Hyvitys HSL-kortille koronavirusepidemian takia: toimi näin

Jos et tarvitse joukkoliikennettä koronavirusepidemian takia, voit saada hyvitystä HSL-kortille ostamastasi kausilipusta koronavirusepidemian takia.

Saat hyvitystä, jos:

  • kausilippu on ostettu 16.3.2020 tai sitä ennen, ja
  • kausilippu on voimassa 16.4.2020 tai sen jälkeen

Hyvitys maksetaan 16.4. ja sen jälkeisiltä päiviltä. Lisäksi hyvitetään kortilla oleva arvo. Hyvityksen saadaksesi sinun tulee postittaa HSL-kortti ja hyvityslomake HSL:lle toukokuun loppuun mennessä. Hyvitys on tarkoitettu niille, jotka eivät tarvitse kausilippua koronavirusepidemian muuttaman tilanteen takia.

Jos olet yli 70-vuotias, voit hakea hyvitystä myös takautuvasti, ja kerromme tästä mahdollisuudesta erikseen. Olet oikeutettu hyvitykseen 18.3.2020 alkaen.

Jos sinut on määrätty karanteeniin, löydät ohjeet hyvityksen hakemiseen tältä sivulta

Toimi näin

  1. Tulosta hyvityshakemuslomake ( hyvityslomake pdf-tiedostona). Jos sinulla ei ole tulostinta, voit myös kirjoittaa hyvityshakemukseen vaadittavat tiedot paperille.
  2. Täytä lomake tai kirjoita hyvityshakemukseen vaadittavat tiedot paperille.
  3. Postita HSL-korttisi sekä täytetty lomake tai lomakkeelle vaadittavat tiedot kirjekuoressa seuraavaan osoitteeseen:

HSL Asiakaspalvelut/Hyvitykset
Info: TYLI
Tunnus: 501 8244
00003 VASTAUSLÄHETYS

Kirjekuoreen ei tarvita postimerkkiä.

Hyvityksen käsittelyaika on noin 2-4 viikkoa. Voit noutaa uuden maksuttoman HSL-kortin palvelupisteestämme vasta, kun hyvityshakemus on käsitelty HSL:ssä ja palautuneet rahat näkyvät tililläsi.

Jos lähetät hakemuksen, mutta et ole oikeutettu hyvitykseen, saat sähköpostia asiasta ja palautamme HSL-kortin sinulle postitse.

HSL-sovelluksen jatkuvasta säästötilauksesta ei peritä irtisanomismaksua huhtikuussa

HSL-sovelluksen jatkuvan säästötilauksen lippujen lopettamisesta ei peritä huhtikuussa irtisanomismaksua, ja 16.3. jälkeen maksetut irtisanomismaksut palautetaan toukokuussa. Jatkuvan säästötilauksen lipuista ei kuitenkaan makseta muita hyvityksiä.

Kommentit

Miksette vastaa näihin kysymyksiin, joista olisi meille muillekin hyötyä?
Eikö todella ole mitään postilaatikkoa HSL:n toimipisteessä, johon voisi korvaushakemuksen tuoda? Onhan tuo hyvin riskaabelia laittaa kaikki henkilökohtaiset tiedot tunnistettavaan kirjekuoreen ja vielä kortti, jossa arvoakin voi olla jopa muutamia kymppejä.

Tähän - ja moniin muihinkin - kysymyksiin olen odottanut vastausta jo useita viikkoja. Ilmeiseti turhaan.
Eikö tosiaan ole postilaatikkoa, johon kuoren voi tuoda?

Onko joku jo selvittänyt kuluttaja-asiamieheltä, että onko tämä ihan laillista edes? Kohta sulut päättyvät ja HSL ei ole pystynyt kertomaan, pystyykö ePassilla maksettua kautta edes hyvittämään. Lisäksi on isoja tietosuojaongelmia tuossa kortin ja yhteystietojen lähettämisessä, käsittelyajat ja rahojen palautus kestää, plus että kohta etätyöt loppuvat ja pitäisi oikeasti alkaa taas käyttämään niitä julkisia. Eihän tässä ole mitään järkeä.

Ohjeistatte lähettämään lomakkeen, joka sisältää hyvitystä vaativan henkilön nimen, sähköpostiosoitteen, puhelinnumeron, kotiosoitteen ja pankkitilin numeron sekä matkakortin HSL:n asiakaspalveluun osoitteella :
HSL Asiakaspalvelut/Hyvitykset
Info: TYLI
Tunnus: 501 8244
00003 VASTAUSLÄHETYS

Hirvittää lähettää kortti ja indentiteettivarkauteen riittävät henkilötiedot sekä pankkitilin numero postissa kuoressa, jonka osoitteesta jo näkee, mistä on kysymys.
Eikö HSL:n asiakaspalvelupisteiden yhteyteen voisi sijoittaa postilaatikon, johon kortin ja lomakkeen voisi toimittaa suljetussa kuoressa tai täyttää hakemuksen verkossa ja postittaa vain pelkän kortin? Näin henkilötiedot ja pankkitilitieto kulkisivat turvallisesti HSL:lle.

