pasilan sillalla bussit odottavat jonossa pysäkille pääsyä kun autojono seisoo edessä liikennevaloissa. Tuosta liikennejärjestelystä ei voi antaa muuta kuin moitteita.

Katsoin että suunnitelmissa on kehittää 59:ä merkittävänä poikittaislinjana https://www.hsl.fi/poikittaisyhteydet. Onko suunnitelmia viedä 59 Pasilan ali Teollisuuskadun tunnelin ja Veturitien kautta? Tämä nopeuttaisi yhteyttä merkittävästi ruuhka-aikaan. Veikkaisin että suurimmalle osalle matkustajia tärkeintä olisi sujuva yhteys Pasilan asemalle ja poispäin, olettaisin että Veturitieltä pääsee sinne näppärästi.

59 on tällä hetkellä jo riittävän hankalassa paikassa Redissä. Hankala siksi, että vaihtaminen kulkuvälineestä toiseen on matkan takana. Nyt kun Pasilassa on sentään saatu bussit samalle pysäkille, olisi järjetöntä tehdä sama virhe siellä. Ruuhkat Pasilan sillalla varmaan helpottuisivat, jos yksityisautot käyttäisivät niille tarkoitettua reittiä eli Veturitietä ja tunnelia. Valo-ohjaus Pasilan sillalla tekee ruuhkia, valoista pääsee pari autoa ja yksi bussi vihreistä itään päin. Toivon hartaasti, että aseman seutu tulee pian kuntoon. Pasilankatu oli tänään myös rajattu yksi kaista per suunta. Ei tämä ainakaan joukkoliikennettä nopeuta. Olen todella turhautunut työmatkan ikuiseen venymiseen ja hitauteen.

Entäs vaihto Junatien pysäkeillä? Ei ihan yhtä nopea kuin asema mutta sujuvampi kuin Redi.

Osan ruuhkasta Pasilansillalla tekevät bussitkin, liikenne Teollisuuskadun ja aseman välillä helpottui huomattavasti kun 500 ja 510 siirtyi pois. Ehkäpä 59:n laittaminen tunneliin ei ole enää tarpeen kunhan Pasilansilta ja Pasilankatu saadaan valmiiksi?

Itse asiassa nyt uuden aseman avauduttua olen huomannut että:
- 59:n matkustajista miltei kaikki jatkavat bussista junaan, vaihto toiseen bussiin on siis hyvin toissijainen tarve
- Pasilansilta tahtoo mennä tukkoon pelkästään busseista, eivät mahdu kerralla pysäkille eivätkä ehdi yksillä vihreillä pois

Näin ollen voisi olla hyvä idea viedä 59 tunnelin kautta, miksei myös 50.

Siirtyykö linjojen 50 ja 59 pysäkit Asemapäällikönkadulta takaisin Ratamestarinkadulle?

Kiitos palautteesta! Kyseisessä asemalle tulevassa kartassa on tosiaan jäänyt laitureista 23 ja 24 merkintä linjalta 69 pois. Asia korjataan seuraavaan karttaversioon.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.