Laitoin matkakortin kirjeessä 6.4. 14.4 kortti oli kuoletettu ja asia käsitelty. Sain s. postin: "Olet hakenut hyvitystä HSL-kortin kausilipusta koronavirusepidemian takia. Olet oikeutettu hyvitykseen kausilipustasi."

Korvausta tililläni ei ole näkynyt. Voiko jostakin kysyä onko korvaus lähtenyt maksuun? Haluan asiaan varmistuksen. Tuosta kortin kuoletuksestakin on kulunut jo 2 viikkoa.

Hyvityksen saapuminen pankkitilille kestää 2-4 viikkoa. Koska olet saanut sähköpostia aiheesta, hyvitys on kyllä tulossa.

Hei. Ostin lipun HSL-sovelluksesta.
Lipun voimassaolo 04.03.2020-02.04.2020
Saanko lipun korvaukseksi, jos en voi käyttää sitä koronavirusepidemian takia?

Jos on, miten saan rahat takaisin?
Lippu ostettiin sovelluksesta......mutta on olemassa fyysinen kortti.

Onnistuuko ePassilla maksetun kauden hyvittäminen samalla tavalla? Ei viitsis turhaan korttia alkaa lähettelemään, ettei vuoden kausi jää jonnekin limboon matkalla/prosessissa.

Voisitteko siellä HSL:llä mitenkään vastailla näihin ihmisten kommenteihin ?
Kysymys: jos käytän satunnaisesti kausilippuani ajalla 16.4.-31.5. ja palautan kortin teille hyvityksen saadakseni 31.5. mennessä: saanko hyvityksen täysimääräisenä ?? Eli voiko korttia käyttää, vain mikä on hyvityksen ehto ?

Olisin itsekin kaivannut tähän selvennystä. Asiakaspalvelu on vastannut 4.4. tulleeseen kysymykseen samasta asiasta. Muotoilu on hieman epämääräinen, mutta mielestäni sitä ei voi tulkita muuten kuin niin, että kautta saa käyttää.

"Hyvityksen saa yllä kuvattujen ehtojen mukaisesti, eli jos nuo kaksi ehtoa täyttyvät on oikeutettu hyvitykseen."

Nämä kaksi ehtoa = kausilippu ostettu 16.3. tai ennen ja voimassa 16.4. tai jälkeen.

Voisitteko tehdä tuosta pdf-lomakkeesta tietokoneella täytettävän version. Käsintäytettävään tulee helposti käsialasta johtuvie virhetulkintoja.

HSL: kuten varmaan olette huomanneet, niin epäreilu hyvityskäytäntönne on ylittänyt uutiskynnyksen useissa eri medioissa ja lisää varmaan seuraa, kiitos aktiivisten asiakkaidenne. Harkitkaa ihmeessä vielä tätä asiaa, olisiko hyvitys syytä tehdä jo 13.3. alkaen.

Mihin mennessä uusi kortti pitää hakea? Ajattelin testata mobiilisovellusta kortin postittamisen jälkeen, mutta jos testaamisen jälkeen en pidäkään sovelluksesta, miten pitkään minulla on oikeus ilmaiseen uuteen korttiin?

Hei, milloin aiotte vastata? Kohta tulee kiire.

Peruin jatkuvan tilauksen 6.4. ja maksettu kausi päättyi 8.4. seuraavan kuun maksu oli kuitenkin jo lähtenyt luottokortilla. Miten toimin, että saan hyvityksen luottokorttimaksusta. Kortin voimassa olo loppui 8.4.

On vuosi 2020 ja HSL on lopultakin saanut toteutettua palvelun (kortti.hsl.fi), jossa asiakas voi esim. vahvasti tunnistautumalla tarkistaa kaikki korttinsa tiedot. Sitä, ettei hyvityksen hakemista ole mahdollista järjestää digitaalisesti, ei voi perustella teknologisten kyvykkyyksien eikä resurssien puuttumisella koska tiedetään, että HSL:llä on molempia runsaasti. Se, että joku asia ei ole mahdollista nyt, ei tarkoita ettei se voisi olla mahdollista viikon tai kahden päästä jos vain oikea tahtotila löytyy.

Nyt hyvityksen saamiseksi täytyy 1) hakeutua tulostimen luokse, 2) hankkia postitustarvikkeet, 3) täyttää A4 kokoinen lomake (tiedoilla jotka HSL:llä jo on), 4) viedä se postiin ja 5) lopulta hakea uusi kortti asiakaspalvelusta. Tämä tuntuu enemmänkin kiusanteolta tai aikamatkalta 90-luvulle. Varsinkin kun koko tarve hyvityksille aiheutuu - ei koronasta eikä varsinkaan asiakkaasta - vaan siitä että matkakorttia ei ylipäätään voi käyttää muuten kuin historiallisella prepaid-maksutavalla. Päälle vielä ne lukuisat ihmiskontaktit, jotka em. prosessin aikana tapahtuvat.

Toivon todella, että HSL:llä on perustettu riittävillä teknisillä valmiuksilla työryhmä, joka selvittää mahdollisuuksia hoitaa tämä hyvitysmenettely tyylikkäästi (kunnes ratkaisu löytyy) - eikä kaikkien osapuolien kannalta maksimaalisella hankaluudella, kuten nyt. Onhan näin?

Olen ostanut kausi lippu 10.03.2020 . alkuinen 11.03.2020-09.04.2020.AB Onko minulla oikeus rahan palautukseen?(Hyvitys)?

Herran vuonna 2020 ja HSL elää Neidin vuotta ennen 2010... Jos heillä on resursseja varastaa kuukausi kautta ja hyvittää loput, miten heillä ei ole resursseja lähettää uusi kortti paluupostina? Matkakortin ymmärrän, miksi he haluaa postitettavan, paperit silti pitäisi olla sähköisenä. Silloin ei jää täyttämättä vahingossakaan yhtäkään kohtaa tai ei voi täyttää lomakkeita väärin. Ja karanteenivaihtoehto kuulostaa siltä minkä minä haluan tehdä. Tahtoisin nimittäin valmistua tänä keväänä koulusta, vielä kun on mahdollista. Sitäpaitsi; moniko kenen pitäisi olla karanteenissa a) oikeasti on karanteenissa ja b) käyttää tätä tekosyynä jotta pääsee ulos neljän seinän sisältä, mikäli fysiikka sallii. R.I.P tartuntojen väheneminen.

HSL on jo aikaa sitten ilmoittanut hyvittävänsä yli 70-vuotiaiden kausiliput 18.3. alkaen. Kyse ei siis ole siitä, etteikö hyvitys olisi teknisesti mahdollinen KAIKILLE, jotka eivät ole kausilippuaan käyttäneet. Kyse on siitä, että HSL EI HALUA palauttaa rahoja vaan katsoo olevansa oikeutettu yksipuolisella ilmoituksella varastamaan asiakkaidensa rahat.

HSL on yrittänyt vastauksissaan tuoda esille 50% alennusta kuukausilipustaan syksyllä, mutta eihän tämä mitenkään kompensoi nyt koettua vääryyttä ja taloudellisia menetyksiä. Kyseessähän on kaikille tarkoitettu alennus ja mainoskikka, jolla HSL yrittää kiillottaa pahoin kärsinyttä imagoaan. HSL on osoittautunut epäeettiseksi, epäoikeudenmukaiseksi ja asiakkailtaan varastavaksi toimijaksi. Kuka enää uskaltaa luottaa sellaiseen tulevaisuudessa?

Jos HSL kerran katsoo, että sillä olisi varaa 50% alennuksiin syksyllä ihan kenelle hyvänsä, miksei sillä ole sen sijaan varaa korvata syksyllä nyt asiakkailtaan varastamansa rahat kuukauden ajalta?

Koska siihenkin tulee omituisia ehtoja. Ne varmastikaan ei anna kaikille semmoista alennusta.

Hei,

olen ostanut kausilippuni ennen 16.3.2020 ja se on voimassa 30.4. asti, joten olen siis oikeutettu hyvitykseen. Tapa jolla se tehdään vaikuttaa kuitenkin todella hankalalta. Minun pitäisi lähettää lippuni teille 2-4 viikoksi, jona aikana joutuisin maksamaan korkeampaa hintaa matkustamisesta, mikäli matkustaminen olisi taas turvallista toukokuussa. Sitten joutuisin hakemaan lipun HSL:n palvelupisteestä, joka odotettavasti on ruuhkainen, kun hyvitykseen oikeutetut hakisivat kaikki lippunsa samoihin aikoihin pystyäkseen jatkamaan matkustamista. Tartuntariski siis kasvaisi.

Harmittelen myös sitä, että minulle hyvitetään ainoastaan kaksi viikkoa kausilippua, vaikka minulla jää matkustamatta maksamastani lipusta yli puolitoista kuukautta koronatilanteen takia. Olette ilmoittaneet, että se johtuu käytössä olevista varoistanne. Toivonkin, että taloudenpitonne on selkeää ja läpinäkyvää ja että viestitte siitä aktiivisesti.

Voisitteko vielä tarkistaa tätä hyvityskäytäntöä, jotta se olisi sujuvampi ja turvallisempi asiakkaillenne, kiitos!

Mitä jos on puhelimessa vaan kk kortti?

Tämähän kuulostaa hyvältä ehdotukselta: "Ettekö voi tehdä hyvityksiä hakemuksella järjestelmässä olevilla tiedoilla? Sitten voitte vaikka sulkea vanhan kortin ja postittaa ihmisille uuden."!

Varmistan vielä, että "kausilippu on ostettu 16.3.2020 tai sitä ennen" tarkoittaa ostopäivää, ei kauden alkamispäivää?

Jonkun kysymykseen oli vastattu: "Korvauksen saa ainoastaan, jos lippu on ollut voimassa sekä 1) 16.3. tai sitä ennen ja 2) 16.4. tai sen jälkeen - niiltä päiviltä, jotka ovat 16.4. tai sen jälkeen." ja toiseen kysymykseen "Vielä sellainen täsmennys, että sovelluksen 30 vuorokauden lipuista myönnetään myös hyvitys tilanteessa, jossa lippu on ostettu 16.3. tai sitä ennen ja se on voimassa 16.4. tai sen jälkeen. Hyvitys maksetaan päivältä 16.4. ja sen jälkeisiltä päiviltä. Tällainen tilanne voi tulla vastaan esimerkiksi silloin, jos on ostanut sovellukseen 30 päivän lipun vaikkapa 15.3. ja on valinnut sen alkamispäiväksi esimerkiksi 20.3."

Ehdoissahan ei sanota, että matkakortillekaan ladatun kauden tulisi olla _voimassa_ 16.3. tai sitä ennen, vaan että se _on ostettu_ 16.3. tai sitä ennen. Muutenhan ehdot olisi kirjoitettu "Kauden tulee alkaa ennen 16.3. ja jatkua 16.4. jälkeen" tms. Kuitti ostosta (pvm. 13.3.) on tallessa.

Hei!
Vuosi on 2020. Ettekö voi tehdä hyvityksiä hakemuksella järjestelmässä olevilla tiedoilla? Sitten voitte vaikka sulkea vanhan kortin ja postittaa ihmisille uuden. Ei tulisi kenellekään käyntejä missään ja kerta kaikkiaan omituinen prosedyyri poistuisi. Oikeampi korvauspäivämäärä sopisi ehkäpä olla kuukautta aiemmin, kun poikkeusolot alkoivat. Nämä siis ihan vain ystävällisenä ajatuksena. Tsemppiä!

Aikaisemmin kommentoineen kanssa olen aivan samaa mieltä, että tässä asetetaan sovelluksenkäyttäjät ja fyysisen matkakortinkäyttäjät eriarvoiseen asemaan, mikä on ehdottoman väärin?! Millä ihmeen perusteella matkakortinhaltija voi hakea korvausta takautuvasti, mutta sovelluksen käyttäjä ei?? Itsellä ollut myöskin käytössä jatkuva kestotilaus sovelluksessa ja nyt lippu voimassa aina 2.5. asti, vaikka bussilla olen ajanut viimeksi 4.3. enkä todellakaan tule näissä olosuhteissa bussilla kulkemaan tällä aikavälillä.

Varsin erikoista, ettei tilanteessani olevalle sitten samaa hyvitysmahdollisuutta vastaavasti tarjota? Millä perustelette?

HSL-sovelluksen jatkuvan säästötilauksen voi irtisanoa ilman irtisanomismaksua, ja tämän lisäksi 30 vuorokauden lipuista tullaan epidemiatilanteen salliessa tarjoamaan 50 prosentin alennus, alustavasti esimerkiksi syksyllä. HSL-kortin ja HSL-sovelluksen tuotteet eivät ole suoraan vertailukelpoisia, eivätkä niiden käyttöehdotkaan ole samanlaiset. On myös muistettava, että joukkoliikennepalvelu on tarjolla sitä tarvitseville edelleen, ja on monia HSL-sovelluksen käyttäjiä, jotka tarvitsevat edelleen liikennettä ja käyttävät lippujaan. Pahoittelemme tilannetta.

HSL tietää kaikki tarvittavat tiedot ilman korttiakin, miksi se pitää lähettää? Kenen vastuulla on se, jos kortti häviää postissa? Ja monessa muussa yhtiössä on vastaava hakemus hoidetaan sähköpostilla...

Me tarvitsemme fyysisen kortin, jotta voimme saada kortille ladatun kauden hyvitettyä. Ilman muuta hoitaisimme tämän mieluiten kokonaan netissä, se olisi meillekin helpompaa, mutta tuo kortti on tässä ongelma. Jos epäilet kortin hävinneen postissa, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. Se ei saa tietenkään koitua asiakkaan tappioksi.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.